Kraambezoek 'handleiding'

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Francisca06, 18 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Francisca06

    9 okt 2017
    21
    4
    3
    Vrouw
    Hoi! Ik ben nu bijna 34 weken zwanger en ben mij aan het verdiepen in o.a. de kraamtijd.

    Nou lees ik ook veel over hoe mensen omgaan met kraambezoek, en dan met name ongewenst ziek bezoek. Ik vroeg me af, zou het niet makkelijker zijn voor jezelf en het bezoek om een soort insteekkaartje met mini 'handleiding' toe te voegen aan het geboortekaartje? Gewoon kort wat je verwacht. Dus bijv wanneer bellen, niet komen als je ziek bent (waaronder dus ook verkouden valt) geen parfum dragen, dat soort dingen.

    Of sla je dan te ver door? Want niet iedereen is zich bewust van de impact van dit soort dingen, maar om dan iemand weg te moeten sturen om een kleine verkoudheid voelt zo stom (vooral omdat ik zelf ook veel verkouden ben).

    Ben benieuwd wat jullie denken!
     
  2. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Ik persoonlijk vind dat je dan doorslaat ja en ik denk dat als ik zo’n instructie zou krijgen ik voorlopig even niet op bedoek zou komen. Maar goed, het is jouw kraamtijd en jouw kindje dus als het voor jou goed voelt moet je dat doen.

    Hier was ik zelf snotverkouden en de kraamhulp ook. Ik heb dus nooit moeilijk gedaan over verkouden bezoek. De enige harde no go bij mij was koortslippen. Ik denk dat ik sowieso heel makkelijk was. Maar dat moet bij je passen. Waarom zou je bezoek geen parfum op mogen trouwens?
     
  3. Fennec

    Fennec Fanatiek lid

    30 dec 2016
    2.480
    2.972
    113
    ICT-er bij overheid
    Ik ga dat wel op het geboortekaartje zetten: liever appen om af te spreken dan bellen, als je verkouden of ziek bent, kom dan een ander keertje. Zoiets.

    Maar misschien dat we het op Facebook zetten, want ik zit er ook niet op te wachten dat mensen haar zomaar gaan oppakken of met ongewassen handen aan haar gezichtje zitten etc. Dat past niet allemaal op het kaartje :roflmao::roflmao:
     
  4. Francisca06

    9 okt 2017
    21
    4
    3
    Vrouw
    Ja ik vind het lastig. Het is mijn eerste kindje en ik gok dat als het mijn tweede was ik er een stuk minder moeilijk over zou doen.

    Parfum omdat dat vaak blijft hangen aan de baby als het wordt vastgehouden, ik heb meerdere keren gelezen dat moeders daar niet zo blij mee waren. Ik ben zelf tijdens mijn zwangerschap erg gevoelig geworden voor zeep/parfum geuren, nu nog steeds last van, dus vandaar (alhoewel ik hoop daar vanaf te zijn na de bevalling ^^)
     
  5. Francisca06

    9 okt 2017
    21
    4
    3
    Vrouw
    Ja dat is ook een idee, wil er ook niet te veel aandacht aan besteden, maar gewoon kort noemen.

    Hoe doe je dat eigenlijk met vrienden die kinderen hebben? Ik heb zelf een zusje van 8 die ik graag zie, maar verdere kinderen is denk ik te druk in het begin. Maar dat kan je denk ik ook aangeven als iemand belt?
     
  6. pietje1987

    pietje1987 Niet meer actief

    Mijn ervaring is inderdaad dat je met een tweede kindje al veel makkelijker/realistischer/praktischer bent.

    Belt er iemand wanneer het niet uit komt? Neem ik gewoon niet op en bel ik later wel terug.

    Lig je te slapen? Bel uitzetten.

    Stinkt er iemand enorm naar rook/parfum/andere sterke geuren? Baby wordt dan niet vast gehouden.

    Sowieso: baby vast houden gebeurd alleen als wij dat aangeven en dan geven we de baby zelf even aan. Heb je het idee dat bepaalde mensen de baby zelf zullen pakken uit de box? Dan baby gewoon zelf al vast houden als ze binnen komen.

    Mensen die verkouden zijn hou je niet helemaal tegen, je kunt ze wel vragen om dan de baby niet aan te raken en op enige afstand te blijven/handen te wassen.

    Mijn ervaring is dat veel mensen met kinderen vaak even vragen of de kinderen wel/niet welkom zijn, zeker tijdens de eerste twee weken. Daarna wordt dat niet echt meer gevraagd (en dat vond ik zelf ook niet echt nodig).

    Zo een handleiding op Facebook zetten vind ik dan weer zwaar overdreven.

    Bedenk je gewoon: het is jullie baby, jullie zijn de baas. Dus sta stevig in je schoenen en geef gewoon aan wat jullie wel en niet willen.
     
    Paardenbloem en Vero0504 vinden dit leuk.
  7. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Wij hebben er voor gekozen de eerste week gewoon niet teveel mensen te laten komen. De mensne die wel komen zijn mensne waar ik gewoon eerlijk bij kan aangeven wat ik wil.
    Verder denk ik dat de tips van @pietje1987 erg slim zijn. Gewoon op dat moment proberen dingen op te vangen en ook voor jezelf een beetje relax blijven.
     
  8. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.407
    3.964
    113
    noord holland
    Ik vind het best wat aan de overdreven kant. Als iemand zwaar verkouden binnenkomt dan laat je die persoon toch de baby niet vasthouden? Ik zou dat dan gewoon aangeven dat je dat niet wil.
    En als ze al niezend rondlopen kun je ook aangeven dat je dat niet fijn vindt?
    Als je zo'n eisenlijstje opstelt zou mij dat eerlijk gezegd een wat ondankbaar gevoel geven.
    Sowieso hoef je toch ook niemand de baby te laten vasthouden? Of t nu vanwege parfum of verkoudheid is.
    Laat de baby even zien bij jou op de arm of in de draagdoek, of in t bedje of kinderwagen. Schenk koffie en serveer een beschuitje en na een uurtje laat je ze weer uit ;)
     
  9. jolien 1986

    jolien 1986 Niet meer actief

    Hihi nee ik zou geen handleiding maken. De meeste hebben gezond verstand en anders heb je zelf een mond om er wat van te zeggen of handelen..
    .
    Onze dochter was prematuur en daarvoor kregen we ook een handleiding erbij. Moest er wel beetje om grinniken veel doe je automatisch en andere dingen hebben we los gelaten en eigen gemaakt
     
  10. Tuttebella

    Tuttebella Niet meer actief

    Haha ik vind dit altijd zo grappig. Waar je je wel niet druk om kunt maken.

    Ik vind een handleiding dikke onzin en zou ik er een krijgen zou ik echt in een deuk liggen en helemaal niet op bezoek komen.

    Verkouden, tja.. je kan je baby moeilijk in een plastic bubbel stoppen. Tenzij er medische noodzaak is (vroeggeboorte etc) zie ik niet in waarom je verkouden mensen zou moeten weren. Echt griep of koortslip is niet welkom, maar dan ga je sowieso niet op kraamvisite.

    En parfum is ook geen drama hoor. Niemand komt met een heel flesje parfum op naar je baby kijken.
     
  11. Riverdale87

    Riverdale87 Fanatiek lid

    15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    Mijn ervaring is dat de meeste mensen zelf wel weten wat gepast is en wat niet. Ik vind het bijvoorbeeld ook vies als iemand net gerookt heeft maar dan geef ik de baby gewoon niet.
     
  12. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Dit zie ik heel veel in mijn omgeving. Ik heb toen dus maar besloten om bij de eerste gewoon te doen alsof het de tweede was :roflmao: maakt het leven zo veel makkelijker. Relax en geniet. Je kindje kan veel meer hebben dan je denkt.

    Als je het zelf moeilijk zou vinden om kraambezoek aan te geven wat je wel of niet wilt kun je daar ook duidelijke afspraken over maken met je kraamverzorgster.
     
    Kipsate, Iertje81, Vero0504 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Hier kwam er bij de tweede de eerste weken niemand binnen met meer dan een snotneus.

    Kan je overdreven vinden, maar als je met een baby van een maand oud met RSV in het ziekenhuis gezeten hebt, dan pas je de volgende keer wel op.

    Ik ga zelf ook nooit op babybezoek als ik ziek ben, of iemand uit ons gezin.

    TS: handleiding vind ik te ver gaan. Gewoon duidelijk maken dat een afspraak maken gewenst is, aan de telefoon wat peilen, en sterk in je schoenen staan tijdens het bezoek.
     
  14. Fennec

    Fennec Fanatiek lid

    30 dec 2016
    2.480
    2.972
    113
    ICT-er bij overheid
    Tsja, ik hou gewoon van duidelijkheid. Op onze huwelijksuitnodiging hebben we ook een dresscode gezet, aangegeven dat alleen de bruid wit draagt en dat we het alleen met volwassenen wilde vieren. Dan is het maar gezegd. Op Facebook toen ook aangegeven wat die dresscode betekend.

    Ik heb geen zin om mensen hier aan de voordeur weg te moeten sturen omdat ze ziek zijn of verplicht mijn baby vast te moeten houden zodat mensen haar niet zomaar oppakken. Als mensen niet meer willen komen als ik dit soort dingen vriendelijk vraag, dan blijven ze maar lekker weg. Het is ons kind en ons huis. Wij bepalen hoe er met ons kind wordt omgegaan.
     
    Spikkeltje vindt dit leuk.
  15. auroraa

    auroraa Niet meer actief

    Ik verbaas me altijd een beetje over de issues die bij sommige mensen opspelen als het om kraambezoek gaat. Er heeft bij mijn beide kinderen nog nooit iemand zomaar onaangekondigd op de stoep gestaan of de baby zomaar uit zn wieg getild zonder het te vragen. En als mensen toevallig dan een koortslip hebben of verkouden of grieperig zijn dan geven ze dat zelf wel van tevoren aan en komen op een andere dag. Ik heb echt nooit iets geks meegemaakt tijdens een kraamvisite. Je kunt sowieso toch zelf de eerste weken aangeven wie je wel of niet langs wil laten komen of helemaal geen bezoek plannen de eerste dagen? Begrijp me niet verkeerd hoor, er zijn vast zat mensen die de "kraambezoek etiquette" niet kennen maar ik heb er geen ervaring mee. Heb je aanleiding om daar van tevoren bang voor te zijn? Ik snap best dat je duidelijk wil zijn maar ik zou me er nu al niet zo druk over maken...
     
    Grietjenb, Iertje81, Roanna en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. Bebis

    Bebis Actief lid

    3 mrt 2015
    189
    52
    28
    Ik schrik eerlijk gezegd van dit soort berichten. Een handleiding lijkt mij zwaar overtrokken... Kraambezoek moet leuk blijven toch? Als Piet je om 1 uur belt en je hebt even geen tijd, dan kan je Piet altijd later nog terugbellen. En dat iemand langskomt als hij of zij ziek is? Ik neem aan dat niemand dat in zijn hoofd zal halen. Qua parfum, tsjah dat ga je niet tegenhouden maar je hebt wel controle over wie je kind vasthoudt en wie niet. Zet een flesje Dettol oid neer voor de mensen die je kind vast willen houden, maak afspraken met de kraamzorg zodat ook zij kan ingrijpen etc. Maar bovenal, probeer te genieten van je kraamtijd :)
     
    Roanna vindt dit leuk.
  17. Francisca06

    9 okt 2017
    21
    4
    3
    Vrouw
    Ja we hadden ongeveer een maand geleden mijn mans oma op bezoek,die bij afscheid ineens zei dat ze misschien iets van koortslip had dus geen zoen zou geven bij afscheid. Maar dit was ze dus bij binnenkomst vergeten... (Daarnaast was ze volgens mij niet op de hoogte van het gevaar van koortslip op een pasgeboren kind. Maar dat weet ik niet zeker)

    Maar de tips die gegeven worden vooral om bijv met bellen even te polsen vind ik idd wel een goed idee. Want ik heb genoeg verhalen gelezen dat sommigen wel ziek langskomen en dat hoop ik toch een beetje te kunnen voorkomen.

    Verder proberen het inderdaad wat losser te laten.. maar dat vind ik soms toch best een beetje lastig ':)
     
  18. Musti1234

    Musti1234 Actief lid

    10 okt 2018
    327
    166
    43
    Als er een handleiding op een geboorte kaartje zou staan zou ik al niet eens meer komen denk ik:eek:

    We slaan een beetje door hoor. Het is toch alleen maar lief bedoeld dat mensen je nieuwe wonder willen komen bekijken. Maar "oh ja je bent een beetje verkouden dus ik heb liever niet dat je komt". o_O Diegene gaat echt niet zijn/haar snotjes aan je baby afvegen of lekker niesen IN het gezicht van je baby toch? Echt ziek vind ik nog wat anders trouwens (koorts/longonsteking oid), maar die mensen zullen zelf ook niet komen lijkt me.
    En hoe doe je dat dan trouwens bij je andere kinderen, die zijn ook verkouden/ziek/diarree what ever.. zetten we die ook buiten de deur ;)

    Maar goed, uiteindelijk moet iedereen doen waar die zich goed bij voelt. Het zou mijn ding niet zijn. :thumup:
     
  19. Tuttebella

    Tuttebella Niet meer actief

    Onze eerste is te vroeg geboren en kreeg na 3 weken ook RS virus. Ik weet dus hoe het is ;) En toch heb ik geen verkouden mensen geweigerd. M’n kinderen zijn zelf mega vaak verkouden. Moet ik die dan de eerste weken in de schuur houden als ze weer een zusje kregen? Ik vind het gewoon niet realistisch en zwaar overdreven.
     
    Marchella, Bootcamp babe en Hopsatee vinden dit leuk.
  20. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Tja, uiteraard kon ik de oudste niet weghouden bij de kleinste toen ze ziek was. Maar ik kan wél andere zieke mensen weghouden. Voor mij voelde dat beter. Minimaliseren van het risico. Maar natuurlijk hoeft niet iedereen zo te redeneren.
     

Deel Deze Pagina