kolven op het werk

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door FunnyMe, 4 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. FunnyMe

    FunnyMe VIP lid

    8 jul 2006
    7.561
    0
    0
    Ik moet morgen weer starten met werken. Ik werk als kraamverzorgende. En ik geef bv. Nu moet ik dus vanaf morgen gaan kolven (is niets nieuws doe ik nu ook regelmatig). Ik heb aan mijn leidinggevende gevraagd hoe dat nu moet als ik in een gezin zit. Nou heb ik morgen een 8uurs gezing. Volgens haar heb ik dan recht op 25% kolftijd (dat klopt) maar dan zou ik als ik 2 uur gekolfd zou hebben op de dag 10 uur in een gezin moeten blijven.
    Dus de gewone uren van het gezin + mijn kolftijd. Dit werkt toch niet zo?
     
  2. zandkasteel

    zandkasteel Fanatiek lid

    12 mrt 2010
    1.003
    0
    0
    Waterland
    nee volgens mij niet, het is de tijd van je baas...
    maar ja ik heb geen bv gegeven dus weet het niet zeker :D
     
  3. Bluesky

    Bluesky VIP lid

    1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Nou, ik weet het wel zeker want ik heb 5 maanden op het werk gekolfd... :D De kolftijd gaat af van je werktijd. Dus je werkt 8 uur waarvan je maximaal 2 uur mag besteden als kolftijd. Dus je werkt maar 6 uur op een dag. Die 2 uur krijg je gewoon doorbetaald.

    Zie deze link: Kolven en werk

    En deze link: Kolven en werk
     
  4. red88

    red88 VIP lid

    3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    'k Ben ook ook kraamverzorgende. 'k Weet niet hoe snel jij kolft, maar ik ben meestal 15-20 min. bezig. Reken 30 min. op een korte werkdag (1x kolven) en 45 min. op een langere werkdag (2x kolven). 'k Moet tenslotte m'n werkzaamheden onderbreken en de spullen weer schoonmaken en opruimen.
    Dus 2 uur ben je er vast niet aan kwijt.
    In principe is het wel zo zoals jij zegt, maar als ik eerder klaar ben, ga ik m'n tijd niet uitzitten. Ik werk dus wel eens korter dan de geindiceerde uren. Meestal niet hoor, maar 64u + kolfuren worden wel hele lange dagen en meestal is dat niet nodig. Wij zijn gewend om zorg op vraag te geven en proberen wel de geindiceerde uren te halen maar nu met de warmte ga ik me niet uit de naad werken en klaar is klaar.
    Gekolfde uren schrijf ik wel bij op mijn urenbriefje en die krijg ik dus ook betaald.
     
  5. red88

    red88 VIP lid

    3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    in de kraamzorg gaat dat anders want de mensen hebben wel recht op de uren en betalen hier ook een eigen bijdrage voor.
    De kolfuren krijg je wel van je baas uitbetaald maar in ons geval komt dat boven op de werktijd.

    Wat ik doe, einde van de dag als ik klaar ben, mn kolftijd van de eindtijd afhalen en dat wordt als eindtijd voor t gezin genoteerd.
     
  6. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Je hebt er gewoon recht op, die uren vallen in de baas z'n tijd. Maar dan vind ik (als aanstaande kraamvrouw ;)) wel dat er voor die twee uur zorg die het kraamgezin 'mist' een oplossing moet komen. Het zou wat zijn als je voor 8 uur per dag geïndiceerd wordt (en betaalt), maar zes uur krijgt.
     
  7. FunnyMe

    FunnyMe VIP lid

    8 jul 2006
    7.561
    0
    0
    Dat vindt mijn leidinggevende dus ook!
     
  8. Bluesky

    Bluesky VIP lid

    1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ja, ok.. Ik snap het. Daar had ik idd even niet bij stilgestaan. Jeetje, dat is idd wel een dilemma...

    Maar zoals de anderen al zeggen, meestal heb je die 2 uur echt niet nodig. Je zou met het gezin eens kunnen overleggen, dat je bijvoorbeeld wel gewoon 8 uur werkt op die dag en in die tijd kolft, maar dat je die tijd dan op een andere dag inhaalt. Dus dat je andere dagen, als je minder uren bij het gezin zou zijn, de kolftijd daar weer bij optelt. (dus bijv op maandag 1 uur hebt gekolfd van de 8, dan op dinsdag als je maar 4 uur komt, 5 uur, plus de tijd die je die dag kolft, blijven)

    Ik weet niet of dat realistisch is, hoor... Misschien verklaar je me wel voor gek.. .;) Maar mijn kraamzorg buro was heel flexibel met de uren, ik kon zeggen hoe ik de uren verdeeld wilde hebben, binnen de 7 dagen die er voor stonden.
     
  9. Bluesky

    Bluesky VIP lid

    1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    En toch, ik heb er nog eens even over nagedacht... maar ik blijf het een beetje vreemd vinden. Ik werk zelf in de zorg, maar dan in een verzorgingshuis. Bij mij zien de bewoners dus niet rechtstreeks de rekening voor mijn uren, om het zo maar even te zeggen. Maar als je het goed beschouwd gaat bekijken, betalen zij indirect ook voor mijn kolftijd. Iemand heeft recht op een bepaald aantal uren aan zorg, (ook wij werken met indicaties.. ;) ) en de tijd die ik kolf kan ik niet aan het bed staan... Gelukkig heb ik dan een collega die het over kan nemen, maar ook zij kan maar bij 1 iemand tegelijk zijn, dus uiteindelijk is er een bewoner de dupe van, om het maar even grof te zeggen.

    Nou ja, maakt verder ook niet uit, dit soort dingen vind ik leuk om over na te denken... ;)

    Ik vind het zo vanzelfsprekend dat kolven onder werktijd kan, dat ik daar zelf als kraamvrouw nooit bij stilgestaan zou hebben. Als TS bij mij zou kramen zou ze gewoon in die 8 uur mogen kolven... ;)
     
  10. FunnyMe

    FunnyMe VIP lid

    8 jul 2006
    7.561
    0
    0
    Dus eigenlijk klopt het wel wat mijn leidinggevende zegt als ik het zo lees. Wij mogen niet minder werken dan de geindiceerde uren. Morgen werk ik 8 uur (kids zijn 7 uur op het kdv, dus kan ik 6.30 voeden) Ik denk een uurtje per dag bezig te zijn met kolven. Dus als ik het goed begrijp dat ik dan in dit geval 9 uur zou moeten blijven...

    Ben wel blij met jullie reacties!
     
  11. red88

    red88 VIP lid

    3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Maar hoe doe je dat dan als je klaar bent, je kunt toch moeilijk werk gaan zoeken of uit je neus gaan zitten eten? Over het algemeen maak ik m'n uren wel maar je hebt ook wel eens gezinnen waar weinig te doen is. Mijn leidinggevende vindt het belangrijk dat de uren worden gehaald maar nog belangrijker dat we productief zijn en als we echt klaar zijn, wil ze niet dat we er op de bank gaan zitten om maar aan de uren te komen.
    Hier maak ik meestal m'n uren, soms wat minder en in gezinnen waar het erg gezellig is en ik een hoop tijd verklets, ben ik ook wel eens iets langer.
    Overigens vinden sommige gezinnen het raar dat ik m'n kolftijd van de uren aftrek maar ik wil geen gedonder achteraf.
     
  12. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.466
    1.650
    113
    Brabant
    als je 9 uur blijft, dus 8 uur werken en 1 uur kolven, zorg dan wel dat je 9 uur betaald krijgt van je baas. En dat je gezin maar 8 uur hoeft te "betalen". Want dan is het 't eerlijkst.

    Ik was overigens meer tijd kwijt met kolven, dus voor mij zou het niet lukken om dit in een gezin te doen. Ik werk ook in de zorg, maar gelukkig met directe collega's.
     
  13. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Of het nu kraamzorg of bejaardenzorg of welke zorg dan ook is: de baas moet er voor opdraaien, niet de cliënt. Dus als je een deel van de tijd kwijt bent aan kolven, moet jouw baas zorgen dat jouw werk wordt overgenomen. (Desnoods door jou zelf en dan jou extra betalen.) Tenminste: zo is het formeel. Haalbaar is het waarschijnlijk niet!
    Overigens zit ik straks met een soortgelijk probleem: ik sta voor de klas. Kan moeilijk tegen de kids zeggen "Jullie redden jezelf maar, het komende half uur. De juf gaat even kolven." Ik hoop dus dat maar dat het haalbaar is om in mijn lunchpauze te kolven en na school. Dat betekent dan wel 's avonds en in het weekend extra werk. (En dat wordt bij ons dus echt niet betaalt!) Maar ik zou niet weten hoe het anders moet.
     
  14. wonderteam

    wonderteam Niet meer actief

    Wij hadden na de geboorte van onze zoon ook een kraamphulp die kolfde. Hier was ze een kleine 20 min mee bezig. Zij zei de tijd dat ik kolf blijf ik langer. Van ons hoefde dat niet. Toch stond ze daar iedere keer op.
     
  15. red88

    red88 VIP lid

    3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Zo doe ik het dus ook. Maar hier is klaar wel klaar en ga geen dagen van 10 uur draaien mits dit echt nodig is in het gezin.
     
  16. FunnyMe

    FunnyMe VIP lid

    8 jul 2006
    7.561
    0
    0
    Mijn leidinggevende vindt dus dat als er 8 uur geindiceerd is je 8 uur moet blijven. Dan maar werk zoeken en een extra bakkie thee drinken ofzo. Als je eerder naar huis gaat dan maar gewoon de uren schrijven die je moest blijven, of even bellen met de achterwacht.
    Ik heb vandaag 8 uur gewerkt. Half uur gekolfd. Heb 8 uur geschreven en een half uur kolftijd.
     
  17. red88

    red88 VIP lid

    3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    'k Vind dat eerlijk gezegd wel erg... het gezin betaald in de meeste gevallen een eigen bijdrage en uren schrijven die je er niet bent is hier uit den boze!
    Bij ons wordt wel aangegeven dat het belangrijk is dat we proberen de geindiceerde uren te halen met het oog op de verzekeringen dat er niet nog meer geschrapt gaat worden. Maar ze wil absoluut niet dat de clienten een beeld van ons krijgen dat we onze tijd uitzitten.

    Maarre netjes dat je het in een half uur hebt geredt!
     
  18. FunnyMe

    FunnyMe VIP lid

    8 jul 2006
    7.561
    0
    0
    Vandaag weer 8 uur in het gezin geweest. In overleg met hen heb ik 1 uur gekolfd. Werktijden van 8 tot 16 opgeschreven waarvan 1 uur gekolfd. Leidinggevende zal er wel moeilijk over doen maar dat is dan jammer voor haar!
     
  19. red88

    red88 VIP lid

    3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Groot gelijk!!
     
  20. ilseroc

    ilseroc Fanatiek lid

    19 apr 2009
    1.456
    0
    0
    Ik sta ook voor de klas, heb gekolfd op het werk, de klas werd overgenomen door een collega tijdens mijn kolfmoment, nou was ik wel vrij snel klaar en ging dan weer terug naar de klas.

    Formeel gezien moet de tijd dat TO aan het kolven is iemand anders haar werk overnemen, is lastig als je in een gezin bent maar je hoeft niet 9 uur aanwezig te zijn omdat je een uur bezig bent met kolven!
     

Deel Deze Pagina