Laag IQ dochter 11 jaar

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Kenzi, 23 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kenzi

    Kenzi Actief lid

    22 mei 2014
    202
    29
    28
    NULL
    NULL
    Al een hele tijd heeft mijn dochter van 11 jaar leerproblemen, begonnen vanaf groep 4 en nu in groep zijn we er in groep 8 achter dat ze een laag IQ heeft, 77 kwam er uit de non verbale test.
    We zijn begin groep 7 begonnen met logopedie en zijn doorverwezen naar een audiologisch centrum. Daar bleek dat ze een ernstig taal spraakprobleem heeft en werd er even gedacht aan TOS. Nu door de uitslag van de IQ test blijkt het toch geen TOS te zijn maar een taalstoornis te wijten aan laag IQ. Tevens werd mede gedeeld dat het centrum niets meer konden betekenen en dat logopedie misschien ook beter kan stoppen?
    Hulp vanuit school is er nooit geweest, behalve een extra instructie voor rekenen in groep 7 wat nu dus niet meer aan de orde is. Ik vraag me echt af; wat nu? School zegt dat er geen budget is voor extra hulp, waar is dat te krijgen?
     
  2. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wat zonde dat ze er zo laat achter zijn gekomen.
    Ik zou via de gemeente even gaan zoeken of je hulp kan krijgen. Of via MEE.
     
  3. Kenzi

    Kenzi Actief lid

    22 mei 2014
    202
    29
    28
    NULL
    NULL
    Ze dachten dat het een verlegen meisje was, er is een orthopedagoog op school geweest om te kijken of het selectief mutisme is. Er is wel een OPP opgesteld maar ze lijken daar dus nu echt vanaf te wijken op school.
     
  4. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.197
    2.836
    113
    Ik zou even langs de huisarts gaan, die kan je doorverwijzen naar het sociaal team.
     
  5. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.955
    7.884
    113
    Vrouw
    #5 Zonnestralen, 23 sep 2020
    Laatst bewerkt: 23 sep 2020
    Heb je goed inzicht gekregen in de non verbale vragen en kan jij haar vinden in de breekpunten? Mijn zoon (tosser) heeft een audiologisch onderzoek gehad. De testen werden op één moment afgenomen, die hij had kunnen verstieren als hij even zijn dag niet had. Ik probeer niet te zeggen dat de resultaten niet kloppen. Maar wel dat het een gevoelige momentopname is. Voordat je vervolgstappen zet is het denk ik belangrijk om eerst na te denken of jij haar kan vinden in de resultaten (stap 1).

    Ik vind het opvallend dat de school niet eerder aan de bel getrokken heeft. Dat kan wat over de school zeggen, maar ook over jouw dochter. Als jij je niet kan vinden in de dingen die jouw dochter heeft laten zien, dan zou ik eerst voor een second opinion gaan en daarna verder zoeken.
     
    Roanna vindt dit leuk.
  6. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.578
    4.623
    113
    Met dat IQ is ze zwakbegaafd. Heel erg vreemd dat ze hier nu pas achter komen! Zoiets hoort allang op te vallen namelijk. Ik zou contact opnemen met de huisarts of het wijkteam voor een verwijzing.

    School krijgt hier zeker hulp voor. Maar is dat nog zinvol in groep 7? En ze zijn al veel te laat hiermee. Hoe scoorde ze in het verleden dan? Ze heeft toch al jaren cito's gemaakt en tal van andere toetsen. En ook het werken in de klas moet het zijn opgevallen.

    En is jullie als ouders nooit iets opgevallen? Jullie kennen haar beter dan school.
     
  7. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ze zit in groep 8 schreef TS. Ik vind het inderdaad ook heel laat, zeker omdat er vanaf groep 4 al problemen zijn, dat is gewoon 3 jaar zonder de juiste hulp.
     
  8. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.578
    4.623
    113
    Ik denk dat hulp op deze school wellicht niet meer zo zinvol is. Maar ze zal wel hulp moeten krijgen.

    En met dit iq zal ze wellicht naar het praktijkonderwijs gaan. Daar hebben ze ook veel verstand van de juiste hulpverlening en ondersteuning. Maar daar zou ik niet op wachten en nu alvast kijken waar je terecht kunt. Heeft het audiologische centrum geen ideeën waar ze terecht kan?
     
  9. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.044
    4.240
    113
    Hmm voor mijn gevoel strookt het niet helemaal. Ze heeft vanaf groep 4 leer problemen, aan haar leeftijd te zien (mijn dochter is ook 11 en zit in groep 8) is ze wel elk jaar netjes overgegaan. En in groep 8 bedenkt iemand (jullie of school) om haar eens een IQ test af te laten nemen. ( welke IQ test was dat?) Hoe scoort ze op het verbale en hoe scoort ze op het performale gedeelte? En waar in de test zie je dat ze minder zit.

    B.v Mijn zoon heeft een WISC III (IQ) test gedaan. Verbaal scoort hij 117 en in de test zelf konden we zien dat hij met de opdrachten die met taal te maken hadden heel hoog scoorde (zo rond de 127) maar dat die score met de rekenopdrachten (hij heeft dyscalculie) naar beneden gehaald werden. Bij het Performale gedeelte scoorde hij laag, 77. Omdat dit verschil zo groot was mogen ze er geen totale IQ geven. Kort door de bocht mijn zoon is theoretisch heel sterk (vooral de taal) maar weet het niet of nauwelijks om te zetten naar de praktijk. Ze testen dan ook de verwerkingssnelheid en daaruit bleek dat hij een vertraagde verwerkingssnelheid heeft.

    Wij herkennen onze zoon hier inderdaad in.

    Maar bij ons trokken ze in groep 1 (de school) al aan de bel, zaten we dat jaar ook bij een Psycholoog/orthopedagoog voor onderzoeken en wisten we een jaar later dat hij Autisme (asperger toen nog) heeft. Hij is tot groep 5 op het reguliere onderwijs gebleven, kreeg bijstand van een Ambulant Begeleider en midden groep 5 ging het niet meer en heeft de school zich handels onbekwaam verklaard (wat eigenlijk in houdt dat hun alles hebben gedaan om hem op het reguliere te houden maar dat het voor hun niet meer werkbaar is) Daarna is hij overgegaan op het speciale onderwijs.

    Als de school een OPP heeft gemaakt voor jouw dochter dan zijn ze ook verplicht zich hieraan te houden en samen met jouw dochter en jullie te werken aan het behalen van de daarin beschreven doelen.

    Het geld hiervoor wordt vaak verdeelt door het samenwerkingsverband van de school, bij sommige scholen houden ze dit zelf in de hand en moet school dus aanvragen bij hun doen voor extra geld. Bij anderen geven ze het geld aan de scholen zelf zodat die het kunnen verdelen. Dat school nu zegt dat het geld op is lijkt mij erg sterk want we draaien net een paar weken weer en je kunt mij niet wijs maken dat een school zijn hele budget (speciaal voor kinderen die extra nodig hebben) er al doorgebrast heeft.

    Maar ik kan me voorstellen dat je nu, door de bomen het bos even niet meer ziet. Dus mijn tip, ga gesprekken niet alleen aan maar neem iemand mee. Ga na je huisarts en vraag of die weet waar je hulp kunt krijgen of neem contact op met MEE
     
    puzzelstukje en Roanna vinden dit leuk.
  10. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.955
    8.765
    113
    Ik vraag me echt af hoe dat kan. Ze is nooit blijven zitten dus klopt de test dan wel? Hebben jullie ook het idee dat ze anders is dan haar klasgenoten?

    Betreft oplossen, ik zou de gemeente bellen en het probleem voorleggen, je zou dan hulp buiten school moeten krijgen en die zouden ook mee moeten kunnen helpen.
     
  11. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik heb enkel ervaring met mijn nichtje en neefje - allebei een iq tussen 70 en 85. Zij liepen op de basisschool eigenlijk meteen tegen problemen aan, het was meteen duidelijk dat ze niet goed mee konden komen. Allebei op het SBO belandt ook, en daar vonden ze gelukkig hun plek. Dit is al jaren geleden (ze zijn allebei begin 20 nu), dus het hele systeem is inmiddels misschien anders. Maar met 11 jaar dit ontdekken lijkt me vrij laat? Ik zou zeker bij bv de huisarts vragen om wat je hiermee kan doen, waar je bv terecht zou kunnen voor een second opinion. Een schoolarts weet hier vast ook meer over. Ik zou als ouder echt meer willen dat wat jullie nu krijgen - jullie krijgen eigenlijk gewoon te horen ‘dit is haar iq, daar moet je het mee doen’, dat is geen hulp, geen begeleiding, niks...
     
    Zonnestralen vindt dit leuk.
  12. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.868
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    Een oud-collega van mij kwam er ook pas in de laatste groep van de basisschool achter dat haar dochter een vergelijkbaar laag IQ had. Maar haar dochter was sociaal-emotioneel heel sterk, waardoor het niet eerder opviel dat dit het probleem zou kunnen zijn.

    Zelf heb ik een andere ervaring met mijn zoon. Hij is op zijn tweede en zijn vijfde getest op een IQ van beneden de 60, op zijn zevende bleek dat mooi 40 punten hoger te liggen. Hij heeft een zeer ernstige taalachterstand, hij is non-verbaal, en bij hem ging men er van uit dat het onjuist uitvoeren van een opdracht kwam door een laag IQ, maar bij hem kwam het door zeer zwaar autisme.

    Maar dat wil niet zeggen dat de hulp die we op zijn tweede en zijn vijfde hebben ingezet verkeerd was. Integendeel, hij is erg vooruit gegaan, meer dan iedereen op zijn tweede ooit voor mogelijk hield.

    In jouw geval zou ik dus contact opnemen met het sociale wijkteam van je gemeente met de vraag hoe je je dochter het best kunt ondersteunen in haar ontwikkeling en daarnaast contact opnemen met je huisarts en bespreken waar je een second opinion kunt krijgen. Die dingen kunnen prima naast elkaar.
     
  13. Kenzi

    Kenzi Actief lid

    22 mei 2014
    202
    29
    28
    NULL
    NULL
    #13 Kenzi, 24 sep 2020
    Laatst bewerkt: 24 sep 2020
    Dank je wel voor de reacties! Ik heb vandaag contact gehad met school en ze gaven aan dat de afspraken gewoon gelden wat betreft de hulp maar dat ze er geen tijd voor hebben gehad om haar in het extra instructie groepje te betrekken.Dus qua budget moet het goed zitten.

    Hoe het zo ver heeft kunnen komen? Goede vraag, ik heb het toch iedere keer bij een rapportgesprek aangegeven vanaf groep 4. Wij hebben in groep 5 een rots en watercursus gedaan (soort van). Vanaf eind groep 6 is er een OPP opgemaakt. Zijn toen gestart met logopedie die dus een taalprobleem constateerde. Dan word je doorgestuurd en willen ze dat je eerst logopedie een aantal maanden doet voordat je echt in de malle molen komt. Scores zijn vanaf die tijd voor rekenen en begrijpend lezen D en E. Sinds dat ze aangepast werk doet kijken ze naar DLE.

    Ik krijg nog een brief met alle uitslagen maar zoals ze dr omschrijven in gedrag klopt het gewoon met wat de juffen ed ook zeggen. Klapt dicht, praat niet of weinig etc.

    Ook het blijven zitten is niet echt een optie geweest, ze is van november dus extra gekleuterd. Speciaal onderwijs heb ik zelf geoppperd in een gesprek maar daar was geen sprake van.

    Wat voor mij belangrijk is, is dat ze op de juiste plek in het vervolgonderwijs komt, ze heeft kader als voorlopig advies gekregen. Dus ook daar zit weer enorm veel verschil in.

    In de klas heeft ze genoeg vriendinnen, sociaal emotioneel zit nu wel goed maar is wel enorm gegroeid.
     
    Fuddey vindt dit leuk.
  14. Kenzi

    Kenzi Actief lid

    22 mei 2014
    202
    29
    28
    NULL
    NULL
    Nee, qua IQ niet helaas. Ik hoop dat ze rekenen groep 7 dit jaar onder de knie krijgt en daar mee naar het VO kan. Methode toetsen goed tot redelijk, cito's dus slecht en ook niet binnen de gestelde tijd af.
     
  15. Kenzi

    Kenzi Actief lid

    22 mei 2014
    202
    29
    28
    NULL
    NULL
    Ik ook, maar ben er nooit op gewezen wat voor hulp ik zou kunnen krijgen. Ook in mijn omgeving is haar spraak nooit opgevallen, dan bedoel ik ook ouders van vriendinnetjes waar ze speelt.
     
  16. Kenzi

    Kenzi Actief lid

    22 mei 2014
    202
    29
    28
    NULL
    NULL
    Zij verwijzen me weer terug naar school helaas.
     
  17. Kenzi

    Kenzi Actief lid

    22 mei 2014
    202
    29
    28
    NULL
    NULL
    Qua cito scores zit ze nu op rekenen e6 niveau, begrijpend lezen m6, technisch lezen e6, spelling score M8.
     
  18. Kenzi

    Kenzi Actief lid

    22 mei 2014
    202
    29
    28
    NULL
    NULL
    Ze hebben alleen de Non verbale gedaan omdat het probleem juist ligt bij de taal, hoe deze heet heb ik even geen idee van maar komt ook doordat ik nog geen officiele brief/uitslag heb. Dank je wel voor je uitgebreide bericht en tips!
     
  19. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.955
    7.884
    113
    Vrouw
    Maar het is toch nodig om de verbale en de non verbalen scores met elkaar te vergelijken voor tos?
     
  20. Kenzi

    Kenzi Actief lid

    22 mei 2014
    202
    29
    28
    NULL
    NULL
    TOS zou niet meer aan de orde zijn, omdat het taalspraak probleem nu door het IQ zou komen.
     

Deel Deze Pagina