Kraamfeest, na hoeveel weken?

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door MG2009, 9 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MG2009

    MG2009 Niet meer actief

    Momenteel ben ik ruim 22 weken zwanger van ons 2e kindje. In tegenstelling tot de eerste keer willen we nu een kraamfeest houden.
    Nu weet je natuurlijk nooit wanneer je bevalt, maar stel dat ik weer rond de uitgerekende datum beval (van zoonlief beviel ik met 39+5), dan is de eerste datum die een beetje uitkomt qua kraamfeest pas 6 weken later.
    Is dat niet een beetje aan de late kant? Aan de ene kant miss juist wel lekker, je bent al wat meer aan elkaar gewend en zelf ook alweer de oude. Maar aan de andere kant vind ik het toch wel erg laat, de baby is onderhand al oud nieuws ;)

    Hoeveel weken na de bevalling hebben jullie een kraamfeest gedaan en met welke reden?
     
  2. Yukl

    Yukl Niet meer actief

    6 weken ;) En dat vond ik prima! Het was ook wel doordat we na 4 weken gingen verhuizen en we dus eerst die verhuisstress achter de rug wilden hebben. Maar na 6 weken hadden we ook veel meer rust gevonden qua voedingen, ritme en nachten. Ik had er niet aan moeten denken om het veel eerder te hebben, toen alles nog 1 grote chaos was.

    Bovendien was ons kraamfeest primair toch voor al die ooms en tantes die we nooit zien. Het kan mij dus niets schelen dat de baby dan misschien oud nieuws zou zijn ;) Zolang ik al die mensen maar buiten de deur kan houden :p

    Dit keer doen we het waarschijnlijk weer rond de 6 weken :)
     
  3. MG2009

    MG2009 Niet meer actief

    Thanx voor je reactie! Dat zijn idd ook mijn redenen :D, goede vrienden, naaste familie etc ziet de beeb toch al eerder.

    6 weken is dus niet heel uitzonderlijk.
     
  4. maja82

    maja82 VIP lid

    30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Wij hebben het na 2,5 weken gedaan. Maar we hebben intussen dan ook niemand op visite gehad, behalve onze eigen ouders en broer en zus. Dus ook de naaste vrienden en familie zijn niet geweest.
    Als die mensen toch al wel komen is 6 weken prima lijkt mij. Is ook vrij gebruikelijk om het na een week of 6 te geven.
     
  5. mama suus

    mama suus VIP lid

    18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    jahoor hier beide keren 6 wk na de datum en als je dus overtijd bent is het nog 4 zou het dus neit veel eerder doen wnt je weet het niet he. en als je het 4 wk na je datum plant dan en je loopt overtijd dan is het al na 2 wk en loop je zelf miss nog met ritme ed de kraamhulp is dan nog maar net weg.

    dus ik zou echt gaan voor die 6 wk heb je lekker de tijd om te wennen aan het nieuwe ritme.
    hier was het de eerste keer dat ouders broers zus al kwamen voor de tijd en me eigen grootouders. de tweede keer zijn we erg streng geweest en alleen de mijn ouders en me schoonma zijn eerst geweest nu was ikde tweede keer ook overtijd en wk dus duurde niet erg lang meer en zo konden we lekker rustig wennen was ook wel fijn voor de grote zus.
     
  6. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wij hebben afgelopen weekend twee kraamborrels gehad, één voor mijn collega's en één voor de collega's van mijn man. Onze kleine man was toen 4 weken. Het is mij prima bevallen. Hoewel de kleine beide keren 's nachts wel erg onrustig was door alle drukte overdag!
    Als je de datum nu al wilt plannen, zou ik zeker uitgaan van 6 weken vanwege de kans dat je over tijd loopt. Sommige vrouwen zullen er misschien na 2 weken al wel weer zin in hebben, maar dat geldt niet voor iedereen. (Ik had er in ieder geval niet aan moeten denken!)

    Overigens zou ik de datum gewoon pas plannen als je bevallen bent. Want als je 3 of 3 weken eerder bevalt zit er dus 2 maanden tussen geboorte en kraamfeest. En dat lijkt me dan wel weer vrij lang!
     
  7. Yukl

    Yukl Niet meer actief

    Wij plannen het kraamfeest ook pas als de kleine geboren is. Dat hebben we de vorige keer ook gedaan.
     
  8. MG2009

    MG2009 Niet meer actief

    Bedankt voor jullie reacties!

    Het is idd niet de bedoeling de datum al vast te zetten. Idd juist omdat je niet weet wanneer je bevalt, maar je weet ook niet hoe de bevalling gaat, of de kleine wellicht iets mankeert, je naar het zkh moet etc etc. Maar ik vind het fijn om alvast één of meer data in mijn achterhoofd te hebben, zodat we tzt niet allerlei dingen moeten checken.. Zo weet ik nu dus dat de zondagen die 4 en 5 weken na mijn uitgerekende datum vallen al afvallen om diverse redenen. Vandaar!

    Vrienden etc kunnen wel gewoon komen in de kraamweek, leuk juist. Kan me niet voorstellen eigenlijk dat mijn vriendinnen de kleine pas veel later zouden zien. Maar zoals Yukl al zei is het meer bedoeld voor ooms, tantes, collega’s etc. Vorige keer kwamen best veel tantes die ik bijna nooit zie op kraamvisite, erg lief hoor, maar het werd soms wel wat ongemakkelijk omdat er bijna geen gespreksonderwerpen waren ;)

    Nog even wat vraagjes :D
    - Hoe lang duurde jullie kraamfeest/babyborrel, ik zat te denken aan van bijv. 14u-17u. 3 uurtjes dus.
    - Nog leuke ideetjes voor versiering? Ik wil het niet te gek maken eigenlijk, maar een beetje leuk aangekleed mag het natuurlijk wel zijn.
    - Verder nog tips of ervaringen waar ik misschien wat aan heb?
     
  9. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wij hebben het voor collega's op twee uurtjes gehouden. De meesten bleven nog iets langer zitten, dus kwamen we op 2,5 uur uit. De gewone kraamvisite bleef ook ongeveer zo lang.
    Versiering hebben wij niet gedaan. Ik ben daar persoonlijk niet zo van. Houden jullie de borrel thuis? Dan zijn de geboortekaartjes ook al leuke aankleding.
     
  10. MG2009

    MG2009 Niet meer actief

    Nee, we houden het niet thuis. Ik zat zelf te denken aan gewoon wat geboorteslingers en balonnen.
     
  11. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Als je het niet thuis houdt is wat aankleding inderdaad wel leuk. Er is zoveel leuks te krijgen aan slingers enzo. Bij ons verkoopt de supermarkt het zelfs.
     
  12. Yukl

    Yukl Niet meer actief

    Bij ons duurde het 3 uurtjes, maar na 2,5 uur was het wel al redelijk leeggelopen. We hielden het elders, in een restaurant. We hadden geen versiering, wel hadden we een beamer/laptop/scherm waarmee we foto's van de eerste paar weken lieten zien.

    We hebben onze vrienden etc. niet uitgenodigd puur omdat we met familie al op 80 personen uitkwamen. En dat werd al duur genoeg ;) Thuis is geen optie, daarvoor wonen we te klein. Onze vrienden etc. kwamen dus wel bij ons thuis op kraamvisite.

    Wat je zou kunnen doen is op tafels schalen met thema/kleur-hapjes neerleggen (soesjes in witte chocolade dompelen en daarna in de muisjes, etc.).
     
  13. Maria74

    Maria74 Niet meer actief

    Wij hebben het na 5,5 week gedaan voor iedereen die kon en wilde (uiteindelijk 70 man en vrienden en faimlie komt eerder toch wel langs maar ook op de borrel) in een leuke tent hier vlakbij: volledig verzorgd van 1400-1700 uur: Bij binnenkomst prosecco en kleine blauwe gebakjes, verder borrelen met lekkere hapjes. Omdat ik niet wilde dat Sybren van hand tot hand ging hebben we een levensgrote foto van hem op karton geplakt waar iedereen mee op de foto moest, echt lachen. Voor kids een speelhoek en limonade en chips. Als cadeautip hadden wij een envelopje voor Warchild.

    Het was een superdag!
     
  14. Miffy77

    Miffy77 Fanatiek lid

    9 jan 2009
    2.725
    3
    38
    Maastricht
    Wij hebben de babyborrel gegeven toen Julie 8 weken was. Dat vond ik prima, zo had ik na de bevalling mooi de tijd om bij te komen en te wennen, en om het feest goed te organiseren.

    Julie is de dag van de borrel 's ochtends gedoopt, dat was voor een klein gezelschap van een man of 15. Na de doop hebben we rond het middaguur bij ons thuis homemade soep en broodjes met lekkers (zalm, brie ed, mooi aangekleed) gedaan. Om 14:00 begon de borrel. We hadden best een hoop mensen (ongeveer 100), maar we hebben best een groot huis en tuin, dus hebben we het thuis gedaan. Gelukkig was het nog mooi weer. Dus binnen en buiten statafels, leuke tafelkleedjes, kaarsjes en roze bloemetjes erop, en overal witte en roze ballonnen. In de tuin een biertap en een grote tafel met (gehuurde) glazen en fris en wijn. We hadden ervoor gekozen om geen koffie en gebak te doen, in plaats daarvan hadden we om 17:00 een mooi buffet, wat fantastisch gemaakt was door mijn moeder (die is daar een kei in). Na het eten gingen de meeste mensen naar huis. We hebben eten erbij gedaan omdat onze families op 1,5 uur rijden wonen.

    Julie is niet van hand tot hand gegaan, dat was veel te druk voor haar. Ze is alleen bij de opa's en oma's op de arm geweest, en toen ze moe werd heb ik haar gewoon lekker naar bedje gebracht. Mensen die haar nog wilden zien, mochten zachtjes even boven gaan kijken in haar wiegje.
     
  15. wiebertje

    wiebertje Fanatiek lid

    2 feb 2009
    1.095
    0
    0
    ik ben 9 januari bevallen en 31 januari hebben we een kraamfeest gehad ik voelde me ook gelukkig een stuk beter lichamelijk want het is best druk hoor
     
  16. Laura81

    Laura81 Actief lid

    7 jun 2010
    201
    0
    0
    Ik zit ook te denken aan een kraamfeest/borrel. Zit te denken aan 6 weken na de uitgerekende datum. Mocht t kindje later komen, dan hebben we nog even de tijd om bij te komen. We hebben dan gelijk alle bezoekjes in 1x (directe familie zal wel vaker langskomen), maar ik zit ook aan de huisdieren te denken. Hebben een jonge herder (3,5) en een zeer waakse kat. Wordt met de kleine al afwachten hoe de beesten gaan reageren, dan de kraamhulp er nog bij. Dus denk niet dat die beesten 't dan leuk gaan vinden als er ook nog bezoek over de vloer komt.

    Dus denk dan aan een zaaltje / gedeelte van een restaurant hier aan de overkant. Op zondagmiddag, paar uurtjes met hapje en drankje. Kleine in de wandelwagen ofzo, zodat ze niet heel de tijd van hand tot hand gaat (en anders hou ik 'r gewoon vast, of me vriend). Leuke slingers, ballonnen en foto's van de kleine. Ja, denk dat dat t toch wel gaat worden ipv alle bezoek thuis.
     

Deel Deze Pagina