konijn vs cavia

Discussie in 'De lounge' gestart door ikkelies10, 11 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ikkelies10

    ikkelies10 Fanatiek lid

    31 jul 2007
    2.139
    0
    0
    thuiszorg
    noord-holland
    hoihoi, ik wilde graag jullie meningen ervaringen ergens over..

    wij willen graag een nieuw huisdiertje aanschaffen,maar we zitten erg te twijfelen tussen een konijn en een cavia.
    er zijn een aantal punten waar we rekening mee moeten houden
    - hij-zei moet in een buitenverblijf op het balkon komen ( binnen is geen optie)
    _ en mijn kinderen moeten natuurlijk ook plezier aan het beetje hebben ( in de zin van knuffelen enz)

    nu weet ik dat dat het beter is om van allebei 2 dieren bij elkaar te houden,
    maar wat is nu beter/leuker enz

    en kunnen cavia's wel permanent buiten leven?

    kunnen jullie mij advies geven?
    dank jullie wel
     
  2. Omelet

    Omelet VIP lid

    14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Ze kunnen beide buiten, mits in een goed hok, lekker veel stro en niet vol in de zon uiteraard etc.
    Ik vind zelf cavia's lekkerder knuffelen ;)
     
  3. Omelet

    Omelet VIP lid

    14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Via internet:
    Wie zijn cavia's buiten wil houden kan denken aan een gewoon houten hok, zoals dat veel voor konijnen gebruikt wordt. (..) Let er in verband met dierenwelzijn op dat de verschillende afdelingen minimaal 60 x 50 x 40 centimeter zijn, maar hoe groter hoe beter. Datzelfde geldt overigens ook voor een gewoon houten hok. Uitlooprennen zijn eigenlijk alleen geschikt huisvesting bij een mooie lente of zomer.

    en

    Buiten

    Als een cavia buiten gehuisvest wordt, is het belangrijk rekening te houden met het feit dat onze gedomesticeerde cavia niet zo goed weersveranderingen aan voelt komen en dus minder snel beschutting zal gaan zoeken. Het is belangrijk dat er een schuilplaats zoals een huisje aanwezig is, zodat ze kunnen schuilen.

    Bij een hok buiten is het makkelijk als het hok een beetje mobiel is. Als het weer dan omslaat naar extreem warm of extreem winderig, kan het hok verplaatst worden naar een meer beschutte plaats. Ook is het belangrijk dat het hok goed beschut is tegen eventuele vijanden, zoals roofvogels of katten.

    Een buitenverblijf is ongeveer 90-120 cm lang en 36-48 cm hoog. Het liefst het hok iets van de grond en voorzien van een nachthok. Des te groter de groep, des te warmer de dieren het vaak hebben.

    Er zijn 3 grondregels:

    uit de zon
    beschut tegen de wind
    let op het bestrijden van ongedierte of onkruid; als dit gedaan wordt, kun je het beste je dier even naar binnen halen
    Uiteraard moet een dier langzaam wennen aan de buitentemperatuur. Je kan dus niet een cavia in een keer halverwege de winter buiten zetten. Het beste kan je de cavia in het voorjaar naar buiten doen en zo langzaam aan de koudere temperatuur laten wennen.
     
  4. Sensea

    Sensea Niet meer actief

    ik ben absoluut een caafjes mens. geweldige dieren waar je vollop interactie mee kunt hebben. ze herkennen dingen en je kunt ze dingen leren. een konijn is leuk maar lang niet zo leuk als een cavia. ( je moet er wel meer dan 1 hebben een caafje is echt een groepsdier en kan dood gaan alleen.)
     
  5. Mamvannu

    Mamvannu Niet meer actief

    Ze zijn allebei erg leuk!


    Wat ik me nog zat af te vragen,
    cavia's hoeven nooit te worden ingeent toch??
     
  6. Sensea

    Sensea Niet meer actief

    nee, maar wel ( kan ) gewassen met speciale shampoo voor ongedierte en luis.
     
  7. Saona

    Saona Fanatiek lid

    24 jun 2006
    4.529
    640
    113
    Hier een konijnenliefhebber... Volgens mij kunnen konijnen ook beter tegen weersomstandigheden dan cavia's. Zorg dat het hok niet in de zon staat in de zomer, en geen wind vangt in de winter. Overigens vind ik 1 konijn geen optie, het zijn groepsdieren... Ik zou gaan voor twee konijntjes (in een ruim hok) en ervoor zorgen dat ze er dagelijks uit komen! Twee mannetjes houden is geen optie, twee zusjes gaat ook niet altijd goed. De beste combi voor twee konijntjes is een gecastreerd mannetje met een vrouwtje.
     
  8. FinleyenMilan

    FinleyenMilan Actief lid

    11 nov 2010
    368
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat je ook neemt, ga alsjeblieft bij een opvang kijken voor je naar de dierenwinkel gaat! Die beestjes zijn vaak te jong, je krijgt verkeerde geslachten mee en zijn vaak ziek.

    Over cavias weet ik niets.

    Wil je konijnen, houdt er dan 2! 1 konijn alleen is gemeen! Het zijn groepsdieren.

    Best een gecastreerd mannetje e vrouwtje. Ga in de opvang kijken voor een koppel, normaal zijn alle rammen al geholpen.

    Ze hebben qua hok minsten 1m² per konijn nodig. Dat heb je nooit bij hokken dus ik stel voor dat je een gewoon hok koopt en ze zindelijk maakt (dus ervoor zorgt dat ze alle keuteltjes en plasjes in een bakje doen) en dan kan je ze gewoon op het balkon los laten lopen (wel met toegang tot hun hok natuurlijk!)

    Wel kijken dat ze niet over het balkon kunnen springen he :p
     
  9. Musty

    Musty VIP lid

    2 jul 2008
    10.414
    0
    36
    icm kleine kids en buitenverblijf zou ik voor een konijn gaan

    ervaring heeft geleerd dat konijnen veel sterker zijn en meer kunnen
    hebben


    ben zelf helemaal cavia gek, maar ons meis heeft toch echt een konijn

    (deze uitgezocht bij dierenasiel daar hebben ze vaak konijnen zitten die al kids ed gewent zijn;))
     
  10. Marieken

    Marieken Fanatiek lid

    11 jan 2009
    3.278
    0
    0
    Kinderopvang en dierengeneeskunde
    arnhem
    ik raad je aan om 1 vlaamse reus (konijn) te nemen. die zijn dol op knuffelen, kunnen erg goed alleen zijn als ze maar wat menselijke aandacht krijgen en kunnen uitstekend op het balkon.

    cavia moet binnen, afgezien van de zomer dagen, en houden eigenlijk niet echt van knuffelen en zijn moeilijk zindelijk te krijgen.
     
  11. guppekop

    guppekop VIP lid

    28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    als het op het balkon moet zou ik cavia doen. Vind het zielig om beestjes in een hok te doen waar ze amper in kunnen bewegen. Een cavia houd meer plek over in zn hok dan konijn (bij zelfde afmeting). En cavia's zijn ook prima om mee te knuffelen!
    qua verzorging word er bij mn ouders niet veel aan gedaan, zoals de shampoo die ik hierboven las... Gewoon op tijd hok verschonen en goede voeding en regelmatig schoon water!
    En kunnen ook prima buiten hoor! alleen in de winter hok afdekken met iets zodat warmte beter in het hok blijft. (mn pa gebruikt er afdekzeil voor)
     
  12. Jippie

    Jippie VIP lid

    3 feb 2007
    11.784
    775
    113
    Hier jarenlang cavia's gehad. Een cavia kan niet op een balkon in een hokje. Alleen in de zomer, als het redelijk warm is, kan een cavia naar buiten. Voor de rest moet je een cavia binnen houden. Dus als dat een voorwaarde is, dan valt een cavia al af en zou ik voor een konijn gaan.
     
  13. Vagans

    Vagans VIP lid

    13 aug 2010
    8.491
    0
    0
    Zwijndrecht
    zeker een cavia doen, naja wel 2 dan!
    Kunnen prima buiten leven! Zorg in de winter alleen wel voor een vorst vrij hok, en zijn veel knuffeliger ten opzichte van een konijn. Daarnaast 2 konijnen in een hok op het balkon vind ik ziellig, of je moet ze veel door het huis laten lopen... een cavia zou ik ook wel wat extra lichaamsbeweging geven.

    maar zeker voor kinderen als knuffel dier (beperkt natuurlijk het is geen speelgoed) zou ik een cavia doen! naja 2 ;)
     
  14. Sensea

    Sensea Niet meer actief

    een cavia niet knuffelig, dat zou ik toch ook niet kunnen beamen. je kunt ze veel tammer krijgen dan een konijn. en hele gesprekken mee voeren. ze iepen terug, zeker als je met groenten komt, dat weten ze precies en beginnen dan al te roepen als je in de buurt van de koelkast komt en op 2 poten staan om vooral niks te missen.
     
  15. Brett

    Brett Bekend lid

    2 jul 2009
    896
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb beide, dus kan niet zeggen welke je moet kiezen :D

    Maar over het buiten houden van cavia's.
    Ik houd de 3 dames al jaren buiten, gewoon genoeg hooi en stro in de winter, extra voer geven want ze verbruiken dan meer om zich warm te houden. Ook heb ik z'on afdekzeiltje voor als het heel koud is of erg hard waait. Succes met het maken van een keuze!
     
  16. Foxter

    Foxter Niet meer actief

    Cavia's :) Ik ben een echt caafjes mens :) Mijn cavia's zitten nu ook buiten, gewoon een goeie laag zaagsel (geen stro!) En veel schuilmogelijkheden.
     
  17. Rica

    Rica VIP lid

    16 mei 2008
    7.521
    105
    63
    Vrouw
    Mama en meer
    Boven de ijssel
    Ik heb beiden gehad maar ben verder gegaan met de caafjes voor een aantal jaar en ze zijn erg zachtaardig! Als je ze goed tam maakt kunnen ze er leuk zijn alleen je moet er wel voorzichtig mee zijn vind ze wel iets kwetsbaarder als een konijn.
    Nadeel van een konijn vind ik dat ze kunnen krabben bij het oppakken maar als je ze tam maakt kunnen ze heel leuk zijn!
    ik ben meer van de caafjes maar ach het is altijd leuk die kleine pluisjes!
     
  18. Feetjes

    Feetjes Fanatiek lid

    20 aug 2010
    1.298
    18
    38
    Beide dieren zijn groepsdieren dus sowieso niet alleen! Bij een konijn idd vrouwtje met gecastreerd mannetje. Bij caafjes kan je volgens mij wel twee vrouwtjes bij elkaar zetten.

    Het is belangrijk je te realiseren dat zeker konijnen geen schootzit-dieren zijn. Aaien terwijl ze in hun hok zitten vinden ze vaak wel heerlijk!

    Daarnaast zou ik dieren zoals al eerder genoemd altijd bij een opvang halen. Niet alleen diervriendelijker, ook heeft het voor jou voordelen; meer keus, gezondere dieren en mannetjes vaak al gecastreerd.
     
  19. mora27

    mora27 VIP lid

    25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    ik zou voor een konijn gaan dan... een cavia is echt zo'n suf beest... heb er zelf 2 gehad vroeger en er was geen lol aan te beleven vond ik..... een konijntje vonden wij wel erg leuk en knuffelig.... maarja dat is puur persoonlijk.....

    ze kunnen volgensmij beide wel buiten leven hoor...
     
  20. ikkelies10

    ikkelies10 Fanatiek lid

    31 jul 2007
    2.139
    0
    0
    thuiszorg
    noord-holland
    hihi er zijn wel heel veel verschillende reactie's:D

    ik had in het begin al gezegd, wat er ook komt, dan komen er natuurlijk 2!
    wan alleen is ook maar alleen..

    en idd ik denk dat wij maar eens gaan kijken bij asiel's of opvang.

    wij zijn zoiezo wel van plan om een ruim hok te maken,met gewoon een ren eraan vast zodat ze naar buiten kunnen waarneer ze willen.

    zo'n vlaamse reus lijkt me ook geweldig trouwens!!
    zijn dat ook echt groepsdieren?

    ( ik heb vroeger altijd konijntjes gehad,maar altijd 1 dus weet het niet zo goed)
     

Deel Deze Pagina