Korte bovenbenen

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Line85, 13 aug 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Line85

    Line85 Bekend lid

    27 feb 2017
    856
    871
    93
    Vrouw
    Regio Utrecht
    Ik ben 31 weken en 3 dagen zwanger. Vandaag een groeiecho gehad en daaruit bleek dat de bovenbenen van ons kindje 4 weken achter lopen (27 weken en 3 dagen) en zn hoofd 2 weken voor (33 weken). Zn buik is op termijn. Ik maak me toch een beetje zorgen om deze meting. Bij de 20 weken echo liepen zn benen ook al een week achter. En zn hoofd een paar dagen voor op schema. Maar niks om ons zorgen om te maken. Daarna nog 2 groeiecho’s gehad waarop de benen steeds 2,5 week achter liepen maar hij groeide wel...Maar vandaag vielen opeens de benen van de curve af.

    Wie heeft hier ook ervaring mee? Positief of negatief. Ik ben benieuwd naar jullie verhalen.

    Als je online googled lees je vaak down syndroom of dwerggroei. Ik had een goede Nipt uitslag en qua dwerggroei zijn zn beentjes niet krom. Maar goed dat schijnt niet veel te zeggen, zei de gynaecoloog. Ze wist het ook niet. Zei dat het familiair kan zijn ( ik ben ook niet lang, korte benen komen voor in de familie) en wil over 2 weken opnieuw meten. Ik kan er nu weinig aan doen maar merk dat ik me toch wel zorgen maak. Wil graag meer duidelijkheid.
     
  2. Niennientje

    Niennientje Niet meer actief

    Mijn zoontje had ook korte bovenbenen vanaf de 20 weken echo. Helemaal onderaan de curve, maar nog net niet er buiten. Mijn ervaring is dat de metingen niet altijd wat zeggen, bovenbenen zijn ook lastig te meten.
    Zoontje was een flinke en lange baby met in verhouding misschien wat kortere benen en langere romp. Nu nog steeds, maar helemaal niets mis mee! Iedereen heeft een andere bouw, het hoeft niets te zeggen.
    Verder niet doorverwezen? Soms doen ze dat als iets buiten de curve valt.
     
    AniS en Line85 vinden dit leuk.
  3. Line85

    Line85 Bekend lid

    27 feb 2017
    856
    871
    93
    Vrouw
    Regio Utrecht
    Ik ben zelf al medisch vanwege cerclage. Dus ben al onder behandeling in het ziekenhuis. Gynaecoloog zei zelf dat ze het ook niet wist en dat ze over 2 weken opnieuw wil meten. Dan ben ik bijna 34 weken. Het laat me gewoon niet los. Ik weet dat we pas de zekerheid krijgen of alles goed is bij de geboorte.
     
  4. Buko

    Buko Fanatiek lid

    19 dec 2016
    2.222
    2.003
    113
    Snap je ongerustheid hoor. Heb zelf altijd een erg dubbel gevoel bij die metingen vanwege mijn eigen ervaring. Onze dochter werd op die termijn qua benen juist gemeten op p97, maar qua breedte van haar hoofd <p1, dus die viel ook van de curve af.

    Nu hangen daar niet direct syndromen oid aan, maar had er toch een erg gek beeld bij. Uiteindelijk werd ze geboren met idd wat langere benen dan gemiddeld en een fijn snoetje, maar niets extreems. En nu; relatief korte beentjes en een lang bovenlijf :rolleyes:

    Het blijft uiteindelijk een meting en een momentopname. Hopelijk lukt het je de komende weken je gedachten een beetje te verzetten en wordt je bij de volgende echo weer gerust gesteld!
     
    Line85 vindt dit leuk.
  5. RoIn

    RoIn VIP lid

    3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Ik heb best al vaak gehoord dat die metingen niet helemaal kloppen..
    Vriendin van mij zou bevallenvan een kindje van ruim 6 pond, kindje bleek bij de geboorte 2300 gr.. ik vind het nog al een verschil..

    Probeer je niet teveel zorgen te maken wil ik ermee zeggen, straks blijkt alles goed en heb jij een heel onrustige laatste fase gehad.. Zonde!
     
    Line85 vindt dit leuk.
  6. Line85

    Line85 Bekend lid

    27 feb 2017
    856
    871
    93
    Vrouw
    Regio Utrecht
    Dank voor jullie lieve reacties. Ik ga het proberen los te laten. Maar de echo over 2 weken kan niet snel genoeg komen.
     
    conejita en RoIn vinden dit leuk.
  7. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    Hier was mijn p67 kindje na veel groeiechos tussen week 19 en 35 bij geboorte p27.
    Zijn hoofd zou zelfs p97.7 zijn... niet dus.
     
    Line85 vindt dit leuk.
  8. Limburgsmeisje

    14 feb 2019
    31
    9
    8
    Vrouw
    Maak je echt niet druk zeker omdat je goede nipt hebt gehad.
    Onze dochter had en heeft nog steeds korte benen en ik zelf ook.
    Onze baby nummer twee hetzelfde verhaal.
    Smal hoofd onder p10, korte benen geloof p11, en een buik boven de p97.
    Gewoon de bouw van iemand
     
    Line85 vindt dit leuk.
  9. Brenda028

    Brenda028 Fanatiek lid

    18 apr 2016
    1.725
    1.471
    113
    Hoi @Line85

    Snap dat je je zorgen maakt, dat is ook logisch want je wilt graag dat alles gemiddeld is. Echter zijn gemiddeldes ook maar gemiddeldes. Wij kregen bij de 20 weken echo van mijn zoontje te horen dat de benen afwijkend kort waren. Me veel zorgen om gemaakt maar hij is hartstikke gezond en heeft inderdaad bij de benen nu maat 86 en bij bovenlichaam 98. Hij is nog steeds kort voor zijn leeftijd maar wel een hartstikke vrolijk gezond mannetje. Nu weer zwanger en bij de 16 weken controle (krijg extra controles) liepen de beentjes ook al weer achter met groei. De verloskundige zei: komt gewoon doordat jij korte benen hebt, niets om je zorgen over te maken (zeker niet ivm goede nipt). Ik zou proberen je dus niet te veel zorgen te maken! Hoe moeilijk ook.. succes en hopelijk heb je over een paar weken een gezonde baby in je armen!
     
    Line85 vindt dit leuk.
  10. mimi1988

    mimi1988 VIP lid

    7 apr 2015
    6.939
    4.153
    113
    Hier heeft zoontje ook kortere beentjes in verhouding. Altijd met broeken een maar achter gelopen.
    Het kleine mannetje in mijn buik heeft ook kortere benen zagen ze met 12 weken.
    Ben benieuwd hoe dat met de 20w echo is over 3 weken.
    Ik zal me er niet al te veel zorgen om maken, ook al is dat lastig en weet ik dat je geen onbezorgde zwangerschap hebt. Dikke knuffel!
     
    Line85 vindt dit leuk.
  11. Sasja88

    Sasja88 Fanatiek lid

    21 aug 2017
    1.809
    1.256
    113
    Vrouw
    Groningen
    Als het buikje maar goed is. Dan hoef je je geen zorgen te maken. :)
     
  12. mimi1988

    mimi1988 VIP lid

    7 apr 2015
    6.939
    4.153
    113
    Buikje was altijd goed of zelfs iets groter bij oudste zoon en hoofdje weer iets kleiner.
    Nog steeds een langere rug en iets kortere beentjes ;)
     
  13. Sasja88

    Sasja88 Fanatiek lid

    21 aug 2017
    1.809
    1.256
    113
    Vrouw
    Groningen
    Komt vast goed hoor! Ons meisje had ook wat kortere beentjes en op termijn bleef de buik ook achter. 2205 gram bij de geboorte bij een normale zwangerschapsduur. Maar kerngezond. :)
    Jullie mannetje is vast ook gezond. Maak je maar geen zorgen
     
  14. Sasja88

    Sasja88 Fanatiek lid

    21 aug 2017
    1.809
    1.256
    113
    Vrouw
    Groningen
    Zit ik nou op de verkeerde persoon te reageren dan wie dit topic heeft gestart??? Hahaha sorry hoor @mimi1988 :oops:
     
    conejita en mimi1988 vinden dit leuk.
  15. nienie26

    nienie26 Bekend lid

    24 nov 2013
    844
    208
    43
    Hier ook 1 van de 2 die korte beentjes had. Pff alles in Google afgezocht en wat heb ik me klote gevoeld. Uiteindelijk bleek het gewoon een klein ventje te zijn. Bij mij was alles ook gewoon goed behalve het boven beentje. Nekplooi meting was ook gewoon goed. Begrijp heel goed dat het je bezig houd. Probeer het van je af te zetten en te genieten. Volgens mij is je echo aankomende week?
     
  16. Vogelmeisje

    Vogelmeisje Fanatiek lid

    3 mei 2010
    1.009
    288
    83
    Mijn twee kids bogen ook af bij de groeicurve van de beentjes. Ze zijn nu ruim 5 en niets van te zien, ook bij de geboorte trouwens niet. Het blijft een schatting. Als het zorgelijk is hadden ze wel direct onderzoeken gedaan toch?
     
  17. brusje

    brusje Fanatiek lid

    26 dec 2008
    2.625
    241
    63
    Mijn dochter had heeeeele lange benen, paste niet meer op de lijn zo lang. Hoofdje gemiddeld. Buikje groot.
    Zegt niet zo veel denk ik. Onze dame had de benen van papa, onze zoon weer die van mij. Netjes gemiddeld.
     
  18. Salentein

    Salentein Niet meer actief

    Herkenbaar! Mijn oudste had ook dat zijn bovenbenen steeds achterliepen op groei. Vanaf een week of 20 en vielen ook echt van de curve af. Ik kreeg ook extra groei echo’s (toentertijd wel combitest gehad was in 2014) en hij bleef achterlopen maar de bovenbenen bleven wel gelijkmatig groeien alleen dan dus steeds achter tov de rest (wat wel groeide al was hij sowieso wat kleiner) Gyn vond het eerst “vreemd” aangezien ik heel lang ben en lange benen heb maar toen hij mijn man zag zei hij: nou ja je ziet het al. Mijn man is gemiddeld van lengte maar heeft inderdaad “kortere” benen in verhouding. Ik was uiteraard eerst bang voor down etc maar geen andere softmarkers en ze groeiden wel door alleen achter op schema en daarom bij 34 weken weer terug naar verloskundige.

    Uiteindelijk bij exact 40 weken onverwachts snelle bevalling thuis bevallen van een klein mannetje. Ik weet nog dat ik als eerste zei: maar hij heeft helemaal geen korte beentjes! Ik dacht ondertussen echt een soort dwergje te krijgen maar in de praktijk gaat het (gaf de gyn ook al aan) echt om millimeter meting zon echo. Alles was keurig heb verhouding. En die benen? Dat klopt! Hij heeft nog steeds korte benen dat merk ik met kleding namelijk! (5 jaar en maat 98 broek terwijl shirts 104)

    Mijn jongste had het ook maar in mindere mate. Toen was ik in elk geval niet meer zo ongerust. Ik herken namelijk exact het google gedrag (en heb toentertijd ook een topic aangemaakt) maar achteraf gezien was het dus nier nodig en zonde van mijn stress. Kan alle kanten op dus en hoeft niks te zeggen!
     
  19. Line85

    Line85 Bekend lid

    27 feb 2017
    856
    871
    93
    Vrouw
    Regio Utrecht
    Nog even een update. Bij de laatste echo liepen de bovenbenen weer een week voor. Ik snap er nu helemaal niks meer van. Maar in ieder geval: goed nieuws. Ik hoef me geen zorgen te maken.
     
    Salentein, Frullie en Dagda vinden dit leuk.
  20. stiertje88

    stiertje88 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.207
    360
    83
    Oh alles is mogelijk. Bij de 20 weken 1 dag achter. Bij de 33 weken laten ze 3 weken voor. Ging ze nog eens meten (want het wordt steeds lastiger om de goede 'afkappunten' te vinden), lagen ze bij dezelfde echo van 33 weken dus, nog maar kleine 2 weken voor. Dus een halve millimeter langer of korter maakt bij wijze van meteen een week uit.
     

Deel Deze Pagina