koemelkvrije dieet tijdens zwangerschap

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Bernadine, 19 jun 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bernadine

    Bernadine Lid

    22 mei 2019
    73
    39
    18
    Vrouw
    hele goede dag iedereen.

    zijn hier ook dames die koemelkvrije dieet volgen in de zwangerschap?
    ik ben na 5 maanden van onze eerste wondertje op nieuw zwanger, wij hebben hele zware periode achter de rug met onze dochter, we zijn 3 maanden wezen knokken om een koemelkallergie teste te laten doen, omdat onze dochter zware reflux heeft en altijd pijn had aan der buikje, strekken, gillen, erg ontroostbaar.
    nu zijn we vanaf april bezig en hebben een vrolijke kindje voor terug gekregen. ze krijgt van ons al geen pap waar melk in verwerkt is en gaat nu veel beter met haar. dit is 1 van de reden dat ik nu heb besloten om borstvoeding te geven, maar zelf dan van de melk producten af wil. om te voorkomen dat we nog een kindje krijgen met koemelkallergie.

    wie zit dus nog meer op melkvrije dieet. en kan mij vertellen waar ik meer info kan vinden.
    gisteren een test gedaan, en bleek dat ik zwanger ben, dus alles is nog prul
     
  2. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.866
    15.304
    113
    Mijn zoon had als baby koemelkallergie, maar ik heb hier nog nooit van gehoord. Heb je een artikel oid waarin dit uitgelegd staat? Ben wel nieuwsgierig.
     
  3. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.526
    26.074
    113
    Vrouw
    Dat kun je dus niet voorkomen door zelf maar nu al geen koemelkproducten te nuttigen.
     
    Sado vindt dit leuk.
  4. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.866
    15.304
    113
    Dat zou ik ook zeggen, vandaar dat ik vroeg naar een artikel oid, echt nog nooit van gehoord :p
     
  5. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.526
    26.074
    113
    Vrouw
    En dan het liefst een fatsoenlijk westenschappelijk artikel ipv beppie van 3 hoog had een goed idee en zette het op de blog haha

    Heb lang met kind met kma gezeten en geen kinderarts die dat advies ooit heeft gegeven. T is voor een enorm groot deel erfelijke aanleg. Niet wat je wel/niet eet bij de zwangerschap. Borstvoeding kan de kans erop wel wat verkleinen maar zeker niet helemaal voorkomen (nichtje die borstvoeding krijgt heeft ook kma, de kans erop verkleinen is niet gelijk aan altijd voorkomen helaas)
     
    citroenrasp en Sado vinden dit leuk.
  6. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.866
    15.304
    113
  7. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.526
    26.074
    113
    Vrouw
    Nou idd! Er wordt afgeraden om als moeder koemelkeiwitten te vermijden, pas als kind echt allergie heeft: dan pas op koemelkvrij dieet te gaan als je borstvoeding geeft
     
  8. Lieverding

    Lieverding Fanatiek lid

    9 jun 2019
    1.202
    453
    83
    Vrouw
    Ik zou juist het niet doen!
    Je weet nog niet of de kind koemelk allergie zal hebben of niet. Je meisje is nu 5 mnd loopt ze bij allergoloog ermee of hebben jullie dat eigen weg gedaan en zelf uitgesloten etc? Bij melk allergie spreek je op allergie op eiwit het is dan ook pap niet voldoende je zou echt aan strenge dure voeding nutramigen moeten via recept.
    als het enkel intolerantie dan verdwijnt het vanzelf maar je zou juist met 7-8mnd producten moeten aanbieden met de melk zoals boter etc langzaamaan beginnen.

    nu ben je zwanger is echt niet zo dat je kind allergie zal hebben vooraf. Je kan beter als je net bevallen bet en bv geven probiotica zelf nemen, dat is heel goed voor de darmen van je baby en dus helpt tegen kraampjes en eventuele intolerantie etc.
    mara als je zwanger bent hoef je echt niet producten te meiden.
     
  9. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Precies, en je bent echt zo aan dat dieet begonnen als het nodig blijkt!
     
  10. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Kijk je uit dat je dan niet lactoseintolerant wordt ;)
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  11. Jaetje85

    Jaetje85 Actief lid

    22 nov 2015
    489
    452
    63
    #12 Jaetje85, 19 jun 2020
    Laatst bewerkt: 19 jun 2020
    Geen ervaring met koemelkallergie hier met kinderen. Maar ik eet en drink vanuit veganistische idealen nauwelijks tot geen melkproducten. Ook tijdens mijn zwangerschap nu. Ik wil geen advies geven, want ben geen arts, maar je kunt aan veel (wetenschappelijk onderbouwde) info komen via sites over veganistische voeding. Daar is vast ook een hoop info te vinden, waar je op moet letten als je zelf of je kind geen melkproducten wilt geven.

    Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat we als mens geen dierlijke producten nodig hebben om gezond te zijn, ook kinderen niet. Maar qua eiwitten, vitamines en voor omega vetzuren e.d. moet je wel één en ander even goed uitzoeken. Bepaalde bouwstoffen hebben we nu eenmaal nodig. Gelukkig is dat nu makkelijker dan ooit, en een kwestie van gewenning om andere producten in huis te halen dan die je gewend was. .

    Een koemelkallergie voorkomen, daar heb ik ook geen verstand van. Dat zou ik inderdaad aan een arts vragen, of dat mogelijk is!
     
    Evanesco vindt dit leuk.
  12. Haver11

    Haver11 Fanatiek lid

    3 sep 2013
    3.837
    2.180
    113
    Vrouw
    Hier 2 van de 3 koemelkallergie en reflux. Ik denk niet dat je het kunt voorkomen.

    Je kan bij jezel wel een koemelkallergie in de hand werken door zelf voor een langere tijd geen melk te nemen.. dus ik zou daar mee uitkijken.
    Dat is 1 van de grootste redenen waarom ik geen borstvoeding ben gaan geven. Veelste bang om mijn koemelkallergie terug te krijgen.
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  13. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    :eek:dat wist ik niet... zit nu 3 mnd op dieet, hopelijk al niet te lang??
     
  14. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik heb 4 jaar geen melkproducten gebruikt, geen allergie ontwikkeld hoor :)
     
    Salvatore vindt dit leuk.
  15. Dastoch3

    Dastoch3 Bekend lid

    1 mrt 2020
    582
    513
    93
    Vrouw
    Gefeliciteerd!

    Nu een koemelkvrijdieet volgen zorgt er niet voor dat je kind geen koemelkallergie heeft.

    Na de geboorte ben je zo op een koemelkvrijdieet, als het kindje namelijk wel tegen koemelk kan is het natuurlijk stom om aangepast te gaan eten/drinken voor iets wat niet nodig is.
    Kanttekening is dat het tot soms wel een paar dagen kan duren dat de koemelk uit de borstvoeding is. Maar dat is te overzien.
     
  16. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.043
    4.239
    113
    https://www.voedselallergie.nl/wat-is-voedselallergie/wetenschappelijke-ontwikkelingen/652-voorkomen-van-voedselallergie-door-dieetmaatregelen.html
    Dieet van de moeder voor en na de bevalling.
    Ondanks dat er een aantal studies zijn gedaan, is er maar weinig bewijs gevonden dat het dieet van moeders tijdens de zwangerschap en borstvoeding invloed heeft op het ontstaan van allergie bij haar kindje. Sommige studies toonden wel een relatie tussen pindaconsumptie door de moeder en pinda-allergie bij het kind, maar daarin werd pindaconsumptie in het huishouden (zie punt hierboven) niet meegenomen. Studies kunnen ook niet met zekerheid aantonen of het geven van borstvoeding kinderen meer of minder allergisch maakt. Wanneer de moeder een dieet volgt zoals het vermijden van koemelk, eieren of pinda worden er soms effecten aangetoond op de sensitisatie voor deze allergenen bij kinderen (en het ontstaan van eczeem of astmatische klachten), maar op de lange termijn is er geen significant verschil tussen het aantal kinderen met of zonder een voedselallergie vergeleken met een controlegroep.

    Ik denk niet dat het vermijden van koemelk enig effect zal hebben op het wel of niet ontwikkelen van een allergie bij je kind.


    Mijn dochter heeft vanaf 3 weken ongeveer alleen maar gehuild, bij de huisarts bleek dat haar hele buikje vol zat met lucht, zo erg dat het gewoon pijn deed. Omdat ik zelf pds heb was het aannemelijk dat mijn dochter dit ook had en dus kregen we lactulose mee. En inderdaad ze begon regelmatig te poepen en leek wat beter in haar vel te zitten. Toch bleef ze aanvallen houden. Met 6 maanden leek ook dit af te nemen. Toch bleef ze regelmatig buikpijn houden, zaten we regelmatig bij de dokter hiervoor, heeft ze verschillende medicijnen gehad om haar stoelgang weer op gang te brengen , is ze getest op een glutenallergie (was het gelukkig niet) maar bleef ze maar door rommelen. In het ziekenhuis konden ze op de echo niet veel vinden buiten het feit dat ze dus heel veel lucht in haar buik had/heeft.
    Dit najaar zaten we weer met dezelfde klachten bij de dokter (ondertussen was onze dokter met pensioen en dit was dus een nieuwe dokter). Die viel op dat mijn dochter (ondertussen 10 jaar) alleen maar met buikklachten bij hun was geweest (nooit iets anders) en die kwam met het idee om eens lactose te gaan mijden .

    Na 1 week was de buikpijn over, arme kind heeft dus 10 jaar buikpijn gehad wat heel simpel te voorkomen was geweest. Eerst zijn we geheel lactose vrij gegaan (oh mijn god waar over al wel niet weipoeder ingestopt wordt :mad:) en daarna heel langzaam weer gaan introduceren. Op dit moment is het zo dat we sterke klachten zien wanneer ze melk/yoghurt etc eet/drinkt maar dat ze een koekje, een keer een pizza wel verdraagt.

    Ik snap wel dat je van alles wil proberen om het te voorkomen. Maar je hebt al ervaring nu dus zul je , mocht je tweede dit ook hebben, het snel herkennen en ernaar kunnen handelen.

    I
     
  17. Haver11

    Haver11 Fanatiek lid

    3 sep 2013
    3.837
    2.180
    113
    Vrouw
    Hoeft natuurlijk niet bij iedereen zo te zijn.
    Ik zie het regelmatig voorbij komen op de kma fb pagina.
     
  18. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Wat erg @pluk ! Ik denk zelf ook dat t bij mijn dochter n soort intolerantie is,,al dan niet voor de lactose (heeft alleen darmklachten). Met 7 mnd weer provoceren.

    Heb jij trouwens zelf ook niet de lactose intolerantie ipv pds?
     
  19. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.043
    4.239
    113
    Wel mijn PDS is een heel stuk minder geworden na de keizersnee. Mijn aanvallen zijn vaak na het eten van uien en bananen. Ik merk geen verschil tussen het wel of niet nuttigen van lactose. ( Heb dat inderdaad meteen uitgeprobeerd)
     

Deel Deze Pagina