kolven, wanneer en hoeveel?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Diana81, 11 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Diana81

Diana81 Bekend lid

4 mrt 2007
    881
    0
    0
    Goudsmid
    Weert
    Ik geef borstvoeding en wil ook gaan afkolven, maar nu vraag ik me af wanneer ik het beste kan kolven. Heeft een afgekolfde borst wel weer genoeg voeding bij de volgende keer aanleggen? Kan ik, als ik om de 3 à 4 uur uit één borst voed, de andere afkolven, als ik bij de volgende voeding die borst wil geven?
    Hoeveel cc komt er dan uit en hoeveel cc moet je geven als je afgekolfde melk uit de fles gaat geven?
    Vooral dat laatste ben ik benieuwd naar, maar kan ik nergens vinden op internet.

2. theangels

theangels Bekend lid

20 jul 2008
    751
    0
    0
    lerares
    Alkmaar
    Je kan beginnen met kolven wanneer je zelf wilt. In eerste instantie komt er meestal weinig uit. Maar hoe vaker je het doet hoe meer je in een keer kan kolven. Je kan gewoon tussen de voedingen kolven, ik doe meestal 1,5 uur na het voeden of 's ochtends een borst voeden een borst kolven ('s ochtends heb je meestal meer melk).

Hoeveel melk er uit komt is helemaal afhankelijk van hoeveel je kindje drinkt en hoe voedzaam je melk is. Elke mama is tenslotte anders en elk kindje ook.

Ter vergelijking ik had de eerste keer (toe Tijn 3 weken was) maar 20cc nu kolf ik meestal rond de 100cc.
    Tijn drinkt per keer ong. 125cc heb ik laatst getest door een flinke fles bv te maken en te kijken hoeveel hij op kon.

Nou lang verhaal ik hoop dat je er iets aan hebt.

3. Diana81

Diana81 Bekend lid

4 mrt 2007
    881
    0
    0
    Goudsmid
    Weert
    O ja, dank je, hier heb ik wel wat aan. Ik heb het kolven vanochtend eens geprobeerd.
    Ik heb uit één borst gevoed en de andere afgekolfd. Ik kreeg er zonder problemen al 90 cc uit.
    Maar als ik bij de volgende voeding zometeen uit deze afgekolfde borst wil voeden, zit er dus wel al weer genoeg melk in?

4. mano82

mano82 Fanatiek lid

15 mei 2007
    1.554
    0
    0
    grafisch ontwerpster
    Ligt er een beetje aan wanneer de volgende voeding is, als die over 2-3 uur is dan is er zeker weer genoeg melk in je borsten.
    Als je denkt niet genoeg melk te hebben in de ene borst, kan je beide borsten aanbieden. Je productie zal autmoatisch verhogen als je kindje er meer om vraagt.
    Ik kolf bijvoorbeeld meestal enkel in de ochtend of voor ik ga slapen. 's Morgens heb ik vaak een teveel aan melk met lekkende borsten maar eens in de namiddag is dat al veel minder.
    De eerste weken drinkt je kleintje meestal ongeveer een 70 à 80 ml maar het kan ook meer zijn. Na enkele keren de fles te geven zal je weten hoeveel je kindje ongeveer drinkt. Nu drinkt Louiza bij 3 maanden ongeveer 110 ml per keer, en 6 à 7 voedingen per dag.
    Persoonlijk zou ik als ik jou was nog niet te vaak de fles geven want er zou kunnen tepel-speen verwarring zijn, zeker als je kindje nog zo klein is.

5. Diana81

Diana81 Bekend lid

4 mrt 2007
    881
    0
    0
    Goudsmid
    Weert
    Oh nee dat had ik al gelezen, over die tepel-speen verwarring, maar ik wil wel al gaan kolven en me verder oriënteren over hoe en wat. Dan weet ik dat alvast voor straks.

6. Boney

Boney VIP lid

23 dec 2006
    16.784
    0
    36
    Hoeveel afgekolfde melk drinkt de baby?
    Om de hoeveelheid afgekolfde melk te bepalen kan de volgende formule gebruikt worden:

Een baby drinkt: 'gewicht in aantal kilogram x 150 milliliter per dag', met een maximum van ongeveer 900 à 1000 milliliter. Om te bepalen hoeveel afgekolfde melk aangeboden moet worden, kan deze hoeveelheid gedeeld worden door het aantal voeding per dag.

Bijvoorbeeld: een baby van 3 maanden oud heeft het gewicht van 5 kilogram. Per dag drinkt hij dus 5 x 150 = 750 milliliter per dag. Als hij zeven keer per dag drinkt, drinkt hij per voeding ongeveer 105 à 110 milliliter.

Als de ouders beginnen met het aanbieden van afgekolfde melk, geeft bovenstaande formule een handvat om mee te beginnen. In de praktijk blijkt dat veel baby's meer of minder drinken dan deze formule aangeeft. Want baby's drinken niet bij iedere voeding evenveel melk. Ook zijn er baby's die tijdens de afwezigheid van de moeder alleen het hoognodige drinken, en later aan de borst de schade inhalen. Zolang de moeder op verzoek voedt, en de baby de gelegenheid biedt om 's avonds bij te tanken is dit geen enkel probleem.

Deel Deze Pagina