Krampjes, koemelkvrij dieet borstvoeding. Wat mag wel/niet o.a. qua vlees

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Madeliefje29, 30 mei 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Madeliefje29

    21 apr 2021
    18
    3
    3
    Vrouw
    Mijn zoontje is morgen 11 weken oud. Hij heeft veel last van krampjes, sinds dag 2. Nu sinds 4 dagen aan een koemelkvrij dieet op advies consultatiebureau omdat ze misschien nog denken aan een overgevoeligheid voor koemelk.
    Misschien dat de krampjes een beetje minder zijn, maar niet heel duidelijk. Het inslapen gaat nog moeilijk, dan begint hij weer te gillen en schoppen met zijn beentjes. De meeste slaapjes overdag zijn alsnog in de draagzak tot nu toe.

    Hoe snel merkten jullie effect van een koemelkvrij dieet? En was het dan gelijk een groot verschil?

    Ik koop het meeste bij de ah, want ik vind het fijn dat er bij sommige huismerken achterop staat ‘melkvrij’ en ik heb bij de bakker brood gekocht waar geen melk in zit. Vlees bij de ah staat achterop ‘lactosevrij’, maar ik zie er niets in zitten qua ingrediënten wat melk is of één van de andere benamingen die in een ziekenhuisfolder staan. Mag je dit dan gewoon hebben? Zoals hamburgers, ham, filetlapjes? Maar hoe zit het met vleeswaren? Ook bij salami staat lactosevrij. Ik vind het toch best moeilijk. Heb vandaag ook dropjes en spekjes gekocht die lactosevrij zijn en geen melk op genoemd staat. Ik mis de chocolade al haha.

    Verder nog iemand een geniale tip voor krampjes? Heb voor mijn gevoel al bijna alles geprobeerd; infacol, pauzes in voedingen, voeden met tepelhoedje om het iets gedoseerder te laten drinken (maar is nu niet zo gulzig meer en geen stuwing meer), 2x bij osteopaat geweest, nu 9 dagen probiotica. Heb ook een pittenzakje voor zijn buik. Het zal vast met een paar weken iets beter gaan (zeg ik al een tijdje :))
     
  2. Madeliefje29

    21 apr 2021
    18
    3
    3
    Vrouw
    Ik lees nu dat het lijkt alsof hij alleen krampjes heeft tijdens het inslapen, maar het is vooral na een tijdens voeding huilerig en gillen. En als hij moe is, waardoor hij slecht (in)slaapt. Met voeding lijkt het misschien iets beter, maar ik weet het niet zeker. Ik heb vaker gedacht dat het wat beter ging en daarna ging het weer minder. Het wordt toch wel echt zwaar. Alsmaar wiegen en dragen in de draagzak. Ik had de hoop dat het na die 6-8 weken piek wat zou verbeteren ;)
     
  3. autumn86

    autumn86 Bekend lid

    3 sep 2014
    769
    530
    93
    Op je lijst hulpverleners mis ik een IBCLC lactatiekundige. Laat deze meekijken met de voeding. Hoe is de mondanatomie?
    Lactosevrij is eigenlijk niet zo interessant, lactose zit ook in jouw melk, het is gewoon melksuiker.
    De melkeiwitten zijn interessanter, let ook op wei. Het is helaas volledig etiketten lezen. Gelinkt aan koemelkeiwitten zijn problemen met Soya, dus dat kan je beter ook laten staan en vooral niet je intake van melk vervangen door soya.
     
    Madeliefje29, Zoe123 en S2909 vinden dit leuk.
  4. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Je moet inderdaad op alles met melk letten, niet alleen of het lactosevrij is. Hier merkte ik na een week goed verschil en na 2-3 weken een ander kind. Gevoeligheid voor soja en ei komt ook regelmatig voor. Je zou dat ook kunnen schrappen als het met een paar dagen niet minder wordt.

    Je hebt wel wat chocolade zonder melk. Moet je even kijken of het vegan is :) Tegenwoordig is er van alles vegan, dus opzich is er wel keus. (Zit misschien wel soja in dus als je dat laat staan wordt je keus wel beperkter).
    Succes!
     
    Leraje en Madeliefje29 vinden dit leuk.
  5. DR87

    DR87 Fanatiek lid

    2 mei 2016
    1.125
    431
    83
    Onze dochter heeft vrij lang last van krampjes gehad, ik denk 4 maanden. En het inslapen ging sowieso moeizaam, maar ik denk dat dat los stond van de krampjes. Ze wilde gewoon graag bij ons zijn, dus bij ons gehouden in de draagdoek. Met sprongetjes was het nog wat erger. Wij hebben niet zoveel aan de krampjes gedaan behalve uitzitten. Ik weet nog bij onze zoon dat het allemaal weinig effect had (hij had daarnaast verborgen reflux).
    Als je aan koemelk denkt is dat uiteraard het proberen waard, maar als dat weinig verschil maakt denk ik toch dat het een kwestie van tijd is.
     
    Madeliefje29 vindt dit leuk.
  6. Madeliefje29

    21 apr 2021
    18
    3
    3
    Vrouw
    Bedankt voor de reacties! Ik heb tot nu toe inderdaad de soja ook laten staan en bekijk alle etiketten en vergelijk het met alle bestanddelen die genoemd staan in de folder van het diakonessenhuis. Alleen gisteren beschuit gebruikt om gehaktballen te maken, daar zat wel soja in. Het gaat nu wel een stuk beter de laatste dagen. Eigenlijk is hij de wakkere momenten nu blij en rustig. Alleen niet bij aankleden of badje, maar dat vind hij gewoon niet zo leuk :)

    De vraag is natuurlijk of het aan de koemelk ligt of toeval is, maar ik heb met het consultatiebureau afgesproken om het 4 weken te doen, daarna herintroduceren en kijken of het dan weer slechter wordt.

    Ik denk inderdaad dat het slapen er los van staat. Hij begint erg hard te huilen als hij moe is en helaas valt hij moeilijk in slaap. Alleen de draagzak gaat redelijk en soms ingebakerd in bed. Kinderwagen gaat even helemaal niet meer en soms moet ik gewoon een hele tijd wiegen. Ach ik ben al dolgelukkig dat hij als hij wakker is niet meer zoveel huilt :D
     
    DR87 vindt dit leuk.
  7. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Ahhh zo herkenbaar hoor! Slapen is hier nog een ramp. Moet bijna altijd met krijsen gepaard gaan.. Maar fijn dat je verder een blije baby hebt nu! Zou het wel even de tijd geven eigenlijk om de darmen zich te laten herstellen. En als je gaan provoceren met kunstvoeding want als je nu zelf wat eet dan duurt het weer een tijd voor het uit je borstvoeding is.
     
  8. Madeliefje29

    21 apr 2021
    18
    3
    3
    Vrouw
    Bedankt voor de tip, maar van kunstvoeding kunnen ze toch sowieso krampjes krijgen omdat ze daaraan moeten wennen? Wat rot dat het slapen bij jou nu nog moeilijk gaat!

    Ik was denk ik net wat te enthousiast. Hij werd net weer gillend wakker in de draagzak. Ach, laten we hopen dat het in zijn geheel gewoon wat beter blijft gaan :)
     
  9. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Ja van kunstvoeding kan dat ook.. heb je nog gekolfde melk van voordat je op dieet ging? Je zou dat kunnen proberen.
     
  10. Madeliefje29

    21 apr 2021
    18
    3
    3
    Vrouw

    Niet veel helaas, maar 60ml..
     
  11. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Ah nee dat is niet veel. Kun je nu nog wat opsparen? Mocht hij dan toch flink last hebben kun je af en toe een flesje gekolfde melk geven tot je borstvoeding weer vrij is van melk/soja..

    Gedoe allemaal hè :( Wij hebben wat langer gewacht met provoceren en toen dat met kunstvoeding gedaan.. Vond t ook wel fijn even rust na zo’n tijd van onrust (ook voor de baby maar als ouder zijnde heb je dat ook nodig).
     
  12. Madeliefje29

    21 apr 2021
    18
    3
    3
    Vrouw
    Ja ik moet sowieso proberen wat melk te gaan opsparen ivm weer starten met werken volgende maand.

    Vandaag weer twee keer veel krampjes en huilen nadat hij wakker werd. Stom hè, dan ben ik nu aan het twijfelen of het toeval was dat het twee dagen heel goed ging of dat het toch nu komt door dat beschuit met soja gisteren. Ik zal de soja vanaf nu laten staan ook. En dan nog gewoon de komende drie weken kijken en dan beslissen wat we doen met provoceren.

    Heel fijn om te horen hoe jullie het hebben aangepakt! Het maakt me soms toch onzeker zo’n onrustige baby. Mijn dochter had dit allemaal niet, maar was wel een moeilijke slaper.
     
  13. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Ja zou alles even laten staan en dan kijken. Blijft lastig want krampjes oid hoort er tot bepaalde hoogte wel bij. Maar je voelt zelf wel het beste aan of er meer is. En met bv is het gelukkig wat makkelijker om het te testen (duurt alleen even voor je melk schoon is).
    Onze dochter ging wel beter slapen trouwens hoor zodra de melk goed was. Alleen het inslapen blijft een ramp helaas.. vaak nog een of twee keer wakker. Als ze diep slaapt is het goed en dan slaapt ze een paar uur achter elkaar. Zal ook wel karakter zijn. Maar met de koemelk werd ze heeeeel vaak wakker, veel onrust etc. Overdag sliep ze amper, viel uitgeput in slaap en werd dan na 10 minuten wakker etc.
     
  14. Madeliefje29

    21 apr 2021
    18
    3
    3
    Vrouw
    Ja dat is heel herkenbaar! Met die korte slaapjes vooral overdag, dat gaat nu ook een stuk beter! Blij dat het bij jullie ook goed heeft geholpen.

    Wat mij opvalt is dat hij een stuk minder onrustig is, behalve dan vandaag een paar momenten toch weer ook na het drinken. Maar minder heftig als eerst. Hij was eerst vaak aan spartelen en heel veel scheetjes laten, dat is nu een stuk minder. Ben benieuwd of het door de koemelk komt. Het lijkt wel zo te zijn.
     
  15. S2909

    S2909 Fanatiek lid

    14 nov 2019
    2.299
    3.083
    113
    Vrouw
    Hier twee kindjes met KMA. Oudste zoon heeft heel lang geduurd eer ik wist wat er was. Hij was zo een 5 maanden toen ik melk ei en soja liet staan. Op dat moment had hij last van krampen, vooral s nachts, slecht aankomen eczeem, soms heel moeilijk stoelgang maken en slijm wanneer hij wel stoelgang maakte.

    Eens ik gestopt was met melk enz zag ik na 3 dagen al verbetering, en na 3 weken veel verbetering. Het slechte slapen bleef helaas wel. Dat ging bij ons pas echt weg eens ik op 16 maanden stopte met borstvoeding geven.
     
  16. Madeliefje29

    21 apr 2021
    18
    3
    3
    Vrouw
    Ik weet het niet meer.. Het leek een stuk beter te gaan; ik dacht geen krampjes meer, niet zo hard krijsen en gillen na en tijdens een voeding en wakkere momenten gingen best goed. Na 45min ongeveer word hij moe en begint hij te huilen. Inslapen gaat overal moeilijk, ook in de draagzak of kinderwagen en kan wel tot 30min duren met huilen en krijsen. Maar toch, die pijnlijke krampjes gingen beter.

    Nu heeft hij sinds vanmiddag weer krampjes volgensmij. Hij wordt steeds wakker tijdens zijn slaapjes, huilen, onrustig, gespannen buikje en tijdens en na de laatste twee voedingen weer erg hard huilen en gillen. Nu twijfel ik dus hoe dat nou kan komen. Volgensmij heb ik heel goed opgelet.

    Gisteravond had ik penne zonder koemelk/soja met champignons,spekjes, tomaten en tomatensaus(koemelkvrij). Vanochtend koemelkvrij brood met salami, vanmiddag een wit stokbrood van ah met een gebakken ei en heb een beetje gesnoept van van die snoepsleutels en snoeptomaatjes en komkommer. Daar kan het niet aan liggen lijkt mij.

    Hadden jullie ook wel eens dagen dat het minder goed ging? Of zal het dan toch waarschijnlijk niet aan de koemelk liggen. Ik ben nu twee weken bezig. Ik moet gewoon nog even twee weken doorzetten en dan overleggen met consultatiebureau hoe verder, maar ik wil zo graag alleen maar meer verbetering en niet weer die stappen achteruit..
     
  17. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.413
    5.508
    113
    Vrouw
    Hoe gaat het nu met jullie?
     
  18. Madeliefje29

    21 apr 2021
    18
    3
    3
    Vrouw
    Het gaat best wel goed! Hij heeft eigenlijk geen krampjes meer overdag. Als hij wakker is is hij vrolijk en is het een heerlijk ventje. Als hij moe wordt is het alleen lastig hem in slaap te krijgen of is hij weer erg snel wakker. En dat gaat nog wel eens gepaard met heftig gehuil en gekrijs. Ook wordt hij soms na een aantal minuten vanuit zijn ontspannen slaap savonds ineens gillend wakker en dan lijkt hij sons nog wel krampjes of pijn te hebben. Maar het is niet vergelijkbaar met hoe het was. Zo blij mee!

    Ik ben nu sinds een paar dagen echt een eetdagboekje aan het bijhouden om te kijken of ik een relatie kan vinden met die gilaanvallen savonds en wat ik gegeten heb. Ik ben er namelijk wel achter gekomen dat ik netjes alle koemelk had laten staan, maar in de zaanse mayo zit wel soja, waarvan ik ook dacht dat ik dat allemaal gelaten had.

    Ook heeft hij al 5 weken waterdunne ontlasting. Sinds de start van de probiotica. Op advies van het cb nu gestopt met de probiotica sinds 8 dagen, maar nog geen verschil. Ook heeft hij soms slijm bij de ontlasting. Ik hoop nu met het eetdagboek nog een verschil te kunnen maken. Ik denk aan mogelijke relatie met soja of ei. Maar ik twijfel, ook omdat het overdag best goed gaat.

    In elk geval onwijs bedankt voor al jullie reacties tot nu toe. Het helpt. En het dieet wordt steeds makkelijker. En provoceren wacht ik nog even mee. Ik ben nog steeds zo moe, dus een verslechtering zie ik even niet zitten. Afgelopen 8 dagen ook weer 3-4x drinken snachts. Daarvoor was het 1-2x. Maar dat draait vast weer bij
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  19. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.173
    6.698
    113
    Vrouw
    Dingen uit jouw topic zijn zo vreselijk herkenbaar, dat ik daarom je topic eerst niet geopend heb. Het riep geen fijne herinneringen op ;) Hier was het drinken naast het slapen een probleem. Hij had al heel snel tijdens het drinken last van kramp. Ik heb zó veel voeding gemeden. Ook al het voedsel waar kinderen dan kramp van zouden kunnen krijgen, zoals paprika of bonen. Het was qua eten nogal karig toen. Ik zal mijn topic van toen zoeken en de link delen. Misschien heb je er wat aan.
    Edit: https://www.zwangerschapspagina.nl/threads/baby-7-weken-drinkt-te-weinig.711926/

    Verder is het goed om je ervan bewust te zijn dat één keer (per ongeluk) iets eten met soja/koemelk en dat dat goed gaat, niet betekent dat het vanaf dan goed blijft gaan. Soms moet zoiets qua hoeveelheid eerst opbouwen voordat het last geeft. En als je je er niet oké bij voelt te provoceren, zou ik het niet doen. Ik kon de mogelijkheid tot borst-weigeren en mogelijk dreigende uitdroging in ieder geval niet aan toen en heb nooit bewust geprovoceerd. Uiteindelijk heeft mijn zoontje wel echt heel lang last gehad van krampjes, helaas.
     

Deel Deze Pagina