Lange celstraf voor 'wraakvader': onterecht of ging hij veel te ver?

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door itakepictures, 13 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. itakepictures

    itakepictures Niet meer actief

  2. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.474
    3.153
    113
    zwemjuf
    zuid-holland

    Terecht dat hij gestraft is - maar de duur? De eerdere straf van 10 maanden - vond ik logischer. Een jaar misschien?
    Het enige wat me laat twijfelen is het verleden... blijkbaar heeft de vader al behoorlijk losse handjes. Ik snap dat dat wel meeweegt.

    Maar verder is het dubbel, want ze zeggen nu wel, er was nog niets gebeurd.. ja dág... moet er eerst iets gebeuren met de dochter- en is er dan wél begrip en minder straf?

    Dus ik vind het moeilijk...
     
    Bailey07 vindt dit leuk.
  3. SophieSoHappy

    SophieSoHappy Bekend lid

    18 apr 2016
    696
    629
    93
    Vrouw
    Ik snap dat het poging tot doodslag is, maar 4.5 jaar voor een vader die een TBS'er uit de buurt van zijn dochter wil houden, vind ik erg veel. Ik snap wel waarom hij het gedaan heeft eigenlijk.
     
    fanona, Simba1992, Syane en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.431
    2.867
    113
    Ik vind wel dat hij gestraft moet worden voor mishandeling. Maar de straf vind ik echt veel te lang.
    Een vriend van mij is een paar jaar geleden verongelukt omdat hij werd aangereden door iemand die 90 reed binnen de bebouwde kom. Diegene kreeg een taakstraf :(
     
  5. Janna

    Janna Fanatiek lid

    Zeer terecht. Die man had dood kunnen zijn. Als hij zo graag wilde dat die man werd tegengehouden, had hij alle informatie over diens locatie aan de politie over moeten dragen. Dan had de politite een stevig gesprek met hem kunnen voeren en zonodig kunnen kijken of er misschien weer hulp/begeleiding voor de man ingezet moest worden. (Aangezien hij al eerder tbs heeft gehad, is er blijkbaar sprake van een psychiatrische aandoening bij de man.)

    Zelf iemand mishandelen (en voor dood achter laten) is voor eigen rechter spelen en er zijn heel belangrijke redenen om dat absoluut niet te tolereren.
     
    Treez, Beebi1987, Roanna en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Maar was hij niet al bij de politie geweest om het aan te kaarten en deden zij niks? Praat het niet goed hoor, maar kan mij wel goed voorstellen dat je als vader behoorlijk hulpeloos kan voelen als iemand het op je minderjarige dochter heeft gemunt en niemand kan je helpen.
     
    Sabje333, Syane, DastyQueen en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. Strijkkraal

    Strijkkraal VIP lid

    11 apr 2008
    10.680
    3.691
    113
    Ik vind het moeilijk. Ik snap dat je niet voor eigen rechter moet spelen, maar als er iemand met z'n tengels aan mijn kind komt of poging doet tot dB weet ik niet hoe ik zou reageren. Misschien zou ik er in mijn woede en boosheid er ook op los timmeren; misschien ga ik juist mijn dochter thuishouden en als een havik bovenop haar zitten totdat de instanties zich ermee zouden hebben bemoeid. Ik weet het niet.

    Is de straf te hoog?? Sec gezien niet, als dit ervoor staat in de wet (poging tot doodslag) dan niet, alleen emotioneel klinkt het heel veel voor iemand die blijkbaar zijn kind wilde beschermen.

    Moeilijk..
     
  8. Janna

    Janna Fanatiek lid

    Volgens de NOS is hij heel actief naar de man op zoek is gegaan en heeft hij de politie steeds op de hoogte gehouden van zijn zoektocht. Op het moment dat hij echter achter de locatie van de man kwam, heeft hij die informatie niet met de politie gedeeld en is hij er zelf naartoe gegaan.
     
  9. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Ok, dat had ik niet helemaal begrepen. Dat is wel bijzonder op zijn zachtst gezegd.
     
  10. Janna

    Janna Fanatiek lid

    Als je plotseling op een onverwacht moment met die man geconfronteerd wordt, zou ik dat nog kunnen begrijpen. Deze vader is echter een tijdje bezig geweest om de man te vinden. Gezien de berichten van de NOS dat hij de politie steeds van zijn zoektocht op de hoogt heeft gehouden, heeft die zoektocht minimaal een paar dagen geduurd. Dat betekent dat hij dus ook tijd heeft gehad om na te denken over wat hij zou doen als hij hem eenmaal gevonden had. Het feit dat hij ervoor heeft gekozen de locatie niet met de politie te delen, er zelf op af te gaan en hem in elkaar te timmeren is gewoon echt niet okee. En dat moeten we met z'n allen ook niet okee gaan vinden.
     
    Manque, Evanesco en fafa vinden dit leuk.
  11. Riverdale87

    Riverdale87 Fanatiek lid

    15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    Tja, het mag niet maar ik denk dat er vele zijn die hetzelfde hadden gedaan. Ik begrijp het ook volkomen.
    Straf oké, maar dan geen 4,5 jaar.
     
    Zara75, Sabje333, fanona en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Ik ben het met je eens, maar ik ken ook de andere kant (mijn moeder is ooit verkracht en zij kreeg te horen dat ze maar moest verhuizen omdat die man haar maar bleef bedreigen) en er wordt ook gewoon lang niet altijd opgetreden of voldoende gestraft. Ik keur het niet goed, ik vind het ook niet ok, maar ik kan het mij ergens wel voorstellen.
     
    Bailey07 en Sabje333 vinden dit leuk.
  13. Strijkkraal

    Strijkkraal VIP lid

    11 apr 2008
    10.680
    3.691
    113
    Nee... Maar het is wel.zo dat er soms eeg laks wordt opgetreden. En dan snap ik de actie in die zin wel dat je als ouders niet gaat zitten wachten totdat er wel iets gebeurd waarna er pas wordt opgetreden vaak. Het is gewoon moeilijk en ik weet domweg niet hoe ik zou reageren.
     
  14. xElles

    xElles VIP lid

    24 mei 2013
    9.575
    2.232
    113
    Dito!
     
  15. Janna

    Janna Fanatiek lid

    Dat is natuurlijk de omgekeerde wereld, wat jouw moeder is overkomen. Dat zou niet mogen gebeuren. Ik denk echter wel dat die situatie nu anders is. Vroeger was stalking niet strafbaar en kon er dus ook niet tegen opgetreden worden. Tegenwoordig is het gelukkig wel strafbaar.

    We zullen helaas nooit weten of de politie iets gedaan had om deze man aan te pakken, want de vader heeft hen de kans niet gegeven om het op te lossen door hen op de hoogte te brengen van de locatie. Had hij dat gedaan en had de politie dan na herhaald aandringen niks gedaan, dan kan ik beter begrijpen dat je er zelf op af gaat.

    Maar we weten niet of het zo gegaan was. Misschien had de man zich na een stevig gesprek met de politie wel gedeist gehouden.

    Hoewel ik gevoelsmatig natuurlijk heus wel kan begrijpen dat zo'n zaak dit soort gevoelens oproept in de maatschappij, vind ik het afkeurenswaardig en wìl ik er gewoon geen begrip voor hebben.
     
  16. Lisa2

    Lisa2 Fanatiek lid

    21 apr 2013
    3.532
    1.550
    113
    Ik vind de duur te lang, maximaal anderhalf jaar vind ik meer passen.
    Hij had hem niet achter moeten laten, maar de politie moeten bellen. Verder kan ik hem geen ongelijk geven.
     
    Syane vindt dit leuk.
  17. Dansprinsesje

    Dansprinsesje Fanatiek lid

    15 mrt 2014
    2.913
    3.417
    113
    heel eerlijk? als ze aan u kind zouden raden zou je denk ik anders redeneren

    als ze aan mijn kinderen raken ben ik in staat een moord te plegen
     
    Zara75, Kipsate, Sabje333 en 3 anderen vinden dit leuk.
  18. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.894
    25.245
    113
    #18 KleineLai, 13 nov 2018
    Laatst bewerkt: 13 nov 2018
    Ik vind het een terechte straf. Zijn daden waren enigzins te begrijpen, maar in Nederland bepaald de rechter de straf en niet een burger.
    In een straf die de rechter oplegt zit ook vergelding en dat is dan genoeg. Om dan daarna (dus na de vergelding) alsnog wraak te nemen is terecht strafbaar. En daarnaast is het zo dat hij die man zowat doodgeslagen heeft, dus daar hangt ook een zware consequentie aan.

    Correctie: ik dacht dat de ex-tbs'er TBS had gekregen vanwege de situatie met dit minderjarige meisje. Maar blijkt van niet. Van vergelding is er dus geen sprake.
    Toch blijf ik het wel een terechte straf vinden.
     
    Treez en Evanesco vinden dit leuk.
  19. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik vind het vooral veelzeggend dat vader al vaker is veroordeeld voor mishandeling en poging tot doodslag. Dat geeft wel aan wat voor type het is. Als iemand iets doet wat hem niet zint, zal hij het wel even met geweld 'oplossen'. En nu probeert hij zichzelf vrij te pleiten met het argument dat hij zijn dochter verdedigde. Onzin. Als die gast met een mes in de tuin had gestaan en vader had er met een sneeuwschep op ingeslagen, dàt is jezelf en je dochter verdedigen. Daar is ook een prima juridische term voor: noodweer exces. Maar in dit geval is daar geen sprake van: pa is zèlf op zoek gegaan naar die ex-TBS-er. Had hij die sneeuwschep zelf al meegenomen? Dat vermeld dit verhaal niet. Maar in ieder geval is hij er zelf willens en wetens naar toe gegaan om geweld te gaan plegen. Dit heeft hij ook vooraf al aan de politie gemeld.
    Hij had zijn dochter ook kunnen beschermen door haar duidelijk te maken dat de bloemen en chocola niet van een 17-jarige afkomstig waren. En door in de opvoeding aandacht te besteden aan de gevaren van internet en een goed gesprek te voeren over de risico's van online contacten met mensen die je niet kent.

    Maar goed, uit de voorgeschiedenis van vader blijkt wel dat 'opvoeden' en 'een goed gesprek voeren' waarschijnlijk niet tot zijn repertoire behoren. Goed dat hij flink gestraft wordt. Zulke koekwausen kunnen we missen. Dit type is net zo goed een gevaar voor de samenleving als de engerd die hij aanviel.
    Ik vraag me trouwens wel af of die ex-TBS-er nu beter in de gaten wordt gehouden. Wat aanvullende therapie of z.s.m. terug de gevangenis in, lijkt me gepast. Als je na straf en behandeling toch (weer) jonge meisjes gaat proberen verleiden, dan hoor je gewoon niet meer in onze samenleving thuis.
     
    In your eyes, Juul75, femkes en 4 anderen vinden dit leuk.
  20. DastyQueen

    DastyQueen Niet meer actief

    In mijn ogen onterecht. Hij had hem net zo goed dood kunnen schoppen dan was de straf even zwaar geweest. Ik of mijn man hadden in de situatie van deze man exact hetzelfde gedaan (tenminste ik denk dat ik niet gestopt was met slaan).
     
    Bailey07, Sabje333, fanona en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina