Koperspiraal ervaringen gezocht

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door Happymam, 31 okt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Happymam

    Happymam Fanatiek lid

    7 feb 2009
    1.177
    261
    83
    #1 Happymam, 31 okt 2019
    Laatst bewerkt: 31 okt 2019
    Ik ben op zoek naar anticonceptie zonder hormonen. Koperspiraaltje lijkt me de beste oplossing, maar......ik twijfel nog. Vooral omdat ik lees dat het spiraaltje op 2 manieren werkt.
    • Koper is giftig voor de mannelijke zaadcellen. Daardoor zijn ze niet of nauwelijks in staat om een eicel te bevruchten.
    • Koper maakt het slijmvlies van de baarmoeder ook ongeschikt voor innesteling van een bevruchte eicel.
    Manier 1 is de bedoeling. Manier 2 heb ik moeite mee. Dan is er dus sprake van een bevruchte eicel?! Die het spiraal dan tegenhoud en je dus een soort van miskraam krijgt. Vind ik een heel naar idee.

    Hoe is hiermee de ervaring? Heb je soms het idee dat je een minivruchtje verliest? Of heb je het idee dat manier 1 altijd voldoende werkt?

    Alvast bedankt voor de reacties!
     
  2. MDK

    MDK Bekend lid

    6 mei 2015
    644
    375
    63
    Vrouw
    Ik heb een koperspiraal gehad en ik vond t fijn dat ik geen hormonen binnenkreeg en mijn eigen cyclus in de gaten kon houden. Heb ooit een keer zo’n spiraaltje laten vervangen omdat ik een touwtje was verloren (bij afvegen ineens gevonden :eek:) en toen had ik ook tussentijdse bloedingen, dus misschien zat ie toen niet goed ofzo. Verder nooit klachten ondervonden en nooit het idee gehad dat ik een minivruchtje had verloren. Ik menstrueerde juist heel minimaal. Mij staat juist ‘manier 1’ tegen, dat koper een soort giftige omgeving creëert in mijn baarmoeder (voor zaadcellen). Maar misschien zie ik dat verkeerd. Ik ben dan ook benieuwd naar andere reacties, want ben zelf op zoek naar geschikte anticonceptie (geen kinderwens meer).
     
  3. D1987

    D1987 Bekend lid

    26 nov 2017
    682
    701
    93
    Vrouw
    Ik heb hem ook gehad! Een half jaartje, omdat ik van de hormonen af wilde, maar nog niet zwanger wilde worden. Plaatsing vond ik wel pijnlijk, maar komt omdat ik nogal een gekantelde baarmoeder (blijkbaar) heb. Verder een hele nette cyclus van 28 dagen die maanden gehad. Wel vreemd dat dat zonder weer afwijkt...

    Ik had helemaal niet het idee dat ik wat verloor. Was ook niet heviger ongesteld ofzo. Wel voelde ik m’n eisprong veel duidelijker. Geen idee hoe dat komt.

    Succes met kiezen van hetgeen bij jou past!
     
  4. Jairy0811

    Jairy0811 Fanatiek lid

    19 sep 2016
    2.217
    1.383
    113
    Ik heb hem een jaar gehad. Mijn menstruatie werd er iets heviger door, maar verder niet langer dan normaal, waardoor mijn cyclus gewoon netjes hetzelfde was (ook na verwijderen).
    Ik heb nooit het idee of gevoel gehad een mini vruchtje te verliezen. Ook hier voelde ik enkel mijn eisprong veel duidelijker, wat op het laatst wel steeds heviger werd, maar dat is volgens mij op den duur gewoon een reactie van mijn lichaam op wat voor AC dan ook.
     
  5. Meisje93

    Meisje93 VIP lid

    21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Heb hem nu inmiddels een half jaar en tot nu toe nog steeds tevreden over.
    Menstruatie is wel wat zwaarder geworden dan wat ik gewend ben. Maar vergelijkbaar met de menstruatie toen ik nog geen kids had.

    Heb niet het gevoel dat er ooit een bevruchting plaats heeft gevonden. Denk dat de kans hier nog kleiner is aangezien man geen geweldig zaad heeft.
     
  6. bulakgirl

    bulakgirl Fanatiek lid

    4 aug 2013
    2.928
    2.383
    113
    Hej,

    Ik heb eerst een mirena gehad, maar daar heb ik wel een keer een bevrucht eitje mee verloren... Dat vond ik toen zoo naar ( had klachten, dus test gedaan was licht positief en 's middags zag ik iets drijven in de pot.. Dag later geen positieve test meer). Dus na de 2e voor een koper spiraal gegaan... Ruim 3 jaar "plezier" van gehad, nu verwijderd ivm buikpijn klachten... Maar lijkt niet dat ze van 't spiraal kwamen, dus ga denk ik toch weer voor de koper spiraal binnenkort.

    Tijdens mijn koperspiraal tijd nooit gevoel gehad een vruchtje te verliezen ;)

    Enige anticonceptie methodes om dit echt tegen te gaan zijn onthouding, condoom en een knoopje erin denk ik de mogelijkheid blijft anders bestaan.
     

Deel Deze Pagina