Koophuis verhuren

Discussie in 'De lounge' gestart door paula1984, 8 mrt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    Goedemorgen!

    Wie heeft hier tips voor?
    Waar let ik op, kan ik dit zelf of verstandig iemand in de hand te nemen?

    Zou gaan om een periode van +/- 3 jaar.

    Groetjes Paula
     
  2. consider

    consider VIP lid

    24 jan 2008
    13.989
    1.806
    113
    Provincie Groningen
    Mijn vader verhuurd het via een makelaar. Heeft er verder weinig omkijken na.
    Makelaar zorgt voor inning van de huur en zorgt ook voor nieuwe huurders.

    Hou er wel rekening mee dat huurders soms minder zuinig zijn op jou spullen.
     
    paula1984 vindt dit leuk.
  3. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.615
    3.990
    113
    controleer of er geen clausule in je hypotheek overeenkomst staat waarbij dit eventueel niet mag!
     
    paula1984 vindt dit leuk.
  4. zeilbootje

    zeilbootje Fanatiek lid

    15 jan 2014
    2.645
    1.286
    113
    Dit inderdaad. Bij ons een straat verderop is onlangs een huis geveild door de bank; omdat de eigenaar het huis verhuurde zonder toestemming van de bank. Hij is er dus uitgezet en het huis is nu voor een lagere prijs verkocht dan wat het waard is. In onze hypotheek voorwaarden staat er een aparte clausule in hierover.
     
  5. Nic1976

    Nic1976 Fanatiek lid

    27 okt 2009
    4.535
    731
    113
    Ik heb het in een ver verleden gedaan maar raad het niet aan. Het is een keer heel vervelend afgelopen met niet betalen en dingen stuk dit was zelfs via een verhuur bureau. Nu gaat het ook wat moeilijker geloof ik ivm clausule in je hypotheek. Bij ons zou het niet meer kunnen namelijk.
     
    paula1984 en bosi333 vinden dit leuk.
  6. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.293
    113
    volgens mag je onder de meeste hypotheekverstrekkers wel gedurende een periode van 11 maanden verhuren, misschien dat @Juul75 hier meer vanaf weet?
     
    paula1984 vindt dit leuk.
  7. zeilbootje

    zeilbootje Fanatiek lid

    15 jan 2014
    2.645
    1.286
    113
    Misschien ook even bij de gemeente checken. Hier mag je bijvoorbeeld niet aan studenten verhuren.
     
    paula1984 vindt dit leuk.
  8. Patatje1982

    Patatje1982 Actief lid

    31 dec 2014
    426
    206
    43
    Vrouw
    Wij hebben het ongeveer 10 jaar gedaan. Met toestemming vd hypotheek verstrekker. 2 jaar geleden hebben we het huis verkocht omdat de lol er na al die tijd gewoon een beetje vanaf was. Verder weinig problemen mee gehad. We hebben 4 huurders gehad in 10 jaar. Alles zelf gedaan zonder makelaar. Weet niet of ik het nog weer zo zou doen.
     
    paula1984 vindt dit leuk.
  9. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.888
    13.058
    113
    Vrouw
    Wij wilde een appartement verhuren, hadden toestemming van de hypotheekverstrekker, maar toen bleek er nog een clausule in de reglementen van de vve te staan waarin stond dat het niet mocht.
    Dus mocht je in een vve zitten, check dar dan ook even.
     
    paula1984 vindt dit leuk.
  10. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.900
    7.617
    113
    Er zijn een aantal dingen. Wij verhuren altijd via een makelaar, dan heb je er minder gezeur mee. Je moe er inderdaad rekening mee houden dat huurders misschien minder zuinig omgaan met je spullen dus dat zou je in de huurprijs moeten verdisconteren. Als het gaat om een periode van ongeveer 3 jaar zou ik met jaarcontracten werken, tijdelijke huurders krijg je er namelijk ook weer uit dus je krijgt je huis weer makkelijk vrij en als er gezeur is ben je er ook nog weer een eertje van af. Je kunt 2 keer een jaarcontract geven dus dan zul je 2 huurders moeten hebben voor de periode waar je het over hebt.

    Dan vwb je huis. Het is inderdaad van belang of je er nog een hypotheek op hebt, en als dat zo is, wat in de hypotheekovereenkomst met de hypotheekverstrekker staat. Vaak mag je je huis niet onderverhuren. Wat je dan zou kunne doen is met de gemeente overleggen of je een vergunning op basis van de leegstandswet kunt krijgen en met je hypotheekverstrekker overleggen dat je het wilt verhuren onder de leegstandswet. Dan moet je je huis wel te koop zetten officieel maar als je hem niet verkoopt kun je aan het einde van je vergunningperiode het huis weer van de markt halen, huurder eruit, en er zelf weer gaan wonen.

    Of je neemt het risico en zegt niets tegen je hypotheekverstrekker maar dat is wel link, ze kunnen dan tot executieverkoop overgaan.

    Als je een flat hebt check idd met de VVE voorwaarden zoals hierboven al genoemd.

    Belangrijkste, ik zou een verhurend makelaar benaderen en die kan je vertellen wat je opties zijn, en dan huurders vinden en een goede huurprijs vaststelln.
     
    paula1984 vindt dit leuk.
  11. sannever

    sannever Fanatiek lid

    22 jan 2014
    1.716
    1.529
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik heb mijn koopwoning tijdelijk verhuurd op basis van de leegstandwet,netjes toestemming gevraagd en officieel een contract op laten maken bij een makelaar (toen 600euro!:eek:).Ik heb het toen verhuurd aan een ex-collega maar ik heb er zwaar spijt van gehad!In 11 maanden tijd heeft hij de woning totaal verwaarloosd, schimmel in de bank,wasmachine en matras.Het vet droop van de muren af en de ramen waren bruin van de nicotine,net als de (ooit) witte gordijnen...Hij had nog nooit gehoord van ventileren...ik kon alles weggooien en ben 2 weken aan het schoonmaken geweest....Hij kreeg zijn borg niet terug en mocht nog een schadevergoeding betalen ook.
     
  12. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik zou het ook niet aanraden, tenzij je degene goed kent.
    Heb jaren voor een makelaar gewerkt die woningen verhuurde en dus ook veel woningen geïnspecteerd, maar over het algemeen zijn ze vrij uitgeleefd.
     
    paula1984 vindt dit leuk.
  13. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Hier ook helaas slechte ervaring.

    De huurder was via een goede vriendin maar nog werd het een teleurstelling.

    Inderdaad niet netjes houden en later zelfs niet of niet op tijd betalen van de huur.

    Toen ze eruit moest heeft ze zelfs dingen meegenomen die niet van haar waren o.a. de wasmachine en droger.

    Het zal vast ook goed gaan. maar mijn ervaring dus niet helaas.
     
  14. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    Bedankt! Die zijn toch aan vervanging toe dus dat zou geen probleem zijn.
     
  15. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    Dat ga ik nakijken. Zou wel bagger zijn.
     
  16. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.615
    3.990
    113
    vaak kun je met de bank wel dingen wijzigen hoor. Maar het is iets om rekening mee te houden!
     
    paula1984 vindt dit leuk.
  17. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    Bedankt daar zitten we niet in. Het betreft een verhuur tijdens emigratie/burgerschap ander land.
     
    Cin85 vindt dit leuk.
  18. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    Super bedankt voor je uitgebreide reactie!
    Het betreft een emigratie van ons en dus zijn we aan het oriënteren voor ons koophuis.
    We wonen er nu 4 jaar.
     
  19. Zomerrr

    Zomerrr VIP lid

    5 jun 2011
    5.096
    496
    83
    In de meeste VvE’s is dit toegestaan wanneer een gebruikersverklaring ingevuld en ondertekend door de huurders wordt ingeleverd. Dit kun je nalezen in de splitsingsakte van de VvE.
     
  20. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.634
    10.536
    113
    Is in deze markt verkopen niet fijner? Weten jullie zeker dat het voor een bepaalde periode is? (En nieuwsgierig naar welk land jullie gaan)
     
    paula1984 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina