Koopverslaving

Discussie in 'De lounge' gestart door GossipGirlxoxo, 25 jul 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sannever

    sannever Fanatiek lid

    22 jan 2014
    1.716
    1.529
    113
    Vrouw
    Thuis
    Het is wel zo dat je gaat leven naar je inkomen waarbij het makkelijker is om je aan te passen als je inkomen stijgt.Een stap (of meer) terug doen en minder uit gaan geven is lastiger.Als je wil besparen maar je omgeving snapt niet goed waarom word het helemaal een uitdaging.
     
    GossipGirlxoxo en Saartje33 vinden dit leuk.
  2. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.497
    5.164
    113
    Vrouw
    Ja precies. Daarom zou ik als ik TS was nu even kijken naar haar eigen uitgaven en de rest qua boodschappen niet meteen rigoureus gaan aanpakken.
     
  3. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Dank je voor het aanbod.
    Ik ben vooral benieuwd wat ik fout doe qua boodschappen en bijvoorbeeld altijd weer terugval naar minimaal €250 per week (vaak meer). Wat ik daar fout doe? Mag ik eens zien hoe een weekboodschappenlijkstje van jou eruit ziet? En je weekmenu? Mag ook per pb eventueel?
     
  4. Madelie

    Madelie VIP lid

    14 jun 2014
    11.383
    8.488
    113
    Zou ik dan weer niet doen. Denk dat je hier ook verslavingsgevoelig voor kunt zijn. Ben je dalijk een grote bulk geld kwijt omdat je wat teveel risico hebt genomen.
     
    11131618, Zuul, NiVa0230 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.779
    2.677
    113
    Noord-Holland
    Dit. Ik zou eerder de voldoening van vrijwilligerswerk opzoeken.
     
    Luna86, citroenrasp en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  6. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.259
    19.014
    113
    Hier net zo. Tenminste, "vroeger" dan. Maar mijn man is nog zuiniger dan ik haha, dus gelukkig zitten we wel op één lijn wat dat betreft.
    Tegenwoordig gaat het ons financieel veel beter af, maar alsnog geven we niet veel meer uit dan voorheen. We eten nog steeds grotendeels vegetarisch, we drinken nog steeds water, we kopen nog steeds seizoensgebonden. Ik zie mezelf dat ook niet veranderen, niet alleen ivm de kosten overigens. Dus in tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd zijn wij niet gaan leven naar wat we hebben. Dat gaat ook gewoon tegen onze principes in, we zijn meer van het 'living below your means'.

    Nu ik in het buitenland woon zie ik ook wat voor producten allemaal eigenlijk luxe zijn die de meeste mensen in Nederland als basisboodschappen beschouwen (kaas, koffie, chocola, geïmporteerd tropisch fruit etc). Ivm het milieu proberen we onze consumptie van dergelijke producten dan ook te beperken, en door veelal lokaal te kopen ben je sowieso al een stuk goedkoper uit.
     
    Zuul, GossipGirlxoxo en Saartje33 vinden dit leuk.
  7. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.655
    21.160
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Niet allerlei lekkers voor het weekend bij dure kaasboeren met nootjes en weet ik het wat. Geen blijkjes of flesjes drinken, maar gewoon water uit de kraan drinken. Eten wat de pot schaft, niet een pakje vleeswaren openmaken en dan geen trek meer daarin hebben en het dan weggooien. Zijn een paar dingen die me te binnen schieten. Dat kan echt al een hoop besparen. En niet lullig bedoeld hoor! :oops:Aan de andere kant: ik denk dat je veel meer bespaart door een stuuuuuk minder online te shoppen. En weet niet of dan ook meteen zo korten op de boodschappen een goed plan is. In principe is het niet zo dat dat per sé nodig is, ook al zijn al die flesjes en blikjes ook nog erg slecht voor het milieu.
     
    11131618, Bailey07, NiekeKris en 6 anderen vinden dit leuk.
  8. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.259
    19.014
    113
    Haha @Liekje81 Ik dacht precies hetzelfde :roflmao: Uit andere topics weet ik namelijk wel waar het "probleem" ligt bij @GossipGirlxoxo qua boodschappen. Maar ik denk eerlijk gezegd dat ze beter eerst haar koopverslaving moet aanpakken (kleding online bestellen etc) voordat ze aan haar boodschappengewoontes kan gaan werken. Tenminste het lijkt mij verstandig om één ding tegelijk aan te pakken.
     
    owly, 11131618, Neuzeke en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. februarimama

    februarimama Fanatiek lid

    23 okt 2014
    1.433
    784
    113
    Weet je dat echt niet? Je doet niks fout natuurlijk maar weet je echt niet hoe het minder zou kunnen? Ik weet natuurlijk niet wat je precies koopt maar over het algemeen;

    geen dure groente en fruitsoorten kopen. Dus asperges, avocado's, frambozen, bramen, watermeloen etcetera zijn vaak vrij duur. Geen frisdrank en alcohol kopen. Geen voorgesneden producten kopen of pakketten, geen a- merken. Koop grote verpakkingen van dingen, geen breakers voor yoghurt. Geen dure vlees en vis producten kopen.

    Ik vind boodschappen wel iets om gewoon niet op te besparen als het niet hoeft en ik zou dit dus lekker laten en me de non food producten richten.
     
    11131618, zigzag en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  10. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.888
    16.248
    113
    Ik wil geen discussie starten, maar dit vind ik toch wel zo’n onzin. Ik koop zelf ook het liefste blikjes ipv hele flessen drinken, maar ik heb toch echt geen koopverslaving. En dit bericht is helemaal niet bedoelt om mezelf te verdedigen in iets, maar het gaat er bij mij echt niet in dat iemand blikjes koopt vanwege een koopverslaving. :roflmao:
     
    Tranquila, Iertje81, Chelsey88 en 4 anderen vinden dit leuk.
  11. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.281
    7.842
    113
    Gelderland
    Eigenlijk zeg je zelf al dat online bestellen je grootste valkuil is.
    Goed dat je je hebt afgemeld voor de nieuwsbrieven en lokale boetiekjes, dat zal echt al heel veel impuls aankopen schelen.

    Wat is je doel? Wil je niet alleen nu maar ook in de toekomst minder geld uit blijven geven? Wil je ergens voor gaan sparen?
    Dan zul je langzaam je levensstijl moeten aanpassen en dat kun je het beste doen door kleine stapjes te nemen.
    Dat is eigenlijk waar je nu al mee bezig bent want; kleding verkopen, bewust zijn en hulp durven vragen.

    Wat mij altijd helpt is kijken op minimaliseer groepen op Facebook en Instagram, ook zoek ik account op die me inspireren om bezig te blijven en die ik leuk vind om te volgen. Zo heb ik voldoende afleiding om niet de hele tijd te shoppen.
    Wat ik ook doe is mandjes vullen en er nog even over nadenken;) Hahha die werkt nog het beste!

    Als ik mezelf trouwens nu een doel moest geven dan zou ik graag meer willen aflossen aan de hypotheek, zodat mijn man straks eerder kan stoppen met werken. Ook zouden wij in de toekomst graag een eigen vakantiehuisje willen hebben in Italië of Spanje. Wij kunnen hier dan gebruik van maken maar onze familie en kinderen later ook. Verder zou ik die dan willen verhuren zodat je een extra inkomen hebt. Hele mooie doelen maar met ons uitgaven patroon nog lang niet haalbaar :p

    succes @GossipGirlxoxo!
     
    NiVa0230 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  12. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.259
    19.014
    113
    Haha nou echt hè, ik denk dat echte koopverslaafden wel andere uitspattingen hebben dan blikjes cola. :D
     
  13. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.779
    2.677
    113
    Noord-Holland
    Ik denk dat als je je hele leven in "weelde" hebt geleefd, je gewoon geen idee hebt :) en als het niet nodig is, nooit nodig is geweest, om elk dubbeltje om te draaien, het moeilijk kan zijn om dan te begrijpen waar je op kunt besparen.

    Ik zou ook de voeding even laten voor wat t is en kijken naar grote aankopen zoals kleding of dingetjes voor in huis. En dan vooral of je ze echt nodig hebt en of ze je gelukkig gaan maken. Ook bij kleding.. ik kan me zo voorstellen dat je kledingkast uitpuilt en die van je dochter ook.. je kunt ook eens kijken hoeveel setjes je nu effectief nodig hebt en gebruikt. Maar t zal vallen of staan met een andere mindset en afleiding van de pijn waarschijnlijk.. als een meerstappenplan.
     
  14. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    ik ga het proberen uit mn hoofd te doen, want man had het boodschappenlijstje niet meer.

    Wij waren 85 euro kwijt (bijna precies) bij de lidl, nettorama en ah bij elkaar.

    menu:
    - traybake met zalm, sperzieboontje en krieltjes
    - cajunkip pastasalade
    - hutspot met rookworst
    - tomatensoep met stokbrood eiersalade en zeezout boter
    - pitabroodjes met kip en rauwkost
    - pom duchesse met snijbonen en vissticks
    - taco's met gehakt en rauwkost

    3 pakken trio paprika
    rode ui
    5 komkommers
    zak gemende ijsbergsla
    zak rucola melange
    emmer snack tomaatjes
    net gewone tomaten
    snack komkommers
    600 gram sperziebonen
    2 zakken snijbonen
    zak winterpeen
    verspakket tomatensoep
    kabanossi worstjes
    jonge kaas
    plakken geitenkaas
    zeezout boter
    ham
    boterhamworst
    cervelaatworst
    leverworst
    2 bakjes kip van 600 gram
    vissticks
    500 gr gehakt
    3 zalmmoten (nog 1 in de vriezer)
    zak krieltjes
    zak pom duchesse
    rookworst
    pitabroodjes
    2 flessen cola
    fles spa cactus
    blik siroop
    12 appels
    5 groene kiwi's
    galia meloen
    watermeloen
    2 trossen bananen
    6 nectarines
    4 bakjes aardbeien (van de markt)
    rode druiven
    witte druiven
    2 pakken poffertjes
    koffiemelk
    koffiepads
    3 emmers griekse yoghurt
    doos cruesli
    zak rozijntjes
    5 volkoren broden
    4 croissants
    2 bakjes smeerboter
    pot pindakaas
    pak vruchtenhagel
    2 losse toetjes
    pak vanillevla
    3 afbakstokbroden
    3 pakken melk
    pak pannenkoekmix extra eiwit
    snoetenpoetsers
    smeerkaas
    tacoschelpen
    doos eieren
    rijstwafels
    soepstengels
    grand italia fussili

    Ik kan hier en der iets vergeten zijn, maar dat zal voor het geheel niet veel uitmaken.
    En heel belangrijk: de wijn had ik nog op voorraad:roflmao::roflmao:
     
  15. Prettykitty

    Prettykitty Fanatiek lid

    22 dec 2016
    4.641
    3.012
    113
    Vrouw
    Ik vind dit een lekker lijstje!
    Lekkere recepten en boodschappen, ook nog lekkere dingen.

    @GossipGirlxoxo misschien een topic openen ivm week budget? Zodat we onze boodschappen lijstjes kunnen delen. Was vroeger ook een topic van en daar plaatste ik oa ook altijd wat ik kocht en voor hoeveel.

    Dan kunnen we allemaal meekijken, tips geven en doe je ook inspiratie op.
     
    GossipGirlxoxo, Luna86, tuc en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    o ik bedenk al een paar dingetjes:
    zakje snack a jacks
    zak naturel chips
    zak paprika ribbelchips
     
    Prettykitty vindt dit leuk.
  17. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Ik zag pas geleden op tv een tip.
    Nou weet ik niet of die voor jou van toepassing is.
    Maar bij elke uitgave die je doet bedenken hoeveel uur je voor dat item moet werken.
    Nou verdien ik geen drol per uur dus moet voor bijv een kledingstuk van z8 bijna 2 uur werken :roflmao:
    Maar jij koopt zoals ik lees gerust items van 200 euro dus dat is al anders.
     
  18. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.179
    6.706
    113
    Vrouw
    Die boodschappen was maar een voorbeeld, misschien niet de meest juiste. Ik heb naar aanleiding van die 800 euro toen wel een paar bonnetjes doorgespit en fruit en groente zijn gewoon echt heel duur. Daar wil ik niet op besparen en we willen er ook niet voor langs verschillende winkels of de markt, dus dat gunnen we onszelf in die zin. Er is geen noodzaak om het anders te doen.

    Ik dacht meer aan die wasdingen van 40 euro of haarproducten van 120 (die nog in je mandje liggen ;) ) Dat vind ik heel veel geld voor iets dat ik niet (dringend) nodig heb. Ik koop shampoo bij kruidvat in de aanbieding. Moet wel zeggen dat ik niet bijzonder stylisch ben op haargebied. Vooral pragmatisch en lui :p Maar ik bedoel aan te geven dat 120 euro voor haarproducten wel veel geld is, voor veel mensen. En misschien heb je dat gevoel niet zo; wat veel meer geld dan gemiddeld is voor een dienst of product? Dat als je wat wilt bestellen een week uitstelt, zoals iemand aangaf, en je dan bedenkt: ik vind het leuk, maar heb ik het nodig? En als je het nodig hebt, of het dan een redelijke prijs is? En als dat zo is, of je nog voldoende budget over hebt van een vooraf bedacht bedrag?

    Ohja, en het helpt vast om het sparen concreter te maken, anders voel je het ook minder. Bij sommige banken kan je wel potjes maken geloof ik (en kan je ook inzicht krijgen in waaraan je het besteedt bij sommige banken). Misschien die extra aflossing en dat je dat potje tot X wilt vullen en een potje vakantie of een langetermijn pot woning voor kind?
     
    GossipGirlxoxo en NiVa0230 vinden dit leuk.
  19. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.827
    14.155
    113
    #99 Vero0504, 26 jul 2021
    Laatst bewerkt: 26 jul 2021
    Makkelijkste methode is partner alles laten regelen en hem de pinpas geven. Scheelt een boel als ik de koopverhoudingen hier thuis bekijk. :roflmao:

    Maar goed, man vond t ook wel prima om de babykamer niet opnieuw te behangen en het bij t behang van mn dochter destijds te houden. Heb behang allang en breed in huis. Er ZIJN wel grenzen. (en dat is behang van 20,- per 10 meter rol, geen 250 koers)

    Edit: omrekenen naar werkuren is ook een goeie. Eventueel alternatief is om vrijwilligerswerk, hobby, passief inkomen te genereren (styling advies via blog en zo inkomsten genereren met advertenties). De setjes die @GossipGirlxoxo weet te maken zou ik niet opkomen bijv..

    Mn achternicht kocht een schuldgevoel af, kind, vooral dr zoontje kwam OM in de kleding en dan niet t minste geringste. Meestal zit er wel een onbevredigd gevoel achter een koopverslaving. Onzekerheid of verveling. Zij is toen een eigen zaak gestart, niet omdat t nou zo nodig was voor de inkomsten maar om haar ding te doen en ze was er nog kneiter goed in ook.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  20. sannever

    sannever Fanatiek lid

    22 jan 2014
    1.716
    1.529
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik denk niet dat het bij jou in de boodschappen zit, gezond eten is belangrijk en daar hangt een prijs aan.Ik denk wel dat je boodschappen steeds duurder worden omdat je je laat verleiden tot het kopen van lekkere dingen die je eigenlijk niet nodig hebt of teveel keuze in vleeswaren.Je gaf eerder al aan dat je van ruime keuze houd en blikjes/flesjes drinken hebt,dat loopt hard op in de kosten.Mijn boodschappen zijn niet te vergelijken,zoon en ik zijn "broodeters" en hij eet geen snoep.Ik drink water of koffie en mijn zoon aanmaaklimo.
    Qua kleding, ik houd echt wel van merkkleding voor mezelf (Ragwear,Blutsgeschwister en Mustang bv) maar ik koop dit alleen in de sale.Een tijd terug nog een winterjas gescoord die ruim 80 euro afgeprijsd was.Voor mijn zoon koop ik "goedkope" kleding (behalve jassen,dan ga ik voor kwaliteit) omdat hij hard groeit.Ik kijk ook regelmatig wat hij nog heeft en of ik iets aan moet vullen, ik koop niets als hij genoeg heeft.
    Spullen voor persoonlijke verzorging haal ik in de aanbieding ,shampoo van de kapper vind ik veel te duur en echt verschil merk ik niet.Wasmiddel enzo ook alleen in de aanbieding.Voor mezelf houd ik een kasboekje bij, inkomsten min vaste lasten is wat ik uit mag geven en dat komt er meestal op neer dat ik tussen de 15 en 20 euro per dag uit mag geven aan boodschappen e.d.Mijn zoon krijgt niet zomaar alles wat hij wil, ik maak hem bewust van de prijzen en geef ook aan dat ik soms nog even moet sparen als hij iets duurs wil (lego).
     
    NiekeKris, NiVa0230 en Saartje33 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina