Kosten implanon door gynaecoloog

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door Star87, 17 jan 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Star87

    Star87 Fanatiek lid

    21 mei 2015
    1.309
    264
    83
    Vrouw
    Hoihoi,

    Tijdens mijn eerstvolgende menstruatie heb ik een afspraak staan bij de gynaecoloog om een hormoonstaafje in mn arm te laten zetten. Mijn zorgverzekeraar dekt hier de kosten niet meer van en mijn huisarts zet het zelf niet. Ik weet dat het staafje zelf rond de 130,00 euro is, maar een gynaecoloog rekent zowiezo ook kosten om het te laten zetten wat bij een huisarts dan weer niet is, die pech heb ik helaas. Ik heb al 2 keer naar het ziekenhus gebeld om te vragen wat de kosten hier van zijn, maar ze konden het me niet vertellen omdat ze een code nodig hebben. Ik blijf er niet achteraan bellen. Ik vroeg me dus af of jullie toevallig weten wat het laten zetten kost bij een gynaecoloog. Ik ben bang dat het mn hele eigen risico namelijk is.
     
  2. Dubbeltje82

    Dubbeltje82 VIP lid

    7 jan 2011
    11.704
    3.815
    113
    Vrouw
    Dat is per ziekenhuis verschillend. Het gaat uiteindelijk van je eigen risico af.

    Is het geen optie om het door een andere huisarts te laten zetten die het wel kan?
     
  3. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.187
    2.392
    113
    Het gaat niet van je eigen risico af. De zorg wordt niet vergoed.
    Van de vergoede zorg moet je de eerste 380 ( weet niet of het dit jaar meer is) zelf betalen.

    Ik heb medicatie waarvan een klein deel niet vergoed wordt. Dat kleine deel doet ook niet mee aan mijn eigen risico.

    Dat maakt in mijn geval niet uit want dat eigen risico heb ik in januari altijd al wel gebruikt.
     
  4. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.910
    1.188
    113
    Nederland
    Dit zal wel van het eigen risico af gaan! De kosten voor de anticonceptie zal je zelf moeten betalen, tenzij je een aanvullende verzekering hebt die dat dekt.

    Een spiraal wordt ook gewoon door een gyn gezet en dan komt het plaatsen ook ten laste van het eigen risico, alleen de kosten van het spiraal betaal je dan vaak wel zelf. Dit zal met een implanon niet anders zijn.

    Je zou eens kunnen googelen of er DBC lijsten beschikbaar zijn op internet dan heb je een beetje een indicatie, maar houd er maar rekening mee dat je je hele eigen risico kwijt zult zijn.
     
  5. Dubbeltje82

    Dubbeltje82 VIP lid

    7 jan 2011
    11.704
    3.815
    113
    Vrouw
    Het bedrag is € 385,- en dat is dus het deel eigen risico dat je moet betalen :rolleyes:

    Vandaar ook mijn optie om het eventueel door een andere huisarts te laten zetten die het wel kan.
     
  6. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.187
    2.392
    113
    #6 chrystel73, 30 jan 2021
    Laatst bewerkt: 30 jan 2021
    Belangrijk is om te weten of ts een aanvullende verzekering heeft.
    Bij de basisverzekering wordt niets vergoed. Bij het plaatsen met een aanvullende verzekering krijg je de implanon vergoed en gaat het plaatsen bij de huisarts niet van je eigen risico maar bij de gyn wel


    https://www.dsw.nl/Consumenten/Vergoedingen/Anticonceptie

    Als ze een aanvullende verzekering heeft kun je makkelijk de voorwaarden opzoeken op de site van je eigen verzekering.

    Een andere huisarts vragen het te zetten is zeker een goed idee.
     
  7. Dubbeltje82

    Dubbeltje82 VIP lid

    7 jan 2011
    11.704
    3.815
    113
    Vrouw
    @chrystel73 dat wist ik al... Het ging mij puur om het deel wat je moet betalen als je het door de gyn laat zetten... Tenzij je eigen risico al verbruikt is, is dat dus best een hap geld voor zo'n staafje. Vandaar ook mijn optie om het wellicht via een andere HA te laten doen, dan valt het onder de basisdekking. (Het staafje niet, dat ligt idd aan je aanvullende verzekering)
     
  8. Star87

    Star87 Fanatiek lid

    21 mei 2015
    1.309
    264
    83
    Vrouw
    Hoi dankje voor jullie reacties!
    Ik ben ook even gaan navragen en verder zoeken. Ik heb geen aanvullende verzekering. Dit zit in een module en die heb ik niet meer aanstaan aangezien ik die toen heb uitgezet omdat ik geen kraamzorg meer nodig heb. Ik heb een huisarts gebeld waarvan ik weet dat ze hem wel zetten. Mijn zusje heeft het daar namelijk gedaan. De assistent zei dat ze dit niet doen voor mensen die een andere huisarts hebben. Ik kan er maandag nog eens even wat bellen, maar anders houd het op. Dan kost het me inderdaad 385,00 euro eigen risico en het staafje zelf komt er dan nog bovenop geloof ik. Ik weet niet of dit ook in het eigen risico zit of dat je het ook nog moet betalen. Het is een duur grapje zo..
    Vind het ook een beetje oneerlijk eigenlijk. Omdat mijn huisarts hem niet zet moet ik maar even 385 euro ophoesten. Vind dat ze dan vervanging of een doorverwijzing moeten regelen zonder dat je eigen risico eraan gaat.
     
  9. Koenmeloen

    5 dec 2016
    10
    1
    3
    NULL
    NULL
    Ik was mijn hele eigen risico kwijt. Uithalen en nieuwe plaatsen. Ik baalde gigantisch, had niet gedacht dat het in totaal zo’n duur grapje zou worden.
    Nu een huisarts die het weer zelf doet gelukkig. Ik zou toch vragen aan de huisarts of er nog een andere optie mogelijk is. Tenzij je sowieso verwacht het eigen risico dit jaar op te moeten maken, dan maakt het toch niks uit.
     

Deel Deze Pagina