Hey meiden Na men bevalling duurde het bijna 2 jaar (voor sommige een droom ) voor me cyclus weer op gang kwam. Ik geef men peuter nog bv en vroeg mn gynae of ik zwanger kan raken nu. Hij zei dat ik minstens 3 mnd moest stoppen met voeden (zeker de nachten) om mn eisprong terug te krijgen. Ik wil nog niet stoppen. Maar ik weet niet wat ik kan en mag verwachten. Iemand ervaring?
Wat lang zeg. Heerlijk! Ik heb onze kinderen allemaal een jaar bv gegeven. Bij elk kind duurde het langer voor mijn cyclus weer op gang kwam. Menstrueert je op dit moment nog steeds niet? Of weer wel. Want als je wel menstrueert kun je gewoon weer zwanger worden. Ik ben direct na de eerste weer zwanger geworden van onze tweede. Dat was na ongeveer 6 maanden. Ik was alweer zwanger voor mijn eerste menstruatie kwam.
Ik menstrueer wel maar wel onregelmatig, kan geen ei vinden met ovulatietesten... Wauw ik wist niet dat dat kon, zwanger zijn voor je eerste menstruatie!
Hier nr 4 lang gevoed. Ik werd volgens mij na zo'n 20 maanden weer ongesteld en rond zijn 2e verjaardag werd ik weer zwanger. Toen voedde ik hem nog steeds. Rond de 18 weken zwangerschap ben ik toen gestopt met bv geven. Toen deed het mij veel pijn en er kwam volgens mij niets meer uit. Dus voeden en zwanger worden kan. Zodra je ongesteld bent geworden, ben je gewoon weer vruchtbaar. (en in principe natuurlijk daarvoor al, anders wordt je niet ongesteld)
Oh dit geeft mij wel wat hoop dankjewel voor jouw antwoord! En veel respect voor jouw dat je nog tot 18 wk zwschap gevoed hebt
Ik ben 1 van de “gelukkige” die gelijk weer een cyclus had binnen 3 maanden na de bevalling ondanks volledig borstvoeding. Heb me oudste gevoed tot aan ruim 31 weken of nog wat uitkwam denk niet heel veel haha. Maar toen een wondje en was niet fijn meer. Me peuter was toen 2 jaar en bijna 2 maanden haha!
Ik ben twee keer zwanger geworden tijdens het geven van borstvoeding. Bij elk elk van de kinderen ben ik ook pas na een jaar weer ongesteld geworden, waarbij ik dan de eerste 3-4 cycli een lange cyclus had, met heel korte LF had. Dit herstelde zich automatisch. Overigens is mijn dochtertje nu 14 maanden en ben ik dit keer nog niet weer ongesteld geworden. Ik heb nu ook langer gekolfd. Mijn vermoeden is dat zodra ik stop met overdag kolven (en dat 4 dagen in de week, in verband met werk), dat daardoor mijn cyclus weer op gang kwam en ook gaat komen. Hoe vaak voed je nu nog per dag @Momster92? Ik denk dat je helemaal niet hoef te stoppen. Ik heb bij mijn tweede en vierde zwangerschap ook nog gevoed de eerste weken. Gestopt bij ongeveer 12 en 8 weken zwangerschap denk ik.
De vk waarschuwde mij bij ieder kraambed weer: let op je eisprong komt voor je eerste menstruatie! Dat wist ik inmiddels: het bewijs daarvan loopt hier rond Ik ben gestopt met de bv toen onze oudste 11 maanden was. Ik was toen volgens mij een maand of 4 zwanger. Wij hebben nooit ovulatietesten gedaan. Altijd gewoon: we zien het wel. Dus daar heb ik geen ervaring mee.
Haha oké dus het kan zeker wel! Leuk om te lezen! Ik geef nog in de ochtend, voor middagdut en voor de nacht echt voeding dat ik voel dat er melk uit komt en snachts wil mn kindje vaak nog 2 of 3 keer "droogdrinken"
Je schreef eerder dat je wel een cyclus hebt, maar je eisprong niet kunt vinden. Misschien heb je ook (nog) een korte LF en test je niet lang genoeg door? Voel je verder signalen van eisprong? Het kan ook goed zijn dat je nu wat cycli zonder eisprong hebt gehad. Ik heb ook wel eens gelezen dat bijvoorbeeld 24 uur niet voeden misschien net dat zetje is wat je lijf nodig hebt.
Bij mijn oudste heb ik tot 15 maanden gevoed, cyclus startte rond de 11-12 maanden weer. De tweede heeft 22 maanden (net geen 2 jaar) borstvoeding gehad. Cyclus startte rond de 13 maanden. Ze was ruim 18 maanden toen ik zwanger raakte van onze derde. De melkproductie liep door die zwangerschap wel heel erg terug, maar uiteindelijk nog een aantal maanden gevoed terwijl ik zwanger was. Bij de derde kwam de cyclus ook rond de eerste verjaardag, hij heeft ruim 14 maanden borstvoeding gehad. Precies een jaar nadat hij met borstvoeding stopte, lag nummer 4 in de wieg. Bij haar duurde het het langste voor ik mijn cyclus weer terug had, 21 maanden (1 jaar en 9 maanden), zij heeft ook het langste borstvoeding gekregen; ruim 3 jaar. Borstvoeding en zwanger worden kan dus samen gaan.
Hier werd ik bij alledrie na exact 6 maanden weer ongesteld Ik raakte weer zwanger toen jongste meisje 8 maanden was. De meiden kregen 9 maanden borstvoeding. Hun broer 2,5 jaar. Hier heeft de borstvoeding menstrueren en zwanger worden dus niet in de weg gezeten
Ik ben zwanger geraakt terwijl ik nog borstvoeding gaf. Met hulp, dat wel. Via medisch traject. Heb de hele zwangerschap gevoed en nog even tandem.... maar dat vond ik echt verschrikkelijk
Mijn oudste was 14 maanden toen ik erachter kwam dat ik weer zwanger was. Ik gaf toen nog meerdere keren per dag/nacht borstvoeding en was nog niet ongesteld geweest na de bevalling. Dus zwanger raken terwijl je borstvoeding geeft kan zeker wel. Mijn huisarts zegt altijd dat de kans erg klein is dat je zwanger raakt wanneer je de klok rond voedt en nog niet gestart bent met bijvoeding. Zodra er dus 1 of meerdere voedingen wegvallen of je gaat starten met hapjes, bestaat er een redelijke kans dat je toch zwanger raakt ondanks de borstvoeding.
Wauw bedankt voor al jullie reacties! Zo fijn om te lezen! Jammer dat de gynae meteen praat over stoppen terwijl er zo te zien geen aanleiding voor is. @JupitR ik test inderdaad niet meer na CD 17, misschien moet ik wat langer ovutestjes door testen, bedankt voor de tip
Je hoeft naar mijn idee niet te stoppen. Ik geef mijn eerste al 25 maanden borstvoeding en ben sinds 23 maanden zwanger. Cyclus kwam bij 18 maanden bij mij op gang maar zeee onregelmatig. Desondanks in ronde 1 gelijk zwanger. Dat vond ik wel heel bijzonder en gaaf. Het kan dus! Birstvoeding doet momenteel wel wat meer zeer (soms bijna ondragelijk), maar mijn zoon is er zo blij mee. Hij roept iedere keer YESSS als ik mijn shirt weer uit doe! Dus kan het niet over mijn hart verkrijgen om te stoppen. Ik bijt door de pijn heen momenteel.... Ben wel een beetje onzeker over twee kids straks tegelijk voeden maar dat zie ik tegen die tijd wel weer
Ik heb wel alle tekenen van eisprong, eiwitslijm, kr Hahaaa als het met zoveel enthousiasme onthaald wordt zou ik ook niet kunnen stoppen! veel succes!
Dát lijkt me echt ideaal ipv binnen 4 maanden weer volledig in het proces te moeten draaien, ongeacht of ik wel/geen borstvoeding gaf en kind doorsliep of 3x wilde. Er wordt zoveel gewaarschuwd "borstvoeding kán je cyclus tegen houden maar vertrouw er NIET op als voorbehoedsmiddel". Ik vind het dus beetje aparte uitspraak dat je 3 maanden gestopt zou moeten zijn.
Ja dat kan zeker. Met m'n oudste voor m'n eerste menstruatie na de bevalling schrik niet binnen een maand weer zwanger. en ja ik gaf bv