Lactatiedeskundige of bv goeroe, vraagjes :)

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Rica, 12 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rica

    Rica VIP lid

    16 mei 2008
    7.521
    105
    63
    Vrouw
    Mama en meer
    Boven de ijssel
    Hoi,
    Ik heb een paar vragen over bv die ik via pb wil stellen. Gaat om kolven vóór de bevalling.
    Iemand die er meer van weet en wat betere uitleg voor mij heeft.

    Groetjes
     
  2. Eva2011

    Eva2011 Niet meer actief

  3. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.413
    5.508
    113
    Vrouw
    Ik zou even bellen met een vrijwilliger van BVN of La leche League
    Wij weten veel maar zij hebben meer kennis
    https://www.borstvoedingnatuurlijk.nl/
    http://www.lalecheleague.nl/ouders/direct-hulp-no-dig
    Deze hulp is gratis

    Een lactatieKundige (zonder des ;) )
    https://www.nvlborstvoeding.nl/
    Maar daar betaal je voor natuurlijk.
    Een lactiekundige is een hoogopgeleide professional
     
  4. jolien 1986

    jolien 1986 Niet meer actief

    Ik heb het gedaan voor ks omdat ik die al met 36 weken kreeg ivm complicaties..

    2 dagen na bevalling al voldoende productie en vooraf klein voedingsspuitje vol. Heb tijdens de zwangerschap borstmassage gedaan (bij mezelf) en vooraf alleen manueel gekolfd.

    *moest van de lactatiekundige wel om toestemming vragen bij gynaecoloog ivm drijgende vroeggeboorte.
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  5. Rica

    Rica VIP lid

    16 mei 2008
    7.521
    105
    63
    Vrouw
    Mama en meer
    Boven de ijssel
    Ja ben nu een week bezig en een druppel is veel :(
    Bij mijn andere twee kwam het ook amper tot niet op gang. Daarom besloten van te voren te beginnen maar nu al zoveel moeite voor druppeltjes werk, zakt mij de moed in de schoenen. Heeft het zin om door te gaan en is er nog hoop dat het komt. Na een week kolven mag ik toch wel wat meer verwachten lijkt mij.... Ben vooral bang dat dit voor niks is en het gewoon niet wil.... dus zoek wat ervaringen en tips.
     
  6. jolien 1986

    jolien 1986 Niet meer actief

    Ja vervelend zoveel werk voor weinig. Ik had ook maar een 2 ml voedingsspuitje vol hoor. Daarvoor ben ik 3 kwartier bezig geweest! Dat wat andere gewoon spontaan verliezen.
    Maargoed onze dochter was al met 36 weken gehaald, met ks. Ze ging couveuse in dus veel aanleggen kon niet. Ondanks al die belemmerende factoren had ik genoeg melk!
    (helaas heeft onze dochter drinken uit borst nooit begrepen, voelde het alsnog beetje falen na 3 mnd fulltime 8x p.d. Kolven. Maar meer dan je best kan je niet doen.)
    Om productie op gang te helpen moest ik wel 8x per Dag kolven

    Je hebt ook nog wel thee wat het opwekt Zelf nooit gebruikt trouwens.

    Ik heb gedurende zwangerschap deze massage gedaan op advies van kraamhulp kennis.
     
  7. Rica

    Rica VIP lid

    16 mei 2008
    7.521
    105
    63
    Vrouw
    Mama en meer
    Boven de ijssel
    Ik deed ook veel kolven maar nu iets minder want het énige wat ik er van krijg is pijnlijke tepels. Ik heb geen eens iets om op te vangen. Hoogstens een goeie druppel :(
    Zou dit met de bevalling wel opeens beter kunnen gaan????

    Bedankt voor de bijlage . Zal even lezen
     
  8. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Je verwacht veel te veel. Melkproductie komt bij de meeste vrouwen pas op gang door de hormonen die vrijkomen bij de bevalling.

    Voor de geboorte kolven kan, maar dan kan je het ten eerste niet op gang trekken op een week tijd, en ten twee zal het vrijwel altijd gaan om druppels, zelden meer.

    Waarom zeg je dat het bij de vorige kinderen niet op gang kwam? Kwam er echt niets, of was je gewoon slecht voorgelicht? Bv komt namelijk meestal pas na een dag of twee op gang, en ook dan is pakweg 15 keer per dag voeden heel normaal de eerste weken.
     
    Roos12 en Zoe123 vinden dit leuk.
  9. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.909
    3.328
    113
    Wat je voor de bevalling kolft zegt gelukkig niets over je productie.
    Je productie komt namelijk pas op gang bij het loslaten van de placenta. Door de zwangerschapshormonen wordt de aanmaak van prolactine, het hormoon wat voor de productie zorgt, geremd.
    Belangrijk is dat je na de bevalling je kindje zoveel mogelijk bij je houdt, dan kan je bij elke kik aanleggen.
    Bij problemen direct hulp inschakelen.
    Waar is het de vorige keer mee mis gegaan?

    En wat betreft het Antenataal kolven, je borsten warm maken kan helpen. En het liefst kolf je met je handen, dan vang je alle druppels op, met een kolf kunnen de druppels in de kolf blijven hangen.
    Seks kan ook helpen :p de oxycotine die vrij komt bij seks zorgt voor het toeschietreflex. ;)
     
  10. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.413
    5.508
    113
    Vrouw
    #10 Zoe123, 14 sep 2018
    Laatst bewerkt: 14 sep 2018

    Wat @Shakes schrijft, je verwacht veel te veel.
    En @Fristi2012 schrijft het ook, de borstvoeding komt pas op gang als je placenta heeft losgelaten.
    Bij sommige vrouwen lukt om prenataal wat te kolven, bij amderen niet.
    Dat zegt helemaal niets over het wel of niet op gang komen na de geboorte.

    Kan je wat meer vertellen over hoe het ging met je oudere kindjes?
     
    Fristi2012 en Shakes vinden dit leuk.
  11. Rica

    Rica VIP lid

    16 mei 2008
    7.521
    105
    63
    Vrouw
    Mama en meer
    Boven de ijssel
    Nee toen heb ik ook veel aangelegd en gekolft. Maar door stress hielp het ook niet echt. Mijn tweede was ook een huilbaby dus alles bij elkaar werkte gewoon niet al deed ik voor mijn doen mijn best.

    Maar bedankt voor de uitleg dit was dus wat ik mij afvroeg. Ik wist dus niks over het placenta verhaal en geeft mij goede hoop!
     
  12. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.413
    5.508
    113
    Vrouw
    Maar welke hulp heb je gehad? En wat is veel?

    Klinkt wellicht een beetje raar, maar als er iemand hier een topic opent en beschrijft dat de borstvoeding 2 x niet is gelukt, dan komen er bij een aantal van ons meteen een rijtje met vragen naar boven..
    Als borstvoeding geven mislukt, blijkt dat uiteindelijk (na doorvragen) meestal een combinatie te zijn van slechte begeleiding, moeie mama en soms weinig kennis over hoe zelf voeden nu eigenlijk werkt.

    Als je verder happy bent met de antwoorden, prima natuurlijk.
    Maar aangezien je eerdere ervaring zou ik zeggen....vraag echt professionele hulp deze keer, dan is de kans dat het nu wel lukt zoveel groter!
    Succes
     
    littlemunchkin, Fristi2012 en Shakes vinden dit leuk.
  13. Rica

    Rica VIP lid

    16 mei 2008
    7.521
    105
    63
    Vrouw
    Mama en meer
    Boven de ijssel
    Ja dat zeg ik, huilbaby en stress hielp ook niet mee. Kraamhulp had een lactatiedeakundige en veel is veel. Daarom wil ik nu meer informatie inwinnen. Ik werdt na twee dagen gek van het gehuil en dat er niks kwam, bij mijn derde moest ik medicatie wat niet in combi met bv mocht maar ook toen had ik genoeg van het aanleggen en kolven zonder resultaat dus het is alles bij elkaar. Ben beide zwangerschappen ziek geweest dus had t wel gehad. (Met de tweede veeel stress maar daar hoef ik geen uitleg bij te geven ;))
    Nu verloopt alles prima, voel me goed dus wil ik er goed voor gaan. Wederom zijn er als ik bevallen ben wel mensen die je kan bellen maar gaat mij erom dat ik misschien een betere voorbereiding kan treffen.
     
  14. Rica

    Rica VIP lid

    16 mei 2008
    7.521
    105
    63
    Vrouw
    Mama en meer
    Boven de ijssel
    Oh nee mijn vraag voornamelijk was of de bv met de bevalling dat wel op gang zou komen als het nu niet komt door bijv antenaal kolven e.d. en lees nu over de placenta e.d. wat ik dus niet wist. Geeft me iig wel moed haha.
     
  15. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.413
    5.508
    113
    Vrouw
    Ja dat kan, dat het even duurt voordat je melkproductie op gang
    komt.
    Colostrum is overigens geen fles vol maar druppels.
    Hier duurde het bij jongste dochter, na een ks, ook meerdere dagen voordat de boel begon te lopen.

    Vervelend dat je zoveel stress hebt gehad, hopelijk deze keer wat relaxter!
    Via deze link kan je een lactatiekundige vinden, ik zou zeggen zet het nummer alvast in je mobiel, dat scheelt weer gedoe mocht je hulp nodig hebben:
    https://www.nvlborstvoeding.nl/

    Succes met je bevalling!
     
    Rica vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina