kunnen baby's wel door hun mondje ademen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door mirwar, 11 jul 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mirwar

    mirwar Bekend lid

    22 apr 2008
    779
    0
    0
    Groepsleidster kinderdagverblijf
    Groningen
    Misschien een beetje een gekke vraag...maar Dewi is snotjeverkouden! je hoort alleen maar "slurrrppp...ggggg....gggg....slurrrppp" als ze ademt...ze niest en hoest en haar oogjes tranen steeds.
    Heel benauwend om zo te moeten ademen natuurlijk..nu wou ik toch even kijken of ze wel door haar neusje kan ademen omdat ik t toch een beetje eng vind voor als ze slaapt. Dus kneep ik even haar neusje dicht maar haar mondje nam t niet over zeg maar....kunnen baby's wel door de mond ademen dan?
    Vind t nl best eng als ze zo moet slapen!

    P.s ben al steeds druk met een neuszuigertje bezig
     
  2. mejon

    mejon Bekend lid

    12 apr 2006
    750
    0
    0
    secretaresse
    noord-brabant
    volgens mij kunnen ze gewoon door hun mondje ademen hoor.
    nooit gemerkt dat dat niet zou gaan.
    ook nooit van gehoord.
     
  3. Lara11

    Lara11 Niet meer actief

    ja, honderdduizend procent zeker dat alle baby's kunnen ademen door hun mond. Als je maar lang genoeg haar neusje dicht zou houden, zou ze absoluut door haar mondje gaan ademen. Maar dit is GEEN advies en ik ga er NIET van uit dat je dit probeert ;)
    don't worry, het is inderdaad heel vervelend om dat moeilijke ademen te horen, maar om maar even uit eigen ervaring te spreken: ons meisje heeft een abonnement op verkoudheid en tja...je went er als moeder wel aan. In het begin heb ik me er enorm druk om gemaakt, maar dat ging snel over.

    beterschap voor je kindje!
    Amber
     
  4. mirwar

    mirwar Bekend lid

    22 apr 2008
    779
    0
    0
    Groepsleidster kinderdagverblijf
    Groningen
    @ Amber:

    dankjewel! een hele geruststelling!

    Trouwens goeie tip ga em meteen proberen! hahah nee hoor ;)

    Ja tis de 1e keer dat ze verkouden is..vind t zo sneu :(
     
  5. Lara11

    Lara11 Niet meer actief

    Ja, is ook sneu. Maar ik denk dat de mama's er meer last van hebben dan de kindjes....
     
  6. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.831
    1.303
    113
    Je kunt ook nog een neusspray voor baby's proberen. Dan kunnen ze vaak weer wat beter ademen. Maar ik merk het bij Thijmen ook hoor, hij blijft gewoon door zijn neus ademen ook al is ie snotverkouden. Klinkt heel raar :)
     
  7. ramona0309

    ramona0309 Niet meer actief

    uhh...
    Mijn zoontje is met 10 dagen opgenomen in het ziekenhuis vanwege een luchtweginfectie (verkoudheid) en de kinderarts zei dat baby's niet automatisch door hun neus gaan ademen als ze verkouden zijn....
    Klinkt raar... mijn zoontjes lag dus ook aan t zuurstof (via neus),omdat hij te weinig zuurstof binnen kreeg....

    Heel veel spoelen met fysiologisch zoutoplossing.... de kinderarts zei dat dit zo vaak mag als nodig...
    Het neusje schoonmaken met een neuspompje...
    (ik heb er een bij het fysiologisch zou gekregen) en werkt goed.....
    Verder had hij ook neusdruppels gekregen.. voorgeschreven door de arts.....

    Sorry wil je niet ongerust maken.... jouw kind is nu wel iets ouder, maar zou t toch goed in gaten houden.... (uit eigen ervaring)...

    beterschap,
    xxmona
     
  8. Patricia1980

    Patricia1980 Bekend lid

    11 dec 2006
    504
    0
    0
    Heb je al een doorgesneden ui naast haar bedje geprobeerd?
    Bij Alyssa werkt dit altijd echt supergoed.
     
  9. mirwar

    mirwar Bekend lid

    22 apr 2008
    779
    0
    0
    Groepsleidster kinderdagverblijf
    Groningen

    Ok ik heb een ui naast haar bedje gelegd! Ben benieuwd.

    Heb t idd wel es eerder gehoord....maar wat 'doet' zo'n ui dan?
     
  10. knor

    knor Fanatiek lid

    4 mrt 2007
    2.392
    0
    0
    Groningen
    Tegen mij is gezegt dat een baby niet door zijn mondje kan ademen en dat je hem kunt laten "stikken" door zijn neusje dicht te knijpen!
     
  11. Agatha

    Agatha Fanatiek lid

    16 sep 2007
    1.382
    0
    0
    Toen mijn dochtertje een maand of 2 was heeft ze een keer gehad dat ze plotseling keihard ging krijsen, was helemaal in paniek, zo vreselijk dat bij mij de tranen in de ogen sprongen :confused: . Achteraf gezien zat haar neusje even dicht en had ze het benouwd gehad. Maar door te gaan gillen/huilen kreeg ze dus lucht door haar mondje naar binnen en schoot de prop in haar neusje er uit. Het duurde een tijdje voor ik in de gaten had wat de oorzaak was omdat ze pas later weer begon te snotteren. Maar ze zorgde er dus wel zelf voor weer lucht te krijgen. Helaas heb ik ook wel gehoord dat babys niet goed door hun mond ademen, maar zij doet het in rust (zonder huilen) soms ook als ze aan het brabbelen is.
     
  12. littleladybug

    littleladybug Niet meer actief

    Baby's kunnen vanaf 6 maanden pas door de mond ademhalen...
     
  13. stuifje

    stuifje Actief lid

    21 jul 2008
    133
    0
    0
    Manager van alles
    Hillywood
    :confused:

    echt niet ;)
     
  14. ramona0309

    ramona0309 Niet meer actief

    '


    Hoe bedoel je?

    Dat ze het wel bewust kunnen.... of pas later?

    Kinderarts zei het tegen mij ook.... en als je rond googled.. zie je idd vanaf 6 maanden staan dat ze t bewust kunnen....
    astmafonds spreekt zelfs vanaf 3 jaar pas echt bewust
    http://www.astmafonds.nl/content.jsp?objectid=2741

    eigenlijk ook niet gek, want officieel hoort de mond ook niet bij het ademhalingstelsel en de neus wel.....
     
  15. stuifje

    stuifje Actief lid

    21 jul 2008
    133
    0
    0
    Manager van alles
    Hillywood

    vanaf het moment dat ze uit je lichaam komen gebruiken ze zowel hun neus als mond om te ademen.

    als ze niet zelfstandig zouden kunnen ademen, zouden ze ook niet kunnen huilen, lijkt me ook een logisch iets eerlijk gezegd.

    Kheb hier tot 2x toe met een kind gezeten met een neus zo dicht dat daar nog niet een zuchtje lucht doorheen zou komen, geloof mij als ik zeg dat hoe jong ze ook zijn (1e vanaf haar geboorte) ze gewoon door hun mond kunnen ademen. zeker als de neus dicht zit door verstopping of wat dan ook.

    zou wat moois zijn zeg, dan zou elk kind die dichte neusgaten heeft van verkoudheid aan de beademing moeten omdat ze het niet zelf zouden kunnen.


    maar wat bedoel je als ik vragen mag als je zegt dat de mond officieel niet bij het ademhalingstelsel hoort en de neus wel?

    zonder neus kun je ademen,en zonder mond kun je ademen, dus beide behoren wel degelijk tot het ademhalingstelsel.
     
  16. stuifje

    stuifje Actief lid

    21 jul 2008
    133
    0
    0
    Manager van alles
    Hillywood
    waar jij het over hebt (kheb ff gekeken) , die site van het astmafonds gaat over het innemen van medicijnen.

    en dat klopt ook , een kind onder de 3 (of jonger-ouder) kan vaak nog niet bewust een medicijn inademen, zoals wij dat kunnen.

    Mijn dochtertje moest vroeger aan de ventolin, en die kun je niet zo'n mond ding aan de mond zetten zo van en nu inademen.

    vandaar dat ze die langere apparaten hebben uitgevonden die je als ouder zijnde aan de mond zet, en zelf die ventolinspray indrukt zodat ze het toch inademen. ;)
     
  17. ramona0309

    ramona0309 Niet meer actief

    Hi,
    Zoals ik hierboven al melde heeft mijn zoontje dus 4 dagen in het ziekenhuis gelegen vanwege een verkoudheid... waarbij hij nog maar in de 70% zuurstof binnen kreeg...
    de kinderarts vertelde dus dat een baby niet automatisch kan omschakelen...... als dit wel zo was, had mijn zoontje dus niet aan het zuurstof hoeven liggen.....
    misschien dat het ene kind het "per ongeluk"wel al doet.... maar over het algemeen dus niet....
    Mijn zoontje was trouwens niet de enige die toen was opgenomen, vanwege verkoudheid....

    Fysiologisch gezien behoort de neus bij het ademhalingsstelsel, omdat deze echt ontwikkeld is voor de ademhaling.. de neusharen zuiveren alwat de lucht en de slijmvliezen maken de lucht al wat warmer, vochtiger zodat de longen de zuurstof beter kunnen opnemen....
    De mond hoort bij het spijsverteringsstelsel omdat deze klieren etc.. bevat die dienen voor het goede verloop van de spijsvertering...... en eigenlijk dus niet om te ademen....
    (mond is geen onderdeel van t ademhalings stelsel).......

    Het ging op de site om het tweede regeltje
    Baby's en peuters kunnen nog niet bewust door de mond ademen.
    dit stukje ging dus nog niet over het medicijn......

    Neem aan als een kinderarts dat zegt.... mijn zoontje aan t zuurstof ligt, dat dit niet zomaar is...
    Heb dus tegen de vraagstelster gezegd dat ze haar kind extra in de gaten moet houden.... lijkt me niet verkeerd dan, toch? gezien mijn ervaring
     
  18. ramona0309

    ramona0309 Niet meer actief

    ps...
    Mijn zoontje had NIET het RS virus, maar echt een "gewone"verkoudheid..
     
  19. stuifje

    stuifje Actief lid

    21 jul 2008
    133
    0
    0
    Manager van alles
    Hillywood
    Ik snap heel goed wat jij bedoelt meid begrijp me niet verkeerd.

    Iedereen ademt doorgaans door de neus, maar zodra de neus niet meer in en uit ademt, neemt de mond het over, zo ook bij de kleintjes, dat de kleintjes daar meer problemen mee hebben dan volwassenen, is ook niet meer dan logisch.

    Maar zoals het net gesteld werd, kwam het over alsof baby’s niet zelfstandig door de neus konden ademen, terwijl dat zeer zeker wel het geval is, enkel zoals gezegd, het ene kind heeft daar zoals die van jou zo te lezen veel problemen mee.

    Elk kind die uit de baarmoeder komt, kan zowel via de neus danwel via de mond ademen.

    Vandaar dat ik daarover mijn ervaring schreef omdat zowel de middelste als de jongste al meerdere malen in korte tijd verkouden waren waarin ze echt geen adem konden halen via de neus en dit via de mond moesten doen, hoewel dit moeilijker gaat dan via de neus ademen ze dus wel degelijk via de mond zodra via de neus niet meer gaat, net zoals bij jou en bij mij (en alle andere mensen-volwassenen-kinderen)

    Met bewust adem halen wordt ook vaak bedoelt dat jij bewust een spray van ik noem maar wat ventolin in kan ademen, en kinderen van die leeftijd niet. Die moet je zo’n langwerpig ding op de mond zetten, er in sprayen zodat ze die toch inademen (met de mond cq neus al dan niet verstopt)

    En ik zeg ook niet dat het verkeerd is om je kind goed in de gaten te houden, enkel als iemand zegt (steld) dat een kind jonger dan 6 mnd niet zelfstandig kan ademen zeg ik eerlijk dat dat niet waar is. En niet vanuit mijn eigen ervaring maar omdat dat simpelweg gewoon zo is.

    Nadeel van door de mond te ademen ipv de neus (bijv. door verkoudheid e.d.) is dat zo’n kind (zoals in mijn geval) het kind eerder een infectieziekte op zal lopen dan anderen kinderen die wel gewoon door de neus ademen.

    Maar feit is en blijft dat babys vanaf de geboorte zowel door de neus als mond kunen en zullen ademen.
     
  20. knor

    knor Fanatiek lid

    4 mrt 2007
    2.392
    0
    0
    Groningen
    @Stuifje:

    Tegen mij is ook gezegt dat een baby niet door de mond adem kan halen....en zelfs kan stikken als je zijn neusje dicht zou houden! Zullen ze toch ook niet voor niets vertellen?
     

Deel Deze Pagina