Korte luteale fase - iemand ervaring?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Daydreamer1, 29 nov 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Daydreamer1

    3 jul 2020
    81
    28
    18
    Vrouw
    Hi!

    Ik had een positieve ovulatietest op dag 21 en 22 en mijn cyclus duurde 32 dagen. Vermoedelijk was mijn eisprong op dag 22, wat zou betekenen dat mijn folliculaire fase redelijk lang is en mijn luteale fase redelijk kort. Ik heb ook 2 miskramen gehad, telkens rond 6 weken. Nu was ik beginnen zoeken op internet en las ik dat een te korte luteale fase de vruchtbaarheid aanzienlijk vermindert en de kans op miskraam aanzienlijk verhoogt.

    Heeft iemand hier ervaring mee? Is er iets wat je hiertegen kan doen? Hetzij op natuurlijke of medische manier.
     
  2. Iemand1991

    Iemand1991 Bekend lid

    25 apr 2019
    889
    973
    93
    Vrouw
    Ik kreeg meestal 8 dagen na positieve test bruinverlies. Menstruatie pas na 15 dagen. Toch kreeg ik utrogestan. Dit hield het bruinverlies volledig tegen. Ik moest echt stoppen met de utrogestan, om dan paar dagen later ongesteld te worden.
     
    Daydreamer1 vindt dit leuk.
  3. Milkyway7

    Milkyway7 Fanatiek lid

    28 apr 2020
    1.424
    934
    113
    Vrouw
    Noord-holland
    Een LF van 10 dagen is nog niet echt te kort volgens mij. Ik heb ook meestal 9,10,11 dagen na mijn ovulatie de menstruatie met voorafgaand al dagen bruine spotting. Heb het ooit voorgelegd aan mijn fertiliteit arts omdat ik me er erg druk over maakte en zij heeft toen hormonen laten prikken op mijn verzoek want zij vond het allemaal niet zo spannend. Ben overigens wel gewoon zwanger geworden hiermee.
     
    Daydreamer1 vindt dit leuk.
  4. Daydreamer1

    3 jul 2020
    81
    28
    18
    Vrouw
    Na mijn 2e miskraam heeft de gynae me utrogestan voorgeschreven, maar enkel te gebruiken vanaf ik echt een positieve zwangerschapstest had. Maar als ik jullie berichtjes lees, hoef ik me hier dus niet te veel zorgen om te maken! Dankje voor de reacties en de geruststelling!

    @Iemand1991 ; een hele dikke proficiat met jullie wondertje! Genieten maar! ♥️
     
    Milkyway7 vindt dit leuk.
  5. Muggleborn

    Muggleborn Actief lid

    19 nov 2020
    340
    462
    63
    Vrouw
    Mijn luteale fase is tussen de 10 en 12 dagen, ben nu voor de 4e keer zwanger.. 1 missed abortion gehad en 2 spontane miskramen.
    Geen idee of het iets te maken heeft met de korte luteale fase , maar heb het vaker opgezocht op google en 10 dagen is niet té kort en er zijn zat vrouwen die gewoon kinderen hebben gekregen..
     
  6. Daydreamer1

    3 jul 2020
    81
    28
    18
    Vrouw
    Dankje @Muggleborn! Proficiat met je zwangerschap!! ♥️
     
    Muggleborn vindt dit leuk.
  7. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.445
    15.002
    113
    Nabij Utrecht
    Wordt je op cd 32 ongesteld of op dag 33?
    Want met een positieve ovulatietest op cd 21-22, kan je eisprong ook op cd 24 zijn.
    Wordt je dan op cd 32 ongesteld, dan is je lf maar 7 dagen en dat is wel te kort.
     
  8. Daydreamer1

    3 jul 2020
    81
    28
    18
    Vrouw
    Op cd 21 en 22 had ik een positieve ovulatietest (zowel in de ochtend als avond) - cd 23 negatief in de ochtend. Op cd 22 had ik in de namiddag 2uurtjes lichte krampen, dus ging er een beetje vanuit dat dit mijn eisprong was. Ik weet niet of een ovulatietest nog positief kan zijn tijdens en kort na je eisprong? Menstruatie is begonnen op cd 33.
     
  9. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.445
    15.002
    113
    Nabij Utrecht
    Wat je voelde was de groeispurt.
    Ik zou uit gaan van worst case scenario en je eisprong op cd 24 (een weer negatieve ovutest betekent niet dat je ei al geweest is) en dan heb je een lf van 8 dagen gehad.
    Dit kan zeker te kort zijn waardoor een innesteling bemoeijkt wordt.

    Je zou kunnen gaan tempen om te kijken wanneer nou exact je eisprong is, hoe lang je lf is en hoe progesteron reageert in je lf
     
  10. Wellesnietes

    Wellesnietes Niet meer actief

    Ja ik! Mijn luteale fase is ongeveer 9 a 10 dagen. Maar ik ben twee keer in 1 keer zwanger geraakt en ik heb nog nooit een miskraam gehad. Wat ik begreep is het pas onder de 9 dagen echt te kort?
     
    Daydreamer1 vindt dit leuk.
  11. Room92

    Room92 Lid

    30 aug 2020
    84
    45
    18
    Vrouw
    Mijn LF is 9 dagen, arts vond het wel nodig dit verder te onderzoeken. Moest bloedprikken op dag 3 van m'n cyclus en op de 5de en 8ste dag na m'n eisprong, dat is waarschijnlijk volgende week ergens.
     
  12. Daydreamer1

    3 jul 2020
    81
    28
    18
    Vrouw
    Bedankt voor de uitleg! Kan ik nu (cd6) nog starten met tempen of is dit te laat?
     
  13. Daydreamer1

    3 jul 2020
    81
    28
    18
    Vrouw
    Heb je dit met je huisarts of je gynae besproken? Ik ga het deze maand nog afwachten en dan ook de medische wereld ingaan. Valt dat wat mee?
     
  14. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.445
    15.002
    113
    Nabij Utrecht
    Als je net pas in je cyclus zit kan je zeker gaan starten met tempen.
    Zit je al na eisprong, dan heeft starten niet veel zin :).

    Doe het tempen echter wel volgens de regels ;);)
     
    Daydreamer1 vindt dit leuk.
  15. Line85

    Line85 Bekend lid

    27 feb 2017
    856
    871
    93
    Vrouw
    Regio Utrecht
    Ja, herken het. Ik ben uiteindelijk via IUI
    zwanger geworden met utrogestan. Mijn luteale fase was 9 dagen. En ik raakte dus maar niet zwanger.
     
  16. Vintage35

    Vintage35 Bekend lid

    7 mei 2015
    907
    885
    93
    Mijn hele cyclus is heel kort. Varierend van 20 tot 24 dagen. Zie ook mijn onderschrift. ik heb vaak mijn eisprong op dag 14/15 en 8 dagen later kwam de menstruatie. Maar snel zwanger geworden.
     
    Daydreamer1 vindt dit leuk.
  17. Room92

    Room92 Lid

    30 aug 2020
    84
    45
    18
    Vrouw
    Beide. Dat was 1 van de redenen om me door te verwijzen naar de gyn, maar ik weet/denk niet dat mijn korte LF perse de reden is dat het bij ons nog niet gelukt is. Wij lopen pas net bij de fertiliteitspoli, dus ik kan er nog niet heel veel over zeggen, behalve dan dat het erg spannend is allemaal.
     
  18. Daydreamer1

    3 jul 2020
    81
    28
    18
    Vrouw
    Ja dat kan ik geloven dat het erg spannend is! Ik duim mee voor een wondertje voor jullie! Je mag zeker af en toe een update geven hoe het ginds loopt als je wil ☺️
     
  19. Daydreamer1

    3 jul 2020
    81
    28
    18
    Vrouw
    Eerst en vooral: een hele dikke proficiat!! ♥️
    Misschien een domme vraag, wanneer nam je utrogestan, vanaf dag 1 in je cyclus, na je eisprong, als je effectief zwanger was? Ik heb een voorschrift meegekregen, zou het moeten gaan halen als ik een positieve test heb. Maar lijkt me dus niets te doen aan mijn lf als ik dan reeds zwanger ben.
     
  20. Daydreamer1

    3 jul 2020
    81
    28
    18
    Vrouw
    Wat zijn de exacte regels juist? zoals ik gelezen heb; elk ochtend op zelfde uur en rectaal. Klopt dit ongeveer?
     

Deel Deze Pagina