Kolven op het werk, help

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Lelie44, 1 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lelie44

    Lelie44 Actief lid

    6 apr 2017
    384
    267
    63
    hoi meiden, vandaag was mijn eerste werkdag na verlof. Hoewel m’n dochter om de 2 uur drinkt heb ik vandaag 3x gekolfd.

    Met ‘oefenen’ had ik iedere keer zo’n 30-50 cc per kolfbeurt en hield ik er na 10-15 minuten mee op (dubbele elektrische kolf). Tijdens de eerste kolfsessie op m’n werk kolfde ik ook maar 50cc! En dat terwijl ik 25 minuten heb gekolfd, omdat de melk wel bleef stromen. Lang niet genoeg voor ons meisje, want volgens het kdv had ze net 90cc gedronken.

    De tweede sessie was slechts iets beter met 60cc. Weer 25 minuten en op het eind leek het alsof m’n borsten nog steeds niet leeg waren. De laatste keer besloot ik de vacuumkracht wat hoger te zetten. Haal ik ineens 140cc! In 20 minuten. En ook toen leek het nog niet leeg.

    Is dit normaal? En drinkt mijn baby normaal ook zo door de dag? Of komt het doordat ik niet goed heb leeggekolfd de eerste keren?

    Overigens bleek dat de overige 2 voedingen op het kdv maar 60cc per keer waren. Thuis heeft papa ook nog een keer 60cc gegeven en direct daarna heeft ze volgens mij bij mij live heel veel ingehaald.

    En het kdv vind ik echt verschrikkelijk. Ze heeft helemaal rode oogjes van het huilen vandaag. Maarja om haar na 1 dag al over te zetten....

    Sorry voor mijn verhaal maar moet het ff kwijt en heb behoefte aan ervaringsverhalen!
     
  2. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Toch prima dat je extra kolfde? Ik kolfde tweezijdig elektrisch steeds meer dan 200 ml per borst per keer. Was allemaal extra voor de diepvries. Maar denk dat ajb niet dat jij net te weinig kolft: bij sommige mama's gaat het vlot met kolven, bij anderen niet.

    Let er wel op dat je baby minstens twintig minuten doet over een normale hoeveelheid. Anders is de kans groot dat ze blijft drinken uit zuigbehoefte, en dat ze zo overvoed wordt en haar maag uitrekt. Dus thuis even timen en kiezen voor een kleine speen.

    Bijtanken in ook helemaal normaal en heeft wsl minder met honger en meer met nabijheid te maken. Gewoon aan toegeven dus. Helaas ook veel kans dat je nachten daardoor een tijdje slechter worden.

    Niet inzitten met die opvang. Baby's worden echt wel snel gewoon aan die andere plek. Alleen die rode ogen door een hele dag huilen, vind ik zelf ook niet zo prettig klinken. Hebben de leidsters verteld hoe de dag ging? Hebben ze haar extra bij zich genomen? Want op zich zou ze toch ook moeten getroost kunnen worden door iemand van het kdv, zodat ze geen hele dag moest huilen?
     
  3. Lelie44

    Lelie44 Actief lid

    6 apr 2017
    384
    267
    63
    Dank voor je reactie. Vandaag was ze weer thuis bij mij en hebben we even bij kunnen tanken.

    Ik ga morgen even navraag doen over maandag, hoe het nu precies is verlopen. Ze schrijven we dat ze veel hebben geknuffeld.

    Ze hebben in haar boekje de dag beschreven maar daar zie ik o.a. Dat ze wakker wordt om 14.30 maar dat ze pas om 15.20 eten kreeg. Bijzonder want als ik dat thuis probeer dan heb ik na 10 minuten een huilend kind dat wil drinken. Mijn vermoeden is dan ook groot dat ze haar gewoon hebben laten huilen om de tijd te rekken. De voeding ervoor was namelijk om 13. Krijg daardoor wel een naar gevoel over dit kdv. Maar ja zou het elders beter zijn...?
     
  4. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Niet direct het slechtste denken. Baby's reageren vaak totaal anders op een andere plek. Mijn dochter sliep bij ons met moeite een half uur per keer, maar bij de onthaalmoeder sliep ze makkelijk twee uur na elkaar. De indrukken zijn daar anders, dus misschien gedraagt ze zich zelf ook anders. Navragen is natuurlijk goed, maar stel je open voor hun reactie.

    En ja als toch blijkt dat ze haar laten huilen... Er zijn plekken waar dit echt veel positiever en hartelijker aangepakt wordt. Is een persoonlijke opvang niet meer iets voor jou?
     
  5. Muffin87

    Muffin87 Lid

    13 okt 2018
    16
    5
    3
    Vrouw
    Ik had afgelopen week ook mijn eerste werkweek sinds mijn verlof, en het kolven ging erg slecht. Ik krijg met de kolf sowieso niet bijzonder veel melk uit mijn borsten. 40 cc is al heel wat. Terwijl zoontje ongeveer het dubbele drinkt als hij het uit een fles drinkt. Ik werk gelukkig vrij flexibel. 1 dag thuis, 3 buitenshuis (geen extreem lange dagen) en ik heb op 1 van die dagen een oppas die op het werk kan langskomen zodat ik live kan voeden. De andere 2 dagen gaat hij naar een gastouder, en dat bevalt wel goed.
    Hij is compleet gesloopt als hij bij de gastouder geweest is, maar goed, ik weet dat zij hem niet laat huilen. Als hij niet in slaap kan komen en daarom blijft huilen, gaat hij in de draagzak. Dan is hij snel rustig en slaapt mooi door. Dus daar heb ik wel vertrouwen in.
     
  6. Lelie44

    Lelie44 Actief lid

    6 apr 2017
    384
    267
    63
    Wat vervelend dat het kolven slecht ging :( heb je van tevoren geoefend? Wel fijn dat de opvang een goed gevoel geeft.

    Zelf heb ik al een paar keer getwijfeld om een lactatiekundige in te schakelen. In mijn tweede week leek het wel iets beter te gaan en haal ik tussen 80-90cc maar dan op de hogere stand. Dat is ongeveer wat ons meisje drinkt. Wel lijkt het steeds langer te duren voor ik deze hoeveelheid haal.

    Ik heb op zich goede hoop omdat ik om de dag thuis ben doordeweeks, dus dan kan ze evt inhalen. Maar van de week moest ik wel gaan wisselvoeden omdat ze anders niet genoeg had.

    Ik probeer het wel een beetje los te laten door te denken dat ze op kunstvoeding natuurlijk ook groot worden, en dat daar ook wel voordelen aan zitten. Maar het liefst zou ik zelf bepalen wanneer ik evt wil afbouwen.
     
  7. Muffin87

    Muffin87 Lid

    13 okt 2018
    16
    5
    3
    Vrouw
    Mijn zoontje is nu 12 weken en hij drinkt gemiddeld om de 3 uur. Als ik heb gewerkt, drinkt hij in de avond wel langer, alsof hij wat in te halen heeft. Ik vind kolven echt niet prettig, dus mijn weerstand zal vast ook deels meespelen bij die lage opbrengst.

    Als je twijfelt, zou ik gewoon die lactatiekundige erbij halen. Misschien heeft die nog wat tips of trucjes om het kolven een extra zetje te geven?
     
    Lelie44 vindt dit leuk.
  8. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.136
    1.058
    113
    Als je met meer vacuum duidelijk meer kolft, dan is dat gewoon wat nodig is, toch? Je bent wellicht nog even zoekende naar de juiste instellingen van je kolf die passen bij jouw borst zeg maar. Soms kan een ander borstschild ook veel uitmaken... Wat ook nog wel eens wil werken is tijdens het kolven borstcompressie uit te oefenen, zodat het er makkelijker/meer uitstroomt. Vaker en dan korter kolven wil soms ook wel een oplossing zijn.

    Drink je verder genoeg op je werk? Zit je echt ontspannen en rustig als je kolft? Heb je een goede TSR? Ik ging altijd een boekje lezen, met een kop thee/water erbij om zo ook afgeleid te zijn van hoeveel er daadwerkelijk uitkwam.

    Er zijn veel dagen geweest dat ik niet voldoende kolfde om de volgende werkdag mee te kunnen geven. Ik gebruikte dan diepvries melk erbij en kolfde in weekend thuis extra om diepvries voorraad weer aan te vullen. En ik heb mezelf ook vanaf het begin beloofd dat ik niet te krampachtig zou doen over kunstvoeding.
     
    Lelie44 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina