Last van hormonen of prenatale depressie?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Kinderwens87, 11 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kinderwens87

    Kinderwens87 Fanatiek lid

    31 aug 2012
    4.170
    1.591
    113
    Vrouw
    Vraagje namens een vriendin. Hoe weet je het verschil? wanneer trek je aan de bel? Ze heeft bij de vk aangekaart niet goed in haar vel te zitten, dat wordt genoteerd in haar dossier maar daar stopt het wel een beetje. Schijnbaar zien zij dus nog geen ernstige tekenen maar ik merk aan haar dat ze zich er zorgen over maakt. Iemand die haar ervaringen wil delen, mag ook via pb?
     
  2. Draaikont

    Draaikont Fanatiek lid

    13 jul 2015
    2.576
    907
    113
    Ik heb een postnatale depressie gehad! Maar terug kijkend op alles had ik het voor de bevalling ook al.

    Ik had heel erg last van complete paniek/woede aanvallen. Extreem veel huilen.
    Ik had een zware zwangerschap en mocht al vrij snel helemaal niks meer dit heeft het getriggerd.

    Pas een half jaar na de bevalling kreeg ik de diagnose zware postnatale depressie. Dit omdat ik het eigenlijk een soort van niet wilde zien en te laat aan de bel trok.

    Vooral blijven praten met de vk! Het is normaal dat je hormonen schomelen en dat ook effect geeft op je mood.
     
  3. Mississippi

    Mississippi VIP lid

    10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Ik heb er bij de jongste de eerste 12 weken last van gehad. Daarna op miraculeuze wijze was het over. Ik weet niet hoe ver je vriendin is? Ik kreeg de mogelijkheid destijds van de gyn om naar de pop-poli te gaan, heb het toen nog even aangekeken en het kwam uiteindelijk goed. Denk dat ik na de drie maanden gewend was aan de hormonen oid.
     
  4. Kinderwens87

    Kinderwens87 Fanatiek lid

    31 aug 2012
    4.170
    1.591
    113
    Vrouw
    Wat fijn dat het bij jou overgegaan is toen je lijf wat meer gewend was. Ze is nu rond de 20 weken dus de eerste fase al wel voorbij:(. De vk gaat er nu amper op in wanneer ze aangeeft dat ze zich niet goed voelt al heb ik het idee dat ze ook niet direct zal benoemen hoe moeilijk ze het soms heeft.. maar goed dat is het ook, welke zwangere heeft nou geen huilbuien en moodswings, wanneer is het niet normaal meer?
     
  5. Kinderwens87

    Kinderwens87 Fanatiek lid

    31 aug 2012
    4.170
    1.591
    113
    Vrouw
    Poeh dat klinkt heel naar:(. Hoe gaat het nu met je? Dank voor het delen van jouw ervaring
     
  6. Draaikont

    Draaikont Fanatiek lid

    13 jul 2015
    2.576
    907
    113
    Graag gedaan!
    Het gaat goed, het was bij de eerste en echt een hele zware weg bewandeld.
    Daarna een 2de gekregen waar ik goed in de gaten werd gehouden maar gelukkig ging het daarbij goed.
    Hopelijk valt het mee bij je vriendin maar probeer goed met haar te praten en laat haar alles eerlijk vertellen tegen de vk.
     
    Kinderwens87 vindt dit leuk.
  7. Kristientje

    Kristientje Fanatiek lid

    11 jul 2015
    1.035
    419
    83
    Thuisblijfmama
    Zeeland
    Bij mij ging het ongeveer hetzelfde als bij Mississippi.

    De eerste 3 maanden had ik erge last van paniekaanvallen en somber denken. Ik trok aan de bel toen ik merkte dat ik de dag niet meer goed doorkwam door de paniekaanvallen en huilbuien, het ging ook gepaard met hyperventileren.
    Na een aantal gesprekken met een psycholoog en ook met vrienden en familie (dat luchtte op!) ging het snel beter. Rond 16 weken was het over en kon ik gaan genieten.
     
  8. Kinderwens87

    Kinderwens87 Fanatiek lid

    31 aug 2012
    4.170
    1.591
    113
    Vrouw
    Wat fijn dat het de tweede zwangerschap veel beter ging!

    Ze heeft nogal moeite met laten zien hoe het echt gaat dus de drempel om überhaupt aan te geven dat ze zich niet zo goed voelt is erg hoog:(. Dat ze dat doet zegt eigenlijk al heel veel, maar ja dat kan de vk ook niet ruiken natuurlijk..
     
    Pipetto vindt dit leuk.
  9. Kinderwens87

    Kinderwens87 Fanatiek lid

    31 aug 2012
    4.170
    1.591
    113
    Vrouw
    Wat fijn om te lezen dat het met de juiste hulp en gesprekken zoveel beter kan gaan. Hopelijk helpt haar dat ook
     
  10. Oceanna

    Oceanna Fanatiek lid

    12 okt 2015
    3.438
    1.423
    113
    Vrouw
    Wanneer de zwangere zelf vind dat het niet klopt. Als ze er zoveel last van heeft kan ze ook bij de huisarts vragen om een gesprek met de ggz persoon.
     
  11. Draaikont

    Draaikont Fanatiek lid

    13 jul 2015
    2.576
    907
    113
    Dat is ook heel moeilijk! Bij mij had alleen mijn man het door.
    Tussendoor kon ik heel goed een masker op zetten maar eenmaal thuis storte ik compleet in.

    Er heerst ook nog steeds een taboe op want ja.. mensen vinden dat je blij moet zijn tijdens de zwangerschap/na de geboorte.
    Sterkte
     
    meelanor en Oceanna vinden dit leuk.
  12. BabyFG

    BabyFG VIP lid

    20 feb 2012
    9.071
    1.916
    113
    omgeving Rotterdam
    Als ik haar was zou ik contact opnemen met de huisarts en iemand meenemen (man of jou bijv) desnoods om bij te staan en aan te geven of t echt niet goed gaat.

    In 1e instantie zal ze opgevangen kunnen worden door de praktijkondersteuner ggz, en die weet vervolgens juiste zorg te vinden en in te schakelen.
     
    Kinderwens87 vindt dit leuk.
  13. Dansprinsesje

    Dansprinsesje Fanatiek lid

    15 mrt 2014
    2.913
    3.417
    113
    Heeft ze aanhoudend last? Of is het met periodes?
    Bij men eerste zwangerschap had ik er de eerste weken heel erg last van.

    Bij deze zwangerschap beschrijft onderstaand plaatje mijn mood het beste
     

    Bijgevoegde bestanden:

  14. Kinderwens87

    Kinderwens87 Fanatiek lid

    31 aug 2012
    4.170
    1.591
    113
    Vrouw
    Slechte dagen (huilbuien etc) afgewisseld met wat betere dagen, maar algemeen wel vlak/somber. Echt dagen van heel blij zijn zijn er maar weinig
     
  15. Dansprinsesje

    Dansprinsesje Fanatiek lid

    15 mrt 2014
    2.913
    3.417
    113
    Heeft ze in het verleden al een depressie gehad?
    (Ik heb namelijk een hele zware gehad 2-3 jaar geleden)
     
  16. Kinderwens87

    Kinderwens87 Fanatiek lid

    31 aug 2012
    4.170
    1.591
    113
    Vrouw
    Ja, een jaar of 5 terug. Burn-out net achter de rug dus dat zal ook meespelen, dat maakt het voor haar ook zo lastig, is het toch nog een restje burn-out wat sluimert of depressie of hormonen
     
  17. Dansprinsesje

    Dansprinsesje Fanatiek lid

    15 mrt 2014
    2.913
    3.417
    113
    Dan kan ze misschien toch best eens contact opnemen met de psychiater die haar toen behandeld heeft
    Niet zo laten
    Ik ben ook nog steeds onder begeleiding met een maandelijks gesprek
     
    Oceanna vindt dit leuk.
  18. Kinderwens87

    Kinderwens87 Fanatiek lid

    31 aug 2012
    4.170
    1.591
    113
    Vrouw
    Ik vraag me af of ze daarvoor bij een psychiater is geweest. Voor de burn-out wel een traject bij een psycholoog gehad maar dat is nu bijna afgelopen dacht ik
     
  19. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.915
    15.362
    113
    Ik heb mijn tweede zwangerschap - helaas - te maken gehad met een prenatale depressie. Zwaar, zeker gezien er vaak van je als zwangere verwacht wordt dat je heppiedepeppie op je roze wolkje zit. Met veel rust en praten, praten en praten ben ik er vanaf gekomen. Genoten heb ik niet van mijn zwangerschap maar de laatste +/- 6 weken ervan heb ik me tenminste niet ontzettend ellendig, verloren en alleen gevoeld.

    Heb afgelopen december/januari een topic geopend over mijn situatie, daarin ook wat ervaringsverhalen mogen krijgen. Misschien helpt het lezen daarvan wat.
     

Deel Deze Pagina