Koperspiraal

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door Alcatraz, 16 jan 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Alcatraz

    Alcatraz Nieuw lid

    16 jan 2019
    3
    1
    3
    Vrouw
    Goedenavond, nacht eigenlijk.
    Ik heb geen idee of ik bij de juiste genre zit.. als dat niet zo is, dan mijn excuses!
    Ik heb even een account aangemaakt, omdat ik mij iets dwars zit en ik er eigenlijk bij niemand mee terecht kan, dus wilde ik het online proberen.

    Ik ben trouwens niet bezig met proberen om zwanger te worden.

    Ik ben in augustus 18 geworden. Ik heb toen in een instelling gewoond (niets ernstigs, ik had therapie nodig voor mijn PTSS en dat ging niet in combi met thuis). Sinds oktober woon ik op mezelf, met ambulant hulp, waar ik zelf voor gekozen heb. Ik ga nu ruim een jaar met mijn vriend; hij werkt full time en woont op zichzelf. Tussen ons gaat het goed.

    Ik ben eind november gestopt met de pil om te kijken hoe het mij beviel. Dit heb ik met mijn vriend overlegd en hij vond het geen probleem om condooms te gebruiken. Dat ik de pil niet slik, maar condooms gebruik, kwam in december toevallig ter sprake met mijn ambulante hulpverlener, omdat zij daarnaar vroeg. Ik heb gewoon eerlijk antwoord gegeven. Ze vroeg natuurlijk ook waarom. Ik voel me heel erg ongemakkelijk bij anticonceptie. Ik vind het alles behalve fijn. Sinds ik ben gestopt met de pil, zit ik ook lekkerder in mijn vel. Mijn hulpverlener staat er (naar mijn gevoel) op dat ik een koperspiraal laat zetten. Hier drong ze in een gesprek echt op aan, want als ik zwanger zou raken dan kon ik gelijk ‘al mijn plannen en doelen in de prullenbak gooien’. Ik heb gezegd erover na te denken. Dit heb ik uitgesteld, tot ik wel echt naar de huisarts moest. Dit was toevallig een uur na onze afspraak. Ik had gevraagd of ze iets eerder wilde komen, omdat ik naar de huisarts moest. Ze vroeg direct of het voor de spiraal was. Daar heb ik niet op geantwoord, maar gewoon uitgelegd waarvoor ik daar heen moest (voor wat anders). Later belde ze mij en vroeg ze weer direct naar de koperspiraal. Ik heb gezegd dat ik dit zou bespreken met de huisarts. Bij de huisarts moest ik een uitstrijkje laten maken, omdat anders de gyn dat zou doen en het tijd scheelde. Ze merkte en benoemde naar mij dat ze door had dat ik heel erg gespannen was toen ze met het wattenstaafje bezig was. Ze gaat wel een afspraak voor me maken bij de gyn.

    Het punt is gewoon, ik wil het écht niet. Het voelt niet juist. Ik gebruik liever condooms. Iedereen doet net alsof dat een hele crime is. Mijn hulpverlener heeft ook gezegd dat ik er naar aan het solliciteren ben om zwanger te raken. Ik krijg alleen maar antwoorden zoals: “Zwanger raken op zo’n jonge leeftijd is niet ideaal.” (ook van de huisarts) ik ben ook niet aan het proberen om zwanger te raken, want ook nu ik de pil niet slik gebruik ik condooms. Is het dan echt zo raar geen anticonceptie te willen? Ik heb vriendinnen die al moeder zijn of zwanger zijn geraakt, dus ik besef wel goed wat het betekent om zwanger te raken. Ik weet niet zo goed wat ik moet doen. Ik wil niet dat een hulpverlener denkt dat ik stiekem probeer zwanger te raken, want dat is niet zo, maar ik wil ook geen troep slikken of in mijn lichaam laten zitten, omdat anderen dat willen...

    In plaats van vertellen hoe rot het is om zwanger te raken en hoe onbetrouwbaar condooms (schijnbaar) wel niet zijn, heeft er iemand misschien tips, advies of wijze raad?
    In ieder geval bedankt voor de moeite om mijn verhaal te lezen!

    Vriendelijke groeten!
     
  2. Meisje93

    Meisje93 VIP lid

    21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Naar mijn mening zijn condooms gewoon betrouwbaar. Als je ze maar op de juiste manier gebruikt.

    Mijn man en ik gebruiken al bijna 10 jaar alleen maar condooms. (nooit kapot gegaan oid)
    En ben alleen zwanger geraakt, toen we er voor gingen.
    Al ga ik nu wel een koperspiraal overwegen omdat we de condooms zat beginnen te worden.

    De koperspiraal geeft geen hormonen af. Als de hormonen je tegen houd.
     
  3. Cindy1977

    Cindy1977 VIP lid

    12 mei 2017
    7.933
    12.186
    113
    Bij een koperspiraal kun je wel elke maand bevrucht worden, het kan niet innestelen dus resulteert niet in een zw, maar met dat idee moet je wel om kunnen gaan.

    Als je de juiste maat condooms hebt en je gebruikt ze goed, is er maar een kleine kans op een zw.

    Ik moet wel zeggen dat ik een kind heb van 18 jaar waarvan ik zoooo opgelucht was dat er een Kyleena in ging ipv alleen condooms. Ze heeft een piepje dezelfde achtergrond als jij en ik moest er niet aan denken dat ze perongeluk ongepland zwanger zou worden. Ik ben 150 jaar ouder dan jij, dus ik snap de onrust wel van je ha en hulpverlener, maar ze moeten hun punt maken en het daarbij laten. Jij bent baas over je eigen buik, daar hebben ze niet voor niets in de jaren 60 een duizendtal bh’s voor verbrand :)
     
    spruitje80 vindt dit leuk.
  4. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.144
    1.066
    113
    Dit is dus een misverstand. De belangrijkste werking van koperspiraal is het doden van spermacellen. Koper is giftig voor hen en er komen dus maar weinig (tot geen) zaadcellen in de buurt van een eicel... En ja, bij die kleine kans dat er toch bevruchting plaatsvindt, dan wordt idd de innesteling verstoord en kan ook zo zwangerschap voorkomen worden. Maar meestal is dat dus niet eens aan de orde.

    On topic, jouw lijf, jouw keuze. Als jij je het prettigst voelt bij condooms (en hier netjes mee omgaat) dan is dat ook anticonceptie. Het is alleen statistisch gezien iets minder betrouwbaar dan pil (of spiraal). Dat is dan de overweging die je maakt.
     
  5. Cindy1977

    Cindy1977 VIP lid

    12 mei 2017
    7.933
    12.186
    113
    Koper geeft meer garantie op je bm slijmvlies onklaar maken dan spermacellen vernietigen, nauwelijks leefbaar is nog altijd leefbaar.
     
  6. Alcatraz

    Alcatraz Nieuw lid

    16 jan 2019
    3
    1
    3
    Vrouw
    Bedankt voor jullie reactie’s! Aangezien ik op een instelling heb gewoond de afgelopen 2 jaar, heb ik ook GirlsTalk+ gehad. Dit is seksuele voorlichting, maar dan véél uitgebreider. Ik weet dus wel hoe ik om moet gaan met anticonceptie en wat de gevaren zijn. Ik zou wel graag jong moeder willen worden, maar ik leef van een krap bedrag per week, dus dat zit er nu niet in. Ik wil ook eerst mijn school afmaken, want ik heb verder geen diploma’s. Ook niet van het voortgezet onderwijs. Ik snap de zorgen ook wel, maar ik vind het heel vervelend dat het overkomt als iets wat ik moet. Ik vind het dan moeilijk om voor mezelf op te komen en te zeggen wat ik graag wil.

    Het zijn inderdaad de hormonen waar ik tegen aanloop, omdat ik er erg last van heb (ook bij andere medicijnen die hormonen bevatten), maar ook het idee dat er iets in mijn baarmoeder gezet word.
     
    Cindy1977 vindt dit leuk.
  7. Leraje

    Leraje Fanatiek lid

    19 apr 2013
    4.961
    2.790
    113
    Ik snap je gevoel goed hoor. Heb zelf wel jaren een koperspiraal gehad en dat was op zich handig, maar ik wil het tóch niet weer. En ook geen hormonen.

    Condooms zijn in principe echt superveilig, maar je moet wel goed opletten: ze moeten goed passen (evt dus een andere maat kopen dan de standaard durex van de kruidvat); je moet ze écht op tijd om doen; je moet oppassen met nagels, tanden etc; bij wisselen van seksuele handelingen ook van condooms wisselen; en terugtrekken/afdoen voordat de piemel weer slap wordt. Maar het klinkt alsof je dat allemaal prima weet.

    Van condooms wordt nogal eens gezegd dat ze een lage(re) betrouwbaarheid hebben dan bijv. koperspiraal, maar dat is echt alleen maar omdat zo veel mensen hem verkeerd gebruiken - met name te laat omdoen of verkeerde maat, geloof ik. Bij goed gebruik kán er geen sperma ontsnappen tenzij het condoom wegens fabriekfout toch stuk gaat, en dat heb je eigenlijk altijd door. Wil je het 100% zeker weten, dan kun je er na de seks even water in laten lopen en dan kijken of het er weer uit komt. Zo ja, morning after pil halen.

    Al met al denk ik dat je begeleider(s) gewoon de ervaring hebben dat jongeren toch niet voorzichtig genoeg zijn met die condooms, en dat er daarom toch ongelukjes gebeuren. En dat kan bij een spiraaltje uiteraard niet. Maar als jij zeker weet dat je het wél voorzichtig genoeg doet, dan mag je het best eens bij je begeleider(s) onder de neus wrijven. Kijken of zíj eigenlijk wel weten hoe het precies zit met die veiligheid en betrouwbaarheid :)
     
  8. Sjaantje91

    Sjaantje91 Bekend lid

    3 jun 2018
    981
    1.022
    93
    Vrouw
    Hey ik ben ook echt niet voor hormonen en heb ook jaren met condoom gebruikt alleen vond ik het toch wel veel gedoe. Ik ben namelijk erg gevoelig voor medicatie enzo dus zag die hormonen echt niet zitten.
    Heb bijna drie jaar een koper spiraal gehad en nergens last van gehad. Er zitten namelijk ook geen hormonen in. Ik had wel wat meer pijn bij menstruatie en het duurde elke maand wat langer maar vond het heerlijk dat ik iets meer zekerheid had. Als je namelijk een morning afterpill moet nemen omdat het perongeluk fout gaat krijg je namelijk in een keer super veel hormonen in je lijf!

    Maar het blijft je eigen lijf, je bent 18. Alleen dingen doen waar je je zelf goed bij voelt. Maar wou je even mijn verhaal vertellen.
     

Deel Deze Pagina