Korte of lange schema ICSI

Discussie in 'MMM clubs' gestart door Journey18, 7 jan 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Journey18

    Journey18 Actief lid

    27 apr 2015
    134
    46
    28
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal,

    Iedereen is wel bekend met het feit dat er een korte en een lange schema bestaat voor ICSI/IVF. Ik lees op verschillende sites dat het aan het ziekenhuis ligt welk schema ze volgen. Het zorgt ervoor dat het ziekenhuis beter kan plannen, of er wordt gekozen voor het korte schema als daar een reden voor is, maar wat is die reden dan? Het ziekenhuis waar ik zit (ETZ) gaat standaard voor lange schema. Ook las ik dat de pil vooral handig is voor het ziekenhuis om beter te plannen en dat veel andere landen dit niet eens doen. Nou als dat zo is, waarom zou ik dan voor 'niks' de pil nog moeten gebruiken (= extra hormoon)

    Mijn 'geschiedenis' (allen lange schema)
    ICSI nr. 1 ca. 17 follikels. 1 x verse terugplaatsing, geen cryo's.
    ICSI nr. 2 ca. 28 follikels (toen zeiden ze dat ik tegen een overstimulatie aan zat en moest dus ook extra bloed laten prikken) 1 x verse terugplaatsing en zwanger. 4 cryo's > 3 terugplaatsingen nog steeds niet zwanger.

    Ik heb binnenkort een evaluatiegesprek en wil eigenlijk de arts vragen om voor het korte schema te gaan, maar maak ik überhaupt kans? Ik heb dit eerder ook gevraagd en liet me zoals altijd vrij snel ompraten. Arts gaf toen aan dat ze dat alleen doen als er een reden voor is. Ik heb verder geen problemen en een regelmatige cyclus. Ik reageer vrij goed op alle hormonen, maar vind de pil verschrikkelijk en het duurt gewoon veel te lang als ik nog 21 dagen de pil moet gebruiken.

    Ik zou graag ervaringen willen lezen zodat ik voor- en nadelen kan afwegen. Bedankt alvast voor jullie (eerlijke) reacties.

    Edit: oh volgens mij heb ik het in de verkeerde groep geplaatst, maar kan dit dus niet meer wijzigen. Excuus!
     
  2. brabbel1988

    brabbel1988 VIP lid

    8 jul 2009
    7.504
    139
    63
    Het is ook zo dat je lichaam dan even gereset word.
    Klinkt gek met extra hormonen, maar met de pil gooi je alles weer even plat.
    En dan is er een kans dat je follikels misschien een betere kwaliteit hebben, omdat ze die ronde ervoor even rust hebben gehad.

    Zo is het mij toen uitgelegd.
    Heel erg veel succes en sterkte de aankomende poging!
     
  3. Angel2005

    Angel2005 Bekend lid

    25 jun 2014
    655
    219
    43
    Utrecht
    Bij ons ziekenhuis krijg je volgens mij gewoon standaard het korte schema tenzij er reden is dit niet te doen. Als je zelf een regelmatige cyclus hebt en verder geen andere problemen krijg je hier gewoon het korte schema.

    Ik heb zelf 2x het IVF traject doorlopen met het korte schema (echt mega fijn)! Het klopt wel dat het voor het ziekenhuis makkelijker te plannen is allemaal bij een lang schema maar ik vind het zelf persoonlijk erg raar dat, dat een afweging zou zijn voor het ziekenhuis om voor een bepaald schema te kiezen. Hier geldt dat de patiënt voorop staat en dat het ziekenhuis gewoon in het weekeinde en tijdens feestdagen voor ons klaarstaat.

    Ook bij de cryo tp mocht ik zelf kiezen of ik het in een natuurlijke of in een kunstmatige cyclus wilde. hierbij kon het bij een natuurlijke cyclus voorkomen dat de tp niet door kon gaan omdat ze maar een x aantal cryo's per dag ontdooien. In een kunstmatige cyclus is dat beter te plannen.

    Je kunt natuurlijk altijd gewoon zelf aangeven dat je graag het korte schema zou willen volgen....
    Heel veel succes bij je komende poging!
     

Deel Deze Pagina