Laagliggende placenta....

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Essie28, 15 jun 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Essie28

    Essie28 Fanatiek lid

    6 jun 2013
    3.850
    1.075
    113
    Ik was gister weer bij de verloskundige ivm bloedverlies. De 2de keer al deze zwangerschap.
    De 1ste keer zei ze dat er wat bloed was boven de baarmoeder baby deed het verder goed.

    En gister zei ze dat het waarschijnlijk komt doordat m'n placenta laag ligt.
    En dat die bloeding daardoor komt en ik misschien nog een keer bloedverlies kan krijgen.
    Ze zei met de 20 weken echo kunnen we even inwendig kijken hoe je placenta ligt maar ze zei ik verwacht wel dat tie omhoog trekt als je baarmoeder groeit.

    En verder zei ze er eigenlijk niks over.
    Ze deed er heel luchtig over.
    Maar op inet lees ik allemaal dingen die me bezorgd maken. Ik ben nu nog maar 11 weken kan het zo zijn dat het met 20 weken dan wel ineens verschuift?
    En ze zei ook niet waar die dan precies ligt, maar wat ik op de echo kon zien lag hij aan de zijkant dus niet helemaal onderop.

    Zijn er misschien meer mensen die dit zo vroeg hebben ontdekt en is het goed gekomen met de 20 weken echo?
     
  2. Daantjeee

    Daantjeee Fanatiek lid

    28 jan 2021
    1.617
    1.616
    113
    Vrouw
    Goedemorgen!

    Ik wist ook vrij snel dat mijn placenta laag lag (9 weken), en heb daardoor inderdaad ook een bloeding gehad vroeg in de zwangerschap. Inmiddels ben ik de 20 weken voorbij, en helaas zit er nog niet veel beweging in. Echter kunnen ze pas met enige zekerheid stellen dat hij laag blijft bij 32 weken.

    Van wat ik heb begrepen zit je placenta vast aan de achterwand of buikwand, en met het groeien van de buik is de kans groot dat de placenta nog verschuift. Ook mijn arts maakt zich er totaal geen zorgen om. Zelf heb ik onderstaande topic een week geleden geopend:

    https://www.zwangerschapspagina.nl/threads/placenta-praevia-totalis-20-weken-echo.715080/

    Voor nu hoef ik geen leefregels in acht te nemen en kan ik gewoon mijn gang gaan, ook geen bloedverlies meer gehad. Maar logischerwijs vind ik het net als jij ook erg spannend! Hoop dat de boel snel verschuift voor je! Dat hoor je overigens véél vaker dan dat hij laag blijft liggen.
     
  3. Essie28

    Essie28 Fanatiek lid

    6 jun 2013
    3.850
    1.075
    113
    Jaa op zich vind ik het niet erg dat hij laag ligt of dat ik bijv een keizersnede zou moeten krijgen. Maar waar ik angst voor heb zijn bloedingen. En dat je dan bijv bedrust moet houden etc. Je gaat altijd van het ergste uit.

    Maar heb jij vanaf 9 weken geen bloedingen meer gehad? Dan zou ik me ook geen zorgen maken hoor. Hoop voor jou dat hij nog optrekt.
    Heb jij het trouwens wel kunnen zien zo vroeg dat je een totale praevia had.
    Bij mij zei ze namelijk alleen hij ligt laag en zelf zag ik op de echo dat hij rechts zat aan de zijkant niet helemaal onderaan.

    Eigenlijk wil ik het echt vragen maar ik denk dat ze zo vroeg nog niet echt uitgebreid willen kijken heb ik het idee. Ze had het over ja we kijken nog wel een keer met 20 weken.
    Trouwens bedankt voor jouw verhaal !
     
  4. Daantjeee

    Daantjeee Fanatiek lid

    28 jan 2021
    1.617
    1.616
    113
    Vrouw
    Geen probleem, graag gedaan!

    Ik loop sowieso in het ziekenhuis, dus goede apparatuur. En tot 12 weken zijn al mijn echo's vaginaal gedaan, dus daarbij was het heel goed te zien hoe de placenta lag. Ik doe ook mee aan een studie (predit) een daardoor heb ik tussendoor vaak een 3d echo die rond een uur duurt, dus dan kijken ze zeer uitgebreid :p. Behalve die ene keer, heb ik helemaal geen bloedingen meer gehad dus ik probeer voor nu gewoon heel erg te genieten van het getrappel in mijn buik. Mocht ik bloedingen krijgen, of toch een keizersnede, zie ik het dan wel weer en is er dan nog genoeg tijd om te stressen ;)
    Voor jou hoop ik ook op het beste, en vooral inderdaad geen bloedingen meer: lekker stressvrije rest van de zwangerschap!
     
  5. MoesCH

    MoesCH Fanatiek lid

    23 jan 2009
    4.302
    1.389
    113
    Vrouw
    Hier met 12 weken een bloeding gehad en op de echo bleek dat ik een laagliggende placenta had. Wel aan de buikwand maar ook nog een stukje over de baarmoedermond. Dqt verklaarde de bloeding. Ongeveer nog een weekje of 2 wat bruinverlies gehad dagelijks. Daarna stopte het.
    Met de 20 weken echo bleek hij niet meer over de baarmoedermond te liggen maar wel nog dicht bij de uitgang. Gyn gaat er van uit dat hij nog omhoog oprekt en dat er tegen het eind voldoende ruimte is tussen placenta en uitgang baarmoeder.
     
  6. Essie28

    Essie28 Fanatiek lid

    6 jun 2013
    3.850
    1.075
    113
    Ooh dus bij jou hebben ze wel goed gekeken met 12 weken. Dat is wat ik zo vervelend vind ze keek echt maar globaal. Dus ik weet eigenlijk alleen dat ik een laagliggende placenta heb en thats it.

    Heb jij nog bloedingen gehad na die 2 weken bruinverlies?

    Wel mooi dat hij is opgeschoven ze zeggen ook met 30 weken dat hij vaak nog meer optrekt. Doe jij nog bepaalde dingen (leefregels) of dat niet.
     
  7. Essie28

    Essie28 Fanatiek lid

    6 jun 2013
    3.850
    1.075
    113
    Toch super fijn dat je zovaak kon kijken. Want nu is het echt zo weinig eigenlijk zou de volgende pas met 20 weken zijn. Maar heb zelf nog wel een pretecho geregeld met 14 weken.

    Ook goed dat je geen bloedingen meer hebt gehad dat is toch wel de grootste angst waar ik mee zit.
    Voor nu gewoon proberen te genieten.
     
  8. MoesCH

    MoesCH Fanatiek lid

    23 jan 2009
    4.302
    1.389
    113
    Vrouw
    Ja de gyn heeft er toen uitgebreid inwendig naar gekeken. Na die 2 weken bruinverlies niks meer gehad. Dus had al een idee dat hij er niet meer voorlag.
    Geen leefregels meegekregen van de gyn maar merkte zelf wel dat het meer werd als ik veel gelopen had. Dus heb uit mezelf erg rustig aan gedaan.
     
  9. Essie28

    Essie28 Fanatiek lid

    6 jun 2013
    3.850
    1.075
    113
    Ooww oke dat is slim inderdaad gewoon wat rustiger aandoen. Ik ga dat ook zoiezo doen. Vooral nu die nog laag ligt.
    Die bloedingen zijn ook niks. Je schrikt je rot iedere keer.
    Ik heb met 13 weken een pretecho en heb gevraagd of ze ook willen kijken naar de ligging van de placenta en gelukkig wilde ze dat wel.
     
    Shyvd vindt dit leuk.
  10. MoesCH

    MoesCH Fanatiek lid

    23 jan 2009
    4.302
    1.389
    113
    Vrouw
    Ja dat is idd fijn voor je geruststelling. Hopelijk stopt het ook snel bij jou en trekt je placenta mooi mee omhoog!
     
  11. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.866
    7.809
    113
    Amsterdam
    Eigenlijk hoef je daar met dit termijn nog geen consequenties en gedachten over te hebben. Daarom kijken ze er ook pas naar de bij de 20 weken echo. Daarvoor ligt het bij de meeste vrouwen namelijk laag.
    Hier gehad dat hij er compleet overheen lag, men had er ene hard hoofd in dat het nog omhoog zou gaan. Echter met 32 weken bleek het toch genoeg te zijn. Tot dan helemaal geen bloedverlies gehad. Bizarre was dat bij mij daarna het bloedverlies begon en dat hebben ze nooit kunnen verklaren.
    Eigenlijk groeien de meeste placenta’s netjes mee omhoog met het uitrekken van de baarmoeder.
     
  12. Essie28

    Essie28 Fanatiek lid

    6 jun 2013
    3.850
    1.075
    113
    Oh dat is wel fijn om te horen.
    Had jij vroeg in je zwangerschap ook bloedingen of niet?
    Vandaar dat ze er zo luchtig over deed en ik me maar zorgen maken:eek:
     
  13. Dompiewompie

    Dompiewompie Fanatiek lid

    2 jul 2018
    1.168
    1.488
    113
    Vrouw
    Mijn placenta lag bij mijn laatste zwangerschap ook volledig over de baarmoedermond heen, ook nog bij de 20 weken echo. Bij 32 weken was hij toch nog omhoog gegroeid en lag hij er 2,3 cm vandaan en dat was voldoende om gewoon te mogen bevallen.

    ik heb regelmatig bloedingen gehad tot week 24-25 en daarna niet meer. Nooit leefregels oid gekregen. Bij de uiteindelijke bevalling wel aanzienlijk meer bloed verloren dan bij de andere 2 bevallingen
     
  14. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.866
    7.809
    113
    Amsterdam
    Nee heb nooit bloedingen gehad gelukkig toen. Wel dubieus bruinbloedverlies vanaf het begin.
     
  15. Essie28

    Essie28 Fanatiek lid

    6 jun 2013
    3.850
    1.075
    113
    Ik had dus gelezen dat je bij bloedingen kan worden opgenomen en bedrust moet houden geen sex etc.
    Maar dat was bij jou dus niet? Of logt dat misschien aan de hoeveelheid bloed die je verliest.
     
  16. Dompiewompie

    Dompiewompie Fanatiek lid

    2 jul 2018
    1.168
    1.488
    113
    Vrouw
    ik vermoed aan de hoeveelheid bloed. Als ik zoveel of meer dan tijdens de eerste dag menstruatie zou verliezen dan moest ik bellen, maar zoveel was het nooit bij mij gelukkig.
     
  17. Essie28

    Essie28 Fanatiek lid

    6 jun 2013
    3.850
    1.075
    113
    Ooh oke ja klopt bij mij ook nooit veel. We gaan t zien. Voor nu maak ik me geen zorgen.
     
    Dompiewompie vindt dit leuk.
  18. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.996
    5.822
    113
    Bij mij lag ie bij de 20 weken echo (nog) net iets op de bmm. De vk was wel verbaasd dat ik geen bloedverlies had gehad tot dan (geen druppel). Ze zei wel dat als ik nog bloedingen kreeg ik rust moest nemen (en geen sex etc) maar er werd niet een heel ding van gemaakt ofzo.
    Hopelijk groeit ie lekker naar boven straks en heb je geen last meer van bloedingen:thumup:
     
  19. Chechi

    Chechi Niet meer actief

    Bij mij lag hij de eerste zwangerschap over de baarmoedermond heen. Ik kreeg er ook bruinverlies door. Bij de 20 weken echo lag hij er nog steeds overheen. Met 32 weken hebben ze nog een localisatie gedaan en toen bleek hij helemaal opgeschoven te zijn. Ze vertelde dat sowieso meestal de placenta nog omhoog trekt, maar ze willen het voor de zekerheid weten. Ik heb nooit gekke adviezen gehad zoals bedrust, geen seks etc.

    Vertrouw er op dat de verloskundige er wel iets van zou zeggen als het betekenis heeft en laat Google met rust :)
     
  20. Essie28

    Essie28 Fanatiek lid

    6 jun 2013
    3.850
    1.075
    113
    Had jij wel of geen bloedingen? Want dat vind ik dus eng. Als ik geen bloedingen meer krijg vind ik het totaal niet erg.
    Maar telkens dat bloedverlies zou me echt zwaar spanning opleveren. Dus hoop dat dat nu voorbij is. En inderdaad Google doe ik nooit.meer wat je allemaal wel niet leest. :eek:
     

Deel Deze Pagina