Knutselspullen

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Anan, 15 jan 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anan

    Anan Fanatiek lid

    10 mei 2013
    2.845
    2.256
    113
    mijn dochter van bijna 5 speelt niet heel erg veel met speelgoed. Knutselen echter doet ze continu. Ik ben zelf qua knutselen niet enorm creatief. Onderstaand lijstje wat we hebben, wat is een must have aanvulling volgens de crea mama’s?

    - (gekleurd)papier/stiften/potloden /schaar/lijm/kleurboekem
    - wasco (doet ze nooit)
    - honderden stickertjes
    - klei
    -(vinger)verf: doen we eigenlijk nooit want ik heb echt een schurft hekel aan die viezigheid...
    -strijkkralen
    - stempels (doet ze nooit)
    -kralen obv water
    -sieraden zelf maak doosje
    -vandaag halen we een prik setje

    Wat hebben jullie nog meer in de kast wat leuk is voor een bijna 5 jarige? (En haar 3 jarige broertje)?
     
  2. Valerie

    Valerie Fanatiek lid

    22 jun 2007
    4.206
    1.041
    113
    Vrouw
    Foam klein was hier een grote hit op die leeftijd. Je kunt er bijvoorbeeld een houten doosje mee bekleden, een ijzeren hoefijzer of een piepschuimen vorm. Verder naaide mijn dochter ook al toen ze 5 was. Ook borduren, punniken, breien en haken. Of een doosje of fotolijstje versieren met "diamanten", glitters, etc. Gekleurd plakband met patroontjes erop vonden (vinden) ze ook altijd leuk hier. Voor weinig koop je een paar rollen bij de Action. Krimpie dinkie is ook leuk. Haha, ideeen genoeg! :D
     
  3. Valerie

    Valerie Fanatiek lid

    22 jun 2007
    4.206
    1.041
    113
    Vrouw
    Er schiet me nog meer te binnen:
    - zeep en vormpjes om zelf zeepjes te maken (en daar evt. een zeepjesketting van maken)
    - gips: gieten en daarna beschilderen
    - verf om stenen te beschilderen
    - wasknijpers, verf, papier en lijm om wasknijperfiguurtjes te maken
    - mozaieksteentjes voor een mooi kunstwerk
    - chenille en transparante ponybeads, mijn dochter kon daar urenlang mee knutselen (allerlei dieren maken, boekenleggers, onderzetters, etc.)
    - verpakkingsmaterialen en dozen om bijv. een robot, machine of kijkdoos mee te maken
    - glitters, heel veel glitters....
     
  4. Anan

    Anan Fanatiek lid

    10 mei 2013
    2.845
    2.256
    113

    Hahsha dank je wel, sommige dingen nog nooit van gehoord...

    Ze heeft voor haar verjaardag een echte (kinder) naaimachine gevraagd. Ik naai heel veel. Ik wilde daar eigenlijk nog een jaar mee wachten, maar bij jouw dochter lukte dat dus wel met 5?
     
  5. Valerie

    Valerie Fanatiek lid

    22 jun 2007
    4.206
    1.041
    113
    Vrouw
    Nee hoor, toen ze 5 was naaide ze nog met de hand. Met naald en draad naaide ze stofjes aan elkaar tot hele nieuwe kunstwerken. Ze knipte bijvoorbeeld vormpjes uit en die naaide ze dan op een ander stukje stof. Voor haar 7e verjaardag kreeg ze een kindernaaimachine, maar dat was geen succes. Die was heel snel kapot. Haar ideeen waren grootser dan de mogelijkheden van de machine. :roflmao: Ongeveer een jaar later kreeg ze een goede naaimachine (een dure Pfaff, wel een 2e handse).

    Inmiddels is ze 11 en ze naait haar eigen kleding. Vol bewondering kijk ik toe. Ze heeft zoveel creatieve ideeen en ze maakt zoveel leuke kleding. Dat doe ik haar niet na. Ze zit op naailes bij een coupeuse (2 uur per week), als enige kind tussen de volwassenen. :p

    Persoonlijk denk ik dat 5/6 nog te jong is voor een naaimachine. Maar je kent jouw eigen dochter natuurlijk het beste. Misschien zou je haar wel kunnen stimuleren om zelf iets te ontwerpen (bijv. een knuffel of een tas of een bestaand t-shirt pimpen). Dan kun je samen stof uitzoeken, evt. helpen met patroon uittekenen, etc, En dat jij hem dan voor haar naait. Zelf kan ze hem dan nog verder versieren met kraaltjes, knopen, contrasterende stofjes, etc. Dat soort dingen deed mijn dochter ook graag.
     
    owly, disaro en Miracle1 vinden dit leuk.
  6. Anan

    Anan Fanatiek lid

    10 mei 2013
    2.845
    2.256
    113

    Ah dat klinkt heel creatief en leuk!!! Qua naaimachine zou het dan iets van een janome mini sew worden, die is vanaf 6 jaar. Ik heb alleen nu echt geen tijd om haar het te leren en met haar samen te zitten, dus vrees dat dat echt even een jaar (minimaal) moet wachten.
    Ik ga me eens verdiepen in de andere dingen die er tussen staan. Vooralsnog wordt er vooral veel geknipt (Heule kleine stukjes helaas), geplakt en gekleurd. Maar wil gewoon wat uitbreiding voor haar :)
     
  7. Miss T

    Miss T Fanatiek lid

    3 mei 2012
    4.351
    298
    83
    - zoutdeeg (zelf maken)
    - plakkaatverf (ik heb van die grote flessen) + kwasten
    - 'afval', zoals wc-rollen, lege doosjes, folders, enz.
    - foam clay (leuk om houten doosjes/vogelhuisjes en tempex figuren mee te bekleden)
    - gips gieten
    - vouwblaadjes
    - gekleurde veren
    - ijslollystokjes
    - wol
    - rietjes
    - washi tape
    - kartonnen bordjes
    - wiebeloogjes

    En uiteraard Pinterest (voor leuke knutselideeën).
     
    Anan vindt dit leuk.
  8. Miss T

    Miss T Fanatiek lid

    3 mei 2012
    4.351
    298
    83
    Oh ja...de Action heeft vaak ook leuke, eenmalige knutselsetjes, zoals diadeem beschilderen, magneetjes kleuren, huisje in elkaar zetten en beplakken.

    Een kijkdoos maken is btw ook superleuk. En krimpfolie.
     
    Anan vindt dit leuk.
  9. zigzag

    zigzag Fanatiek lid

    21 okt 2015
    1.925
    666
    113
    Vrouw
    speelmais (ook "veilig" voor 3 jarige broertje)
    veertjes, pompoms, wiebeloogjes, zelfdrogende klei, kurk in vormen, foamvellen
     
    Anan vindt dit leuk.
  10. MnnW

    MnnW Fanatiek lid

    10 jun 2013
    3.151
    2.237
    113
    Vrouw
    Arnbandjes en kettingen maken van kralen (kan ook met strijkkralen) of loom elastiekjes

    Grote dozen ombouwen tot autogarage, boot, poppenbed, robotpak (en versieren)

    Kaarten maken (en dan echt met de post versturen naar oma!)
     
    Anan vindt dit leuk.
  11. Anan

    Anan Fanatiek lid

    10 mei 2013
    2.845
    2.256
    113
    We zijn vandaag voor het eerst met naald en draad en vilt aan de slag geweest, we hebben met plakkaat verf gewerk en met foam klein een sieradendoosje (deels) beplakt :) leuk!
     
  12. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.372
    561
    113
    Vrouw
    Wij hebben ook een janome mini. Mijn dochter kon daar met 5 goed mee overweg hoor! Hij gaat heel langzaam :). Lijkt me juist heel leuk voor je dochter als ze zo cratief is.
     
  13. Anan

    Anan Fanatiek lid

    10 mei 2013
    2.845
    2.256
    113

    Heb je de ‘goedkopere’ of duurdere variant? Die goedkopere lees ik wisselende verhalen over maar die duurde vind ik wel erg prijzig...
     
  14. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.372
    561
    113
    Vrouw
    Ze heeft er een van een ander merkje maar volgens mij is het gewoon hetzelfde ding.
    Deze:
    https://www.naaimachineshop.nl/site/kindernaaimachine
     
  15. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.439
    2.873
    113
    Wat gaaf zeg! Jouw dochter gaat het maken later :cool:
     
  16. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.955
    8.765
    113
    Onze zoon knutselt ook ontzettend graag. Favoriet hier is:
    - Waterverf
    - kwasten waar je het water in kan doen zodat er minder geknoei is (action, ali)
    - playmais, kun je aan elkaar plakken met water maar ook snijden (plastic weggooi mesje op papier plakken
    - glitters (doe ik, anders zit alles onder)
    - wiebeloogjes (ali)
    - pons, overal mooie dingen uit halen en weer opplakken
    - kartelscharen en scharen met andere motieven
    - knutselkarton voor de kaarten
    - goeie stiften
    - liniaal om mooie lijnen te trekken
    - spirograph is ook leuk
    - normale schaar die goed knipt
    - bol wol (leuk om zelf gaatjes te maken en dan weer met draad er doorheen rijgen
    - vouwblaadjes (voorbeelden) nog lastig voor onze 4 jarige
    - ijslollystokjes, kun je fotolijstjes maken en andere bouwwerken.

    Je hebt ook boeken waar leuke dingen in staan en die ze er alleen nog maar uit moeten halen en in elkaar zetten. (Action)
     
  17. Libelle82

    Libelle82 Fanatiek lid

    26 jun 2008
    4.998
    355
    83
    Gezinsbegeleider
    Zeeland
    Plakband
    Nietmachine
    Perforator
     

Deel Deze Pagina