kromme pink

Discussie in 'Aangeboren afwijkingen' gestart door soortje, 29 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. soortje

    soortje Actief lid

    2 nov 2010
    205
    0
    16
    NULL
    NULL
    #1 soortje, 29 mrt 2013
    Laatst bewerkt: 29 mrt 2013
    Aangeboren afwijking vind ik wel een groot woord, maar toch denk ik dat het hier wel hoort....;)

    Mijn zoon is geboren met 2 kromme pinken waarbij zijn rechter pink wel heel erg naar binnen staat. Het betreft dan het bovenste vingerkootje.
    Op zich lijkt hij er zelf geen last van te hebben, al blijft deze vinger wel "hangen" achter zn ringvinger. Ook lijkt hij de pink minder te gebruiken en lijkt het alsof hij deze trager beweegt dan de rest van zijn vingers wanneer hij bijvoorbeeld een vuist maakt....

    Bij wie heeft haar kindje dit ook en herkent dit?
     
  2. Mamzie

    Mamzie VIP lid

    29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    lijkt het zo of zijn zn duimen ook te klein??

    Heb er geen ervaring mee maar op mijn zoektocht van wat mn zoontjes misschien voor afwijkingen hebben kom ik vaak bepaalde syndromen tegen met hand en/of voetafwijkingen.

    Zijn er nog meer dingen die afwijken bij je zoontje? Kwa gedrag? Snelle of juist trage groei?
    Ben je er al bij de kinderarts voor geweest? Of anders een klinisch geneticus?
     
  3. soortje

    soortje Actief lid

    2 nov 2010
    205
    0
    16
    NULL
    NULL
    Nee, geen kinderarts en ook geen klinisch geneticus.

    De huisarts heeft ons doorgestuurd naar een plastisch chirurg in het zkh, maar die vertelde ons dat hij in principe aan kromme pinken nooit iets doet, omdat de kans groot is dat ze dan "verstijven" en hij alleen maar minder kan doen met die pink.

    Verder lijkt hij tot nu toe geen achterstanden te hebben gelukkig, want ik had idd ook al gevonden dat het soms met bepaalde syndromen gepaard gaat. Wat wel bijzonder is, is dat hij ook een behoorlijke wipneus heeft (wel schattig overigens) samen 2 verschillende vormen oren...wat ook weer samen kan vallen met syndromen of bijvoorbeeld autisme had ik ergens gelezen....we zullen het zien uiteindelijk....;)
    zn duimen zijn idd ook niet erg groot, maar zn vader heeft ook worstvingers, dus ik denk dat het vanaf die kant komt :D:D
     
  4. Mamzie

    Mamzie VIP lid

    29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    ja idd de tijd zal het leren ;)
    Maar let er wel op dat je er op tijd bij bent. Dus niet dat je dan achter feiten gaat aanlopen ;)

    Zn duimen : vaak zitten syndromen in de familie. Of is er iemand drager en heeft de volgende generatie wel het syndroom.
    Dus bijvoorbeeld zn vader kan een paar symptomen hebben doordat ie drager is van een syndroom. Of de syndroom in mindere maten heeft.

    Het is wel opvallend dat ie een afwijkende pink heeft EN dat zn duimen anders zijn.
    Lijkt me geen toeval maar kan natuurlijk wel zo zijn ;)

    Ik denk ook dat een kortere duim lastiger is voor later dan een kromme pink. Kan ie zn duimen wel goed bewegen? Dus iets met de pincetgreep pakken?
     
  5. Korenbloem86

    Korenbloem86 Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.660
    985
    113
    Ik heb zelf kromme pinken. Bij mij zit het gewoon in de familie van mijn vaders kant, zijn zussen (mijn tantes) hebben ook kromme pinken. Mijn broers en zussen (4 in totaal) ook. Van de neven en nichten zijn er een aantal die het wel hebben en een aantal niet. Bij geen van allen is er iets aan gedaan.

    Eigenlijk heb ik er geen last van, soms als mijn pinknagels wat lang zijn, schrapen ze langs mijn ringvinger. Maar verder denk ik niet dat het heel anders is dan rechte pinken.

    Ik heb inderdaad wel eens gehoord dat kromme pinken een symptoom kunnen zijn van autisme. Heb 1 neef met autisme (Asperger), maar verder niet.

    Ik weet natuurlijk ook niet of het wel of geen syndroom is bij je zoontje, kromme pinken zien er wat vreemd uit, maar verder geen probleem.
     
  6. Blays

    Blays Niet meer actief

    Ik heb ze zelf! :D
    Ook mijn rechter pink staat meer naar binnen dan de linker.
    Heb er geen last van en voor zover ik weet is het niks ergs hoor :)
     
  7. Mamzie

    Mamzie VIP lid

    29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    Hier 3 met autisme en geen van allen hebben ze kromme pinken. Dus dat kromme pinken verhaaltje gaat zeker niet op voor alle mensen met autisme. ;)

    Onze jongste heeft klassiek autisme, de oudste pdd-nos en mn man heeft Asperger.
    Geen van allen dus kromme pinken ;)
     
  8. Blays

    Blays Niet meer actief

    Oh en ik heb ook een wipneus en mijn zoontje heeft twee verschillende oren :p
     
  9. soortje

    soortje Actief lid

    2 nov 2010
    205
    0
    16
    NULL
    NULL
    Dank jullie wel voor al jullie reacties tot nu toe!! Hij heeft idd geen grote duimen, maar ze staan zeg maar wel in verhouding tot de rest van zijn vingers. Hij heeft gewoon een beetje worstvingertjes (op zijn liefst bedoeld overigens haha) Hij kan er ook alles mee, pincetgreep is geen probleem bijvoorbeeld.

    Ben benieuwd of hij van zijn kromme pink straks last gaat krijgen, maar als ik dat hier zo hier hoeft dat dus helemaal niet zo te zijn. Dat is in ieder geval fijn.
     
  10. chantal1606

    chantal1606 Actief lid

    25 jun 2010
    403
    15
    18
    NULL
    NULL
    Hier ook kromme pinken (en geen van onze 4 kinderen heeft dat geërfd) maar zover ik mezelf kan beoordelen heeft dat geen link met een afwijking.:) ;)
     
  11. Blays

    Blays Niet meer actief

    Soortje, ik had alleen veel pijn als ze groeide! Omdat het schreef staat trok die huid om de kromming heel strak aan. Was een paar dagen echt heel pijnlijk maar dan weer weg. Weet je dat voor straks haha.

    Bij mij was trouwens ook gezegd dat ze er niks aan deden, maar als ik er echt last van zou krijgen ze het later wel konden opereren, maar heb er nu ook nog steeds geen hinder van hoor.
     
  12. Sopann

    Sopann Niet meer actief

    Is zijn duimpje niet 'gewoon' een hamerduim? Dat komt best vaak voor!

    Mijn wijsvingers zijn erg krom. Voor zover hier ook geen syndromen bekend. Ik heb er verder ook geen last van. Zelfs gewoon piano kunnen spelen :)

    En onze zoon heeft ook twee verschillende oren trouwens. Voor alsnog lijkt het ene oor op mijn man zijn oren en het andere oor op mijn oor. Gewoon lekker door de helft ;)
     
  13. boannan

    boannan Bekend lid

    2 apr 2013
    911
    11
    18
    Haarlem
    Mijn zoontje van 14 maanden heeft ook 2 kromme pinken. En dus een syndroom (VCFS) maar eigenlijk nog niet gecheckt of dit bij zijn syndroom hoort. Niet alle syndromen zitten in de familie hoor. 90% van de genetische afwijkingen zoals VCFS ontstaat 'spontaan'.
     
  14. Opzoek

    Opzoek Lid

    31 mrt 2013
    99
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij klinefelter syndroom kan een jongen ook een kromme pink hebben ik las dit toevallig toen ik wat van mijn vriendin hierover hoorde.....verder heb ik er ook geen ervaring mee.

    Kinderneurologie.eu
     
  15. soortje

    soortje Actief lid

    2 nov 2010
    205
    0
    16
    NULL
    NULL
    Dank jullie wel voor jullie reacties. Ik weet iig zeker wat meer!!!
     
  16. mamavan5bengels

    mamavan5bengels Fanatiek lid

    21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Ik vraag me af in hoeverre dan de pinken krom staan?

    Want ik heb ze zelf ook, maar het valt nauwelijks op, ik heb het van mijn vaders kant. En mijn kids hebben het weer van mij :)
     
  17. Jel

    Jel Niet meer actief

    Ik heb ze zelf en mijn dochter is ook geboren met kromme pinken. Ik heb er zelf geen last van, en zij lijkt er ook geen last van te hebben....

    Ik vind het wel grappig eigenlijk.... echt een dochter van mij! :)
     
  18. sorry offtopic

    Wat ik me dan afvraag hihi...

    Ik heb geen kromme pinken maar mijn pinken zijn een stuk kleiner dan 'normaal'
    Ze komen net boven het tweede vingerkootje uit, zou dat ook bij een syndroom passen?
    Zijn er meer die dit hebben?
     
  19. Mamzie

    Mamzie VIP lid

    29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    alles kan wel bij een syndroom passen ;)

    Maar het is pas een syndroom als je ook andere ( afwijkende ) kenmerken hebt.
    Bijvoorbeeld : je pinken zijn klein, en je hebt rare oren, en je hebt erg overstrekkende gewrichten en je hebt..... noem maar op.

    MEestal is een syndroom iets met een typisch uiterlijk. Een verzameling van afwijkingen. Dat maakt een syndroom.

    Heb je alleen maar de pinken die te klein zijn dan kan het gewoon een mutatie zijn of gewoon dat dat het enige is wat afwijkend is, of er zit een syndroom in je familie en jij hebt alleen een heel klein onderdeel ervan.


    Dussss..... heb je naast te kleine pinken nog andere typische afwijkingen of gezondheidsproblemen? ( zoals suikerziekte, nietafwijkingen, hart afwijkingen, slechte ogen etc etc )
     
  20. Whabbit

    Whabbit Fanatiek lid

    22 feb 2008
    1.247
    18
    38
    Ik heb het zelf!
    Bij ons is het erfelijk: mijn opa had precies zulke pinken. Mijn broer ook, hoewel iets minder scheef. Mijn drie dochters hebben ook allemaal kromme pinkjes: nummer 1 en nummer 3 in lichte mate, mijn middelste dochter bijna net zo als ik.

    En voor zover bekend hebben wij allemaal geen andere (gerelateerde! :p) afwijkingen.

    Niets mis met deze kromme pinken! Prima functioneel en voor mij ook juist iets wat mij zó sterk verbindt met mijn familie: generaties die zijn geweest en de generaties die volgen. Een beetje vreemd, maar ik ben er trots op!
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • foto 1.jpg
      foto 1.jpg
      Bestandsgrootte:
      31,7 KB
      Weergaven:
      835
    • foto 3.jpg
      foto 3.jpg
      Bestandsgrootte:
      33,3 KB
      Weergaven:
      821

Deel Deze Pagina