Kunstgebit of aanmodderen?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Vero0504, 19 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.800
    14.143
    113
    Goedenavond dames,

    Sinds de komst van mn volwassengebit, jaaaaren geleden is t eigenlijk al foute boel. Tanden hebben nauwelijks glazuur, zijn ook heel gelig vanaf t begin. En heel blij ben ik daar ook niet van geworden.

    In de tussentijd aardig wat vullingen en seals gehad waarbij de seals net zo hard uitbraken als dat ze gezet waren en de nodige stukken kies die afgebroken zijn. Al met al een gammel zooitje waarvoor ik de genenpool bedank.

    Met mn vorige zwangerschap werd t helemaal een ruine. Toen is parandontitis voorbij gehuppeld en nu twee jaar verder mag ik morgen weer terug naar de mondhygieniste voor opnieuw een dieptereiniging. Begon ik op pockets 3-4-5, hebben we t nu op 5-6-7. Panisch als dat ik ben voor dat hele pand behalve de uitgang kijk ik daar dus ook weer reuze tegenop. En eenmaal paradontitis in je systeem is dat kennelijk een blijvertje dus nog meer leuke dates in t vooruitzicht.

    Ik overweeg dus een kunstgebit maar ik weet op dit moment nog niet zeker of ik evt in verwachting ben van een tweede, daar zal ik nog heel even mee moeten wachten om te testen. En los daarvan vraag ik me af wat wijsheid is: voor, na of tijdens zwangerschap.

    Bij voorkeur heb ik een narcose dat ze alles trekken, dan valt tijdens dus af. Mn gebit is, afgezien die paradontitis nu nog in orde oke dr moeten twee vullingen in elk geval bij en ik verwacht nr 3 ook vrij vlot, maar geen idee hoe snel dat verder achteruit kan gaan, vooruit gaat t in elk geval niet merk ik de afgelopen twee jaar.

    Dus ik vraag me af wat wijsheid is, nu die stap al zetten en t vervelia traject van paradontitis stoppen en geen vullingen er meer in gooien. Of uiterlijk 2 jaar wachten en t dan doen? (na mn 35e wil ik niet meer zwanger worden).

    Kunstgebit is ook niet alles, dat weet ik. Maar paradontitis is nou ook niet lekker voor je hartkleppen en al helemaal niet als uk nr 2 toch komt. Nog afgezien van de ervaring van de maagzuurbranden van de vorige zwangerschap.

    Iemand anders nog ervaringen in dit soort situaties? Ik hoor graag andere invalshoeken. Ik ben trouwens aanvullend verzekerd voor tandheelkunde.
     
  2. TigerAngel7

    TigerAngel7 Fanatiek lid

    2 jan 2015
    1.898
    1.277
    113
    Vrouw
    Ikzelf heb er geen ervaring mee, mijn gebit is vanmezelf al behoorlijk sterk en heb zelf alleen last van onstoken tandvlees.

    Ik denk om te beginnen om te gaan testen of je wel zwanger bent of niet, Weet niet wanneer je weer ongesteld moet worden en of je evt weer wanneer je eisprong nadert?

    het kunstgebit is wel een heel lang proces, mn vriend heeft sinds kort ook een kunstgebit en dat heeft bijna in totaal 1 jaar geduurt vanaf de controles tot het alles in een x trekken van zn tanden/kiezen tot herstellen. Tot weer veel controles.. tot noodprotyse na kunstgebit

    Ik zou dit anders overleggen met je tandarts wat hun het beste vinden voor jou. succes
     
    Vero0504 vindt dit leuk.
  3. AvdY

    AvdY Niet meer actief

    Wat ontzettend vervelend!

    Ik denk dat ik zou overleggen met de tandarts over hoe lang de huidige situatie nog "goed" zal gaan. Uiteindelijk ga je toch op een kunstgebit uitkomen (tenminste het klinkt alsof je dat wilt), en misschien is het dan fijner om het maar zo snel mogelijk te doen (dan is het maar achter de rug, heb je een fijn resultaat en hoef je niet meer met je huidige gebit rond te lopen), mits de tandarts dit ook ziet zitten uiteraard.
    Ik zou de timing qua zwangerschap ook even met hem afstemmen, maar de beslissing wanneer het doen vooral af laten hangen van je tanden en de verwachtingen van de tandarts.
     
    Vero0504 vindt dit leuk.
  4. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.800
    14.143
    113
    @TigerAngel7

    Met een week kan ik fatsoenlijk testen. Mn lijf is een beetje raar aan t doen op t moment en de eerste zwangerschap was ook nagenoeg onopvallend in de eerste periodes dus ik ben dr iets meer gebrand op dat 1+1 een 2 kan worden.

    Parandotitis en een zwangerschap waren ook geen lekkere combi en vroeg of laat komt inderdaad dat kunstgebit langs dus als t aan mij ligt rammen ze dat hele stuk dr nu maar vast uit, ben ik dr klaar mee. Maar zo makkelijk gaat dat dus niet. Zat te gokken op een paar maanden, dus een jaar is dan even een tegenvaller.

    Tis de vraag of we de boel 2 jaar kunnen rekken zonder al te veel fysieke schade (ukkie, maar ook mn eigen hartkleppen) of dat de bom ontploft binnen 2 jaar en mogelijk daar een zwangerschap in zit (wat doe boel helemaal laat ontploffen). De enige die daar een idee van kan hebben is de tandarts inderdaad.

    Als t goed is zie ik die vanmiddag ook, die moet twee verdovingen gaan zetten omdat waar zij moet gaan reinigen nog twee vulling hadden moeten worden geplaatst maar dat ging niet met de agenda's.

    Dus dit wordt een heeeeele gezellige middag en vanavond voel ik me waarschijnlijk mishandeld...urgh...

    Het had anders geweest als gebit in de basis goed was en alleen dit speelde. Maar tis nu een en-en verhaal met een gedachte hoe lang je aan een dood paard blijft trekken dus ik kijk er weer mega tegenop.

    Ik kan tot in oneindigheid blijven vullen, repareren en reinigen als een ware draaideur patient. Maar die kiezen zijn gewoon rot en slecht, hangen met almangaam en composiet aan elkaar en ineens springt er een stuk af als je een stukje komkommer ofzo kauwt. Die ben ik t liefste gewoon kwijt.

    De voorkant is wel oke-ish afgezien weinig glazuur en de kleur maar daar leef ik al lang genoeg mee, dat zit me dan nog niet zo zeer in de weg. Dus wellicht dat een plaatje ofzo ook kan, niet gelijk alles er uit maar al wel een deel.

    Mijn moeder had trouwens nagenoeg iets soortgelijks, noemde ze toen wolf. Kwam ook door zwangerschap. Jaren mee lopen etteren, tot antibiotica kuren aan toe en uiteindelijk toch maar alles er uit al waren dat uiteraard andere tijden.
     
  5. TigerAngel7

    TigerAngel7 Fanatiek lid

    2 jan 2015
    1.898
    1.277
    113
    Vrouw
    Ja daar hebben wij ons ook even in vergist, mn vriend had ook een heel slecht gebit als hij in een appel zou bijten braken zn tanden en kiezen al af. Hij had een grote angst voor de tandarts en is toen overgegaan naar een angstandarts, die ik hem heb aangeraden (ik heb hem ook) maar voordat alles onder narcose er in een x uitgehaald moest worden moest de tandarts en ziekenhuis eerst toestemming hebben van de verzekering (of alles wel vergoed werd) dat heeft ook een lange tijd geduurd. nadat alles goedgekeurd was krijg je eerst wat controles en afdrukken van het gebit om een nood-prothese te maken wat ook al 1 maand kan duren. nadat alles is getrokken krijg hij gelijk doe noodprothese in, Hij heeft ongeveer 3 weken niet kunnen eten op soep en vla na. Half jaar heeft het geduurt dat bij hem alles was genezen, en extra controles kreeg voor het echte gebit wat ook bijna 2 maanden heeft geduurt.

    Maar bij jou kan het anders gaan, misschien gaat het herstel sneller oa en doet de verzekering niet moeilijk. Dat verschilt wel echt per persoon.

    Wat betreft wolf dat ken ik, als je dat zou hebben dan zou de tandarts dat gelijk moeten zien en weten. Ik zou wel van te voren even goed informeren bij je tandarts en verzekering
     
  6. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.868
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    Mijn stiefvader heeft ook rond de 30 al zijn tanden verloren, in eerste instantie is een kunstgebit dan een prima oplossing.

    Maar je onderkaak wordt dan steeds dunner en dunner, voorbij de 70 had hij zo weinig onderkaak over dat een passend kunstgebit niet meer mogelijk was.

    Tegenwoordig zijn daar oplossingen voor, maar die kosten geld. Voordat je overgaat tot een kunstgebit zou ik dus eerst die oplossingen onderzoeken en daar eventueel voor sparen.
     
  7. jolien 1986

    jolien 1986 Niet meer actief

    Oh wat naar en die shit paradontitis is hier ook bekend. Maar waar mijn mondhygiënist niet zo positief is vond mijn kaakchirurg mijn gebit er op de afgebroken kies (met wortelkanaal behandeling) er gezond uit zien. Nu vraag ik me af of niet gewoon een leuke geldschieter ben voor hem.

    Anyway zet Zak met geld maar klaar 1 implantaat +kroon = zo'n 1600,- :eek:

    Ik zou overleggen en zo lang kan je gebit zo goed mogelijk onderhouden. Bij medische ingrepen is gezond gebit wel belangrijk.

    Succes met je keuzes en ik zou als ik jou was zou met je tandarts en een kaakchirurg bespreken wat mogelijkheden zijn. Niet alles kan zo makkelijk als je kaakbot is geslonken bijvoorbeeld
     
  8. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.800
    14.143
    113
    Zoals de stand nu is: het is traject in en door totdat vastgesteld is dat dit geen bal helpt en dan zal er wel een 2e, 3eof 4e traject zijn. Of traject niet door en dan blijft t zitten waar t zit wordt gaandeweg erger en met een jaar of 20 ben je dr dan wel vanaf (gaandeweg verlies je dan wat onrepareerbaar spul).

    Kiezen onder (de ergste) trekken en dan een gedeeltelijke prothese bijv doen zij niet aan omdat mijn gebit, te bizar voor woorden, nog kwalificeert als "gezond". Want zodra er nog een vulling in kan of er een behandeling mogelijk is om te behouden dan is het nog gezond. Qua verdienmodel denk ik, ja dat klinkt als een gezond verdienmodel maar dat is dan ook t enige.

    Dus afgesproken met mn man dat ik dit traject nu WEER instap tegen wil en dank en is er over 9 maanden (nieuwe meetpunt) geen verbetering dan ga ik op zoek naar iemand die "gezonde" kiezen kan trekken of t hele zooitje en of dat in Belgie, Nederland, Duitsland of Frankrijk is zal mij een worst wezen.

    Hopelijk dan maar niet zwanger in de tussentijd.
     
  9. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.578
    4.623
    113
    Waarom vraag je geen second opinion aan bij een andere tandarts. Als jij geen behandelingen meer wil maar een gebit moet je dat toch echt zelf weten...
     
  10. Hippo89

    Hippo89 VIP lid

    11 dec 2012
    7.351
    319
    83
    Vrouw
    Ik heb 6 chronische ziekten, hierdoor is mijn weerstand enorm laag en braken mijn tanden continu af. De wortels waren prima en sterk dus ze konden de tanden steeds blijven maken, maar ik krijg maar tot 450 extra vergoed ( met aanvullende verzekering ) en ik zat er elk jaar 500 boven dat ik zelf moest betalen, zovaak brak het af, of moest ik een wortelkanaal behandeling oid, ik was dat zat, mij werd daarom kronen aangeraden op elke tand en kies mijn wortels konden dat prima hebben, maar jemig wat een kosten plaatje, dit wou ik niet, tandarts wou tanden niet trekken, ik heb de cz gebeld en gevraagd of ze echt niet hoeven te trekken als ik dat wel wil, ze zei dat de tandarts het niet hoeft te doen als het niet nodig is, maar als hij wel kronen aan raad op ALLE tanden is er dus wel wat gaande waardoor dit huidige gebit niet meer mogelijk is en als kronen financieel niet haalbaar zijn dan is een kunst gebit gewoon ethisch verantwoord en kan hij gewoon trekken.

    Cz heeft mij toen geholpen, en gezegd dat het ethisch verantwoord is na inzage mijn dossier na mijn goedkeuring en dat ze mij willen doorverwijzen naar een andere tandarts waar hun goede contracten mee hebben, en toen wouden ze toch wel trekken en kunstgebit aanmeten

    Ik heb hem nu 2,5 jaar, na 7 maanden moest in onder wel implantaten deze werden ook vergoed omdat het heel erg geslonken was

    Maar ik ben er echt super blij mee, het is goed aangeven wat wel of niet fijn zit en continu op en neer voor aanpassingen maar als het eenmaal zit dan zit het ook,

    Ik ben echt super blij, door mij durfde mijn schoonmoeder en mijn tante ook en ook die zijn super tevreden.

    Ik heb gelukkig niets te klagen over mijn kunst gebit
     

Deel Deze Pagina