Hallo, allereerst ontzettend bedankt voor jullie harde werk op deze website! Ik moet binnenkort voor het eerst naar de verloskundige. Omdat de vader van mijn kindje heeft aangegeven niks met deze zwangerschap te maken willen hebben, ga ik hier zonder hem naar toe. Voordat ik ga, wil ik van hem echter antwoorden meenemen die 'normaliter' aan beide ouders gesteld worden, o.a. over erfelijke ziektes. Welke ziektes/aandoeningen moet ik naar vragen als ik hem bel? En zijn er nog meer dingen die een verloskundige wil weten over de vader? Dan kan ik hier een lijst van maken, en deze meenemen naar mijn afspraak. Alvast bedankt voor jullie hulp! Jools
Hoi Jools, wat goed dat je er zo over nadenkt. We vragen altijd naar aangeboren afwijkingen aan beide kanten. Dus zijn er mensen in zijn familie die bij de geboorte al een voet misten of een syndroom hadden of een extra vingertje of een onvolgroeide hartklep of een nier misten. Of een bloedziekte die vaak in de familie voorkomt. Of iets anders dat vaak voorkomt in zijn familie. Verder is het belangrijk te weten of hij gezond is, dus of hij zelf bloedziektes heeft, zoals anemie of dat hij drugs gebruikte of dat hij een syndroom heeft of een andere erfelijke ziekte. Suikerziekte en hoge bloeddruk zijn alleen van jouw kant van belang. Tweelingen; daar hebben we tegenwoordig de echo voor. Het komt er dus op neer of er in zijn familie dingen zijn die genetisch worden doorgegeven. Als dit zo is, moet je proberen zoveel mogelijk onderzoeken die evt zijn gedaan met uitkomsten te bemachtigen. Groetjes Brigitte