Laatste poging tot zelf afvallen: zélf gezonder eten en zélf (gratis) bewegen. Wie doet er mee?

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door juf21, 10 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. juf21

    juf21 Bekend lid

    20 mei 2012
    725
    139
    43
    Hoi meiden,

    Al jaren lang zitten mijn man in ik in een patroon dat we tegen elkaar zeggen: 'Nu gaan we er echt iets aan doen.' We weten uiteraard heel goed hoe het moet: gezonder (en minder) eten en meer bewegen. Maar op een of andere manier beginnen we fanatiek en zitten we een paar maanden later weer hetzelfde gesprek te voeren en zijn we geen gram lichter.
    Het mooie weer komt er aan, dus de tijd van ons lichaam verhullen in dikke vesten en jasjes gaat weer voorbij. Dé perfecte timing om te beginnen.

    Herkenbaar? Nu is het klaar!
    Nu ga ik écht zelf het roer omgooien en anders moet ik van mezelf hulp gaan vragen bij een diëtist of een personal trainer.

    Wie doet er mee? Ik hoop op een clubje mensen die het ook nog een keer zelf willen proberen, door minder en gezonder te eten en meer van de bank af te komen. Geen dure sportschool, maar gewoon zelf stevig wandelen, hardlopen, dansen, buikspieroefeningen, noem maar op...

    Samen recepten uitwisselen. Samen ideeën bedenken hoe we gratis kunnen sporten. Elkaar tips geven met handige apps. Kleine doelen stellen die haalbaar zijn en dan weer op naar het volgende doel. Elkaar helpen als we het moeilijk hebben.

    Als je mee wilt doen vind ik het leuk als je je even voorstelt. Wie ben je? Wat is je gewicht/kledingmaat/BMI? Wat is je streefdoel? Wat is je eerste kleine doel? Wat is je motivatie?
    Ik zal hieronder beginnen:

    Ik ben juf, ik weeg 89 kg, mijn BMI is 30,8. Mijn kledingmaat is 44 (maar ik heb al een tijdje niet geshopt, dus ik denk eigenlijk dat het bijna 46 is). Mijn allergrootste wens zou zijn om ooit nog eens onder de 80 kg te komen, maar dit is al meer dan 10 jaar geleden dus ik wil mezelf eigenlijk geen onmogelijk doel stellen.
    Mijn eerste kleine doel is 85 kg.
    Mijn motivatie is mijn zoontje. We waren vorige week met hem voor het eerst in het zwembad (30 km verderop) en hij vond het fantastisch. Wat lijkt het met geweldig om gewoon hier in het plaatselijke zwembad regelmatig met hem even te gaan zwemmen. Maar ik laat dit vanwege mijn figuur... :(
     
  2. Mississippi

    Mississippi VIP lid

    10 feb 2012
    10.511
    4.634
    113
    Ik doe met je mee! Ik was al even geleden begonnen en 5kg kwijt, maar de laatste weken kan ik de koekjes en chipjes weer niet laten en is er alweer 2kg aan :( ik wil niet echt diëten want dan raak ik helemaal geobsedeerd door eten:roflmao: maar alles binnen proporties en daarnaast gaan bewegen. Ik weeg nu 84-85 kg bij een lengte van 172, dat is een BMI van 28.

    Voor Mn eerste zwangerschap voetbalde ik 5x per week en woog ik 59 kg, zo dun hoef ik echt niet meer te zijn! Maar terug naar onder de 75 zou wel heel prettig zijn :) Mijn eerste doel wordt onder de 80 komen, en ik wil dat dus bereiken door gezond en gevarieerd eten (wat kleinere porties), koekjes en chips de deur uitdoen, hardlopen (2/3x per week) en wat vaker te wandelen/fiets te pakken i.p.v. de auto.

    Ik ben tbm, en doe de opleiding tot docent Nederlands sinds augustus. Vanaf maandag start Mn stage 2 dagen per week, naast de 2 avonden college, dus ben heel benieuwd hoe ik alles voor elkaar ga krijgen :rolleyes:

    Leuk om samen te kletsen!
     
  3. 1982Justme

    1982Justme Niet meer actief

    Hoi,

    Leuk jullie verhalen te lezen.
    Zullen we ook een soort schemaatje maken met de namen, gewichten, doelen resultaten?

    Ik ben dus justme, ik ben 35 jaar, moeder van 3 kinderen van 9, 2 en de jongste is bijna 3 maanden.
    Ik moet dus sowieso nog wat zwangerschapskilo's kwijt maar daarnaast nog veel meer. Ik weeg nu 96 kg en heb een bmi van ruim 35!! Kledingmaat 46.
    Er moet dus echt iets gaan gebeuren. Ik geef nu nog wel borstvoeding dus ik mag in het begin nog niet teveel afvallen maar ik kan evengoed vast beginnen met niet elke dag chips en chocola haha.

    Mijn motto is 'ik kies niet al het lekkers maar alleen het allerlekkerste'. Dus op een feestje niet en de taart en de hapjes en ook nog eens de nootjes maar hetgeen waar ik op dat moment het meeste zin in heb. Dit motto komt trouwens van mieke kosters, een vrouw met goede leefstijltips. Zou ik even google-en als ik jullie was!

    Ik wil uiteindelijk op 80 uit komen maar mijn kleine doel is nu 92. Ik heb zo'n stepplateau gekocht en daar wil ik minimaal 3x per week even wat mee doen via youtube.

    Leuk! Meteen gemotiveerd om vandaag nog te beginnen!

    Edit. Mijn motivatie is hetzelfde als jou ts! Lekker zwemmen met de kids zonder me daar vreselijk bij te voelen.
     
    knofje2008 vindt dit leuk.
  4. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.453
    3.441
    113
    Ik doe graag mee. Ga straks na het werken even alle reacties lezen.

    Ik werk in de thuiszorg. Ben 4 jaar geleden mijn 1e zwangerschap begonnen op 79 kilo en weegt nu bijna 95. Veel te zwaar dus en ik wil graag op 73 komen, dan zit ik goed qua BMI. Liever nog iets minder, maar dit is mijn 1e doel.

    Straks reageer ik uitgebreider.
     
  5. Mississippi

    Mississippi VIP lid

    10 feb 2012
    10.511
    4.634
    113
    Hai hai @1982Justme en @Elsa86 wat gezellig! :)

    Schema lijkt me goed plan! Wat zullen we doen? Eens per week op de weegschaal en dan bijhouden? Zat ook te denken om een ticker aan te maken :)

    Mijn motivatie is ook dat ik dat zwembandje kwijtraak waardoor al Mn kleren niet leuk zitten :roflmao: en dat ik van de zomer al mijn oude jurkjes weer aankan!

    Kom op ladies! We kunnen het!
     
  6. Diro

    Diro Niet meer actief

    Ik doe/lees mee! 32 jaar, 2 kinderen. Jongste ruim 3 maanden. Gewicht en bmi onbekend, dat houd ik zo. In het verleden problemen mee gehad en daarom de weegschaal de deur uit gedaan.
    Ben niet veel te dik ofzo, maar wil weer wat strakker in mijn vel komen te zitten. Mijn broeken zitten wat te strak en een bikini trek ik nu liever helemaal niet aan.
    Doe het dus zonder wegen maar dat heb ik al vaker gedaan. Het gaat me vooral om het gevoel.
    Ik lees/schrijf graag mee als het gaat om tips, trucs, recepten etc.
     
  7. username

    username Fanatiek lid

    7 aug 2014
    2.917
    192
    63
    NULL
    NULL
    Vroeger kon je hier een banner / ticker maken, kan dat nog steeds? Ik kan het niet vinden.
     
  8. 1982Justme

    1982Justme Niet meer actief

    Ik kan de ticker ook niet vinden.
    Ja 1x p/w wegen lijkt me prima voor degenen die dat willen!
    Overigens ga ik wel maar 1x per dag reageren op iedereen. Heb namelijk ook een doel om niet te veel met computer/telefoon bezig te zijn enzo
     
  9. tessa321

    tessa321 Fanatiek lid

    13 feb 2013
    1.000
    157
    63
    Gelderland
    Ik meld me voorzichtig aan :oops:
    Ik ben 37 (daar moest ik serieus even over nadenken...) De laatste keer gewogen was ik 87kg bij 170. Veel te veel. Ik heb 2 kinderen van 2 en 4. Door kno problemen van de kinderen en zwangerschap ruim 3 jaar erg weinig en slecht geslapen. Wat bewezen is dat je daar meer honger van krijgt. Maar goed. Ik blijf nu nog steeds mezelf moe voelen en eten is een gewoonte. Vroeger moest mijn bord ook altijd leeg dus ik denk dat ik de rem ook niet goed ken. Verder ben ik ook een emo-eter en hou vooral van zoet. Maar nadien voel ik me standaard rot om hetgeen ik gegeten heb. Verder heb ik een stressvolle baan in de zorg met alle wisselende diensten en geen vaste eet momenten. Ook dit draagt niet bij aan gezond eten helaas.
    Nu nog rugklachten, maar binnenkort mag ik weer naar de osteopaat, dan kan ik weer verder met hardlopen. Daarmee zat ik op 4,5 km:D en daar was ik al best trots op. Nu alweer een maand niet gelopen dus moet weer terug naar een korter stukje.

    Ik wil graag! Een nu omzetten in acties.:thumup:

    Uiteindelijk streven 72kg. Eerste kleine doel 82kg.
     
  10. juf21

    juf21 Bekend lid

    20 mei 2012
    725
    139
    43
    Wat leuk dames! En wat een motivaties lees ik, top!

    Zullen we allemaal op zaterdag ochtend op de weegschaal gaan staan?

    Wat ik trouwens een fijne app vind is de Weight meter. Kun je gratis je gewicht in bijhouden, en ook berekent ie je vetpercentage (omtrek van nek, taille en heupen invoeren). Ik gebruik deze app al jaren, geeft een mooie grafiek. Hopelijk nu weer een dalende. :)

    Ik vind opmeten trouwens sowieso een goede motivatie.
    Gewicht schommelt nog wel eens (als je bv ongesteld moet worden) en kan demotiveren. Maar het motiveert mij altijd als je ziet dat je buik alweer een paar cm dunner is. :D
    (dit vulde ik bij Weight meter altijd in als notitie)

    Daarnaast gebruikte ik 'my fitnesspal' om in te voeren wat ik eet (heel confroconfronterend :oops:
    ) en met Emdomondo kun je bijhouden wat je aan beweging doet. Dit synchroniseert met my fitnesspal, dus als je dan te veel hebt gegeten heft dat half uur wandelen dat koekje weer op. :D
    Kijk maar eens wie dit handig vindt.

    Ik zit nu in de auto (als bijrijder ;)), maar zal vanavond wel even een schema maken met namen, startgewicht, doel(en).
     
  11. Mississippi

    Mississippi VIP lid

    10 feb 2012
    10.511
    4.634
    113
    Goed idee zo’n schema en op zaterdag wegen is wat mij betreft goed!

    Handig die apps! Fitnesspal heb ik ook al eens gebruikt werkt idd goed! Die andere apps had ik nog niet van gehoord, die ga ik ff downloaden. Morgen ga ik starten! :) Tegelijk met mijn eerste stagedag, toch weinig tijd om te zondigen dan ;)
     
  12. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.453
    3.441
    113
    Ik had gezegd dat ik gisteren uitgebreider zou reageren, maar dat is er niet van gekomen.
    Weet ook eigenlijk niet wat ik verder moet zeggen.

    Mijn eerste doel is dus 73 kilo wegen, pas dan zit ik op een goed BMI. Maar dan heb ik nog 22 kilo te gaan. Ik ben nooit te zwaar geweest en dat vind ik frustrerend. Als ik dan foto's zie van 5/6 jaar geleden, dan word ik gewoon verdrietig en wil ik er weer zo uitzien.

    Ik heb een Sonja Bakker boek gekocht. Niet om me strikt aan die weekmenu's te houden, maar ik neem het wel als voorbeeld. Bijvoorbeeld ontbijten met 1 plakje koek of lunchen met 3 crackers met 30+ kaas, kipfilet en Halvajam. En halfvolle melk of chocomelk light.

    Verder eet ik nu dus geen 48+, maar 30+ kaas. Geen gewone jam, maar Halvajam en wat meer kip. Ook meer aardappels en groente. Ik kook nu in olijfolie. En eet meer volkoren producten.

    Qua app heb ik alleen de monitor je gewicht app. Ik wil wel bij gaan houden wat ik binnen krijg qua calorieën. En meer water drinken. Maar sowieso minder cola, wel af en toe cristal clear.

    Bewegen doe ik te weinig. Als het mooi weer is loop ik vaak richting centrum met de kinderen (2 km heen en 2 km terug). Ik neem me wel eens voor om 's avonds op de Wii te gaan met justdance of Wii fit, maar als de kinderen op bed liggen heb ik vaak geen zin meer. Maar ik wil echt eens zin gaan maken. Overdag lukt het ook niet met de kinderen over de vloer.
     
  13. Baby2onderweg

    Baby2onderweg Actief lid

    29 aug 2017
    114
    41
    28
    Vrouw
    Het is dat ik nu nog zwanger ben en niet kan afvallen maar ik ben hier ook schuldig aan. Bijna 2 jaar geleden een zoontje gekregen en er zat voor deze zwangerschap nog een flink aantal kilo’s aan. Ik ben toen ruim 25 kilo aangekomen. Ik probeerde het wel kwijt te raken door gezonder/minder te eten, maar ik hield het elke keer niet vol. Ik ben 21 jaar oud en had voor deze zwangerschap een BMI van 32.2 :oops: Ben nu met bijna 37 weken zwangerschap zo’n 10 kilo aangekomen. Hopelijk heb ik die kilo’s er gauw af en dan is mijn uiteindelijke streefgewicht 80 kilo. Ik ben 1,70 maar kan me nog herinneren dat ik 80 kilo woog en mezelf wel prima vond, dus dat vind ik wel een mooi (haalbaar) doel voor het komende jaar na mijn zwangerschap. Ga hier komende weken mee lezen voor wat tips en motivatie :thumup:
     
  14. tessa321

    tessa321 Fanatiek lid

    13 feb 2013
    1.000
    157
    63
    Gelderland
    Ik ben ooit 15kg afgevallen door gewoon te eten en als ik iets wilde weten mezelf de vraag te stellen: heb ik het echt nodig?! Op zaterdagavond mocht ik van mezelf dan wel wat lekkers drinken en eten.
    Hopelijk lukt die tactiek nu weer...
     
  15. panda86

    panda86 Fanatiek lid

    24 aug 2011
    1.431
    236
    63
    #15 panda86, 11 mrt 2018
    Laatst bewerkt: 11 mrt 2018
    Ik wil me ook graag aansluiten. Ik ben 31 jaar en we hebben 2 kinderen een zoontje van bijna 4,5 en dochtertje word over 2 weken 2. Ik ben in september 2011 gestart met weight watchers en ben toen in totaal 33 kilo afgevallen. Ik ben sinds 2008 diabetes type 2. Doordat ik toen zoveel ben afgevallen kon in mijn insuline laten staan en later ook de tabletten. Toen ik zwanger werd van ons zoontje was de db terug maar paar dagen voor de bevalling kon ik weer stoppen. Tijdens de 1e zwangerschap ben ik rond de 30 kilo aangekomen, ik wilde het niet eens weten ik was ook na de zwangerschap heel down door mijn gewicht. Het was mij gelukt om aardig wat af te vallen tot het niet goed ging met mijn vader. Wij hebben de afgelopen 4 jaar veel tegenslagen gehad wat het afvallen ook niet bevorderde. Hebben veel zorgen om ons zoontje gehad en nog steeds, dochtertje heeft de eerste 14 maanden heel veel gehuild door verstoppingen en scheve nekwervel. Vorige jaar werd s-vader ziek en is in kort tijd overleden.

    Nu een nieuw jaar en nu moet ik om mijzelf denken. Helaas is de db na de zwangerschap van de jongste gebleven. Ging er zelf ook een tijdje niet goed mee om ( lees nam geen medicatie in). Nu gebruik ik wel weer medicatie maar krijg het niet onder controle. Heb ook een nieuw medicijn gekregen wat als bij werk zou hebben afvallen, helaas bij mij tot op heden niet. Ik wil graag weer wegen wat ik voor de 1e zwangerschap woog. Betekend dat er 24 kilo af moet. Mijn eerst doel is 5 kilo. Ik vertel liever mijn gewicht niet op het forum om dat ik me er enorm voor schaam. Als ik die 24 kilo mag bereiken dan hoop ik nog 5 tot 10 kilo af te vallen maar dat is voor nu nog een ver van mijn bed show. Ik ben vooral benieuwd naar recepten. Ik ben een hele moeilijke eter, vooral groente's. Overweeg om weer met ww te beginnen eerst kijken of dat financieel haalbaar is. Ik hoop hier elkaar te kunnen steunen en motiveren. Mijn motivatie is vooral mijn gezondheid, mijn kinderen zijn mij nog heel lang nodig. Hoop weer van de medicatie af te kunnen. Ook weet ik dat ik mij lichamelijk veel fijner voel als ik sowieso die 24 kwijt ben. Ook fijner om kleding te vinden, ik voel me veel prettig of vooral minder ongemakkelijk en bekeken
     
  16. juf21

    juf21 Bekend lid

    20 mei 2012
    725
    139
    43
    Hoi meiden,

    Hier is de tabel met namen en doelen.
    upload_2018-3-11_22-56-46.png
     

    Bijgevoegde bestanden:

  17. tessa321

    tessa321 Fanatiek lid

    13 feb 2013
    1.000
    157
    63
    Gelderland
    Mooi schema heb je gemaakt!
     
  18. juf21

    juf21 Bekend lid

    20 mei 2012
    725
    139
    43
    Thanks! Ik ben een beetje een pietlut met Excel. :D

    @elsa en Username: met een tussendoel bedoelde ik kleine doelen behalen, die je binnenkort al gauw weer kan bijstellen.
    Jullie hebben een tussendoel van 10 en zelfs 22 kg. Is prima wat mij betreft hoor, maar het lijkt mij juist prettig als je over een klein poosje jezelf al kan belonen, omdat je je eerste doel al behaald hebt.
    Als jullie willen bijstellen hoor ik het wel. ;)

    Welterusten! Enneh... morgen allemaal ons nieuwe voornemen starten met een gezonde dag? Dat kunnen we!
     
  19. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.453
    3.441
    113
    @juf21 haha je mag mijn doel eerst wel op 85 zetten. Dat was het gewicht waarmee ik mijn 2e zwangerschap inging. Is iets realistischer dan 73.

    @panda86 ik ben ook een moeilijke eter waar betreft groente. Maar ik en mijn man hebben woensdag witlof ham/kaas gegeten terwijl we allebei eigenlijk geen witlof lusten. En het smaakte nog best goed.
     
  20. 1982Justme

    1982Justme Niet meer actief

    He getverderrie ik ben gewoon de zwaarste! Ik wilde gister al met goede moed beginnen maar toen werd ik ongesteld (1e keer na bevalling) dus chocolaaaaa.. Maar toen dacht ik ook meteen... neeeeeee dat is vanaf nu ook gewoon geen excuus meer.
    Leuk al die apps maar mijn ervaring is dat ik er gewoon niet al teveel mee bezig moet zijn. Dat frustreerd weer enorm.

    En wat betreft het schema.. Ziet er super mooi uit zeg, misschien dan volgende week nog kolom ertussen zodat je het resultaat van die week kunt zien en het totaal resultaat? Voor extra motivatie?

    Go girls, we gaan ervoor!
     

Deel Deze Pagina