Kraamzorg niet meer gegarandeerd

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Huismuisie, 11 nov 2025.

1. enceinte

enceinte Actief lid

17 aug 2023
    491
    492
    63
    Vrouw
    Bijna anderhalf jaar geleden hadden wij ook amper kraamzorg. Zomer periode en personeels tekort. Mail gekregen dat we beroep moesten doen op familie/vrienden omdat de minimale kraamzorg niet gegarandeerd kon worden. In 4 dagen 2 verschillende hulpen gehad die er maar 2,5 uur waren. De medische checks en op hun tablet, verder niets. Dan gingen ze voor de middag door naar het volgende huis, daarna soms zelfs nog een adres. Ik snap wel dat wanneer de dagen er zo uit komen te zien de tekorten in kraamzorg alleen maar groter worden.

Toen wij van het ziekenhuis naar huis mochten en de kraamzorg moesten inlichten was er ook niemand beschikbaar, ze kwamen pas de volgende middag. Voor mij niet erg omdat ik al 2 kinderen had en wist wat ik kon verwachten maar vond het wel vreemd.

2. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.109
    16.648
    113
    Dat was 5,5 jaar geleden ook al. :oops:

Peonia vindt dit leuk.
  3. mamabri

mamabri Fanatiek lid

15 aug 2021
    4.326
    5.677
    113
    Vrouw
    Superslechte ontwikkeling. En dat terwijl Nederland echt heel lang vooruit was qua geboortezorg

en ook zorgelijk dat sommige nieuwe ouders geen kraamzorg kiezen ivm eigen bijdrage, terwijl iedereen weet dat de babysterfte in Nederland lang heel laag is geweest door de geboorte zorg

Zoe123, Saartje33, Zuul en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    14.165
    16.192
    113
    Vrouw
  5. Glass

Glass Fanatiek lid

29 mei 2017
    2.299
    1.117
    113
    Vrouw
    Zo zonde!
    Bij de eerste hadden wij er zelfs 2, bijna 14 jaar geleden dan.
    En inderdaad soms super belangrijk.

6. Linda86

Linda86 VIP lid

Mijn oudste is al ruim 17 en toen was dat ook al. Ik ben in de nacht van zondag op maandag bevallen in het ziekenhuis. In de ochtend meteen naar huis gegaan en toen konden we vanaf dinsdag kraamzorg krijgen. Gelukkig is er toen wel even iemand langs gekomen om wat dingen uit te leggen, omdat het onze eerste was. En de verloskundige heeft toen extra controles gedaan.

Ik voelde me gelukkig goed en kon eigenlijk alles zelf + mijn man had een week vakantie opgenomen. Als je echt bedlegerig bent/weinig zelf kunt, is het wel heel lastig. Alhoewel nu het verlof voor vaders/medemoeders (weet even niet hoe dat heet?) wel veel beter geregeld is natuurlijk.

7. Mim89

Mim89 VIP lid

29 jan 2019
    11.147
    9.749
    113
    Vrouw
    Ik heb recht op 49 uur verdeeld over 8 dagen. Maar er is al bij gezegd dat het kan zijn dat het minder wordt ivm personeelstekort. De uren die ik in het zkh blijf (moet 12-24u blijven) gaan er vanaf. Moest me ook echt met 8 weken zwanger al aanmelden omdat ik anders kans had dat er gewoon geen kraamhulp beschikbaar zou zijn.

8. mamabri

mamabri Fanatiek lid

15 aug 2021
    4.326
    5.677
    113
    Vrouw
    Dat vind ik dan niet zo gek, dat had ik bij mijn oudste al zo. Wel in de grote stad, maar dat is al 29 jaar geleden

Mim89 vindt dit leuk.
  9. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    19.122
    18.063
    113
    Bij de oudste was het ook al dat ze zeiden dat er tekorten waren. Pas bij de laatste baby heb ik er wat vsn gemerkt. Al viel het ook ongelukkig uit.
    Nr1 deed alleen bevallingen+opstart
    Nr2 werkte vr-ma
    Nr3 ging op vakantie
    Nr4 had stagiaire bij maar 2 gezinnen op 1 dag. Al vond ik haar echt niet fijn ook dus was niet erg dat ze er kort was:oops: ze deed dr werk wel goed maar ik miste de connectie en vond haar teveel "op het boekje".

10. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    19.122
    18.063
    113
    Dat is altijd al zo geweest toch? Ik had bij de oudste eerst ook indicatie voor zoveel mogelijk uur. Maar werd keizersnede dus van die dagen ziekenhuis gingen er uren kraamzorg weg.

Jo79 en Saartje33 vinden dit leuk.
  11. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.412
    5.660
    113
    Kraamzorg is natuurlijk heel erg fijn. Maar het is medisch gezien echt niet noodzakelijk dat iemand hier komt koken of mijn huis gaat schoonmaken. Op wat uitzonderingen na (die een indicatie kunnen krijgen) heb je gewoon een partner die verlof kan opnemen. En veel zaken kan je prima zelf regelen (boodschappen of maaltijden bezorgen, schoonmaakster etc). Heel fijn maar luxe dus. Dat kan je partner regelen. Laat die extra zorg liever gaan naar alleenstaande ouderen die thuiszorg nodig hebben. De verloskundige doet de medische controles en de kraamzorg kan in 2 a 3 uur prima de overige controles doen en helpen met de verzorging. Zeker bij een 2e of volgende kind weet je wel hoe het gaat. In de huidige tijd is zoiets niet langer houdbaar.

Nellie4 vindt dit leuk.
  12. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    11.353
    13.287
    113
    Vrouw
    Zuiden van het land
    Ik ben dit toch echt niet met je eens. In Nederland was dit juist altijd heel goed geregeld met het oog op de moeder en baby snel weer naar huis ipv in een ziekenhuis of geboortehotel.
    Of een thuisbevalling is uiteraard ook altijd een optie als je dat wil en er is geen indicatie.

Zeker als je voor het eerst een kindje krijgt. Juist in de huidige tijd waarbij iedereen lekker individualistisch is en vooral niks van moeder of schoonmoeder wil aannemen is kraamzorg echt een hele fijne uitvinding. Die eerste paar dagen zijn zo belangrijk voor de binding. Als je dan alleen maar loopt te panieken dan kan dat echt wel veel bepalend zijn voor de rest.

Ook het helpen met de opstart van borstvoeding kan de kraamzorg heel goed doen. Vroeger ging die informatie van de vrouwen generatie op generatie.

En ook hier loopt de meest kwetsbare groep achter de feiten aan. Want heb je geld en een mooi schoon huis zal het allemaal wel in orde komen. Heb je je waarschijnlijk goed ingelezen.
    De groep die denkt dat het allemaal wel los zal lopen loopt als eerste met zn neus tegen de feiten aan.

Zoe123, Saartje33, mamabri en 4 anderen vinden dit leuk.
  13. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.988
    3.479
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Heftig hoor... het tekort is er inderdaad al lang - wat anderen al zeggen; zeker in bepaalde (vakantie) periodes. Maar helemaal géén kraamzorg vind ik wel heftig. Zeker bij 1e kindjes. Het is voor veel mensen zó anders dan ze zich voor hadden gesteld. De zorg voor een klein baby'tje -de impact op je zelf, de vermoeidheid, de stress van de verantwoordelijkheid. De verschillende adviezen van allerlei kanten, hoe doe je het goed???

Misschien kun je in een paar uurtjes veel leren - maar oh wat was het fijn dat er die andere uren iemand was met kennis van een pasgeborene op wie je terug kon vallen. Iemand die meer deed dan alleen praktische dingen. Met wie je zorg kon delen die eerste week.

Ik was dus erg blij dat wij de volledige kraamzorg kregen, omdat onze kraamverzorgster zelf fysiek niet in staat was om 2 gezinnen te doen - dus kregen wij haar helemaal als het ware. Arina. Bij een tweede kindje vind ik het wat anders (tenzij er heel veel jaar weer tussen zit!) .

Maarja, al dat personeelstekort.. oef... lastig hoor.

Saartje33 vindt dit leuk.
  14. Koalabeertje3

Koalabeertje3 Bekend lid

22 apr 2025
    899
    985
    93
    Vrouw
    Totaal niet met je eens. Ik ben blij dat we bij onze jongste kraamzorg hadden, en dat zij alles zo goed in de gaten hield anders weet ik wel zeker dat zij er nu niet meer had geweest. Binnen 3 uur lag zij op de ok in het Sophia
    Ze komen ook helemaal niet voor het koken en schoonmaken. Weet niet hoe je daarbij komt? Ze komen voor verzorging moeder en kind, houden daarvan de was en kamers bij + de badkamer. Verder zijn zij niet verantwoordelijk voor het huishouden en het koken.

Daarom kan ik mensen die bewust geen kraamzorg kiezen echt niet begrijpen. Maar goed, zal ook zo zijn omdat wij dit mee hebben gemaakt.

Zoe123, Saartje33 en Huismuisie vinden dit leuk.
  15. Gezelligehuismus

Gezelligehuismus Actief lid

28 sep 2025
    497
    406
    63
    Ik moest 10.5 jaar geleden juist moeite doen om geen kraamzorg te krijgen. Uiteindelijk toch een paar uur gehad. Bij de eerste 19 jaar geleden meer uren. Wel beide keren zelfde kraamverzorgster.
    Zou het nu echt weigeren als ik nog een kind zou krijgen, vond het een onzinnige inbreuk op de privacy van ons gezin.
    Maar voor mensen die het nodig hebben zou het er wel moeten zijn.

16. Gezelligehuismus

Gezelligehuismus Actief lid

28 sep 2025
    497
    406
    63
    Aan mijn lijf hebben ze niets te zoeken, en de was en kamers bijhouden doe ik zelf wel, ook tijdens de kraamweek. Liet me bij de tweede echt niet meer mijn bed in praten en fruithapjes eten.
    Vind dat er echt meer rekening gehouden mag worden met het kraamgezin. Hier kwam de verloskundige onaangekondigd binnenstormen om half 9 s ochtends, iedereen sliep nog en mijn verbouwereerde dochter van nog geen 9 liet haar van schrik binnen en ze stampte zo door naar de slaapkamer waar wij nog lagen te slapen.

En natuurlijk zijn er uitzonderingen zoals bij jullie gebeurd is, maar ik hoef geen mensen in mijn huis die zich overal mee bemoeien.

17. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    12.139
    5.466
    113
    Ik zou het dan ook logisch vinden als ze eerst sowieso iedereen met een eerste kindje voorzien. En dan kijken naar de rest wat nog haalbaar is

Vulpen, Saartje33, Zuul en 2 anderen vinden dit leuk.
  18. mamabri

mamabri Fanatiek lid

15 aug 2021
    4.326
    5.677
    113
    Vrouw
  19. mamabri

mamabri Fanatiek lid

15 aug 2021
    4.326
    5.677
    113
    Vrouw
    Eens! Deels…

want ook bij nr 2 en 3 was ik er toch wel uit gek genoeg.

Tussen kind 1 en kind 2 zat 14 jaar. En de start van nr 2 was niet goed, ze dronk nauwelijks. Verloskundige kwam steeds tussendoor omdat CB niet wilde komen ondanks de zorgen.ze viel zo veel af.

Dus toen de kraamverzorgster ‘s morgens voor het laatst was zei ze: als je het niet vertrouwd: bel de huisarts. ‘s middags gebeld, want ze sliep alleen maar en een uur later lag dochter op neonatologie. En bleek dat zij dronk als een prematuur terwijl ze op tijd was geboren. Daar heeft ze echt een tijdje gelegen om op krachten te komen.

wat als ik geen kraamzorg had gehad? Ik denk oprecht dat dat niet goed was gekomen

en bij nr 3 wist ik het wel, maar toch ook handige tips die ik graag bij nr 1 en 2 had geweten

kraamzorg is zó ontzettend belangrijk! Dat wordt naar mijn idee ontzettend onderschat en ontzettend ondergewaardeerd. Vaak wordt de kraamhulp ook ingezet als veredelde schoonmaakhulp

Zoe123, Athina en Saartje33 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina