Kraamverzorgende en weer werken na de zwangerschap

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door Mininees, 10 feb 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.078
    286
    83
    Emmeloord
    O en nu werk ik als oproeper in de weekenden. Heel fijn dat dit zo kan gezien de gezongen van een van onze dames.
     
  2. Mininees

    Mininees Lid

    1 mrt 2017
    27
    17
    3
    NULL
    NULL
    Ik weet wel dat mijn collega borstvoedingsverlof heeft. Die mag in dr nachten niet opgeroepen worden
     
  3. Mininees

    Mininees Lid

    1 mrt 2017
    27
    17
    3
    NULL
    NULL
    Je hebt in principe recht op 25% van je werktijd om te voeden en/of te gaan kolven vandaar dat ik het ook zo'n lastig onderwerp vond haha
     
  4. Mininees

    Mininees Lid

    1 mrt 2017
    27
    17
    3
    NULL
    NULL
    Gaf die kraamvrouw zelf dan ook bv? Lijkt me zo confronterend voor een kraamvrouw als ze geen bv heeft en wij als kraamverzorgende zetten dan afgekolfde melk in hun koelkast :oops: of deed jij dat niet in hun koelkast?
     
  5. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Eigenlijk zouden ze tijdens de intake voor de kraamzorg gewoon moeten vragen of je het oké zou vinden om een kolvende kraamverzorgende te hebben. Zou een hoop oplossen. Ze vragen het ook over roken bijvoorbeeld.

    Ik zou er als kraamvrouw geen enkel probleem mee hebben! Zelfs niet als mijn borstvoeding onverhoopt niet zou lukken.
     
  6. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.078
    286
    83
    Emmeloord
    Nee hoor maakt niks uit. Als ik op de eerste dag binnen kwam dan maakte ik gelijk kenbaar dat ik graag 2x wilde kolven en dat zij daar geen hinder van zou hebben. Ze betaald die tijd ook niet, en als er wat is mag ze altijd roepen.
    Ik had de melk in een tasje met vrieselement. Dus niet perse koelkast afhankelijk. En kwetsend... het is hoe je het brengt. Vrouwen kiezen of ze bost of flesvoeding willen geven. En je kunt uitleggen dat zij nog in de opstartfase zit met de voeding. Je bent ook een mooi voorbeeld voor als zij later weer gaat werken.
    Ik vond het ook wel eens naar als het bij iemand moeilijk op gang komt. Maar je kunt echt steun zijn, of zelfs donor Haha ;)
    Ik heb altijd netjes ergens mogen kolven. Zelfs tijdens bevallingen en in ziekenhuizen. Echt geen probleem. Tot 9mnd geen nachten hoeven doen. Ik heb tot 12 mnd gekolfd bij de eerste en bij de tweede tot meer dan een jaar. Helaas ben ik geen snelle kolfster, maar met 20 minuten of 2x15 kwam ik een heel eind. Soms pakte ik nog 10 minuutjes al gezin sliep.
    Gelukkig is borstvoeding op verzoek. Dus ik was ‘flexibel’ met als richtlijn elke 4 uur. Dat werkte het beste in het begin.
     
  7. weetutniet

    weetutniet Actief lid

    19 jun 2014
    310
    0
    16
    thv Friese Antillen
    Dit is ook wat ik mij afvraag...
    Ik hoop in april te starten met de opleiding tot kraamverzorgende.
    Ik heb alleen gastpuder of kdv waar mijn kinderen heen zullen gaan en in de nacht en weekenden is mijn man thuis.
    ( snachts zal nog niet voorkomen omdat ik nog bv geef)
    Mijn kinderen zijn bijna20mnd en bijna 12 weken.
    Gastouder en kdv zijn beiden flexibel maar er is een flink prijverschil in flexibele opvang ik moet van kdv 1,80 per uur extra betalen.. naja dat loopt flink op.
    Nu is er een kraamverzorgster die neemt zoveel uur af bij gastouder of kinderen nu heengaan of niet.. want dat is goedkoper dan het flexibele tarief
    Ik heb op dit moment nog flexibele opvang omdat ik op oproep werk.. maar de dagen zijn vrijwel gelijk dus ik heb die dagen vastgezet en mocht ik eens anders moeten werken dan doe ik daarvoor flexibele opvang.
    Naja heel verhaal...
    Maar goed... ik heb uitgerekend op basis van 100 uur per maand betaal ik met toeslag zo n 50euro meer bij kdv dan bij gastouder... gastouder is wat verder weg dus voor mij nagenoeg gelijk aan de bedragen.
    Maar wat ik mij afvraag is hoe het in de pratijk gaat.... is het te doen om bijv. Elke dag 8 uur af te nemen en dan bijv. 2a3uur flexibel bij eerste dag... of als je op wacht staat.. is het te doen om dan te bellen.. ik kom.mijn kinderen nu brengen( de tijd die je wel afneemt maar nog niet gebruikt had)
    Gastouder en kdv hebben bij mij allebij een 10 maar gastouder is 15min rijden en kdv zit zowat om de hoek.. nu kdv omdat mijn werk 1 minuut lopen is.

    En ik zou mij niet laten ontmoedigen om te kolven als een gezin er niet achter staat om welke reden dan ook... dan kan er beter iemand anders heen die niet hoeft te kolven... of desnoods in de auto... ik zou de druk van de melk 10x erger vinden dan kolven in de auto. Ik heb eens gewoon op de wc gekolfd omdat dat mij gewoon even beter uitkwam... ik mag op het werk zelf mijn kolfruimte uitkiezen ik heb een loper dus kan zo even een ruimte ingaan.. (tenzij die gereserveerd is natuurlijk, maar dat zijn ze nooit allemaal tegelijk) zoveeel mensen zoveeel meningen..
     
  8. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.078
    286
    83
    Emmeloord
    Betreft opvang ligt het aan hoeveel uren je gemiddeld werkt wat het kost en wat je terug krijgt. Maar soms een ruildagen van maken kan ook. Uiteindelijk hebben wij wel voor 3 vaste dagen gekozen. Ook omdat ik in de vrije week het huis even kon doen of even bij kon slapen, maar vooral voor de kids die de regelmaat gewoon heel erg fijn vinden. Hier is de opvang van 6.30-19.00 open geloof ik. Op zn vroegst bracht ik ze conform contract om 7.30 uur. En ik zorgde dat Mn wacht rond het weekend was. Dan is mijn man thuis.
     

Deel Deze Pagina