knutselen met vilt??

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door belize, 31 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik kan echt niet zo goed knutselen.maar zoontje wil wel dat allemaal leren(goed, anders krijgt hij een probleem op school straks) dus ik heb wat spullen besteld o.a. knutselvilt. daarmee kun je met een naald van alles maken. maar zo een naald kan zoontje helemaal niet. wat gebruikt kindjes om vilt te naaien? bestaat er iets hiervoor? of kun je het plakken met alleslijm? en wat doen jullie als knutseldingen met een 3 jarige? website tips?
    we maken tegenwoordig van die insecten op zoons verzoek, bij, vlinder, spin etc.

alsvast bedankt vr de tips en reacties.

2. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

hmmm je kunt vilt heel goed plakken met de hobbylijm van ses.

en je hebt ook bij euroland (en ongetwijfeld allerlei andere plekken) vilt met voorge"knip"te gaatjes en een hele dikke en stompe naald
    waar je dan gewoon een draadje wol doorheen steekt en op die manier kun je het aan elkaar rijgen.

3. Saskia78

@belize: jij hebt school toch ook overleefd ondanks dat je niet goed kunt knutselen? :)

ik kan het ook niet zo goed.. maar merk wel dat ik er steeds beter in word dankzij mijn knutselverslaafde kleuter
    plus dat ik er nu wat langzamer in kan groeien qua moeilijkheidsgraad.
    ineens blijk ik toch wel enigzins handig :)

4. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ben nooit naar kleuterschool gegaan. dat was niet verplicht in turkije. op basis school heb je maar 2 uur of zo per week knutseltijd. ik deed dan alsof ik iets deed, maar mijn moeder thuis of vriendine in de klas maakten het vr mij!!! hahaha. ik maakte dan wiskunde voor hen in ruil.
    ik heb wel naaien,borduren, breien en hakken heel jong van mama geleerd.nooit geduld gehad om iets echt af te kunnen maken. (nog steeds er moeite mee)

5. Saskia78

oh maar je zoontje heeft toch ook nog niet zo veel geduld?
    dat combineert dan prima :p

daarbij.. hij knutselt en jij helpt waar nodig.. dat scheelt ook :)

6. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    zoontje heeft wel geduld! pfff. hij wil dus leren knutselen zegt ie!en oefenen met knippe.

7. Saskia78

hmm dat hoeft toch geen probleem te zijn?
    klein schaartje.. stapel papier en veel plezier :)

en als ie random knippen niet leuk vind zou hij bijv kleurplaten kunnen inkleuren en uitknippen en dan weer ergens adners opplakken.

je hebt van SES ook een "ik leer knippen" doosje
    maar dat schaartje is echt verschrikkelijk.. dochterlief kon er niet mee knippen.
    nu voor 1,50 klein maar wel echt schaartje gehaald op de kinderafdeling van de hema.
    en ze knipte er meteen op los.

inmiddels ook scaren met zo'n figuurblad...
    ook erg leuk om mee te knippen :)

8. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    hey oefen schaartje hebben we ook. is zo een onding.

inkleuren?= ik kan dat echt helemaal niet mama!!! dat doet hij niet meer.

9. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    saskia???? je zit er echt helemaal in man!!!!

10. Saskia78

#10 Saskia78, 31 jan 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 jan 2013
    mja ze zit niet voor niks op een kunstzinnige school :D

(overigens kreeg ik dat setje van mn moeder.. die vond dat 2,5 een mooie leeftijd was om te leren knippen :) )

en om het nog gekker te maken.. je hebt ook kleurblokken met grote vlakken en extra dikke (bolle) lijnen waardoor je makkelijker tussen de lijntjes kunt kleuren.
    scheelt misschien een hoop frustratie :)

11. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    dat vindt mijn moeder ook hahaha. maar schaar had 3 op! ik ben zo bang dat hij zijn eigen harebn zou knippen enzo.

12. Saskia78

anne deed dat pas vlak voordat ze 5 was voor het eerst :)
    (en voor het laatst gelukkig..)

ze had besloten dat ze dan tenminste niet naar de kapper hoefde en dr haar dat mocht dan wel naar zieke kindjes.

ik heb samen met dr opgezocht waar je aan moet voldoen als je je haar weg wil geven.. en dat is oa dat je een vlecht van een bepaalde lengte moet hebben.
    Dus daarna heeft ze nooit meer zelf dr haar geknipt :)

13. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.320
    238
    63
    Hou het simpel. Op deze leeftijd is het leuk om te ervaren: wat kan ik met een schaar, wat kan ik met lijm etc. Laat hem zelf ontdekken. Geef wat papier en een schaar en laat hem zijn gang gaan. Of vel papier, plaksel en dan dingetjes om op te plakken ( hema heeft knutseldozen). Ik knip ook vaker stukjes gekleurd papier en laat daar mee plakken. Glitterlijm is ook heel leuk.
    Hier kan zoon zich uren vermaken met knippen, dingen plakken zonder dat we per se iets moois moeten knutselen als bijv een bloem, boot (ik noem maar wat).
    Kinderen geven hun eigen creativiteit eraan.

Wat ook leuk is, is play mais.

Iets in kleuren is hier ook niet favoriet. Liever een leeg vel en zijn eigen fantasie erop los.

We maken ook wel eens iets met mijn "creativiteit". Dan knip ik bijv een hart, dit plak ik dan weer op een gekleurd vel en laat hem het dan versieren (lees:eek:p zijn manier beplakken)
    Op internet kan je wel leuke voorbeeldjes vinden.

14. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Big Bazaar heeft kinderschaartjes voor één euro. Die knippen fijn. Hier ook zo'n oefenschaartje. Het kostte zelfs mij moeite om te knippen.

Ik vind het idee van Antje ook leuk. Zelf een figuur knippen, opplakken en laten versieren. Simpel, maar wel heel leuk.

Ook leuk:
    - propjes crèpespapier rollen en opplakken op een tekening;
    - plaatjes uit folders laten knippen en dan met een lijmpotje en - kwastje laten opplakken op een ander vel;
    - grote tekening met weinig details laten beplakken met stukjes stof

15. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ja met papier en etc hebben we al wat gemaakt.insecten en zo.maar ik dacht dat met knutselvilt meer mogelijk is.
    hier is onze toedels al door mama genaait en geknipt. straks gaan we kleine stukjes plakken.zoon houdt echt van toedels maar die kun je nergens kopen.

ik heb met 2 kartoon schijfjes aan elkaar, met vulling ertussen,dan met vilt bedekt en bij de randen dicht genaait. en versiering geknipt. zo moet het er uit zien als het klaar is. ben benieuwd hoe precies zoontje gaat werken. en we zullen zien of je vilt echt kunt met lijm plakken.

16. Saskia78

Dat plakken moet lukken.. Ik doe het ook weleens op m'n haakwerk.
    Plakt het niet... Dan ligt het aan de lijm :)

Ik zag trouwens die viltpakketjes met voorgeprikte gaatjes bij de boekenvoordeelwinkel en bij euroland liggen vrijdag.

17. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    helaas lijm was niet leuk om mee te werken. sommige stukken vielen steeds af al het droog werd. zoontje heeft het ook met sier steentjes versierd!

maar niet zo slecht als beginners

18. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik heb alleslijm vr kids gebruikt. met water afwasbaar.

Deel Deze Pagina