Koemelkallergie?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Francisca, 22 dec 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Francisca

    Francisca Lid

    20 jan 2007
    72
    0
    6
    Rotterdam
    Onze dochter is in september 6 weken te vroeg geboren. ze is nu bijna 16 weken, gecorrigeerd 10 weken.
    Ze heeft verborgen reflux en krijgt daarvoor omeprazol verder houden we zoveel mogelijk regels in acht. Het was te doen, alleen was ze nog altijd wel erg huilerig en na de fles onrustig overstrekken, met haar hoofd draaien, huilen, ook slaapt ze overdag slecht, de nachten gaan gelukkig wel goed. Fysio en ostepoaat konden geen bijzonderheden vinden buiten hoge spierspanning en een gespannen buik.
    Ze begon op nutrilon nenatal ingedikt met pure jbpm. Ze moest alleen over op andere voeding, want ze kwam met haar gewicht boven de 3.5 kg. De kinderarts adviseerde hero comfort en ze hoogde de omeprazol op. Dit doen we nu 8 dagen. De eerste dagen moesten haar darmen erg wennen, dit verwachtte ik wel met een overgang. Alleen was het spugen ineens in volle kracht terug. Ze rook de hele tijd zuur, spuugde soms uren na een voeding nog, krijsbuien. Wat me nu opvalt is dat haar huid al een tijdje droger wordt. Als ze net een fles op heeft krijgt ze uitslag op haar hoofd en wangen en soort rode pukkeltjes. Het is niet na elke voeding, maar wel vaak. Haar half broer had als baby de eerste jaren erg eczeem en daar lijkt het wel op (beginnend). Ook heeft ze rode oogleden en ziet er soms een beetje ziekig uit, wat ook na een uurtje weer helemaal weg kan zijn weg. Ook weigert ze sinds deze week soms de fles, we moeten dan meer moeite doen, danwel haar afleiden zodat ze toch de fles drinkt. Ze heeft nog net als op de vorige voeding dunne, tegen diarree luiers 1 soms 2 per dag. Wat ik me nu afvraag, kan dit toch geen koemelkallergie zijn in combinatie met reflux?
     
  2. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Het kan. Veel meer valt daarop helaas niet te zeggen. De enige manier om dat te achterhalen, is eliminatie. Andere melk dus. Maar gezien haar prematuriteit, moet je dat misschien best eens overleggen met haar arts
     
  3. Francisca

    Francisca Lid

    20 jan 2007
    72
    0
    6
    Rotterdam
    De arts vond het onwaarschijnlijk omdat ze s’nachts geen klachten heeft en dan op zich goed slaapt. Ook zou een overgang van voeding geen allergie moeten verergeren, want er zitten dezelfde bestanddelen in zei hij. Er is toch echt sprake van uitslag na de fles en heb de foto’s nu naar onze eigen kinderarts gestuurd. Ze is nu ook voor het eerst wennen bij de opvang, heel dubbel want ik vind haar daar gezien de omstandigheden helemaal nog niet aan toe, maar we hebben weinig keuze.
     
  4. Kristel86

    Kristel86 VIP lid

    4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Het kan zeker.
    Het hoeft in ieder geval niet zozeer verband te hebben met de overstap van de voeding; het kan ook gewoon zo zijn dat de klachten verergeren doordat ze, naarmate ze ouder wordt, automatisch langer koemelk binnen krijgt.
    Het feit dat ze dergelijke klachten, inclusief huidklachten, zo snel na de fles krijgt is vooral een hele goede indicator dat het zeer waarschijnlijk wél een allergie is. Een beetje kinderarts zou dit juist moeten weten...

    Hoe gaat het nu inmiddels? Heb je nog contact gehad met de kinderarts over de foto's?
     
  5. Zoranya

    Zoranya Bekend lid

    31 jan 2017
    783
    488
    63
    onze dochter sliep ook goed in de nacht, maar huilde van de ochtend 8.30 tot 20.30 in de avond. Zij had wel degelijk kma. Kinderarts wilde eerst ook enkel medicatie voor reflux geven, toen die na een week nog niets deed heb ik zelf een bus pepti gehaald in de winkel. Binnen een dag een compleet ander kind. Helaas na 4 dagen een terugval en toen hebben we van de kinderarts neocate gekregen. In combinatie met inbakeren (arm meisje was oververmoeid inmiddels) hebben we rust gekregen. Na ruim een jaar was ze eroverheen.

    Als ik zelf geen actie had ondernomen hadden wij en vooral zij veel langer geleden.
     
  6. Haver11

    Haver11 Fanatiek lid

    3 sep 2013
    3.837
    2.180
    113
    Vrouw
    Dat kan zeker.
    Onze dochter sliep goed ( met 2 weken al door ) kwam goed aan, dronk haar flessen goed leeg. Maar toch koemelkallergie en verborgen reflux.
    Voor de kma kreeg ze neocate en voor de reflux nexium. Meteen een heel ander kind overdag.
    Super tevreden.
    Ze is helaas nog niet over haar kma heen, volgende week word ze 2 jaar.

    Ik zou zelf een bus pepti kopen en gaan proberen. Bij onze dochter ging dat een week goed ( dan weet je eigenlijk al genoeg ) Maar pepti was niet voldoende, Toen zelf nutramigen gekocht, ook dat was niet voldoende. Toen neocate geëist bij de kinderarts ( Hij geloofde ons nog steeds niet ) Maar achteraf had ik toch gelijk.

    Onze dochter had juist obstipatie en heel erge eczeem over haar hele lijfje.
    Overgeven klonk altijd verkouden. En zo nog wel meer dingen. Ze zag er ook altijd heel ziek uit. Als ik de foto's nu terug zie pff :(

    Heel veel sterkte, ik hoop dat je er snel achter komt wat het is.
    En laat je niet afschepen door artsen.
     

Deel Deze Pagina