Hallo, Morgen moet ik weer beginnen met werken, na een verlof- en vakantieperiode van 5 maanden . Jasmijn is nu bijna 4 maanden oud. Ik heb besloten om te gaan kolven. Wil het graag zo lang mogelijk volhouden. Maar de laatste week gaat het kolven niet zo goed, opbrengst varieert van 50/70 cc tot één keer 130 cc. Die 130 cc heb ik gehaald toen Jasmijn tegelijk aan de andere borst aan het drinken was. Heb een beetje rondgesnuffeld in de diverse vragen hier en ik denk dat stress/uitblijven van de tsr de oorzaak is. De welbekende 3-maands dip dus. Jasmijn was namelijk de laatste keer (afgelopen dinsdag) op het CB niet zo veel aangekomen en dat zit me wel dwars. Het onderwerp borstvoeding/kolven is nu iets meer beladen bij mij... Ben sinds dinsdag wel weer twee borsten gaan aanbieden. Heb dit een tijdje niet gedaan omdat ze destijds na de tweede borst altijd moest spugen. Nu gaat dat veel beter, ze drinkt de eerste goed leeg en uit de tweede drinkt ze ook nog aardig wat. Heb ook het idee dat het met het aankomen wel goed gaat, donderdag ga ik weer even naar het weeguurtje. Maar voor het kolven wil ik graag nog wat advies. Vind het zelf behoorlijk lastig dat er eigenlijk twee dingen door elkaar lopen nu: weer aan het werk en kolven / niet genoeg aangekomen op het CB (keus bv/fv). Lees in diverse berichtjes over die neusspray, dus daarvoor wil ik de ha een receptje vragen. Maar lees ook dat je mensen andere middeltjes per pb stuurt, zou je me deze ook willen sturen per pb? En nog een andere vraag: wat is voldoende hoeveelheid om aan afgekolfde melk te geven? Jasmijn is nu een paar keer op het kdv geweest en ze dronk het volgende: 150 - 180 - 180 - 160 - 130; heel verschillend dus. Die twee keer 180 was de totale fles, maar bij die 130 had ik een fles van 160 cc meegedaan dus heeft ze 30 laten staan. Voor morgenochtend heb ik een fles van 180 klaargezet. Ben benieuwd of ze deze dan helemaal opdrinkt of een deel laat staan. edit: zal nog ff haar gewicht toevoegen: Geboorte: 2970 gram / 47 cm (was 2 weken overtijd!) 1 maand: 3685 gram / 50 cm 2 maand: 4275 gram / 54 cm 3 maand: 4870 gram / 58,5 cm (24-7) 3,5 maand: 4975 gram / 59,3 cm (12-8 ) edit 2: misschien nog makkelijk om te melden: ik kolf electrisch (Swing) Een heel verhaal, ik wacht je antwoord af!
Vandaag op het werk ging het kolven trouwens redelijk, 130 cc gekolfd in iets minder dan een half uur (uit beide borsten). Net even de neusspray uitgeprobeerd en dit hielp niet echt, 40 cc uit beide borsten Heb je nog adviezen?
Hoi, ik lees net je mail. goed dat je vast de spray hebt gehaald. mogelijk moet je hier op conditioneren, geef het nog een dag of wat de gelegenheid. misschien heb je aan onderstaand schema: kolf 7 min. dan de andere kant. masseer ondertussen licht de kant die niet aan de beurt is (een minuutje, gewoon om aan te geven aan je lichaam dat er nu iets gaat gebeuren.) dan de eerste borst weer 5 min. wisselen, dan de derde keer nog eens 3 tot 5 minuten. op deze manier (wisselen en masseren) krijgt je lichaam meer prikkels om te produceren en mogelijk wordt je melk iets vetter (voller) evt. een shirtje met de geur van je kindje bij je houden, veel moeders hebben daar baat bij. je kunt ook vaker kort kolven, of kolf thuis tijdens het aantleggen nog eens extra af? Hoeveel je kindje drinkt kun je berekenen op de volgende manier: 170 maal kilo's lichaamsgewicht. dit deel je dan door het aantal voedingen.. de uitkomst is bij benadering wat ze kan hebben. alleen drinken ze inderdaad de ene keer meer en de andere keer minder. ... kijk of er een patroon ontstaat, dan kun je porties meegeven en naar behoeven aanvullen en hoef je niet je melk weg te doen... succes, Heidi Margit.