Hallo! Nou heb ik gisteren op de postnatale zwangerschapsgym gehoord dat je ECHT het ritme van: voeden, knuffelen, spelen en dan slapen moet aanhouden. Maar wat moet ik dan doen wanneer Arend tijdens het drinken of meteen na het laten van een boer in slaap valt? Ik praat dan wel tegen hem, maar krijg hem niet wakker. Moet ik dan echt lawaai gaan maken of wat? Zou het kunnen komen doordat ik Arend eerst in bad doe en dan pas voed? Hoe doen jullie dat: eerst in bad en daarna voeden of eerst voeden en daarna in bad?
Ik doe Sara 's avonds eerst in bad, zo rond een uur of zes, omdat ze vaak tussen 17.00 en 19.00 huilerig is. Badje vindt ze leuk dus dan is ze stil. daarna krijgt ze de fles en gaat ze vrij snel slapen omdat ze dan al een tijd wakker was, maar dan is het dus ook al avond. Overdag is Sara sowieso vaak al veel eerder wakker dan dat het "flessentijd" is dus dan valt het ritme van voeden, knuffelen, spelen bij mij ook in het water. dan is het dus spelen, knuffelen, voeden en slapen. Zo'n vast ritme wat ze bij het cb enzo voor ogen hebben is leuk maar de meeste babies zullen zich daar toch nog weinig van aantrekken.
het g aat erom dat je een beetje vast ritme erin bregnt niet de 1x dit en de andere x dat.... wij deden het ook anders hoor maar wel elke dag het zelfde dus ook een ritme voor hem en daar gedeid hij nu nog op,,,, was ook eten en gelijk slapen...dus werd het spelen eten slapen.....
hier is het ritme ook van eten schone luier knuffelen even spelen en naar bed maar als hij tijdens de fles in slaapt valt ga ik hem echt niet wakkker maken om te knuffelen dan doe ik hem naar bed en hier ook altijd 's avonds voor de laatste voeding (19.30/20.00) gaat hij rond 18.30 met zijn grote broer in bad (niet elke dag)
Het belangrijkste ritme dat je kunt volgen is het ritme van je kind. Als Arend bij het voeden in slaap valt, lekker laten slapen! Ga hem niet plagen door hem wakker te maken omdat de zwangerschapsgymjuf dat gezegd heeft! Biologisch gezien zijn alle processen in een moederlijf en het lijf van een kind er op gericht dat een kind al drinkend in slaap valt. Alle hormonen die vrijkomen bij een voeding wijzen daarop. In bad doen kan op elk moment dat JOU uitkomt. En het hoeft niet elke dag, 1 a 2 keer per week is voldoende en beter voor een babyhuidje. Met een washandje worden ze ook schoon.
Tja, ik zou gewoon een ritme zoeken dat bij jouw kind past en dat kan ook een heel andere volgorde zijn. Hier is het verschonen, voeding, 10 minuten rechtop houden en daarna vaak slapen. Ze gaat om de dag in bad en dat doe ik voor de voeding. Ik heb alleen deze volgorde gekozen, omdat ze snel spuugt, maar volgens mij kun je er alles van maken. Zou me niet zoveel aantrekken van wat die zwangerschapsgymjuf zegt.
Bedankt voor jullie antwoorden! Arend gaat om de dag in bad. Ik ben het vandaag voor het eerst bewust aan het proberen volgens: slapen, voeden, knuffelen, spelen, slapen. En ik moet toegeven, het loopt tot nu toe als een trein! (maar de dag is nog niet voorbij) Na het voeden moet ik hem sowieso 10-15 min rechtop houden ivm spugen, net als bij Jo. Gelukkig wordt het spugen nu minder, er past nu natuurlijk ook meer melk in zijn buikje
Oja, en dat 'verplicht' slapen tussen de voedingen in blijkt echt nodig te zijn volgens de zwangerschapsgymjuf. En een half uur slapen is volgens haar niet voldoende, het heeft te maken met de remslaap e.d.
lijkt me ook erg moeilijk een kind verplicht te laten slapen geen idee hoe dat moet mijn zoontje is meestal een uur uit bed incl fles en dan wordt hij moe en leg ik hem in bed en slaapt hij (vaak) tot de volgende fles maar de een heeft nou eenmaal meer slaap nodig dan de ander