Koemelkallergie en soja allergie bij peuter

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Lientje, 16 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lientje

    Lientje Fanatiek lid

    24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Wij hebben laten onderzoeken welke allergieen ons meisje (2 jaar en 3 maanden) heeft. Nu blijkt dat ze naast koemelkallergie ook soja-allergie heeft. Weet iemand wat je voor alternatieven kan gebruiken hiervoor? Wij gebruiken nu namelijk soja, maar ze zit elke keer onder de uitslag en we zoeken dus een andere melkvervanger. Geiten- en schapenmelk zijn geen optie.
     
  2. ManonGJ

    ManonGJ Actief lid

    16 apr 2009
    206
    0
    0
    Barendrecht
    Hoi,

    Heftig joh zo'n duidelijke allergie!

    Wil je graag melk gebruiken ivm de calcium die erin zit? Die kun je namelijk ook goed uit groenten halen. Als je googlet op 'melk ongezond' dan lees je heel veel verhalen over waarom melk zo moeilijk te verteren is voor mensen en ook waarom het niet per se nodig is om melk te drinken. Misschien staan daar nog interessante andere alternatieven bij?

    Waarschijnlijk ken je de Allergiesupermarkt wel (www.allergiesupermarkt.nl) , misschien hebben zij nog ideeën of alternatieven.

    Succes!!

    Groetjes,Manon
     
  3. Lientje

    Lientje Fanatiek lid

    24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    BEdankt voor de info!
     
  4. Lientje

    Lientje Fanatiek lid

    24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Jeetje, die van mij krijgt dus ook geen sojamelk meer. Naar aanleiding van het feit dat koemelk slecht is, heb ik ook links gevonden over soja. Ik ga maar eens rijstmelk proberen, of havermelk. Ik zie op die sites dat dat goede alternatieven zijn. Wie heeft hier ervaring mee?
     
  5. kristel

    kristel Niet meer actief

    Loop je bij een dietist?

    Mijn zoontje kreeg op zijn 3e jaar plotseling last van koemelkallergie (uitte zich door galbulten). Van de dietist mocht ik absoluut geen soja geven ipv melk. Omdat hij al allergisch was voor koemelk, zou hou door gebruik te maken soja juist ook een allergie ontwikkelen voor soja en dan ben je veel verder van huis (soja zit in bijna alle producten). Koemelk en soja hebben soortgelijke eiwitten, dus pas erg op met vervanging met soja (of geitenmelk). Wij zijn overgestapt op een 100% melk-vrij dieet (dus speciaal brood, meeste koekjes en chips mocht niet meer, geen vlugklaar vleesproducten) en na 2 a 3 maanden zijn we langzaam weer begonnen met melkproducten en dat is goed blijven gaan (al 2 jaar lang). In de periode dat hij geen melk mocht kreeg hij speciale voedingssuplementen. Deze kan je niet zo maar in de winkel krijgen, maar alleen op recept.
     
  6. Lientje

    Lientje Fanatiek lid

    24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Ons meisje heeft al sinds haar geboorte koemelkallergie. Ook zij volgt een koemelkvrij dieet, want als ze koemelk binnenkrijgt krijgt ze oedeemvorming op haar gezicht en armen (dikke opgezette vochtzakken op de ogen en wangen en armen) Wij zijn toendertijd bij een dietist geweest en die heeft ons niets voorgeschreven, wat ik heel raar vind als ik jouw verhaal zo lees. De huisarts heeft na het bloedonderzoek al aangeboden om opnieuw een verwijzing naar een dietiste te geven, dus ik ga daar eens achteraan. Onze vorige dietiste heeft wel gezegd dat we soja moesten gebruiken in plaats van melk. Leuk hoor, dat heeft dus misschien de allergie wel veroorzaakt!
     
  7. clarike

    clarike Actief lid

    22 mrt 2006
    455
    0
    0
    onze beide jongens hebben ook kma. Onze peuter van 2 1/2 is ook allergisch voor soja. Wij krijgen van de huisarts flexical voorgeschreven. Dat is gewone poedermelk van de apotheek, maar dan natuurlijk melk en soja vrij. Dit op advies van de dietiste. De verzekering slikt dit bij ons dus krijgen wij het volledig vergoed. Ms een idee om aan je huisarts te vragen?
     
  8. kristel

    kristel Niet meer actief

    Ik had overigens wel Friso 2 speciaal voor koemelkallergie destijds gekocht, maar mijn zoontje vond het vreselijk om te drinken. Ik heb voor hem er wel lekkere pannenkoeken van kunnen bakken.
     
  9. ManonGJ

    ManonGJ Actief lid

    16 apr 2009
    206
    0
    0
    Barendrecht
    Sowieso zijn er over soja gemixte verhalen te vinden. Je kunt hele positieve verhalen vinden en ook hele negatieve, vooral over genetisch gemanipuleerde soja.

    Als er andere alternatieven zijn dan zou ik daar zeker voor kiezen.
     
  10. Lientje

    Lientje Fanatiek lid

    24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Ik ga eens naar die flexical vragen. Bedankt voor de tips!
     
  11. jette30

    jette30 Actief lid

    4 jan 2008
    202
    0
    16
    Lientje, hoe heb je laten onderzoeken waar je dochter allergisch voor is?
    Mijn zoon heeft ook kma, mar ik dacht altijd dat een bloedtest of huidtest niet betrouwbaar was op deze leeftijd.
     
  12. kristel

    kristel Niet meer actief

    Als uit de test komt dat hij allergisch is dan is hij allergisch. Echter als een kindje allergisch is zal echter dit niet altijd uit de test komen. Maw een kma kan worden aangetoond bij kinderen, maar niet worden uitgesloten.
     
  13. jette30

    jette30 Actief lid

    4 jan 2008
    202
    0
    16
    ok, bedankt!
     
  14. Lientje

    Lientje Fanatiek lid

    24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Bij ons is verteld dat bloed testen vanaf 2 jaar kon. Dit hebben we met 2 jaar en 3 maanden gedaan, en er kwam toch een duidelijke uitslag uit. Ook kattenallergie en huisstofmijt kwam eruit.
     
  15. janna76

    janna76 Fanatiek lid

    8 nov 2008
    1.412
    0
    0
    huis mamma en boerin
    drenthe
    Nu ga ik even praten naar ik er verstand van heb. (NOT :oops: dus)
    Maar is geite melk mischien een idee? Dat schijnt ook heel gezond te zijn en je kunt het kopen bij de albert hein.

    Sucses,

    Janna
     
  16. Fleur1

    Fleur1 VIP lid

    14 apr 2006
    5.068
    0
    0
    Daan krijgt al vanaf zijn 5 maanden geen koemelk en soja. wij hebben ook weinig alternatieve. hij krijt calcium van ons en wij maken veel verse sappen waardoor de vervangers genoeg binnen kirjgt je kunt bij het voedingcentrum een boek alten maken koste ongeveer 20 euro geloof ik daar staan alle producten in die je kunt komen de merken en welke supermarkt. het is even zoeken maar wij doen al automatische boodschappen zonder dat het een half uur extra kost omdat je alles moet zoeken
     
  17. Lientje

    Lientje Fanatiek lid

    24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Het boodschappen doen is bij ons geen probleem, ik doe het nu ook al 1,5 jaar zo, dus het boekje heb ik allang niet meer nodig. Het is meer dat ik wil weten of ze wel alle benodigde stoffen binnenkrijgt zonder melk en soja.
     

Deel Deze Pagina