Laag Ferritinegehalte

Discussie in 'De lounge' gestart door Luna86, 28 mei 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.268
    7.830
    113
    Gelderland
    Een poosje geleden heb ik voor de eerste keer bloed gedoneerd. Nu kreeg ik afgelopen week een brief dat mijn Ferritinegehalte 11 microgram per liter is. Te laag dus.. mijn hb was trouwens prima.

    Voor de mensen die er kennis van hebben. Is dit met ijzertabletten/drankjes of voeding op te lossen of moet ik de huisarts contacten?

    Ik ben al jaren chronisch moe en heb de laatste tijd last van rusteloze benen, iemand tips?
    Ook vaak last van een duf/vaag zicht en hoofdpijn.
     
  2. Mamavan123

    Mamavan123 Actief lid

    20 apr 2023
    460
    385
    63
    Ik heb deze brief ook een tijd geleden gehad. Toen stond er in dat ik even de huisarts moest contacten. Staat dat er bij jou niet in? Mijn ferritinegehalte was wel nog lager.

    Ik moest toen even bloed laten prikken van de huisarts en toen bleek mijn hb ook flink gezakt en heb ik ijzertabletten gekregen.

    Als ik het mij goed herinner kan een laag gehalte een voorloper zijn op bloedarmoede.
     
  3. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.268
    7.830
    113
    Gelderland
    Er staat bij dat ik bij klachten de huisarts moet bellen. Nu heb ik dus wel klachten maar bijv de vermoeidheid heb ik al jaren en het wazige zien ook. Het kan natuurlijk al langer spelen..

    Waren bij jou de klachten snel weg na de ijzerpillen? Of had je geen klachten?
     
  4. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.139
    15.209
    113
    Mijne was ook te laag (icm te laag hb) en moest aan de ijzertabletten van de huisarts. Hb is inmiddels goed, ferritine blijft nog achter dus moet nog tot minimaal half juli doorslikken en dan weer controleren
     
    Luna86 vindt dit leuk.
  5. sjorsje

    sjorsje VIP lid

    17 aug 2007
    11.333
    250
    83
    Noord-Brabant
    Mijn ferritine was iets lager dan bij jou en mijn hb was ook gewoon goed. Ik had ook last van rusteloze benen en dat ging na het slikken van ijzertabletten heel snel weg.
     
    Luna86 vindt dit leuk.
  6. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.268
    7.830
    113
    Gelderland
    via de huisarts? Wat fijn dat het weg gegaan is! Dat geeft goede hoop. Ik word er inmiddels een beetje hopeloos van :confused:
     
  7. sjorsje

    sjorsje VIP lid

    17 aug 2007
    11.333
    250
    83
    Noord-Brabant
    ja via de huisarts inderdaad
     
    Luna86 vindt dit leuk.
  8. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.779
    2.677
    113
    Noord-Holland
    Al je klachten samen wijzen op een lever bloed leegte (chinees gezien) en het zou me niets verbazen als de vlekken in je gezicht óók gerelateerd zijn. Naar de huisarts en als die het niet wegkrijgt, bezoek een acupuncturist.

    Mijn voedingsadvies zou zijn: niet vegetarisch, zachte eitjes, komkommers en kippensoep (lang getrokken met botten).
     
  9. Mamavan123

    Mamavan123 Actief lid

    20 apr 2023
    460
    385
    63
    Ik had niet echt klachten die ik er direct aan kon koppelen. Misschien achteraf gezien wel wat meer moe.
     
    Luna86 vindt dit leuk.
  10. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.268
    7.830
    113
    Gelderland
    dankjewel voor je reactie. Hier kan ik zeker wat mee!
    Kan ik bij de huisarts aankomen met lever bloed leegte? Of verklaart hij me dan voor gek ;) en wat zou een huisarts voor stappen kunnen ondernemen, weet je dat?
    Anders is een acupuncturist zeker een optie. Ik ga me nog even verder inlezen en bel dinsdag meteen de huisarts voor een bloedonderzoek en ijzertabletten (en eventueel een balletje opgooien over de lever)
     
  11. Lola2008

    Lola2008 Actief lid

    2 jul 2022
    241
    175
    43
    Vrouw
    Ik had een ferritine gehalte van <5. Ik krijg ijzertabletten. Heeft lang geduurd eer ik op 20 zat en daarbij had ik nog klachten. Vooral vreselijke haaruitval. Rond 35 zat ik pas op een waarde waar ik geen klachten meer had.
     
  12. Asil

    Asil VIP lid

    14 nov 2018
    9.570
    9.024
    113
    Vrouw
    Ik ben doorverwezen naar een internist met ook ferritine oo 11. Kreeg 3 maanden ijzertebletten als ik niet in de mmm had gezeten dan had ik injecties gemogen. Ik zou daarom aanraden een doorverwijzing te vragen.

    Overigens sta ik nu ergens in de 60 en vraag me niet hoe dat kan.
     
  13. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.779
    2.677
    113
    Noord-Holland
    Nee dat zou ik niet zo tegen de huisarts zeggen. Gewoon dat je ferritine te laag is vanuit het bloed doneren en of hij daarmee kan helpen. Ik denk dat dan de meeste van je symptomen wel zullen verdwijnen.
    En als niet, dan weet je alvast dat je naar een acupuncturist kunt.
     
    Luna86 vindt dit leuk.
  14. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Ferritine is je ijzervoorraad. Deze wordt eerst aangebroken en wanneer deze leeg is of op begint te raken dan gaat je hb naar beneden.

    Laag ferritine en goede hb komt regelmatig voor en hoeft niet meteen op een lever ziekte of zo te duiden.
    Kan ook door bijv slechte voeding met te weinig ijzer, door zware menstruaties of een opname probleem in de darmen komen.
    Bij een opname probleem heb je vaak ook een vit D en B12 tekort.

    Mijn ferritine is 12 en steeds dalende. Had ook klachten. Volgens mijn HA kan je er geen klachten van krijgen en is het niet erg, alleen wanneer HB ook daalto_O
    HA op mn werk geeft juist weer aan dat je er wel degelijk klachten van kan krijgen en dat het wèl belangrijk is om er iets aan te doen omdat het je voorraad is. Volgende stap is je HB die gaat dalen...

    Dus... De meningen onder huisartsen verschillen nogal....
    Ik kreeg pas nog van de HA te horen dat ik zelf maar iets met ijzer moest gaan kopen omdat de ferro tabletjes niet meer vergoed werden?
    Ik neem nu dus zelf iets van de drogist. Ijzer bruistablet en roosvicee ferro. Waarde is gestegen.
    Bij mij komt het waarschijnlijk door heftige menstruaties of een opname probleem omdat ik ook steeds vitamine d tekort heb.
     
    Luna86 vindt dit leuk.
  15. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.344
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ik ben inmiddels uitgeschreven al bloeddonor vanwege een te laag ferritine (na een paar keer een jaar uitstel). Met een prima hb kan het in principe geen kwaad. Ik heb het waarschijnlijk altijd al gehad, want voor ze het testte bij de bloedbank, was mn hb nooit goed na 3 maanden.

    Ik slik verder geen supplementen, met periodes wel moe, maar is eigenlijk altijd wel te koppelen drukte/stress.
     
  16. Asil

    Asil VIP lid

    14 nov 2018
    9.570
    9.024
    113
    Vrouw
    Klopt helemaal wat hier staat @Luna86, ik had het door menstruaties en miskramen en wat je zegt, kan wel degelijk klachten geven.
     
  17. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.268
    7.830
    113
    Gelderland
    Dan laat ik naast ferritine ook B12 en vit d testen. Dan heb ik meteen een duidelijker beeld van de hele situatie.

    Bedankt voor jullie reacties!
     

Deel Deze Pagina