Koemelk allergie en reflux.

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Ysabella, 22 jun 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.888
    16.248
    113
    Toch maar een topic geopend. Ik ben doodop dus misschien reageer ik niet zo snel of direct, maar ik lees wel alles.

    Ik verdenk onze jongste ook van koemelk allergie en reflux. ‘S nachts ben ik de hele nacht wakker en samen met mijn man hebben we een soort van shifts zodat ik nog een beetje aan mijn slaap kom als hij vrij is.

    Ik zoek tips wat betreft de reflux, misschien zie ik iets over het hoofd? Onze zoon krijgt op dit moment nextrium (5mg), het lijkt niet te werken want hij geeft nog steeds veel terug. Ik denk dat dat komt omdat de koemelk allergie de reflux veroorzaakt. Hij is echt de hele nacht bezig met persen en daardoor lijkt de voeding ook na 3 uur omhoog te komen, hij poept maar 1 keer in de 3 dagen terwijl hij flesvoeding krijgt. Op zich komt hij overdag niet vroeg voor een fles.(tussen de 3 en 4 uur daardoor heb ik niet het idee dat hij de pijn weg wilt drinken) Als ik ‘s nachts beneden een fles aan het maken ben hoor ik hem boven. Dat lijkt mij niet normaal? Hij heeft in deze 4 weken ongeveer 5 uur zonder alle ongemakkelijke geluiden en gepers en daardoor dus pijnloos geslapen. Hij wilt niet plat gelegd worden en slaapt dus overdag beneden in een voedingskussen. En ‘s nachts vaak een x aantal uur op mijn borst.

    Heeft iemand tips?
     
  2. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Je lijkt nogal stellig dat het kma is. Betekent dat dat je ook dieetvoeding geeft? Welke? Indien niet: waarom niet, als je zo stellig bent?

    Verder: welke leefregels pas je toe voor reflux? Hoe vaak drinkt hij, hoe veel en hoe lang? Roer je ipv te schudden?
     
  3. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.888
    16.248
    113
    Op dit moment krijgt hij pepti. Van de kinderarts moeten we nu ook probiotica geven en moet hij naar de osteopaat. Dus daar gaan wij vrijdag naartoe.

    Waar ik mij niet bewust van was is dat hij direct na de geboorte antibiotica heeft gekregen wegens natte longen. Volgens de arts kunnen de darmen daarom ook van slag zijn. ( vandaar de probiotica.) Over 4 weken moeten we beginnen met een provocatie test, ik ben benieuwd...

    Wij houden ons aan alle leefregels. Rechtop voeden, half uur en soms 3 kwartier rechtop houden, tussen de voeding door boeren, bedje schuin etc etc.

    Hij drinkt elke 3 a 3,5 uur ongeveer 100 cc soms 80 cc en soms wat meer als 100 cc hij krijgt 7 a 8 voedingen ( ligt eraan Hoelang hij tussen de nachtvoedingen laat) En weegt nu 5 kilo en is nu een maand oud.
     
  4. 1991Mamavanvier

    1991Mamavanvier Fanatiek lid

    1 apr 2020
    1.689
    1.292
    113
    Vrouw
    Je zegt hij krijgt pepti op moment... Daarvoor dus niet? En nu weer overstappen naar andere? Lijkt me totaal niet goed voor hem met die ongemakken die hij al heeft...

    Hier ook reflux in combi met kma gehad.. Ook pepti en daar ging het al mee weg..
    Gebruik je al iets om de flessen mee in te dikken, jbpm bijvoorbeeld? Misschien dat het daarmee beter gaat!? En na de voeding een tijd omhoog zitten in een wipper?
     
  5. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.333
    113
    Als er met pepti nog steeds klachten zijn, kan het ook zijn dat er sterkere dieetvoeding nodig is. De reflux dan waarschijnlijk dan ook pas minder worden.
     
    Haver11, Sado en Neuzeke vinden dit leuk.
  6. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.888
    16.248
    113
    Nee dan begrijp je mij verkeerd, hij kreeg gewone nutrilon en krijgt nu Nutrilon pepti en gaat niet op andere voeding over hoor. Nee we hebben nog niet ingedikt, omdat ik even de goede online moet bestellen.
     
  7. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.888
    16.248
    113
    Daar ben ik stiekem wel bang voor. :oops:
     
  8. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.333
    113
    Gelukkig wel relatief simpel op te lossen. Als de kinderarts er tenminste aan mee wil werken.
     
  9. 1991Mamavanvier

    1991Mamavanvier Fanatiek lid

    1 apr 2020
    1.689
    1.292
    113
    Vrouw
    Ooow sorry heb je dan inderdaad verkeerd begrepen! :)
     
  10. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Maar waarom al provoceren als de problemen nog helemaal niet opgelost zijn? Wat valt daarmee te winnen?
     
  11. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.888
    16.248
    113
    Over 4 weken...
     
  12. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Maar je hebt nog geen 'rustige basis' gevonden. Moet de planning niet eerst inhouden om de onrust weg te werken, vóór je begint na te denken aan het mogelijk opnieuw onrustiger maken?

    Ik zeg niet dat dat jouw schuld is, voor alle duidelijkheid. Maar dat zou wel een boodschap zijn die ik met de arts zou opnemen.

    Ik denk ook dat je eerst zwaardere dieetvoeding moet gaan proberen.
     
    Haver11 en Fristi2012 vinden dit leuk.
  13. Fanne

    Fanne Fanatiek lid

    16 feb 2017
    2.886
    4.157
    113
    Ik ben een stille meelezer hier op het forum, maar omdat wij zelf enorm hebben getobd met ons zoontje wil ik toch reageren. Ik ken jouw zoontje niet, maar ik kan wel wat vertellen over onze ervaringen.

    Al kort na de kraamweek had ik het idee dat er iets niet klopte bij ons zoontje en dat dit te maken had met het drinken. We hebben de lactatiekundige laten komen en die zei dat ze reflux hoorde. Ze gaf de tip medicijnen te gebruiken, maar vooral niet de voeding te verdikken met jbpm. De huisarts zei pas omeprazol voor te schrijven wanneer hij er echt last van leek te hebben. Inmiddels kreeg ik ook het vermoeden dat hij koemelkallergie had. We zijn hem Pepti gaan geven en het projectiel spugen stopte. Daarvoor vloog de voeding er met een grote vaart er compleet uit, zodra hij stopte met drinken.
    Toen hij 4 weken was, ben ik tegen alle adviezen in toch jbpm gaan geven. Een verademing; eindelijk konden we 's nachts weer slapen en overdag sliep hij ook rustig.
    Toen hij 6 weken was, stopte hij helemaal met drinken. De kinderarts gaf omeprazol en geloofde niet dat hij koemelkallergie had, want hij vertoonde die symptomen niet. Hij kreeg wel omeprazol en na een paar dagen ging hij weer mee drinken. We zijn de Pepti blijven gebruiken op eigen kosten, want ik vleef ervan overtuigd dat hij koemelkallergie had. Maar hij bleef krampjes houden en gilde het tijdens en na de voeding.
    Toen hij 10 weken was, heb ik de kinderarts gesmeekt of ik Neocate mocht proberen, omdat dit mijn laatste hoop was op verbetering. Ik had dit keer een andere kinderarts en die wilde wel voorschrijven, hoewel hij er niet in geloofde. Na 3 dagen hadden we een kind dat rustig dronk en in combinatie met jbpm nog nauwelijks spoog. Hij werd super vrolijk en begon om alles te giechelen. Voor ons een verademing dat we nu zagen wie hij was zonder pijn.

    Het is een heel verhaal geworden. Misschien heb je er wat aan. Wat ik vooral wil zeggen: volg je gevoel en blijf doorzetten. De eerste 10 weken zat ik iedere week wel bij de huisarts, kinderarts, osteopaat of lactatiekundige en ik ben blij dat ik vol gehouden heb. Ik hoop dat het bij jullie ook snel beter zal gaan!
     
    Ysabella vindt dit leuk.
  14. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.888
    16.248
    113
    Dank je wel voor je uitgebreide berichtje! Lief dat je de moeite neemt. Doorzetten is dus het sleutelwoord en vooral je moeder gevoel volgen.

    Stiekem ben ik de wanhoop een beetje nabij. Hij drinkt nu pepti en het gaat beter maar hij raakt helemaal verstopt van de jbpm. vannacht heb ik maximaal 2 uur geslapen omdat hij dus de hele nacht probeerde te poepen maar het niet lukte en dat terwijl hij aan de laxeermiddel zit. Niet indikken is ook geen optie want dan komt alles eruit.
    Overdag wegleggen lukt niet, ik kan echt helemaal niks terwijl er ook nog een ander kind rond loopt.

    Weet jij of er nog iets anders is om in te dikken? Dit gaat echt niet en eigenlijk kan ik hierdoor dus niet goed beoordelen of het echt veel beter gaat of dat hij over moet op echte koemelkvrije voeding.
     
  15. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.911
    15.361
    113
    Dit zou ik ook denken. Mijn zoon deed het eventjes goed op Pepti, maar al gauw kwamen alle klachten (projectiel spugen, “borrelen”, moeite met ontlasting, zeer veel huilen, etc) terug. Hier bleek een verdere stap nodig te zijn, wat Nutramigen was. Na enkele dagen een compleet ander kind, de klachten zijn niet meer teruggekomen.

    Ik zou - zoals hierboven ook even staat - wachten met provoceren totdat het beter gaat (met de juiste voeding zullen de klachten nagenoeg of zelfs helemaal verdwijnen). Misschien kun je overleggen of je Nutramigen oid mag krijgen?
    Ik heb zelf geen ervaring met jbpm, maar ik vraag me af of het blijven verdikken van de voeding op dit moment de juiste oplossing is. Ben absoluut geen expert, maar mijn eerste ingeving - op basis van eigen ervaring - zou toch zijn om andere voeding te proberen

    Sterkte hoor, zo vervelend zo’n kleintje met dit soort klachten :( Zowel voor hem als voor jullie helemaal niet leuk...
     
  16. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.888
    16.248
    113
    Het ding is dat hij niet de klassieke symptomen laat zien van koemelkallergie. Hij huilt niet wanneer hij krampen heeft, maar heeft wel ongeveer 12 uur per dag krampen. Ik denk dat het belangrijk is eerst de obstipatie die nu veroorzaakt word door de jbpm op te lossen en daarna overstappen op andere voeding. Als wij op dit moment niet indikken komt de helft van de fles eruit, verslikt hij zich en loopt een deel van de voeding langs zijn mond.

    Ik heb de huisarts maar weer gebeld want de arts van het cb kan ik telkens maar niet bereiken.
     
  17. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.911
    15.361
    113
    Dit klinkt dan wel weer typisch, in mijn ervaring :) Zo begon het bij mijn zoon ook met 3-4 weken, dat werd later echt projectiel spugen.

    Symptomen hoeven trouwens niet typisch te zijn. Zo had de dochter van een vriendin van mij enkel af en toe wat bloed in de ontlasting, dat bleek ook een koemelkallergie te zijn. Het kan zich op vele manieren uiten. Lastig wel, konden ze het maar vertellen, he...

    Hoop dat de huisarts raad weet!
     
  18. Muisje458

    Muisje458 Niet meer actief

    Voor de obstipatie raad ik je glycerine zetpillen aan. Hier in België wordt dit aangeraden en niet de lactulose.
     
  19. Fanne

    Fanne Fanatiek lid

    16 feb 2017
    2.886
    4.157
    113
    Ach, wat akelig weer zo'n vervelende nacht! En klinkt wel heel herkenbaar. Je bent nu gewoon op! Jullie hebben nog een zoontje die ik, wij ook nog een van net 2. Die combinatie samen is echt slopend!

    Wij geven inderdaad ook nog lactulose, 0,5 ml per kg. Dat geven we in een keer. Dus 3ml bij 6 kg. Dat werkt heel goed. Toevallig vannacht 2 uur in de weer geweest, omdat ik te weinig had gegeven.
    Verder adviseren de kinderartsen hier ook de Nestlé nan ar hypo allergeen voor. Die is alleen online verkrijgbaar. Die voeding is ingedikt met aardappelzetmeel. Alleen is deze voeding niet koemelkvrij.
    Verder hoorde ik iets over macrogol tegen obstipatie. Dat zou je ook nog kunnen vragen. Heel veel sterkte. Hoop echt dat het snel beter wordt!
     
  20. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.888
    16.248
    113
    De huisarts belt nu met de kinderarts, ik kan wel huilen van opluchting.

    De huisarts vind het onzin dat we niet gelijk over mochten op koemelkvrije voeding en wilde het zelf gaan voorschrijven, maar dat lukte niet.
     
    Fanne, Shakes en Sado vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina