Lactose intolerantie en kerstdiner op school

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Laust, 12 dec 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Laust

    Laust Lid

    10 sep 2016
    39
    20
    8
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje heeft een tijdje geleden de diagnose "lactose intolerant" gekregen. Af en toe een beetje puzzelen maar gelukkig is er tegenwoordig ook heel veel wat hij nog wel kan eten. Nu hebben ze volgende week kerstdiner op school. Ik had bedacht dat ik wat leuke prikkertjes zou kopen en daarmee aan ging geven wat hij wel en niet kan eten. Nu zag ik de lijst van alles wat er gemaakt ging worden en begon het me te duizelen. Zo veel dingen waarvan ik het gewoon niet weet... Als er boter in zit, mag het soms wel en soms niet. Bladerdeeg mag meestal wel, roomboter bladerdeeg dan weer niet. Worstenbroodjes mag meestal niet, net als poffertjes en pannenkoeken.

    Wat vinden jullie? Kan ik het maken om aan de ouders te vragen om te checken en aan te geven wat hij wel en niet mag? Ik vind het te ver gaan om aan iedereen te vragen om rekening met hem te houden. Zou jij het als ouder vervelend/overdreven vinden om deze vraag te krijgen? Ik zou het zo sneu voor hem vinden als hij maar uit 2 dingen kan kiezen.

    Ik kan hem een pil meegeven waarmee hij ongeveer een half glaasje melk kan verdragen. Dat wil ik sowieso doen voor ongelukjes en zodat hij bijvoorbeeld 3 dingetjes mag kiezen die hij eigenlijk niet mag eten.
     
  2. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Zou hem gewoon een bakje meegeven met extra lekkere dingen die hij wel mag.

    Verder zou ik het als ouder niet vervelend vinden om te vermelden of er wel of geen lactose inzit. Maar niet alle ouders weten precies wat wel of niet mag. En om nou aan iedereen een ingredientenlijst te vragen. Het ligt er dus aan hoe heftig hij erop reageert in hoeverre je het aandurft.
     
    anica en MinnieMouse94 vinden dit leuk.
  3. Sjanani

    Sjanani Actief lid

    1 aug 2019
    473
    260
    63
    Vrouw
    Ik zou het ook echt niet erg vinden als ik het aan moest geven of er wel of geen lactose in zit. Hier heeft niemand een allergie, dus ben er helemaal niet in thuis en kans lijkt mij heel groot dat je dan wat over het hoofd ziet. Dingen waar ik niet eens bij na zou denken dat daar lactose in zou kunnen zitten of dat je niet eens aan denkt dat je het toevoegd in het recept. Dus ik zou heel goed bedoelt je willen helpen maar als ik jou was weet ik niet of ik het risico zou aandurven omdat er waarschijnlijk veel mensen zijn zoals ik.
     
  4. Anan

    Anan Fanatiek lid

    10 mei 2013
    2.839
    2.254
    113
    Zekere voor het onzekere zou ik zelf een schaal met lekkernijen voor hem maken die hij mag
     
    dds en MinnieMouse94 vinden dit leuk.
  5. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.435
    8.282
    113
    Mijn dochter met glutenintolerantie krijgt een eigen bord met lekkere dingen mee. En waarvan ze 100% zeker weet dat ze het mag eet ze mee met de rest. Werkt voor haar goed. :)

    Bij de oudste op school moeten we aangeven wat voor allergenen er in zitten en ook wat voor vlees en wel of niet halal. Vind ik ook prima, maar zou ik bij een echte allergie niet op durven vertrouwen. Ook dan zou ik de jongste zelf eten meegeven.
     
  6. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik geef mijn jongste zelf wat mee, ik weet wat het aanbod is bij het buffet en pas het daar een beetje op aan - zodat ze niet met een heel ander soort gerecht daar zit. Zo weten we zeker dat ze dat kan eten en er niet ongemerkt toch ergens melk in zit. Hier krijgt ze geen enkel melkproduct, en al vaker gehad dat mensen dat toch verkeerd interpreteren en dus denken dat er 0,0 melk in zit - terwijl dat niet klopt. En de gevolgen voor haar zijn gewoon vervelend, dus dat risico neem ik liever niet.
     
  7. Waterlelies

    Waterlelies Niet meer actief

    Ik zou met alle liefde aan willen geven wat er in zit. En als blijkt dat jouw kind bijna niks kan eten, dan zou ik ook nog wel een lactose vrije variant erbij maken. dan kan hij nog iets van iemand anders snoepen.

    maar gewoon voor de zekerheid kun je hem een pilletje geven, mocht hij iets lekkers zien wat hij niet kan weerstaan en een bakje met zelfgemaakt lekkers die hij zeker weten mag.
    Dat eigen bakje deden wij ook altijd. Gelukkig is hij er overheen gegroeid, maar ik weet nog hoe puzzelen dat was met feestdagen.
     
  8. Laust

    Laust Lid

    10 sep 2016
    39
    20
    8
    NULL
    NULL
    Dank jullie wel voor de snelle reacties! Ik zal het eens aan hem vragen, of hij het erg vindt om een eigen bakje mee te nemen. Dan kan hij met een pilletje alsnog een paar dingetjes kiezen. Het zou zonde zijn als hij ziek terugkomt van school, dat is ook niet de bedoeling natuurlijk.
     
  9. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.008
    4.182
    113
    Hier toevallig hetzelfde, weten nu sinds 2 maanden dat dochter lactose intolerant is. Heeft nu ook een eigen bakje op school waar ze wat uit kan pakken als er iemand trakteert. Tot nu toe nog geen bericht gekregen dat we iets moeten maken voor de lunch die ze volgende week vrijdag op school heeft, maar school kennende zal er maandag of dinsdag wel een paniek mailtje van juf komen met de vraag of we iets willen maken. Dat resulteert vaak in een overvloed van soesjes, bananen soesjes , tompouces en ik vrees dus dat er voor haar weinig overblijft. Nu is ze 10 en is ze zich er heel bewust van dat op te veel lactose er buikpijn volgt en dat dit niet fijn is. Wil dan toch aan de leerkracht vragen of hij een verzoek uit kan doen om rekening te houden met haar lactose intolerantie, al snap ik wel dat dit vrij lastig is want overal verstoppen ze wei poeder in (wat dus lactose bevat).

    Mocht je ooit bedenken een lactose vrije kwarktaart te maken, dit wordt niet echt heel stijf, meer puddingachtig (wel lekker)
     
    owly vindt dit leuk.
  10. Zana28

    Zana28 Actief lid

    29 dec 2010
    369
    46
    28
    #10 Zana28, 13 dec 2019
    Laatst bewerkt: 13 dec 2019
    Ik zou eigen eten meegeven...hoewel er zeker ouders zijn die graag willen meewerken, zijn er waarschijnlijk ook die het niet zo nauw nemen of gewoon niet de gevolgen kunnen inschatten. En dat alleen maar lactosevrije gerechten worden gemaakt zou ik persoonlijk te ver gaan vinden, want misschien zijn er nog meer kinderen met andere allergieën of dieetwensen of heeft de school een bepaald beleid. Uiteindelijk weet je als ouder helemaal niet meer wat je nog kunt maken...

    Bij ons dit jaar geen kerstdiner en heel eerlijk, ik ben er niet rouwig om....
     
  11. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.043
    113
    Vrouw
    Disolact al geprobeerd? Dat zorgt ervoor dat ik juist op die momenten lactose wel kan verteren. Heb je ook in hogere dosis.
     
  12. zigzag

    zigzag Fanatiek lid

    21 okt 2015
    1.920
    661
    113
    Vrouw
    Hoe erg heeft je zoontje er last van? Is je zoontje de afgelopen jaren constant ziek geweest toen hij wel nog dingen met lactose at?

    Mijn zoontje heeft ook een lactose intolerantie. Heel eerlijk? Het is geen allergie. Ik laat hem die avond ook gewoon. Hij weet dat hij moet "opletten" met met name kaas dingen en uiteraard geen gewone melk moet drinken. En dat als hij wel behoorlijk wat lactose binnenkrijgt hij de dag erna last zal hebben van heel veel gas en wellicht een keertje diarree.
    De Disolact van @GroeneBomen vind ik een goede tip, dankje!
    Kruidvat heeft deze: https://www.kruidvat.nl/kruidvat-lactolerantie-capsules/p/2452262 Wij eten geen varkensproducten dus door de gelatine in deze variant hebben wij deze niet, maar deze is dus wel voordelig.
     
    suus1983 en amdaa vinden dit leuk.
  13. zigzag

    zigzag Fanatiek lid

    21 okt 2015
    1.920
    661
    113
    Vrouw
    Vind het jammer dat dit bij ons op school niet gebeurt. Misschien toch nog even aan de juf vragen of iedereen dat niet even kan doorgeven, zodat we allemaal een beetje rekening met elkaar kunnen houden. Ik heb nu alvast tegen mijn zoontje gezegd alles met vlees maar te laten staan - allemaal varkensvlees hoogstwaarschijnlijk (worstenbroodjes etc). Best sneu. Ik ga denk ik na overleg dan ook nog maar wat meegeven dat alleen voor hem is.
     
  14. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.516
    7.317
    113
    Het ligt er denk ik ook aan in welke mate je het hebt. Ik ken iemand die een paar dagen ziek is als er maar een heel klein beetje in verwerkt is. Als die ergens komt voor het eerst bij iemand die ze niet kennen worden bijv wel de etiketten gelezen van bjiv pak koeken als men zegt dat ze lactose vrij zijn.
    En in de praktijk blijkt toch nog wel dat mensen dingen (onbedoeld!) over het hoofd zien. Als ze echt weten waar ze op moeten letten gaat het wel goed.

    Mijn punt, ouders die je niet kent allergenen op laten geven, ik zou er niet op vertrouwen, hoe goed ze het allemaal ook bedoelen.
     
    suus1983, Youtan en NiekeKris vinden dit leuk.
  15. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.435
    8.282
    113
    Zo sta ik er ook in, maar kan me voorstellen dat het in het geval van wel/niet halal ed anders ligt. Worstenbroodjes maak ik zelf, bv. met kipknakworst en halalknakworst. En eventueel zelfs nog met vegetarische worstjes. Dat is makkelijk aan te geven. :) Maar mijn dochter mag bv. geen gluten, dat zit in veel dingen en kruisbesmetting ligt natuurlijk altijd op de loer.
     
  16. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.482
    2.382
    113
    Hier ook een dochter met (lichte) lactoseintollerantie.
    Zij kan tegenwoordig best veel verdragen, dus voor die avond zorg ik dat ze zelf in ieder geval wat mee heeft waar ze geen last van krijgt. Hier op school halen ze ook altijd 1 pak lactosevrije chocolademelk voor de kinderen die er niet tegen kunnen.

    Voor andere ouders is het lastig er rekening mee te houden. Hij zou thuis nog wat kunnen eten na afloop.
     
  17. Laust

    Laust Lid

    10 sep 2016
    39
    20
    8
    NULL
    NULL
    Hij heeft deze zomer een parasiet waardoor zijn darmen beschadigd zijn en hij dus geen lactose kan verdragen. We weten nog niet zo goed waar de grens ligt wat betreft hij wel kan verwerken. Zijn darmen zullen (waarschijnlijk) weer herstellen. Hoe meer rust ze krijgen, hoe sneller. De verwachting is dat hij er met 1 tot 1,5 jaar weer vanaf moet zijn.

    Die pillen hebben we inderdaad van de diëtiste meegekregen. Hebben we nu 2 keer gebruikt en die zal ik hem ook meegeven. Een klasgenootje heeft een bijzondere boerderij en die neemt ijs van de boerderij mee. Daar verheugt hij zich nu al op. Dus als hij bij het eten een beetje oplet, kan hij het toetje gewoon meedoen. Hij is nog maar vijf en weegt 20 kg dus een hogere dosering durf ik op eigen houtje niet zo goed aan.


    Ik vind het inderdaad ook te ver gaan om andere ouders te vragen om er echt rekening mee te houden. Wat jullie ook zeggen; het is wel gewoon een risico om op de nauwkeurigheid alle ouders te vertrouwen. Niet dat het onwil is maar je moet echt op alles letten en in de vreemdste dingen zit lactose. Ik maak gewoon een extra bordje voor hem en hij kan natuurlijk van zijn eigen traktatie eten en dan vermoed ik dat het een blij kind is.

    Dank voor al jullie meningen!
     
    Felice vindt dit leuk.
  18. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Hier ook een kind met lactoseintolerantie, los van een verdenking op koemelkallergie (ik begrijp dat het twee verschillende dingen zijn).

    Het wordt zijn eerste kerstdiner. Er is nog een meisje die een zelfs een epipen heeft voor haar koemelkallergie. Zo erg is het hier niet gelukkig.

    Ik heb een foto gemaakt van de lijst van dingen die gemaakt worden en ben erdoorheen gelopen.
    Ik maak eigen kruidenboter voor hem, ik geef soja chocomel mee, en ik geef hem direct voor en direct na (en halverwege door de juf) een lactasetablet. Dat moet het wel dekken.
    Anders zitten we met de shit :p
     
  19. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.036
    15.045
    113
    Is het een optie om als hij bijv graag pannenkoeken eet die moeder te contacteren?
    En nog een paar dingen die hij graag lust en makkelijk lactosevrij te maken zijn .


    Ik zou er rekening mee houden. Ik heb het ook (L.I.) en het is gewoon prettig als je dingen "met de groep" kan mee eten ipv je eigen meegebrachte bakje.
    En sowieso het pilletje "voor het geval dat" ;)
     
  20. Laust

    Laust Lid

    10 sep 2016
    39
    20
    8
    NULL
    NULL
    Ik heb inderdaad een paar moeders gevraagd hoe zij de gerechtjes gaan maken en hij mag 6 gerechtjes gewoon eten. Daar steek ik een leuk prikkertje in, dan weet hij dat ook. Ik heb niet gevraagd om er echt rekening mee te houden, dat vind ik te ver gaan. Hij kan nu echt wel wat lekkers mee-eten en als hij nog honger heeft als hij thuis komt zal ik een boterham voor hem smeren. Het is nou eenmaal niet anders, hij trekt het over het algemeen ook heel goed.

    Oef, een allergie lijkt me zoveel onhandiger nog.
    Bij de Jumbo heb ik toevallig deze week kruidenboter gekocht zonder melk. Bij de versafdeling, hij was nog lekker ook! Sowieso verbaasd het me hoeveel producten bij de Jumbo lactosevrij zijn. Ik kwam er eerst nooit (zit op een onhandige plek hier in het dorp) maar sinds een paar weken toch zeer regelmatig.
     
    toch3 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina