Kosten kinderopvang

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door susanne85, 2 apr 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. susanne85

    susanne85 VIP lid

    13 aug 2007
    9.758
    829
    113
    Noord Holland
    Hi meiden

    Kleine uitleg van onze situatie. Man is eigen ondernemer , ik werk sinds begin dec en onze kids zijn 8 en 10 jaar.

    Mijn man heeft heel veel moeite met mijn werk rooster. Ik werk in een winkel en wordt elke week onregelmatig ingedeeld. Elke laatste week krijg ik mijn rooster van de 2 volgende weken. Nu hebben onze kids nooit van de opvang gebruik gemaakt.maar sinds ik ook werk zitten we vaak in de knoei qua uren van mij, klussen van mijn man en de schooltijden en moeten we steeds vragen aan vrienden om op te willen passen.

    Zouden jullie advies kunnen geven hoe en wat qua kosten en teruggaaf kinderopvangtoeslag? Ik krijg vaak rond of tegen de 500 euro salaris en zit er niet op te wachten om alleen nog maar te werken voor de opvang daarom graag jullie adviezen

    Alvast dank
     
  2. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Advies: maak een proefberekening op toeslagen.nl :). Als je daar je inkomen opgeeft en hoeveel uur je zou willen afnemen dan krijg je te horen wat je aan toeslag krijgt. Moet je alleen even uitzoeken wat de kosten zouden zijn van de door jullie gewenste opvang.
     
  3. susanne85

    susanne85 VIP lid

    13 aug 2007
    9.758
    829
    113
    Noord Holland
    Die berekening hebben we gemaakt indd en daar kwamen we uit op 450 euro nog aan eigen bijdrage. Daarom ook mijn twijfel wat te doen. Heb t enorm naar mijn zin maar werken voor de opvang is ook weer zo wat natuurlijk en in feitte kunnen we leven van mijn man z'n inkomsten. Ik werk puur om iets extra's om handen te hebben
     
  4. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Hier beiden een baan, ik werk 20u per week.
    Verdien daarmee modaal, mijn man verdiend ook modaal.
    We nemen voor zo'n 500 euro per mnd af bij de gastouder. Hij gaat gemiddeld 80u per maand daarheen.
    Krijg zo'n 195 euro kot per mnd. Betalen dus ongeveer 300 per mnd zelf.
    Bij een crèche zouden de kosten veel hoger zijn, daar betaal je per dagdeel. Onze gastouder brengt alleen de daadwerkelijke uren in rekening.

    Ook iets om rekening mee te houden. Mocht het niet lonen en je werkt puur voor de opvang dan zou ik stoppen met werken.
     
  5. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.403
    3.954
    113
    noord holland
    Om hoeveel uren opvang gaat dit? Want dit klinkt wel als veel opvang bij dit bedrag als eigen bijdrage.
    En zoveel werken voor 'maar' 500 euro is dan weer vrij weinig.
     
  6. Rozemarijn33

    Rozemarijn33 Niet meer actief

    Dit is oa de reden waarom ik niet werk. Ik ben dus 80-90% van mijn salaris kwijt aan opvang
     
  7. susanne85

    susanne85 VIP lid

    13 aug 2007
    9.758
    829
    113
    Noord Holland
    Haha klinkt als weinig maar ik werk tussen de 13 en 24 uur maar wordt vaak Max 13 uur ingedeeld. En t betaald niet heel top maar vind t wel leuk om te doen wat ook voor mij belangrijk is. T zou gaan om 2 a 3 vaste dagen van 14.00 tot 17.00 voor beide kids. Vakantie zit er dan ook bij in
    Ik denk dat de toeslag ook gebaseerd is op je loon als huishouden of zie ik dat verkeerd.
     
  8. susanne85

    susanne85 VIP lid

    13 aug 2007
    9.758
    829
    113
    Noord Holland
    Gastouder zouden we indd ook nog kunnen overwegen. Helemaal niet aan gedacht.
    En indd dat laatste stukje wat je noemt, dat zit ik nu ook te overwegen hoe leuk ik t werk ook vind. Denk dat de kids t geweldig zullen vinden als ik weer altijd er voor hun ben en mijn man ook zodat hij kan werken waar en wanneer hij wilt en daarom sta ik zo in twee strijd wat te doen/ handig is
     
  9. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Van 14 tot 17 is 3 uur. Bij onze gastouder is dat dan voor 3 dagen 9x 5,75 per uur.
    Dat kost 56 euro per wk dus x4

    Ik zou kijken voor een gastouder.
     
  10. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.403
    3.954
    113
    noord holland
    Stel dat t echt nauwelijks wat oplevert zou ik eerder aan vrijwilligerswerk denken. Dan kun je zelf beslissen wanneer je werkt en wanneer niet. Bijvoorbeeld onder schooltijd en vakanties niet. :thumup:
    En inderdaad een gastouder zal misschien financieel beter zijn in jullie situatie.
     
  11. susanne85

    susanne85 VIP lid

    13 aug 2007
    9.758
    829
    113
    Noord Holland
    Ben nu met een gastouder in gesprek wat praktisch onze buurvrouw is. Donderdag ochtend gaan we samen zitten om t een en ander door te spreken.
    Zonder jullie advies was ik nooit op een gastouder gekomen.
     
    spruitje80 en Panter vinden dit leuk.
  12. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.460
    2.275
    113
    Gastouder is inderdaad een optie. Wel ontbreekt nog in deze berekening de kosten voor het gastouderbureau. Voor twee kinderen zal dit waarschijnlijk zo’n € 80 per maand zijn ( maar hangt van het bureau af, dit kun je aan je gastouder vragen) . Stel je neemt zes uur per week per kind opvang af dan is dit per maand ongeveer 50 uur opvang. Dan betaal je dus per uur nog 1.60 aan het gastouderbureau erbij. Bij het maken van een proef berekening op de belastingdienst website dien je dan het totaal bedrag wat je per uur betaalt (dus de kosten van de gastouder zelf plus de kosten voor het gastouderbureau) in te vullen. Succes! Ik hoop voor je dat het lukt, want het zou super jammer zijn als je hierdoor moet stoppen met werken.
     
  13. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Je maakt een denkfout. Jullie werken allebei en hebben samen kinderen. Als dat 500 euro kost is het 250 euro voor jou.

    Werk is zoveel meer dan salaris. Van thuis blijven wordt niet iedereen blij.
     
    Flamingooo vindt dit leuk.
  14. Sopje1234

    Sopje1234 Bekend lid

    30 okt 2018
    735
    477
    63
    Wat veel ouders van kinderen uit de klas van mijn kinderen doen is een student of een meisje of jongen van jaar of 17 of ouder als oppas aan huis inhuren. Je krijgt dan geen kinderopvangtoeslag maar ze zijn denk ik wel wat flexibeler en hoogstwaarschijnlijk goedkoper dan de eigen bijdrage voor de bso. Je zei dat als jullie ze naar de bso zouden sturen jullie een eigen bijdrage van 450 euro per maand moet betalen, maar jullie hebben maar 3 uur opvang nodig op 2 of 3 dagen. Dan is de eigen bijdrage per uur 450 euro gedeeld door 36 (3 dagen van 2 tot 5 per week x 4) = 12,50 euro per uur. Ik weet niet wat de gemiddelde oppas vraagt maar als volgens mij minder dan dat. Bovendien zijn Daarvoor kan en goedkoper dan 450 euro eigen bijdrage per maand. Ik denk trouwens niet dat veel gastouders plek hebben voor 2 kinderen die alleen van 2 tot 5 komen en betalen als ze die plekken ook kwijt kunnen aan ouders van jongere kinderen die de hele dag afnemen.
     
  15. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Overigens krijg je als werkende moeder ook belastingvoordeel bij je aangifte. Dus dat je hele salaris op zou gaan aan opvang klopt echt niet.
     
  16. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.460
    2.275
    113
    Begrijp ik niet. Wat bedoel je hiermee?
     
  17. Ienemine

    Ienemine Fanatiek lid

    20 feb 2018
    1.358
    775
    113
    Vrouw
    Ik vind het altijd bijzonder dat mensen zeggen dat de kinderopvang zo duur is. Wij hebben samen een ruim salaris dan zet ik onze jaarinkomens nog een stuk hoger bij de belastingdienst en als ik dan kijk wat we nog terug krijgen per maand.
    Uiteindelijk krijgen we dan bij de definitieve berekening ook altijd nog geld terug.
    En wat een voorganger ook zegt je moet jullie salaris samen op tellen en daar de kinderopvang vanaf trekken.

    Onze kdv/bso betaal je per uur en de bso kost 6.90 en ik kan als ik de toeslag eraf haal nooit een oppas inhuren voor dezelfde prijs en dan zit er nog eten,drinken etc bij inbegrepen
     
  18. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.320
    1.052
    113
    Inkomensafhankelijke combinatiekorting bedoelt ze denk ik
     
  19. Musti1234

    Musti1234 Actief lid

    10 okt 2018
    326
    166
    43
    Dit idd!

    En ook wat eerder gezegd is; het loont altijd om te werken! Nu zal het bij jou niet veel lonen als je maar een klein salaris hebt maar toch. De uitspraak "werken voor de opvang" vind ik altijd zo negatief.

    3 keer 3 uurtjes opvang is eerder goed weg te plaatsen bij een gastouder dan een kdv. Hier betaal je gelijk een heel dagdeel dus goed dat je deze mogelijkheid bekijkt!
     
  20. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Misschien is je salaris dan toch minder ruim dan dat van anderen ;). Als je de tabellen bekijkt zie je dat de toeslag op een bepaald punt echt rap omlaag gaat hoor.
     

Deel Deze Pagina