Kolfopbrengst loopt terug

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door MB91, 15 nov 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MB91

    MB91 Fanatiek lid

    Hi meiden,

    Lang verhaal, sorry daarvoor :$

    Ons meisje is met 36 weken geboren en hierdoor heb ik besloten borstvoeding te willen geven. Niks tegen poedervoeding uiteraard, maar ik dacht "Lets give it a go". Nu hebben we tevergeefs 4 weken geprobeerd aan te leggen (met hulp van een lactatiekundige), maar ze lijkt het niet te snappen. Ze hapt groot aan, maar glijd vrij snel af naar enkel de tepel en dan gaat die bijzonder hard vacuüm :| ze haalde er wel veel melk uit, maar de pijn is niet dragelijk voor mij dus dat hebben we snel afgebroken.

    Dus...ik kolf nu al bijna 5 weken 8x per dag om zo al haar voedingen te voorzien. Het idee is om eind november / begin december te gaan afbouwen en helemaal over te gaan op kunstvoeding.

    Nu mijn probleem: In het begin ging het super, maar nu loop ik de laatste week steeds meer tegen het probleem aan dat ik niet genoeg "produceer". Dit geeft me stress. Zelfs zoveel dat we inmiddels al over zijn naar 1 kunstvoeding, zodat ik een klein buffertje kan opbouwen. Dagelijks een PowerPump sessie van 3x 10min on/off zorgt ook niet voor meer productie en inmiddels zijn m'n borsten en tepels aardig rauw van de vele sessies :$

    Wat kan ik doen om die productie weer om hoog te krijgen? Om nu al af te bouwen wil ik liever nog niet, want wilde haar het liefst 2 maanden voeden, zodat ze een prachtige basis heeft. Ze groeit onwijs goed, dus tot op heden heeft het veel goeds gedaan. Ik slaap oke, rond de 6-7 uurtjes (niet aaneengesloten) per nacht, eet noten, zuivel, drink veel en zorg echt dat ik de tijd neem te kolven. Maar waar ik eerst met 15min genoeg had, moet ik nu vaak 20min kolven voor halve hoeveelheid op hoger vacuüm. :(

    Ik snap er de ballen van. Wat doe ik fout? Dankjulliewel alvast. :)
     
  2. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Word je niet ongesteld?
    Dan kan je ook een dip krijgen.
     
    MB91 vindt dit leuk.
  3. MB91

    MB91 Fanatiek lid

    Kan dat al met 5 weken na bevallen? Heb nog geen verdere symptomen, maar kan natuurlijk o_O
     
  4. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    ja hoor kan prima.
    Ik werd de vorige keren na 6 weken ongesteld.
     
  5. MB91

    MB91 Fanatiek lid

    O, dan ga ik dat even in de gaten houden. Zou fijn zijn als dat de reden is, want dan weet ik dat het weer terugkomt :o::) Thx!
     
  6. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Is bij je dochter haar tongriempje gecheckt?

    Hoeveel drink je zelf?

    Heb je een dubbele kolf met bh of anders?

    Borst massage tijdens kolven

    Veel huid op huid met baby
     
    MB91 vindt dit leuk.
  7. MB91

    MB91 Fanatiek lid

    Ja tongriempje is gecheckt en alles goed daarmee. Ikzelf drink 3 liter water per dag, minimaal en Optimel en thee. Ook wel wat koffie, maar niet overmatig veel en vaak tussen kolfsessies in. Ik heb een dubbele kolf met bh zodat ik rond kan lopen. De kolf leverde me eerst met gemak 180cc op, nu net 80cc als ik mazzel heb. Ik masseer m'n borsten mee tijdens kolven, en na kolven voor de laatste druppels. Huid op huid contact was de eerste weken wel meer dan nu, dat ga ik weer is even terugbrengen met de kleine. :) (vind ik sowieso heel gezellig, maar niet altijd praktisch nu mevrouw haar eigen willetje van wakker zijn krijgt)
     
    aicirtap vindt dit leuk.
  8. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Dat klinkt goed.
    Je zou nog dit kunnen proberen https://www.aidulac.nl/boezemvriendjes-plus
    Heeft mij wel geholpen om goede productie te krijgen.

    Verder was bij mij het advies havermout, borstvoedingsthee en (cashew)noten.
     
    MB91 vindt dit leuk.
  9. MB91

    MB91 Fanatiek lid

    Super, dankjewel voor de link en je hulp. Dit ga ik zeker bestellen! En havermout heb ik hier nog in de kast dus dat ga ik ook inzetten. Hopelijk doet het wat voor de productie :)
     
  10. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.411
    3.964
    113
    noord holland
    Kolf je nog 's nachts?
    Ik heb ook een keer fulltime gekolft en heb toen wel op een gegeven moment de nachtsessie laten vallen. Toch hielp t wel om die weer een paar dagen erbij te nemen als ik wat dipte in productie. Was iets met het prlolactine gehalte in de nacht wat daarbij kan helpen.
     
    MB91 vindt dit leuk.
  11. MB91

    MB91 Fanatiek lid

    Ik kolf de nacht ook nog ja. De kleine is dan ook wakker voor voeding en mijn man geeft dan flesje. dus elke 4 uur, 24/7.
    Merk wel dat ik er snachts veel meer moeite mee heb om te produceren en vaak val ik echt bijna weer in slaap :roflmao: ik eet snachts wel en drink veel, zodat mijn lichaam voedingsstoffen behoud... Ben zo bang dat als ik snachts stop met kolven en een pauze neem van bijv. 6/7 uur dat dan juist mijn productie terugloopt omdat ik er niet meer om vraag. Of is dit een gekke gedachte?
     
  12. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.411
    3.964
    113
    noord holland
    Nee op zich is die gedachte goed hoor.
    Ik kolfde zelf om de 3 uur en dan 's nachts een keer, maar die nachtsessie heb ik na 3 weken gestopt omdat t me teveel werd. Toch bleef toen de productie wel redelijk stabiel gelukkig. Enkel na een paar weken een nacht of 3 wel weer gedaan omdat ik t idee had dat de productie wat zakte en dat werkte toen wel.
    Je zou ook weer even een paar dagen om de 3 uur kunnen kolven. Een beetje het nabootsen van een baby wanneer die de productie op wil krikken omdat er behoefte komt aan meer drinken. De baby wil dan ook vaker drinken, hij komt dan een paar dagen dus wat vaker (en dus eerder) voor een voeding.
     
    MB91 vindt dit leuk.
  13. MB91

    MB91 Fanatiek lid

    Dat kan ik inderdaad wel is even doen ja, weer om de 3 uur. Kijken of dat de productie weer wat boost. Ik hoop het :)
     
  14. DR87

    DR87 Fanatiek lid

    2 mei 2016
    1.127
    431
    83
    Zou het nog aan je kolf kunnen liggen? Ik ben er toevallig vorige week achtergekomen dat mijn (medela) kolf niet goed meer vacuüm zuigt. Ik dacht ook dat mijn productie terugliep. Nieuwe kolfstukjes besteld en nu gaat het weer goed. Geen idee hoor, maar je weet maar nooit..
     
    MB91 en JupitR vinden dit leuk.
  15. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.179
    6.706
    113
    Vrouw
    Mocht je het echt graag willen opkrikken nu, zou je elke 2 uur kunnen gaan kolven. Het is wel een gedoetje, maar hier werkte het wel.
     
    MB91 vindt dit leuk.
  16. MB91

    MB91 Fanatiek lid

    Wat vervelend dat je kolf niet meer vacuüm zoog. Hier is dat nog niet het geval. Hij is echt mooi vacuüm. Kolf zelf is ook pas een paar weken oud :) wel een goeie om op te letten.
     
    DR87 vindt dit leuk.
  17. MB91

    MB91 Fanatiek lid

    Dat ben ik sinds vanavond gestart. Wilde eerst om de 3 uur doen zoals gesuggereerd eerder in de topic, maar dacht...laat ik helemaal terug gaan naar haar intensieve interval toen ze net geboren was. Misschien krikt dat het op. Het is inderdaad best wat werk, maar ik ga ervoor. Dankjewel voor het meedenken!
     
  18. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.411
    3.964
    113
    noord holland
    Schrik niet dat het in eerste instantie lijkt of t helemaal weinig wordt ;). Omdat je eerder kolft dan normaal is de kolfopbrengst per keer veel minder dan als je om de vier uur kolft. Dat is normaal en op zich ook logisch. Het dagtotaal blijft als t goed is wel normaal en wordt langzaam wat meer als t goed is. Probeer het een aantal dagen vol te houden, dat heeft t wel even nodig.
     
    MB91 vindt dit leuk.
  19. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.511
    113
    Vrouw
    Wellicht een andere invalshoek maar heb je, nu ze wat ouder is, nog eens een keertje geprobeerd om haar aan te leggen? Gewoon zonder druk, niet per se op een voedings moment, maar bijvoorbeeld als je samen in bad/douche bent. Of net voor een slaapje?
     
  20. MB91

    MB91 Fanatiek lid

    Toevallig dat je dit typt en vraagt, want ik heb het inderdaad gisteravond in alle rust nog is geprobeerd :). Helaas zonder resultaat.. haar kaken zo sterk op m'n tepel en wel groot aanhappen, maar er niet blijven. We hebben het in totaal 15min geprobeerd, 3 verschillende houdingen. Helaas moest ik elke keer het vacuüm verbreken omdat ze bleef hangen op enkel de tepel. Ze dronk wel lekker, maar niet te doen voor mij :( en dat terwijl ik wel gewoon aanwezige tepels heb, en vrij puntige borsten, dus de hap maakt ze wel. :confused:
     

Deel Deze Pagina