Koopverslaving

Discussie in 'De lounge' gestart door GossipGirlxoxo, 25 jul 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.251
    19.014
    113
    Misschien niet helemaal, maar toch wel goed om te zien wat je allemaal kan eten van een "normaal" budget.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  2. Wowww

    Wowww Niet meer actief

    Fijn dat je zelf al zoveel inzicht hebt, ik zou zeker hulp zoeken te beginnen bij de POH-ggz.

    Puur mijn eigen mening, maar ik vind het heftig om voor kinderen zoveel dure spullen te kopen. Ook al, kán het, waarom zou je in hemelsnaam zulke dure kleding kopen voor een kind? Ik zou denken dat je het beeld bij de kids vormt dat perse dure spullen nodig bent, het de lat hoog legt om later een goed verdienende baan te vinden om al die luxe te kunnen betalen. Ik zou mijn kids liever meegeven dat je materialistisch niet zoveel nodig bent en dat je moet doen waar je hart ligt.

    Je hebt het over vrijwilligerswerk. Is vrijwilligerswerk met ‘mensen’ niet iets waar je voldoening uit zou kunnen halen?
     
    Damay77, Zuul, Baileyy en 7 anderen vinden dit leuk.
  3. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.674
    33.044
    113
    O. Dat wist ik niet. Dat het er zoveel waren. Ik drink ook zo’n 2 á 3 blikjes cola/7-up/icetea per week.
     
  4. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.674
    33.044
    113
    Die koop ik ook heel vaak. Maaarrrr, bij de Turkse groenteboer. Ik denk dat je bij AH of een ‘echte’ groenteboer 4x zoveel betaalt. Doosje frambozen voor 1 euro heb ik het dan over. Doosje knoflook olijven voor 1,50. En een stukje brie huismerk AH bevalt ook prima, evenals andere kaasjes.
     
    11131618, GossipGirlxoxo en tuc vinden dit leuk.
  5. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.888
    16.248
    113
    Iemand opent een topic over een nogal persoonlijk en daarbij dus een gevoelig onderwerp en dan gaan we het hebben over de hoeveelheid blikjes fris die iemand zou kopen en dat gaan we dan in de bericht geschiedenis ook nog even opzoeken.

    o_O

    Ik kan bijna niet geloven dat iemand 233,67 liter aan blikjes fris per maand koopt en ook daadwerkelijk opdrinkt. Ik denk dat dit gewoon een typ fout is geweest.
     
    Madelie, citroenrasp en Paardenbloem vinden dit leuk.
  6. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Klopt wel dat ik wat luxere producten koop maar met de zaken op tuc haar lijstje zal ik geen honger lijden en ik verwacht geen klachten hier in huis ook.
     
    citroenrasp en tuc vinden dit leuk.
  7. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Nee 700 blikjes per maand klopt niet dat moet een typefout zijn geweest. De flesjes water kunnen wel kloppen die drinken ze veel. Ik koop al een tijdje geen blikjes meer en geen pakjes drinken meer. En iedereen hier in huis drinkt nu dus flesjes water.
     
  8. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Wij dronken hier alleen maar uit blikjes. Ik haalde nooit flessen omdat de prik er vaak snel af is en we daar net niet genoeg frisdrank voor drinken. Ik had dan ook altijd nog van alles in huis voor als er visite kwam (Cola, cola Light, casis, Fanta, 7-up, redbull) dus mijn koelkast was voor een groot deel gevuld met blikjes en flesjes en dan voor de kinderen pakjes taksi en voor mij pakjes caprisun.
     
    Iertje81 vindt dit leuk.
  9. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.674
    33.044
    113
    Kun je geen B-merken daarvan proberen? Sommigen vinden dat niet te zuipen maar ik ben niet zo moeilijk. Action heeft erg lekkere Caprisun (10 voor 1,57) en Basic cola blikjes van AH zijn ook goed! Net als Highway van de Deen/Vomar/Jumbo. Hebben ook sinas en 7-up en cassis en zo. ICE tea ook.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  10. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Ik zou wel proberen vast hulp te zoeken. Je geeft zelf al aan dat de verslaving komt vanuit emotie. Het is toch hartstikke naar dat je je zo voelt, en daar zou je vast gepaste hulp bij kunnen krijgen. Even los van de verslaving, je verdient het ook gewoon om beter in je vel te zitten :)

    Mbt de koopverslaving; probeer bij elke aankoop die je wilt doen te denken waarom je hem wilt doen. Is het een aankoop omdat je iets echt nodig hebt (en dan bedoel ik echt echt) of omdat je emotioneel iets nodig hebt. Denk ook aan al die spullen die amper/niet gebruikt zijn en hoe groot is de kans dat iets op die berg erbij belandt?

    Wat mij helpt bij een twijfel geval: ik sla het product op in een boodschappenmandje, heb ik er na bijvoorbeeld een week niet meer aan gedacht (of niet nodig gehad) dan koop ik het niet. Ik vind mandjes vullen bijna net zo leuk als kopen (als het alleen om het shop plezier gaat). 3/4 is er na een tijd weer uit en wat ik na een bepaalde tijd nog wil of nodig heb koop ik dan.

    Qua boodschappen: tsja de een heeft meer te besteden als een ander. Als jullie graag wat duurdere dingen eten zou ik daar niet meteen op bezuinigen (als dat niet hoeft). Ik zou wel kijken naar hoeveel je koopt. Gooi je eten weg? Dan koop je dus teveel.. En dat kan van alles zijn: beleg, portie avondeten wat teveel was, blikjes die over datum zijn omdat je er nooit aan toe bent gekomen ze op te eten etc.

    Wat duurdere producten kopen hoeft ook niet slecht te zijn hè. Maar gaan dan voor kwaliteit (en vooral duurzaamheid, maar bv ook voor biologisch vlees etc). Het gaat vooral om hoeveelheden. Heb je (en je kinderen)echt zoveel spullen nodig? Welke invloed heeft dat op hen en op het milieu?

    Maar vooral: zoek toch hulp. Succes!
     
    citroenrasp, Saartje33 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  11. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.106
    15.619
    113
    Vrouw
    Dit bedoelde ik eigenlijk wat :D.
    Jij legt het gewoon beter uit.
     
    GossipGirlxoxo en xxmoixx vinden dit leuk.
  12. Chayammy

    Chayammy Fanatiek lid

    14 aug 2020
    1.288
    2.085
    113
    Vrouw
    Zou het je misschien kunnen helpen om je te verdiepen in de manier waarop al die spullen die je koopt worden gemaakt en wat voor een impact ze hebben op het milieu? Het maken van kleding is bijvoorbeeld echt super belastend. Er valt heel veel over te lezen of documentaires te bekijken.
    Je wilt uiteindelijk toch een leefbare wereld voor je kinderen achter laten.

    Ik ben nooit verslaafd geweest aan kopen, maar dacht er nooit al te veel over na. Alhoewel ik nooit dure merkkleding kocht, kocht ik wel dingen omdat ik ze leuk vond, niet per se omdat ik het nodig had.
    De laatste jaren ben ik mij steeds meer in duurzaamheid gaan verdiepen, met als gevolg dat ik steeds minder de drang kreeg om impulsaankopen te doen. Als ik iets koop, probeer ik meestal (niet altijd) uit te zoeken hoe het kan met zo min mogelijk impact.
     
    Lils, Nellie4, Jessi79 en 3 anderen vinden dit leuk.
  13. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Dat zag er dan zo uit...

    Bekijk bijlage 696277
     
  14. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Nee ben blij dat mijn gezin van de frisdrank en pakjes af is, ga dat niet herintroduceren. Als dat betekend heel vaak met statiegeld flesjes water naar de winkel dan vind ik dat prima!!
     
  15. Neskio

    Neskio Fanatiek lid

    5 mrt 2017
    2.992
    2.473
    113
    Vrouw
    NB
    Lastig hoor. Ik wilde in ieder geval even laten weten dat je niet de enige bent. Ik herken het fijne gevoel van iets kopen helemaal! Mijn budget is dan wel iets minder maar dat maakt het koop gevoel niet anders. Ik heb niet direct tips maar wel super knap dat je het herkend en er iets mee gaat doen...

    Ps ik moest net denken aan de film confessions of a shopaholic. Heb meteen zin om die weer te kijken haha.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  16. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Nooit gezien die film. Ga gelijk kijken of die op een stremmingsdienst te vinden is voor vanavond.

    Nogmaals voor alle goede tips en lieve woorden, dank jullie wel. Ik denk dat ik moet starten met het kopen van spullen minderen / stoppen. De boodschappen kunnen ook wat bewuster maar daar moet de nadruk niet liggen nu. Ik wil graag altijd alles tegelijk maar uit ervaring weet ik dat stapje voor stapje beter werkt. Dus concreet, nu geen kleding meer kopen voor niemand in het gezin tot de herfst begint. En ook geen spullen kopen tenzij iets stuk gaat.
     
    spruitje80, 11131618, Liekje81 en 7 anderen vinden dit leuk.
  17. Neskio

    Neskio Fanatiek lid

    5 mrt 2017
    2.992
    2.473
    113
    Vrouw
    NB
    Ik heb hetzelfde doel , geen kleding meer kopen voor de herfst! We can do it!!
    Moet ik alleen niet in het topic foto van je laatste twee aankopen kijken want daardoor heb ik laatst in de sale van z8 weer dingen gekocht :oops:

    Oh en die film is echt heel leuk!! :D:D
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  18. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.825
    14.155
    113
    Is met de start van de herfst zo'n capsule wardrobe niet wat voor je? Het mixen en matchen gaat je goed af in elk geval maar op die manier dwing je wel af dat je t beperkt houdt. Dan komen je duurdere items ook allicht beter in gebruik en tot hun recht dan dat ze nu allicht doen.

    En tot die tijd een mooie voorbereidingsperiode voor de ultimate collectie.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  19. sannever

    sannever Fanatiek lid

    22 jan 2014
    1.716
    1.529
    113
    Vrouw
    Thuis
    Als je de neiging hebt om toch te kopen, ga op je handen zitten,leg je pas aan de andere kant van de woning of verstop het, ga een rondje lopen...zoek afleiding en geef jezelf dan tijd om na te denken over waarom je iets wil kopen.Komt goed!
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  20. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.497
    5.164
    113
    Vrouw
    Ik vond wat hierboven gezegd werd wel echt een goede: je bent het waard om je goed te voelen. Dus de oorzaak van het shoppen, om daar mee aan de slag te gaan. Aan de pijn kun je waarschijnlijk weinig doen, maar hulp krijgen bij de gedachtes en gevoelens daarom heen, dat kan wel.
     
    citroenrasp en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina