kolven op mijn werk

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Moaatje, 23 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Moaatje

    Moaatje Fanatiek lid

    19 sep 2007
    2.535
    0
    0
    Ik heb een vraagje over het kolven als ik weer ga werken.

    Ik kolf nu elke ochtend tussen de voedingen door 1x. Dat is dan wisselend tussen 100 en 180 cc. Over drie weken ga ik weer werken en zal dan 3 dagen per week 2 keer per dag kolven. Ik gebruik de avent handkolf. Op dit moment bevalt deze prima. Is het per se nodig dat ik een electrische kolf ga gebruiken op mijn werk? Of zou ik het ook aankunnen met mijn huidige kolf?

    En is twee keer kolven op een werkdag voldoende? Ik werk van half 9 tot half 6 met een klein uur reistijd.

    Alvast bedankt.
     
  2. Heidi Akkers

    Heidi Akkers Fanatiek lid

    30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hallo,

    Wat goed dat je al aan het oefenen bent met kolven. In principe is een avent een goede kolf. Ga je drie dagen aaneengesloten werken of zit er ergens een dag thuis tussen?

    In principe kolf je de voedingsmomenten af op je werk, die je anders aan je kindje zou geven. Dus op de zelfde tijden, dat is dan vaak het handigst. Wanneer je eigenlijk 3 voedingen mist, en je kolft er 2 kan het zijn dat je te kort komt. Je zult dit moeten uitproberen om te weten of 2 keer voor jou genoeg is.

    Wanneer je nu iedere dag tussen de voedingen door een keer kolft, is je lichaam daar op ingesteld, dit zal je dus moeten afbouwen of deze kolfbeurt op je werk ook in stand houden, anders loop je kans ernstig te stuwen op dat tijdstip, daar je lichaam 'denkt' dat er op dat moment melk gevraagd zal worden.

    Denk je er ook aan om te oefenen met het drinken uit een flesje?

    Veel succes voor straks,
    heidi margit
     
  3. Moaatje

    Moaatje Fanatiek lid

    19 sep 2007
    2.535
    0
    0
    Dank je wel voor je uitleg.

    Ik ga werken op dinsdag woensdag en vrijdag.
    Op zich heb ik nu genoeg voorraad om aan het werk te kunnen. Er ligt ruim een liter in de vriezer.
    Deze week probeer ik haar een beetje in een ritme te sturen. Ze drinkt nu 5 keer per dag. 07.00 en 11.00 en 15.00 en 19.00 en 23.00. Ze gaf zelf al duidelijk aan dat 5 voedingen genoeg is.
    Ik kolf nu 'smorgens rond half 10. Dat is dan ongeveer 150 cc per dag. Ik kan dit wel afbouwen idd, maar hoe doe ik dat dan op de dagen dat ik vrij ben? Anders kolf ik bijvoorbeeld op dinsdag op het werk wat ze op mijn werkdag op woensdag drinkt. Maar op donderdag drinkt ze bij mij, en bouw ik geen extra voorraad op.
    Hoe kan ik met twee keer kolven op mijn werkdagen toch mijn voorraad goed bijhouden?

    Ze drinkt trouwens gelukkig prima uit de fles. Of ik hem nou geef of iemand anders.
     
  4. Moaatje

    Moaatje Fanatiek lid

    19 sep 2007
    2.535
    0
    0
    De voedingstijden blijken toch niet te werken. Vanaf 's middags wil ze toch nog iets vaker drinken. Morgen ga ik 07.00 en 11.00 en 14.00 en 17.00 en 20.00 en 23.00 proberen. Plus dan nog het kolven om 09.30.

    Als blijkt dat ze op deze 6 voedingen blijft zal ik op mijn werk 3 keer moeten kolven. Is dat niet wat veel? Want als ik dan mijn huidige kolftijd aan wil houden kom ik op 4 keer kolven op een werkdag.
     
  5. Ilse

    Ilse Lactatiekundige

    2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Moaatje,

    In principe hoef je op de dagen dat je thuis bent niet te kolven. Tenzij je echt meer voorraad wilt hebben. Je kan dan een extra moment inlassen om te kolven. Bijvoorbeeld in de avond.
    Overdag kolf je af wat zij normaal zou drinken. Meestal zeggen we op de voedingstijden omdat je lijf er op rekent dat je dan voedt. Als het niet uitkomt en de spanning is niet te groot kan jehet ook best een uurtje rekken of zo. dat is iets wat de praktijk zal leren.

    Het gedrag wat jij beschijft hoeft niet perse honger te zijn. Zoals je weet is het geven van BV meer dan alleen het voeden van je kindje. Het is ook het bij jou zijn, jou warmte, geur, geborgenheid, troost, lekker bij jou zijn.

    Wat we veel zien is dat wanneer mama weer gaat werken kindjes ineens veel vaker komen in demiddag of in de nacht. Niet zo zeer om meer voeding maar om de andere dagindeling/het missen van mamma te verwerken. Even het bij jou zijn inhalen zeg maar. Naast een extra slokje is het ook extra aandacht. Wat mooi meegenomen is want door die extra slokjes krijgt je productie weer een kleine boost.

    Kan je hier wat mee?

    Ilse
     
  6. Moaatje

    Moaatje Fanatiek lid

    19 sep 2007
    2.535
    0
    0
    Hier kan ik zeker wat mee. Ik ga het gewoon proberen zometeen. 's Avonds kolven zal ik alvast mee beginnen.
    En idd, ik zal voor een groot deel wel zien hoe het in de praktijk gaat.

    Bedankt!
     
  7. Ilse

    Ilse Lactatiekundige

    2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Succes, niet dat dit antwoord wat toevoegd maar dan heb ik geen andere naam meer openstaan in mijn lijst en weet ik dat ik alle vragen heb beantwoord.....

    Succes met werken en kolven

    Ilse
     

Deel Deze Pagina