Korte beentjes? (groei echo)

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Vrolijkheid, 25 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vrolijkheid

    Vrolijkheid Niet meer actief

    Vorige week hebben wij een pretecho gehad. Tijdens het meten gaf de echoscopiste aan dat de beentjes achterliepen in groei (ik was toen 28+2 hoofdje zat op 28+4, buikje op 28+2 en beentjes op 26+3) Het was precies op of net onder de rand van curve. Na overleg besloot ze wel mijn VK te bellen. Mijn VK gaf aan een groeiecho te willen doen die ik vanochtend heb gehad.

    Ze keek nu niet naar weken maar naar de algemene curve. Het hoofdje loopt iets voor op groei maar wel normaal binnen de curve, buik is gemiddeld en beentjes zijn inderdaad iets korter maar wel nog binnen de curve. Wij worden nu doorverwezen naar het ziekenhuis voor verder onderzoeken.

    Volgens de VK moest alles binnen de P5 en P90 (??) zitten? Als we het goed begrepen hebben zit het hoofdje dan op P70 het buikje op P55/ P60 en de beentjes op P9? (voor zover we het onthouden hebben) wij vroegen dus omdat hij niet buiten de curve valt waarom we dan wel moeten worden doorverwezen. Zij gaf aan omdat het kindje niet algeheel wat groter of kleiner is maar de beentjes alleen kleiner zijn. Dit wil ze toch laten onderzoeken. Ze kon nu verder niet zoveel zeggen over wat het zou kunnen zijn. Wel gaf ze aan dat verder alles er goed uit zag (voor zover ze dat nu kon zien) en de botstructuur er ook goed uitziet.

    Overigens was bij de 20 weken echo alles gemiddeld. Oh ja ik heb hele lange benen manlief gemiddelde benen. Korte benen komen verder wel voor in onze families (mijn zus en vader bijvoorbeeld)

    Nu mijn vraag: heeft iemand ervaring met een groei achterstand van de beentjes? En wat was er uiteindelijk aan de hand? Of was er juist niets aan de hand en trok het bij?
     
  2. nina3

    nina3 Bekend lid

    27 aug 2010
    795
    0
    16
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje zat steeds op of onder de P5 lijn met zijn beentjes. Daarnaast had hij verwijde nierbekkens. Reden om doorgestuurd te wordenvoor een Guo.Wij hebben verder geen vwp oid gedaan. Het kon duiden op een chromosomale afwijking of een skelet afwijking. Na de geboorte bleek hij het syndroom van down te hebben. Ik vindt ze bij jouw erg voorzichtig. Binnen de lijnen en verder geen bijzonderheden? Volgens mij hoeft dat niets te betekenen. Volgende week kunnende beentjes ineens gegroeid zijn. Stetkte. Niet leuk die spanning.
     
  3. Vrolijkheid

    Vrolijkheid Niet meer actief

    Volgens mij zat hij vorige week bij de pretecho op de P5 en nu op P9 dus zou het aangeven dat ze een week later al iets gegroeid zijn. Je hebt ook gelijk wat dat betreft ik krijg zo langzamerhand een fobie voor echo's!

    (bij de 20 weken echo konden ze niet goed de bloedstromen in het hart zien dus door twijfel doorverwezen uiteindelijk bleek tijdens de GUO alles ''volkomen'' normaal'')

    Dankjewel in elk geval voor het delen van je ervaring.
     
  4. mjs

    mjs Fanatiek lid

    14 mei 2009
    2.128
    1
    0
    Geen 1 kind is hetzelfde onze kindjes hun benen liepen standaard 3 weken voor , ik zou niet gelijk in paniek schieten maar een extra echo kan nooit kwaad , hebben jullie ook kortere benen ?
     
  5. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    De mijne zat met zijn beentjes op P5 en de rest tussen de p60-p90. Dat was bij 35 weken. Bij 20 weken was het verschil iets minder groot, maar ook wel aanwezig.

    Bij de geboorte had ik een. Mooi jochie van bijna 8 pond en compleet normale benen..

    De oudste had dat verschil niet bij de echo's, maar hij had in verhouding wel kortere beentjes bij de geboorte. Al is dat ook bijgetrokken.
     
  6. Vrolijkheid

    Vrolijkheid Niet meer actief

    Ik heb hele lange benen. Manlief heeft gemiddelde benen (we zijn wel beide lang maar hij heeft in verhouding wel langere romp)

    Mijn zus en vader en schoonfamilie hebben allemaal wel (in verhouding) wat kortere benen...
     
  7. Pluisjee

    Pluisjee Fanatiek lid

    15 mrt 2012
    4.592
    19
    38
    Vrouw
    Noord Holland
    Hier het zelfde bij de GUO had ons mannetje hele korte beentjes. Echt onder de onderste lijn. Ik maakte me niet echt zorgen want ik heb hele korte benen en eigenlijk mijn vaders hele kant. Vriendlief is ook niet erg groot.
    Bij 24 en 28 weken weer groei echo gehad, beentjes zijn nog kort maar nu net binnen de curve en ze maken zich geen zorgen voor afwijkingen meer.
    Aankomende maandag weer groei echo dus dan gaan we het wel weer zien...

    Ik zal me nog niet zo druk maken , alle kindjes groeien op hun eigen lijntje. Ook gaan de lichaamsdelen apart van elkaar groeien, kan dus ook nog echt een moment opname zijn geweest.
     
  8. maartjev

    maartjev Fanatiek lid

    9 mrt 2009
    1.534
    0
    0
    mijn zoontje had ook kortere beentjes verder was er niets afwijkends te zien. na de geboorte bleek hij downsyndroom te hebben!
     
  9. OnsBoontje

    OnsBoontje Actief lid

    11 sep 2011
    113
    0
    0
    Ons zoontje had op de echo's ook (te) korte beentjes. Mede hierdoor (en SUA) kreeg ik extra groei echo's in het ziekenhuis. Zijn beetjes bleven klein.. Bij de geboorte bleek er niets aan de hand en heeft nooit iemand iets gezegd over dat zijn beetjes te kort zouden zijn. Hopelijk is het gewoon goed met jullie kleintje, succes!
     
  10. Vrolijkheid

    Vrolijkheid Niet meer actief

    Fijn dat het bij jou weer bijgetrokken is :) Succes maandag! Dank voor je reactie!
     
  11. Huis van Puck

    Huis van Puck Fanatiek lid

    30 jul 2010
    1.414
    52
    48
    Hier ook 9 maanden lang de beentjes te kort. Bij de geboorte alles normaal. Beide ouders lange benen, ook zitten korte benen hier in de familie (opa). Baby is gewoon lekker compact. Niet groot, niet klein.
    Succes!
     
  12. Vrolijkheid

    Vrolijkheid Niet meer actief

    Thanks voor het delen :)
     
  13. Vrolijkheid

    Vrolijkheid Niet meer actief

    Update: vandaag uitgebreide echo in het ziekenhuis gehad. Dat was voor de 20 weken ook al gebeurd. Met 20 weken was alles nog oke. Nu blijken de beentjes inderdaad iets korter (1,5 week) máár zo ook de armpjes en dus allemaal rond dezelfde termijn en symmetrisch. Binnen de curve alleen wat kleiner dan gemiddeld. Organen, botstructuur, stand van voetjes/handjes, bewegingen, placenta, overige groei: zag er allemaal prima uit dus de gyn acht de kans op afwijkingen zeer klein. Wel over 3 weken nog een extra GUO om te kijken of hij in zijn eigen curve blijft groeien maar ze verwachten gewoon een kindje met wat kleinere ledematen. Wij verwachten dus een kopietje van mijn man wat dat betreft (die moest vroeger ook altijd zijn broeken laten inkorten ;)

    We hoefden ons in elk geval nu nog geen zorgen te maken. Opgelucht dus :) Dank voor het delen van jullie ervaringen!
     
  14. humptydumpty

    humptydumpty Fanatiek lid

    9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Fijn dat je je geen zorgen meer hoeft te maken! Overigens zeggen kleine verschillen binnen de acceptabele marge die de VK aangeeft sowieso weinig aan over hoe je kindje er in de toekomst uit gaat zien hoor. Lichaamsdelen groeien niet geheel afhankelijk van elkaar, waardoor een kind door de jaren heen afwisselend wat langere of kortere benen kan hebben. Vooral de eerste 3 a 4 jaar kun je dit heel goed zien. Een baby met hele koddige korte beentjes kan later zomaar uitgroeien tot een volwassene met gemiddelde of zelfs lange benen.
     
  15. Vrolijkheid

    Vrolijkheid Niet meer actief

    Ja klopt dat vertelde de gyn ook. En in geval van manlief is dat bijvoorbeeld ook het geval. Was ook heel klein met korte beentjes en broeken die vermaakt moeten worden. Nu is hij gewoon 1.78 en past hij alle broeken:)
     
  16. bloem3

    bloem3 Actief lid

    17 mrt 2013
    224
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi, ik hoorde bij mijn eerste kindje bij 20wk echo dat de de beentjes te kort waren. Wij hebben toen geen vwp laten doen. Iedere 3 weken moest ik voor een echo komen en vond het toch wel spannend. Uiteindelijk een gezonde, maar kleine dochter gekregen van maar 43cm. Ze is nog steeds klein, maar mankeert verder niets. Het hoeft dus niets te betekenen. Overigens ben ik nu weer zwanger en kwam er bij de nekplooimeting een kans van 1:13 uit voor down en de andere trisomie ook een grote kans. Ik kreeg nu een nipt bloedtest aangeboden en daar kwamen geen trisomieen uit. Ik ben nu bij voorbaat al een stuk gerustgestelder. Misschien kun je om een nipt vragen? Ik heb begrepen dat het moeilijk is om het voor elkaar te krijgen maar volgensmij kan dit voor jou wel een stukje onzekerheid wegnemen. En anders misschien tegen betaling in Belgie laten doen. Sterkte.
     
  17. bloem3

    bloem3 Actief lid

    17 mrt 2013
    224
    0
    0
    NULL
    NULL
    Siert, had de rest niet gelezen, maar zie dat je al voor echo geweest bent.
     
  18. Vrolijkheid

    Vrolijkheid Niet meer actief


    Hoi Bloem, dank voor je reactie :) Wij hebben in eerder stadium ook combinatietest laten doen en daar kwam op alles wat ze onderzochten ''kleiner dan 5000'' uit (de maximale getallen in ons geval) Uiteraard blijft dat altijd een kans en kan je die 1 uit 5000 uiteraard altijd zijn. 20 weken GUO was helemaal goed en gelukkig gisteren dus voor zover ze konden zien (garanties heb je nooit) alles ook ''volkomen normaal''. Dus wij gaan inderdaad ook maar uit van en wat kleiner kindje :) Over 3 weken nog even extra checken.

    Wat fijn dat jullie NIPT goed was! Vast een opluchting!! Nu lekker genieten van je zwangerschap!
     

Deel Deze Pagina