Knobbeltje onder de huid oksel....Ik ben bang!

Discussie in 'De lounge' gestart door Juffie26, 8 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Juffie26

    Juffie26 VIP lid

    24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    #1 Juffie26, 8 feb 2020
    Laatst bewerkt: 8 feb 2020
    Dag meiden,

    Lang zitten twijfelen om het te posten maar ik ga het toch maar doen, alleen al om even mijn verhaal kwijt te kunnen en wellicht herkenning.....

    Sinds mijn schoonbroer in 2015 de dag na onze bruiloft op 30 jarige leeftijd plotseling overleed heb ik last van hypochondrie....erg vervelend. Vlak na zijn overlijden was het heel erg, nu nog steeds maar kan ik vaak wel relativeren al blijft het lastig voor mij.
    Dat gezegd hebbende, afgelopen donderdag dacht ik eens mijn oksel te controleren op bulten... (vraag me niet waarom ik dat dacht) en ja hoor in mijn linkeroksel aan de zijkant (kant van mijn borst zeg maar) voelde ik een bultje op en neer "floepen"..... en dan is er dus wel lichte paniek, ik denk meteen het ergste pffffff! Als ik niet was gaan voelen dan had ik het nooit geweten want ik merk er niets van en je ziet het ook niet.

    Vrijdag de huisarts gebeld en ik mocht in de middag al langs komen om even te laten kijken. De huisarts voelde het inderdaad ook, vroeg of hij mijn borsten mocht controleren. Dat heeft hij gedaan, ook sleutelbeen, borst stuk daar voelde hij nergens iets geks zei hij. Hij vroeg of er borstkanker in mijn familie voor kwam. Dat doet het niet.
    Hij zei verder gaan er geen alarmbellen af of zo hoefde er ook niet van wakker te liggen maar toch een echo laten maken met misschien een punctie eruit....
    Daar schrok ik toch wel heel erg van....gelijk gebeld voor edgo afspraak en lieve vrouw aan de telefoon begreep mijn angst en mag maandag al komen voor een echo.

    Ik heb al op Google zitten zoeken ( ja ik weet het Hartsikke dom) en nu ben ik nog banger....
    Het bultje is niet te zien van buitenaf, wel te voelen als je goed voelt, voelt een beetje als 2 bolletjes op elkaar niet zo groot denk ik en hij schiet op en neer onder mijn vinger. Doet verder geen pijn en mijn huid is niet rood verder of pijnlijk.
    Iemand ook ooit zoiets gehad? Ik weet hier zijn geen dokters (wellicht wel) die kunnen zeggen wat dit is, maar wellicht wel mensen met ervaring in deze?

    Misschien nog om te vermelden.
    Wij gaan in April naar Bali (We zouden naar China gaan maar die reis is afgezegd vanwege virus) en hebben 18 april de vaccinaties gehad, Ik in mijn linkerarm, dat is de arm/oksel waar nu ook die knobbel onder mijn huid zit. 5 dagen na die vaccinatie werd ik ziek, koorts, maagpijn algeheel niet lekker voelen. Toen ik daarvan was opgeknapt ben ik flink verkouden geweest, en afgelopen week 2 dagen keelpijn gehad. Inmiddels nergens last meer van beetje snotneus nog en af en toe niesten. Geen idee of dat relevant is de huisarts weet dit niet hij vroeg er ook niet naar en van de zenuwen heb ik het niet verteld.

    Sorry heel verhaal....Ik ben het even kwijt wellicht is er iemand die dit herkend of ook heeft gehad.

    Bedankt voor het lezen en evt reageren ♡

    Liefs
     
  2. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Het is heeeel goed mogelijk dat het gewoon een gezwollen kliertje is, teken dat je immuunsysteem getriggerd is, zeker gezien het vaccin. Maar goed om het te laten checken hoor!
     
  3. Juffie26

    Juffie26 VIP lid

    24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Ja beter zekere voor onzeker dat is waar, maar pfff ik dacht even te gaan voor gerustgesteld te worden.....
    Geloof niet dat mijn vriendinnen ooit gaan voelen in hun oksel of daar wat zit. Maar ik zegt de gek wel....en na mijn Google avontuur slaap ik er niet beter van.
    Bedankt voor je reactie :)
     
  4. Diaantje88

    Diaantje88 Bekend lid

    10 feb 2013
    612
    86
    28
    ja ik heb het 2x gehad ging ook na een paar weken vanzelf weg was ws een ontstoken haarvaatje door een ingegroeide okselhaar (ik scheer ze wel altijd:roflmao:)
     
    Whoopy, Chillin en bosi333 vinden dit leuk.
  5. Juffie26

    Juffie26 VIP lid

    24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Ik scheer mijn oksels ook, maar je ziet het bultje/knobbeltje niet, het is niet rood en doet helemaal geen pijn
     
  6. AnnemarieK77

    AnnemarieK77 Actief lid

    6 jun 2019
    324
    489
    63
    Vrouw
    Toevallig onlangs van deodorant gewisseld?
    Ik heb ooit bultjes gehad. In 1 oksel 4 en in de andere 1. Ik gebruikte dus sinds een week of 6 andere deodorant. Het bleek een allergische reactie.
     
  7. Juffie26

    Juffie26 VIP lid

    24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Uhm nee eigenlijk niet gebruik deze al een hele tijd. Ik voel er maar 1 in mijn linkeroksel aan de andere kant is niets te voelen. De huisarts voelde er ook alleen maar 1 links.
     
  8. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Ik heb al langere tijd een pijnlijke plek in mn borst. Vorig jaar echo laten maken. Mocht meteen blijven voor een punctie. Na 3 helse dagen de verlossing gekregen dat t een onschuldige tumor is..
    Ik weet dus precies hoe spannend dit is.
    Gelukkig is de kans dat t iets is maar heel klein. Maar goed dat je meteen doorgestuurd wordt.
    Succes
     
  9. Hoppa123

    Hoppa123 Nieuw lid

    8 feb 2020
    2
    1
    3
    Hoi Juffie26, ik lees hier al tijden mee, maar naar aanleiding van jouw topic heb ik een gebruikersnaam aangemaakt. Wat super klote dat je een knobbeltje hebt gevonden! Wel heel fijn dat je al zo snel een echo kunt laten maken. Dat zal jou hopelijk snel uitsluitsel en geruststelling geven.

    Ik ben zelf ook een aardige hypochonder en kwam er een tijdje geleden achter dat ik een knobbeltje in mijn borst had. Meteen had ik de meest akelige scenario's in mijn hoofd natuurlijk! Ik kon de dag er na gelukkig direct naar de huisarts en zij heeft me onderzocht. Het bleek waarschijnlijk een vetophoping te zijn. Over een paar weken moet ik weer terug voor een na controle.

    Ondanks dat ik de bevestiging heb gekregen dat het waarschijnlijk niets ernstigs is, blijf ik er gespannen over, aangezien hij er nog steeds zit. Intussen weet ik precies wat voor knobbeltjes er bestaan, of ze goed of kwaadaardig zijn, enz. Lang leve Google... Vreselijk vermoeiend!

    In ieder geval hoop ik dat het maandag allemaal mee valt. Ik zal voor je duimen!
     
  10. Louise11110

    Louise11110 Niet meer actief

    Even relativeren.
    Je hebt pas geleden de vaccinaties gehad?
    Je bent al bij de huisarts geweest en die heeft je verteld dat er weinig reden tot zorg is maar heeft je voor de zekerheid wel doorgestuurd voor een echo. Wat in mijn ogen een prima idee is, want je weet maar nooit.
    ALS het een lymfeklier is dan is het vrij normaal dat die af en toe opzwellen. Is namelijk normaal bij een verkoudheid, na een vaccinatie, etc.

    Adem in, adem uit. Maandag eerst de echo laten maken.

    Ik wil niet onaardig overkomen maar probeer een beetje te relaxen!
     
    Sophie221, Whoopy, Juffie26 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Niet hetzelfde, maar ik ontdekte een paar jaren geleden een bultje in mijn lies. 2 zelfs. Schrok me dood. Doorverwezen naar de internist en die voelde gelukkig niks geks. Een gezwollen kliertje of haarvaatje en het was gewoon normaal. Kon absoluut geen kwaad, ook niet als hij er bleef zitten.
    Tot vandaag de dag zitten ze er nog steeds. Denk ook niet dat ze nog weg gaan.
     
  12. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Oh en een tip voor jou: wanneer je plots last krijgt van onverklaarbaar gewichtsverlies, koorts en nachtelijk zweten, dán moet je aan de bel trekken. Dat zijn namelijk (vroege) tekenen van erge dingen ;).
     
  13. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Op basis van jouw verhaal lijkt een gezwollen lymfeklier na die vaccinatie het meest waarschijnlijk. Anders is de kans groot dat het een zweet- of talgkliertje is dat verstopt zit.

    Je huisarts stuurt je op controle, misschien 10 % 'voor de zekerheid checken kan nooit kwaad' en 90 % om jou gerust te stellen. Dat lijkt alleen precies andersom uit te pakken: het maakt je nu even nog zenuwachtiger. Begrijpelijk hoor! En heel vervelend voor je. Ik hoop dat de berichten hier je toch wat geruststellen om de komende dagen door te komen.

    Laat je weten hoe het geweest is?
     
  14. Juffie26

    Juffie26 VIP lid

    24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Je komt niet onaardig over, Ik begrijp je en je hebt ook volledig gelijk hoor ik weet het.....

    Ja klopt de vaccinaties (hep A en DTP) heb ik 18 januari gehad.
     
    Louise11110 vindt dit leuk.
  15. Juffie26

    Juffie26 VIP lid

    24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Ja die had ik al gevonden op Google....daar heb ik tot nu toe geen last van.
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  16. Juffie26

    Juffie26 VIP lid

    24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Dank je wel.

    Ja inderdaad hij zal het wel voor de zekerheid doen....Ik ben blij als het maandag is gelukkig kan ik al om half 9 terecht de lieve vrouw aan de telefoon begreep mijn zorgen.

    Als de dokter me niet had doorgestuurd en had gezegd "kijk het maar aan en als het groter wordt terugkomen" had ik me net zo druk gemaakt waarschijnlijk...
    Ik ben zo'n muts he. Voordat mijn schoonbroer overleed had ik daar echt geen last van en zou ik nooit gedacht hebben mijn oksel te controleren....
     
  17. nmv

    nmv Fanatiek lid

    7 jan 2013
    3.964
    270
    83
    Oost-NL
    Ik snap jouw stress heel goed! Ik heb wat vergelijkbaars gehad qua angst... Bij mij lag het iets anders, ik had een knobbeltje in mijn borst al bijna een jaar lang en het heeft lang geduurd voor ik de stap durfde te zetten naar de huisarts. Bij mij was het een cyste, dus niks aan de hand gelukkig.

    De stress en spanning van het wachten is alleen wel vreselijk! Je kunt nog best snel terecht, bij mij duurde het ruim 2 weken voor er ruimte was voor die echo. Het enige wat ik je wil adviseren: probeer je gedachten te verzetten, ga wat leuks doen! En geef jezelf een google verbod! ;)
     
  18. Juffie26

    Juffie26 VIP lid

    24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Ja dat laatste is vooral een heel goed idee....

    Ja was ook "blij" dat ik al zo snel terecht kon voor de echo
     
  19. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.938
    15.247
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Klinkt als een kliertje en anders misschien een cyste. Iets wat niet goed is zit doorgaans veel dieper en is moeilijk vast te pakken. Die vaccinaties kunnen wel degelijk invloed hebben, mogelijk een ontstekingsreactie en daardoor een gezwollen klier.
    Ik heb een aantal jaren terug ook een knobbel gevoeld, werd er helemaal onpasselijk van toen ik het ontdekte, bij mij is het onregelmatig klierweefsel in de borsten wat onder invloed van hormonen kan verergeren.
    Ik lees nu ook geen alarmbellen en doorsturen voor een echo is standaard protocol. Succes !
     
  20. Juffie26

    Juffie26 VIP lid

    24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Bedankt voor je reactie.
    Ik wist helemaal niet dat vaccinaties van invloed zouden kunnen zijn op je lymfeklieren of iets.
    Gelukkig is het snel maandag
     
    Anouk2005 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina