Kraambezoek tijdens covid

Discussie in 'Corona forum' gestart door MinnieM, 3 mrt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MinnieM

    MinnieM Fanatiek lid

    8 dec 2017
    2.917
    1.093
    113
    Vrouw
    He meiden,

    Ik ben nieuwsgierig hoe jullie kijken naar kraambezoek in deze tijden.

    Wat zijn jullie ervaringen? Wat zouden jullie wel/niet doen? Wie mogen er wel komen en wie niet?

    Puur nieuwsgierigheid. Ik ben zwanger van mijn 2e en hopelijk gaat dit allemaal goed verlopen. Soms vraag ik me af hoe ik tegen die tijd om moet gaan met kraambezoek. Vandaar dit topic.

    Met mijn 1e was ik al heel voorzichtig en dat was pre covid. Hij was er wel een van 36 weken, maar soms denk ik dat ik te voorzichtig was. Ik heb in deze tijden dan ook geen idee hoe ik om moet gaan met kraambezoek...

    Let me know.

    Liefs,

    Minnie
     
  2. Anniek88

    Anniek88 Fanatiek lid

    22 sep 2016
    2.804
    2.537
    113
    Vrouw
    Ik zou een kleine bubbel maken de eerste weken. Met bijv alleen opa’s en oma’s die langskomen. Laten vasthouden zou ik sowieso voorzichtig mee zijn. Maar dat is persoonlijk. covid is volgens mij voor een baby niet schadelijk of gevaarlijk maar als nieuwe ouders zit je er niet op te wachten natuurlijk.

    Ik kan niet zien hoe ver je bent maar volgens de jonge is onderhand heel Nederland in juli al gevaccineerd. Zou dan mss eerder kiezen voor een kraamfeest ofzo.
     
    Whoopy vindt dit leuk.
  3. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.078
    286
    83
    Emmeloord
    Voor nu geldt dat er geen bezoek mag komen als de kraamzorg er is. Buiten dat 1 per persoon per dag. Zo onhandig. Het geeft wel rust om weinig bezoek te ontvangen. Hopelijk mag het straks weer. Ik zelf zou ook heel voorzichtig zijn.
     
    Whoopy vindt dit leuk.
  4. Mapje

    Mapje Niet meer actief

    Ja maar eigenlijk raden ze aan ook met die persoon per dag zeer terughoudend te zijn in de kraamweek.

    Ik ben benieuwd hoe het er in oktober voor staat!
     
    Whoopy vindt dit leuk.
  5. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.594
    3.976
    113
    Als ik je onderschrift lees. Zul je in de zomer gaan bevallen. Tzt is hopelijk veel versoepeld (qua ontvangst in huis enzo). Ik zou in de kraamweek veel alleen het gezin bij de baby houden, het is zo fijn om even te kunnen wennen aan de baby met elkaar maar ik zou wel de grootouders laten komen. Misschien oom/tante van de kleine ook. Mensen kun je dan ook in de tuin ontvangen met mooi weer.
     
    Whoopy vindt dit leuk.
  6. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.871
    15.311
    113
    Ik ben eind oktober bevallen en wij hebben bewust geen kraamvisite gehad. (Muv de opa’s en oma’s en allen nog thuiswonende oom en tantes, maar die zie ik niet als ‘visite’).

    Wie weet hoe de situatie later in het jaar is, maar voor onze voelde het 4 maanden geleden niet goed om kraamvisite te krijgen. En met de restricties rondom visite vanuit de kraamzorg was het toch al wat ingewikkeld :)
     
  7. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.474
    24.333
    113
    Ik zou het echt heel rustig houden en dan hooguit even opa en oma laten komen. Maar dat is ook afhankelijk van de stand van zaken op het moment van bevallen.

    ik ben afgelopen week toevallig op digitale kraamvisite geweest bij een vriendin (oftewel videobellen). En dat vind ik een prima alternatief.
     
    Whoopy vindt dit leuk.
  8. Mapje

    Mapje Niet meer actief

    ik heb in mijn kraamweek altijd alleen maar mijn ouders en schoonouders en beste vriendin en zusje gehad en dat voelt voor mij ook niet als visite maar dat is het natuurlijk wel. Verder maar heel weinig visite dat vind ik prima. Toch wel jammer als die mensen die zo dichtbij staan daar nu helemaal niet mogen zijn. Maar goed ik heb besloten er nog niet over na te denken. Regels wisselen zo hard.
     
  9. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.871
    15.311
    113
    Ik in mijn andere kraamweken inderdaad ook alleen de mensen die ik net noem ;) Maar in de periode erna hebben we dus ook geen kraamvisite gehad, dat hadden we de vorige keren wel.
    Wij zien nu bewust alleen onze ouderlijk gezinnen.
     
  10. Mapje

    Mapje Niet meer actief

    Ja maar wel je ouders dus bedoelde ik. Want officieel las ik in de “regels” dat ze dat nu ook afraden in de kraamweek.Dus ik vroeg me al af hoe ik dat dan moest doen.

    Meer visite dan genoemde mensen hoeft van mij niet perse.
     
    Sado vindt dit leuk.
  11. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    In de kraamweek zien wij sowieso alleen onze ouders en broers.
    Hooguit een vriend die ook langs komt maar verder plan ik de bezoekjes daarna pas.
     
    Mapje vindt dit leuk.
  12. Emsy

    Emsy Fanatiek lid

    29 jan 2015
    1.850
    1.663
    113
    Vrouw
    Ik ben een maand geleden bevallen. Wij deden alleen ouders, broers, zussen en beste vriendin in de kraamweek. Maar dat hebben we ook bij de 2 jongens gedaan. Vooral niet te druk. Wij hielden ons niet aan de 1 bezoeker per keer. M'n ouders kwamen gewoon samen en m'n broer met z'n vrouw ook. Hielden dan 1 huishouden per keer aan.

    Nu na de kraamweek hebben we nog steeds maar heel weinig bezoek, heerlijk! Alle tijd om rustig aan elkaar te wennen. Ik dacht dat ik het heel vervelend zou vinden maar vind het heel fijn.

    Vasthouden zijn we wel voorzichtig mee. Maar m'n ouders mogen haar gerust vasthouden. Doen wat daarin goed voelt voor je.
    We merken dat onze dochter veel rustiger is dan haar broers. Ben ervan overtuigd dat het ook komt omdat de opstart veel rustiger is, veel minder drukte, vreemde stemmen en handen.

    Baby's schijnen ook veel beter te slapen deze tijd en ook de borstvoeding loopt bij veel een stuk beter. Laat maar weer zien dat veel visite in het begin helemaal niet zo voordelig is voor de baby.
     
    Whoopy en MinnieM vinden dit leuk.
  13. Mapje

    Mapje Niet meer actief

    Is wellicht ook zo. Omdat onze eerste een huilbaby was, hadden we bij de tweede een streng protocol in de kraamweek: mijn ouders, mijn schoonouders (zijn gescheiden dus ieder alleen) mijn zus en mijn beste vriendin. Was een hele zen kraamweek. Pas later daarna nog 3 vriendinnen en nog later collega’s maar niet alle ooms tantes en buren zoals bij de eerste. Ik heb enorm van de rust en het getut genoten.

    Maar ouders/zus en beste vriendin zou ik wel heel graag toch ook even kort willen laten komen nu (als de kraamzorg weg is) dus ik hoop dat dat wel mogelijk is.
     
    Whoopy en Emsy vinden dit leuk.
  14. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.871
    15.311
    113
    Oh, geen idee, ik heb nergens regels ontvangen/gehoord toen. Welke regels bedoel je?
    (Toen ik net bevallen was, was de 1pers per dag op bezoek regel er iig nog niet)

    Vanuit de kraamzorg kregen wel de regel dat er géén bezoek komen mocht zolang de kraamverzorgster in huis was.
     
    Mapje vindt dit leuk.
  15. Mapje

    Mapje Niet meer actief

    Nee ik denk dat ze nu ook zijn aangescherpt (tijdelijk)
     
  16. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.871
    15.311
    113
    Ah ik heb m’n bericht net geedit, haha :D Maar welke regels (van wie?) bedoel je dan? :)
     
  17. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.930
    12.404
    113
    Vrouw
    Hier gaan we eerst lekker samen genieten, en als de regels weer 2 personen op visite mogen komen dan kijken we hoe het verder gaat en komen mijn ouders langs. Hopelijk zijn ze tegen die tijd ingeënt.
    En sowieso digitaal mogen degene die willen altijd op visite komen.
    Liever te veilig en dan misschien van zomer een baby borrel ofzo.
     
    MinnieM en Suzy85 vinden dit leuk.
  18. Mapje

    Mapje Niet meer actief

    Kraamzorg. Ik kreeg een lijst dat je sowieso geen bezoek mag ontvangen als kraamzorg er is (logisch) en verder 1 per dag maar raden aan om ook dat bezoek in deze tijd te minimaliseren tijdens de kraamweek en waar mogelijk te verplaatsen naar later.

    Maar dat zijn natuurlijk sowieso allemaal tijdelijke regels.
     
    Whoopy, maxsade en Sado vinden dit leuk.
  19. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Hier in september bevallen en toen dus nogmaals minder streng. Maar ook nu zou ik echt doen wat goed voelt. En voor mij is het niet laten komen van ouders en schoonouders, broer en zus met gezin dus echt geen optie. Het is mijn kraamweek en die komt nooit meer terug. Ze hebben allemaal hun neefje geknuffeld ( die heel relaxed en makkelijk was). Weken erna op een rustig tempo ander kraambezoek gehad. Dus vrienden, buren familie etc. Wel erg veel mensen die aangaven dat ze na Corona zouden komen en die nu dus nog niet zijn geweest. Zoontje inmiddels 5 maanden dus vraag me af of ze nog komen en of ik nog zit te wachten op kraambezoek..

    Hopelijk ziet het er in de zomer een stuk beter uit dan nu want nu bevallen en dus niks kunnen lijkt me vreselijk..
     
    Mapje vindt dit leuk.
  20. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.173
    6.698
    113
    Vrouw
    Mijn eerste was ook van 36 weken, dus ik herken je voorzichtigheid @MinnieM

    Mijn jongste is van half december. Directe familie is langs geweest (Dus opa/oma en 2 van mijn zussen), daarnaast een fotograaf, en 2 goede vrienden van mijn man, en dat is het. Het voelde voor ons niet goed om meer mensen te laten komen. Het scheelt dat ik sowieso geen groot dan ben van kraambezoek. Al die verplichte bezoekjes en gesprekken. Ik zit wel prima in mijn bubbel.

    Edit: ik heb het dus over de gehele periode van half december tot nu. In de kraamweek hebben alleen mijn moeder en jongste zusje mini gezien want zij pasten op de oudste 2 tijdens de bevalling. En mijn oudste zus kwam langs. De rest is van na de kraamweek.
     
    MinnieM en Mapje vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina