Koemelkallergie of reflux?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Dorpsmeisje, 6 okt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dorpsmeisje

    6 okt 2022
    23
    8
    3
    Vrouw
    Ghz
    Hooi,
    Hier komt een lang verhaal zo kort mogelijk gemaakt :)

    Mijn zoontje van 12 weken sinds sinds hij 6 weken is aan de nutramigen. Eerst 2 weken de lgg en daarna puramino omdat de lgg niet te leveren is. Nu heeft hij het vanaf het begin niet heel denderend op de puramino gedaan. Hij ging van 8 poepluiers per dag naar hooguit 2x per week. Maar er was geen andere optie volgens de artsen dus lactulose erbij en inmiddels pakt die het elke 3 dagen op.

    Vorige weem donderdag heeft hij 2 vaccinaties gehad. Niks aan de hand. Hele middag lekker geslapen maar toen hij wakker werd, gilde hij het uit. Dit heeft hij echter nog nooit gedaan dus ik schrok. Hij was ontroostbaar ondanks een 120mg zetpil (oeps mocht blijkbaar nog maar 60mg geven) maar ondanks dat dus echt gillen als speenvarken. Na een uurtje de hap gebeld want dit was echt vreemd voor hem.
    Niks bijzonders te zien behalve wat rode oortjes dus bij koorts hoger dan 39 moest ik weer naar de huisarts want dan was het niet van de prikjes.
    Hij is echter blijven krijsen, ontroostbaar. Dus dinsdag ochtend toch maar naar de huisarts gegaan om zijn oortjes weer na te laten kijken. Die waren in orde.
    Ik gaf aan dat hij steeds sneller voor de fles komt, ook in de nacht, kleine beetjes drinkt, weer geluiden maakt tijdens het drinken dus of het geen reflux kon zijn? Terwijl hij niet meer is gaan drinken, juist minder maar toch.

    De huisarts is gaan overleggen met de kinderarts en die besloot dat hij over moet op neocate. Die komt vandaag binnen.
    Maar mijn gevoel zegt dat dit het niet is. Hij zat al 8 weken op puramino. Als het erdoor heen gekomen zou zijn, had ik toch al eerder symptomen moeten zien?
    Andere kant, het lijstje wat ik zojuist benoemde qua klachten, zijn wel dezelfde klachten waarmee we uberhaupt aan de nutramigen begonnen zijn behalve dat hij nog niet aan het krijsen was.

    *zelf koemelk kindje geweest en onze dochter ook dus snel ingegrepen bij de eerste signalen om het niet te ver te laten oplopen.

    Zijn er andere die dit herkennen bij koemelkallergie en dat het dus nog zo lang duurt voordat er weer klachten doorkomen?
    En werkt neocate dan echt beter?

    Ps. Weet zeker dat hij pijn heeft want na het krijgen van een zetpil van de week, heeft hij de hele middag geslapen en niet meer gekrijst.

    Ik hoor graag of mensen dit herkennen!

    Liefs.
     
  2. 3musketierseneengirl

    3musketierseneengirl Fanatiek lid

    6 jan 2021
    2.255
    1.685
    113
    Vrouw
    Onze dochter kan niet tegen zetpillen. Zei krijst alles bij elkaar na een zetpil?

    ook hier een koemelkallergie en ik herken niet dat je na 8 weken met puramino nog weer klachten krijgt. Anders toch echt overleggen met kinderarts
     
  3. Dorpsmeisje

    6 okt 2022
    23
    8
    3
    Vrouw
    Ghz
    Maar heeft jouw kindje dan ook neocate omdat het door de nutramigen heen zou komen?
     
  4. 3musketierseneengirl

    3musketierseneengirl Fanatiek lid

    6 jan 2021
    2.255
    1.685
    113
    Vrouw
    nee onze dochter heeft altijd puramino gehad.
     
  5. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    In nutramigen zit nog wel verknipte koemelk. Kan best dat hij daar op reageert. Alhoewel je wel zou verwachten dat die reactie dan al eerder erger was.
    Ik zou de neocate een kans geven. Die krijgt onze dochter ook en doet ze het heel goed op.
    Bij twijfel wel aan de bel trekken natuurlijk!

    @Chechi weet nog wat meer over de vaccinaties en koemelkallergie. Volgens mij worden bepaalde bacteriën gekweekt op koemelk? Haar zoontje reageerde er ook heel heftig op.
     
  6. Dorpsmeisje

    6 okt 2022
    23
    8
    3
    Vrouw
    Ghz
    Ja dat was ook mijn gedachte. Dat de reactie eerder zou komen dan. Alhoewel puramino natuurlijk al wel de meest verknipte eiwit heeft dus wellicht heeft dat de reactie vertraagd.
    Ik ben benieuwd of de neocate wat gaat doen.
    Bedankt voor je reactie!
     
  7. Fanne

    Fanne Fanatiek lid

    16 feb 2017
    2.885
    4.156
    113
    Mijn zoontje had eerst de pepti (verknipte koemelkeiwitten) en due gilde zodra de eerste slok zijn maag bereikte. Met 12 weken kreeg hij neocate en toen hadden we een ander kind. Hij kreeg opeens rustig uit zijn ogen, zijn huidje werd veel rustiger en mooier en hij was veel vrolijker en actiever. Dus ik zou het een kans geven.
     
  8. Chechi

    Chechi Niet meer actief

    Ik denk dat overstappen naar neocate zeker kan helpen. Bij verknipte koemelk kan het zijn dat het door de weken heen alsnog gaat stapelen, dus dan heb je er in eerste instantie geen last van. Later wel.

    Ook kan de vaccinatie zelf sporen van koemelk bevatten. De meeste kinderen - zelfs met kma - reageren hier niet op. Maar een enkeling wel. In het produceren van de vaccins wordt koemelkeiwitten gebruikt. Mijn zoontje reageert ook echt enorm heftig op vaccinaties met dezelfde klachten als bij koemelk. Ik geef de vaccinaties wel gewoon omdat het voordeel opweegt tegen het nadeel, maar ben wel voorbereid op een aantal heftige dagen.

    Maar ik denk wel dat als je kindje dus op koemelk in het vaccin reageert, puramino echt onvoldoende is. Want het aantal koemelkeiwitten in een vaccin is minder dan in puramino. Dus neocate is ook in dat geval sowieso beter om op over te gaan. Het is wellicht een combinatie van beide wat het zo heftig maakt?

    Overigens gaat een allergie over een heftige reactie van het immuunsysteem op een lichaamsvreemde stof. Een vaccin is op zichzelf ook een lichaamsvreemde stof en kan wel voor dezelfde heftige reacties zorgen.
     
  9. Dorpsmeisje

    6 okt 2022
    23
    8
    3
    Vrouw
    Ghz
    Dank voor je reactie!
    Ik ben benieuwd wat en of het iets gaat doen. Hij heeft echt krijs aanvallen en tot vorige week nog nooit gehad. Hij was echt een zoet jongetje en huilde nooit. Nu is het echt hartverscheurend gillen.
    Hij was al wel begonnen met weer huilen tijdens de fles voor de vaccinaties. Maar ik dacht dat de speen te langzaam liep dus dat het frustratie was. Ik heb er überhaupt nooit aan gedacht dat het de puramino kon zijn.. hij ging in de loop van afgelopen weken al steeds minder drinken. We zijn van 5x 150 + 5 scheppen naar 6x 120 en daar laat hij regelmatig iets van staan. Alleen in de nacht drinkt hij hem helemaal leeg maar afgelopen nachten ook niet meer omdat hij voorheen 8 a 9 uur tussen de fles liet en nu amper 6 uurtjes. We hebben dus echt een stap terug gedaan.

    Hopelijk is dit het antwoord
     

Deel Deze Pagina