Minder kraamzorg door tekort aan personeel.

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Nathalie4, 23 jun 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nathalie4

    Nathalie4 Actief lid

    13 apr 2014
    178
    33
    28
    Dag meiden,
    Hier een vraag, ik heb van het kraamzorgbureau te horen gekregen dat ze kampen met een tekort en ik misschien maar drie uur per dag kraamzorg krijg. Wie heeft er ervaring met bevallen in de zomer? Ik zou er zo van balen!! Dit is mijn derde en kijk er zo naar uit om een week niets te doen straks!
    Hoop van jullie te horen ,
    Liefs
     
  2. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Ik ben eind juli uitgerekend en ook te horen gekregen dat het kan zijn dat het maar 4 u per dag wordt. Ik vind het eerlijk gezegd niet zo erg... bij mijn oudste stuurden we de kraamzorg bijna iedere dag eerder naar huis.

    Heb je wel hulp van anderen in de kraamweek? Hier is mijn vriend drie weken vrij.

    Ik baal meer van de tekorten in het ziekenhuis en dat er dus kans is dat ik niet in het ziekenhuis van mijn voorkeur (of zelfs tweede keus) terecht kan.
     
    Nathalie4 vindt dit leuk.
  3. Meisje93

    Meisje93 VIP lid

    21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Vriendin heeft het gehad.
    kreeg 3-4u zorg per dag. Maar die persoon deed nog meer dan de kraamverzorgster die ik de hele dag had rondlopen. :roflmao:
    Zij vond het op zich niet vervelend. Ze kwam in de ochtend, en in de middag lagen ze toch beiden te slapen.
     
    Nathalie4 vindt dit leuk.
  4. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.588
    10.483
    113
    Ik heb een zzp-er gevraagd om te komen, maar ik ben bang dat je daar al te laat voor bent. Ik moet wel grinniken (op een positieve manier!) om je zin dat je uitkijkt naar een week niets doen :) ik hoop voor je dat het mee gaat vallen!
     
    roever en Nathalie4 vinden dit leuk.
  5. Kimmetjuh90

    Kimmetjuh90 VIP lid

    14 dec 2017
    16.976
    9.921
    113
    Vrouw
    Postbezorgster
    Ik ben 13 juli uitgerekend, maar ze komt eerder (geplande keizersnede) en hier krijg ik ook maar 4 uur per dag, maar vind t ook niet zo erg, heb mijn huis liever voor mezelf zonder vreemde erin:roflmao:
    En mijn man gaat het bed verschonen, want bed kan ook niet op klossen, dus moet een matras op mijn deel voor de controles :)
     
    Marsepein en Nathalie4 vinden dit leuk.
  6. Nathalie4

    Nathalie4 Actief lid

    13 apr 2014
    178
    33
    28
    @Flamingooo snap dat je jezelf drukker om het ziekenhuis maakt! Ik heb het voordeel thuis te willen bevallen.
    @Dubbelgeluk haha ja snap dat je daar om moet lachen. Maar zoveel zin in dat ik even niet de leiding hoef te nemen in koffie zetten, schoonmaken en koken. En gewoon de hele dag in bed kan blijven liggen met de baby.

    Ik had echt geen idee dat dit voorkwam dus nooit bij stilgestaan om een zzper in te huren...
    Mijn man is ook thuis hoor , maar had bedacht dat die lekker met onze andere twee kon keutelen en dan ook niet alles hoefde te doen.
    Maar goed, hoop dat het misschien toch goed komt
     
  7. Nathalie4

    Nathalie4 Actief lid

    13 apr 2014
    178
    33
    28
    Ha toevallig! Ik ook de 13e! En zou willen dat ik er net zo over dacht als jij! Maar oh ik vond het echt heerlijk.
     
  8. Kimmetjuh90

    Kimmetjuh90 VIP lid

    14 dec 2017
    16.976
    9.921
    113
    Vrouw
    Postbezorgster
    Oh wat leuk, zelfde datum! Al ben ik 4 juli al aan dr beurt :)
    Ja, ik cond t in t begin ook helemaal niet fijn hoor, maar kan er toch niets aan veranderen... ze hebben nou eenmaal.een tekort...
    Had ik dat eerder geweten, dan had ik een ander bureau gezocht zeg ik je heel eerlijk.
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  9. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.858
    7.805
    113
    Amsterdam
    Is helaas een bekend probleem in de zomer. Met onze dochter zelfs in juni gehad, daarom deze keer ook voor een ander kraambureau gekozen. En ze gaaf aan dat zoals het er nu uitzag dit dan niet een heel groot probleem moest zijn.
    Vorige keer ook verlenging gehad omdat ik een gecompliceerde keizersnede had gehad en de bv niet goed opgang kwam.
    Als ik pech heb wordt het deze keer ook niet een makkelijke omdat Mn placenta mogelijk ervoor blijft liggen.
     
  10. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik heb bij de vorige 2 maar 4 uur per dag gehad en deze zwangerschap weer, ik vind het ideeaal.. Niet de hele dag zo'n kraamhulp in huis.
    Maar kan me voorstellen dat het vervelend is als je het wel graag de hele dag wil, kun je extra hulp krijgen van jouw partner of familie?
     
  11. Langmuts

    Langmuts Fanatiek lid

    1 okt 2018
    2.928
    2.250
    113
    Kun je niet via een ander bureau nog uren voor de middag erbij krijgen?
     
  12. Roetje08

    Roetje08 Niet meer actief

    Hier in België is 4u per dag standaard en kan zelfs per 2u, wij doen zonder, de eerste 3 dagen zijn we toch al in het ziekenhuis. Zou niet weten waarom je een hele dag iemand anders in je huis zou willen, wat doen die dan de hele tijd?
     
  13. SAARC

    SAARC Fanatiek lid

    16 nov 2018
    1.676
    2.387
    113
    Hier sta je als alles ok is al na 3 uurtjes buiten. Das nog al een verschil met 3 dagen 24 uur een verpleegkundige die er is met een belletje.
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  14. Roetje08

    Roetje08 Niet meer actief

    Maar hoe ik het zie, is het toch vooral huishoudelijk werk en eventueel wat met de andere kinderen of baby bezig zijn? Zo is het toch in België. Er komt wel dagelijks een vroedvrouw (verloskundige) langs om jou en de baby te verzorgen als je dat wil, maar die is er hoogstens een halfuur.
     
  15. honkeytonk

    honkeytonk Fanatiek lid

    5 mrt 2018
    1.165
    868
    113
    Thuis
    De eerste paar dagen helpen ze vooral met verzorging van jou zelf en de baby, controles, en wat tips & tricks rondom de baby. (en dan zorgen voor een schoon bed) Dat hebben jullie 24/7 in het ziekenhuis, hier is dat dan rond de 6 uur op de dag die eerste dagen. Dus die uren worden gewoon meer verdeelt. Ik heb totaal 49 uur kraamzorg: De bevalling ondersteunen ze al in, dan zijn je eerste uren al weg, en daarna komen ze in de eerste dagen wat langer en de laatste dagen wat korter. Maximaal, incl bevalling, de uren verdeelt over 8 dagen. als je 3 dagen van 24 uur rekent, zit je daar al heel ruim boven :).

    Na een paar dagen zal het wat meer huishoudelijk en verzorgen zijn, zodat je als mama kan slapen met de baby bijv, zorgen dat je genoeg drinkt en eet, zorgen voor een schoon bed en douche/toilet. en ze zijn er nog voor vragen rondom de baby verzorging (En de standaard controles, maar die duren niet zolang).
     
    Happyhope en Nina Sanders vinden dit leuk.
  16. Loes33

    Loes33 Bekend lid

    10 aug 2018
    890
    629
    93
    Vrouw
    Wij hebben hier ook bericht over gekregen voor september. Ik ben daarom overgestapt naar een ander bureau. Op zich vind ik 4 uurtjes niet erg, maar dit kunnen ook 4 uur in de middag zijn en dat hoeft voor mij niet zo. Dan ben je al opgestart, heb je gegeten en gedoucht etc.

    Ik vond het wel heel fijn bij mijn eerste. Vooral de hulp bij de bv en borstontsteking was fijn, daar waren we zo een halve dag mee kwijt.
     
  17. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.910
    1.188
    113
    Nederland
    Hier het zelfde. Bij de oudste kon de 1e kraamhulp maar 3 dagen blijven en de overige dagen zouden we een andere krijgen, hier heb ik voor bedankt. Uit eindelijk dus maar zo'n 12 uur kraamzorg gehad.

    Tijdens het intake vorige week ook aangegeven dat ze geen huishoudelijke taken hoeft te doen. Persoonlijk houd ik niet van vreemde mensen in mijn huis, laat staan dat ze aan mijn spullen komen. Ze konden 24 uur in elk geval garanderen en mocht het echt nodig zijn dan waren meer uren wel mogelijk, maar dan waarschijnlijk meerdere kraamverzorgers.
     
  18. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Heerlijk toch :D
    Ik ben zwanger van de 3e en heb juist minimale kraamzorg aangevraagd.
    Vorige keer zei de kz zelf al dat ze niet veel te doen had omdat ik zelf zoveel deed.
     
  19. Ocean83

    Ocean83 Bekend lid

    13 mei 2015
    731
    82
    28
    Kraamzorg is voor mij nieuw, in het buitenland doen ze daar niet aan. Mij lijkt eigenlijk 3 uur per dag al veel :|
     
    kly073 vindt dit leuk.
  20. SAARC

    SAARC Fanatiek lid

    16 nov 2018
    1.676
    2.387
    113
    Ze helpen met heel veel dingen waar je in het buitenland in het ziekenhuis hulp bij krijgt,ze helpen bij de bevalling (thuis maar hier ook bij de poliklinische bevallingen) ze helpen met borstvoeding/flesvoeding, ze leren je hoe je je baby verzorgt, ze verzorgen jou( bijvoorbeeld zorgen voor fruit/lunch/genoeg drinken), ze kijken of alles medisch goed blijft gaan, denk aan hechtingen, krimpen van de baarmoeder, kijken of er geen infectie ontstaat, kijken of het met de baby goed gaat; plas/poepluiers, of ze niet te geel zijn/ alert genoeg/ niet te veel afvallen en weer in gewicht aankomen ect, ze zorgen ervoor dat alles hygiënisch is en blijft (ruimte waar je verblijft, bed verschonen, badkamer, wc, en voor een stuk doen ze ook de was. Als er andere kinderen zijn helpen ze met de verzorging daar van.
    Dat is toch een flink takenpakket waarvan ik vast nog iets vergeten ben.
     
    Whoopy, Zoe123, Rosy90 en 3 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina