Konijn aankoop

Discussie in 'De lounge' gestart door Mamavan2SE, 12 sep 2024.

1. Mamavan2SE

Mamavan2SE Fanatiek lid

22 okt 2018
    4.124
    1.725
    113
    Vrouw
    Help!

de kids willen een konijn, zoon is fan geworden omdat hij de konijnen van school verzorgd.

we hebben de kids nu opdracht gegeven te onderzoeken wat konijn nodig heeft hoe te verzorgen etc.
    Maar ja wij doen ook even onderzoek.

maar waar moeten we nog meer op letten/ rekening houden?

zijn er in noord limburg of met noord brabantse grens fokkers van hangoor??

2. jade2011

jade2011 Actief lid

9 mrt 2013
    212
    317
    63
    Het belangrijkste; een konijn nooit alleen houden!

Robijn89, NiekeKris, Jess93 en 3 anderen vinden dit leuk.
  3. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.321
    4.644
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Je schrijft ‘konijn’, maar ik hoop dat je ‘konijnen’ bedoelt.
    Dat is het allereerste en belangrijkste waar je op moet letten.
    Zorg verder voor een goede grote ren. 99% van de hokken die commercieel verkrijgbaar zijn zijn veel en veel te klein.
    Kijk of de konijnen los in de tuin kunnen lopen en maak anders zelf een ren in een hoek/deel van de tuin.

NiekeKris, Jess93, taliaa en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.321
    4.644
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Je was me voor :)

jade2011 vindt dit leuk.
  5. Eeka76

Eeka76 Fanatiek lid

13 okt 2010
    2.416
    41
    48
    In plaats van een fokker zou je ook eens bij een konijnenopvang kunnen kijken. Iets verder rijden voor jullie maar wel in Noord-Brabant zit De Konijnenherberg. Eigenaresse heeft heel veel kennis van zaken en kijkt echt welke konijnen bij de gezinssituatie passen. Voordeel is ook dat de konijnen gecastreerd/gesteriliseerd zijn en al aan elkaar gekoppeld zijn.

6. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    9.990
    11.537
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Altijd twee konijnen. En houd in je achterhoofd m, als je eraan begint kom je er nooit meer vanaf. Want een gaat er altijd eerder dood, die krijgt weer een nieuw maatje…

Koppeltje van een mannetje en vrouwtje werkt het beste. Nooit twee mannen bij elkaar zetten.
    Zowel man als vrouw laten kastreren. Bij ik en vrouwtje verhoogd het de levensverwachting enorm.

hok moet minimaal 1,5 m2 per konijn hebben en er moet voldoende ruimte buiten zijn dat ze een sprintje kunnen trekken.

wij hebben onze konijnen gewoon van de boerenbond. Hier verkopen ze tegenwoordig koppeltjes met een gecastreerd mannetje en een heel jong vrouwtje. Moet zeggen dat ik heel tevreden ben over de manier waarop ze met de dieren omgaan daar. Onze konijnen nu 2,5 en 3,5 zijn super lief en aanhankelijk. Komen echt naar je toe.
    Aan de andere kant, ik zou nu denk ik eerder kiezen, mocht ik nog eens een nieuw stel willen om ze bij een opvang te halen. Er zijn best veel dieren zonder huis.

Verder zijn ze vooral om naar te kijken. Echte knuffeldieren zijn het niet. Dan kan je beter een poes of hond nemen.

7. Miracle79

Miracle79 Bekend lid

11 jul 2012
    777
    250
    43
    Wij hebben een hond en een franse hangoor en ze zijn echt de beste vrienden. Konijn rent achter de hond aan en visa versa. Het ras sprak ons erg aan. Wij hebben ‘m bij een fokker vandaan. Hij is nu 2 jaar en zo onwijs lief. Konijn alleen zou ik buiten dit ras om niet doen.

8. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.621
    1.806
    113
    Bij een opvang mogen ze vaak terug als je geen konijn er meet bij wil als de ander is overleden.

Wij hebben dat met cavia's. Elke keer gaat er 1 dood en nemen we weer een nieuwe omdat het anders zielig is. We zijn inmiddels 12 jaar verder sinds het 1ste koppeltje...

Huismuisie vindt dit leuk.
  9. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.621
    1.806
    113
    Enige nadeel van een Franse is dat ze max 5 worden. Maar verder zijn ze geweldig. We hadden er 1 als huiskonijn, helaas net overleden. Ruim 5 geworden. Was niet te koppelen, maar was niet erg was altijd bij ons in huis en altijd mensen in huis. Schat van een dier, we missen hem echt.

10. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.571
    2.384
    113
    En we noemen hem Flappie..

11. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.621
    1.806
    113
    Het was 1ste kerstdag 1961 ik weet het nog zo goed mijn konijnenhok was leeg..

(Het was 2de kerstdag 1961 moeder weet dat nog zo goed vaders bed was leeg..) dat stukje vonden wij grappiger..

Heel grappig en hele nuttige bijdrage of zou er iemand zijn konijn flappie noemen?

12. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.813
    7.971
    113
    Dit. Het is mijn zus :)

Robijn89, jade2011, GroeneBomen en 5 anderen vinden dit leuk.
  13. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    9.990
    11.537
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Dit geldt voor alle hangoren toch? Die van ons is nu 2,5 dus maak mn borst al nat. Want het mannetje is een normaal konijn met rechte oren. Wel een jaar ouder dan het hangoortje.
    al merk je dat zij een stuk minder stevig is. Ze heeft al een achterpoot minder omdat ze die helemaal in de kreukels gedraaid had. Rechtzetten was niet eens meer een optie want er stak een stuk bot buiten het vel. :(

14. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    11.984
    7.684
    113
    Mijn hollandse hangoor is nu 6 en doet het nog wel prima. Ze wordt wel wat oud, dat zegt de dierenarts ook, maar ze kunnen wel wat ouder worden. Schijnbaar worden grote konijnen inderdaad iets minder oud dan kleinere konijnen.

15. Stevierowan

19 jul 2022
    31
    30
    18
    Mijn hangoor is 9 jaar geworden. Op het laatst wel veel gezondheidsproblemen, maar toch.

Huismuisie vindt dit leuk.
  16. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    9.990
    11.537
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ah oke, ja voor nu merken we ook nog niks aan haar hoor. Ze is wel al 2 keer onder narcose geweest. Een keer voor de castratie en een keer voor de amputatie van haar poot. Maar als het goed is zou die castratie haar levensverwachting ook behoorlijk moeten verhogen. Schijnbaar krijgen konijnen vrij makkelijk tumoren in de buik als ze niet gecastreerd zijn.

17. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    9.990
    11.537
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    We zorgen in elk geval goed voor ze en ze kunnen vrijwel elke dag buiten in de tuin lopen. Die is helemaal afgedicht zodat ze er niet uit kunnen. Dus zodra we thuis zijn kunnen ze lekker naar buiten.

Stevierowan en Neuzeke vinden dit leuk.
  18. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    11.984
    7.684
    113
    Ach ja, en voor de rest is het gewoon zien hoe het gaat. Als je er goed voor zorgt dan loopt het zoals het loopt. Ik zal ze wel missen hoor, als ze er niet meer zijn. Het is zo gezellig in de tuin! Het zijn net hondjes, zodra er iemand buiten komt staan ze al weer met de neus vooraan om te kijken wat er allemaal aan de hand is

19. HvL

HvL Bekend lid

6 mei 2015
    684
    400
    63
    Wij hebben 3 konijnen in een hok plus grote ren. Het zijn moeder en 2 dochters. Hier gaat het goed. We hebben ze via marktplaats bij iemand gekocht. En daar waren ze al samen. Je ziet wel dat ze duidelijke rangorde hebben. Maar ze zijn ook dikke vrienden.
    S nachts sluiten we het hok wel af. Ivm roofvogels die hier ook vaak overvliegen. Overdag ben ik vrijwel de hele tijd thuis. Dus dan lopen ze in de ren. Als er een kat in de tuin komt zijn ze erg bang. Dan hoor ik de konijnen klappen op de grond met hun achterpoten. Dus dan ga ik er naar toe.

Ze eten voornamelijk hooi 80% eigenlijk. En daarnaast gewoon konijnenvoer en groente en kruiden. (Wel goed nakijken welke groenten je geeft niet alles is goed voor een konijn)

Je kunt ook veel lezen over het gedrag van een konijn. Dat vind ik zelf heel interessant. Dan zie je wanneer ze bang zijn of wanneer ze happy zijn.

De konijnen zijn van onze kinderen, maar de ene periode kijken ze er meer naar dan de andere. Realiseer je dus wel waar je aan begint. Ik zelf hou ook van beesten maar als je het zuiver voor de kinderen doet en ze kijken er niet naar om, dan komt de verzorging wel op jullie neer. En dat moet je ook maar willen.

Ik voeg een foto bij van ons hok met ren zodat je een idee hebt.

Bijgevoegde bestanden:

20. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    15.712
    1.933
    113
    Brabant
    Ja en voor de duidelijkheid, jij bedoelt met ren niet dat kleine stukje aan je hok he? Je hebt er een grote buitenren omheen.

Ruimte is wel echt belangrijk.
    Ons konijn hield van graven, dus we hadden gaas ingegraven zodat zs niet kon ontsnappen.
    Ons konijn was haar hele leven al alleen en hebben we iom de kinderboerderij-juf niet gekoppeld ivm de erg hoge leeftijd
    Maar gewoon veel vertroeteld

Maar echt, konijnen horen samen.
    Er zijn zelfs landen waar het bij wet verboden is om 1 konijn te hebben

Overigens vond ik de cavia's heelveel leuker, misschien ook nog een overweging

Deel Deze Pagina