Last van lichte incontinentie nog jaren na de bevalling ?

Discussie in 'De lounge' gestart door bunchy, 7 jun 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bunchy

    bunchy VIP lid

    21 aug 2009
    6.407
    475
    83
    ik ben 40 jaar en bijna 5 jr geleden bevallen van nr 3... sindsdien kan ik niet op een trampoline springen maar ook niet hardlopen of aerobicen (tenzij mijn blaas vollledig leeg is)..
    Ook bij hard niezen verlies ik soms een heel klein scheutje.
    Verder nooit zomaar.
    Is dit herkenbaar?
    Accepteren of er iets aan doen?
    Ik hoorde jaren geleden een keer iemand iets zeggen over een operatie maar toen had ik er zelf nog geen last van dus niet goed geluisterd...
    Ik ben niet zo van de oefeningen doen, te weinig zelfdiscipline voor....
    Ik hoor graag ervaringen en evt tips...
    Dank!
     
  2. Nora92

    Nora92 Fanatiek lid

    17 dec 2018
    3.883
    4.892
    113
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Hoi! Is inderdaad iets waar heel veel vrouwen mee kampen na het hebben van kinderen. Soms is er niks aan te doen maar je kan altijd even langs de huisarts gaan. Vaak lukt het met bekkenbodemspier oefeningen om de controle weer over je blaas te krijgen dus fysiotherepie. Operatie weet ik niet, hangt denk ik af van wat de oorzaak is.
     
  3. jomay

    jomay Bekend lid

    5 sep 2012
    579
    316
    63
    Vrouw
    Ik heb precies hetzelfde en ook precies hetzelfde gebrek aan discipline (en tijd) om er iets aan te doen... maar denk wel dat oefeningen het enige is dat helpt?
    Heel vervelend is t. Idd hardlopen ed lukt niet zonder incomateriaal. En hooikoorts ook geen pretje hiermee... ik lees even mee dus!
     
  4. bunchy

    bunchy VIP lid

    21 aug 2009
    6.407
    475
    83
    Ja precies! Hier ook hooikoorts...
    Sporten doe ik met maandverband in.. dat is voldoende..

    Ik las ook over een bandje die je middels operatie kan plaatsen maar daarvoor is het denk ik bij mij niet erg genoeg...
    Ik kan informeren bij huisarts idd en dan fysiotherapie laten verzekeren en vanaf januari van start gaan...
     
  5. Nora92

    Nora92 Fanatiek lid

    17 dec 2018
    3.883
    4.892
    113
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Klopt, het plaatsen van een bandje kan gedaan worden als er sprake is van een blaasverzakking. Maar meestal is de oorzaak het verslappen van de bekkenbodem spieren tijdens de zwangerschap. Die na de bevalling niet altijd weer vanzelf in model komen. Hoe meer zwangerschappen, hoe groter de kans hier op. Fysiotherapie is vaak de enige manier om dit weer in model te krijgen en die spieren weer sterk te maken. :)
     
  6. bunchy

    bunchy VIP lid

    21 aug 2009
    6.407
    475
    83

    Pfff zelf aan de bak dus... en hoe eerder hoe beter of maakt dat niet uit?
     
  7. Visje79

    Visje79 VIP lid

    9 jan 2019
    5.029
    5.934
    113
    Vrouw
    Nora92 vindt dit leuk.
  8. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.502
    6.204
    113
    zuid-holland zuid
    Naar de bekkenfysio! Behalve oefeningen zijn er ook nog wel andere tips en leefregels. Als je plots moet niesen bijvoorbeeld, draai dan je bovenlichaam opzij, dan kunnen je schuine buikspieren meehelpen de klap op te vangen.
    Als oefenen niet voldoende lukt, kunnen ze ook een apparaatje gebruiken wat je spieren prikkelt.
    Ik heb er veel baat bij gehad! Alleen trampolinespringen met een volle blaas blijft problematisch, maar ik kan goed leven zonder :D
     
  9. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Ik heb een hele tijd bezoekwerk gedaan bij een dame van 90. Zij had erg spijt van dat ze er destijds zo weinig aan had gedaan (operatie oid), waardoor ze nu volledig incontinent was. Dus mss wel goed om erger te voorkomen:)
     
  10. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.012
    3.478
    113
    Vrouw
    Hier ook last van en wil er al een hele tijd wat aan doen.
    Maar ga je hiermee naar de huisarts of rechtstreeks naar een (bekken)fysio?
     
  11. JongetjeM

    JongetjeM Bekend lid

    28 jan 2015
    959
    216
    43
    ---+
    Hier hetzelfde. Er bestaat een app voor.. Volgens mij heet die iets van bekkenbodem. Dit werkt super en je bent maar een paar minuutjes kwijt, en kun je overal doen!
     
  12. bunchy

    bunchy VIP lid

    21 aug 2009
    6.407
    475
    83
    Ik kan deze niet vinden... vertel!
     
  13. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.082
    5.270
    113
    Net bij een incontinentie curcus gehad dat dit heel vaak vookomt. Stress incontinentie heet. Net wat de rest ook zegt er is best wel wat aan te doen. Voorkomt verder leed in de toekomst.
     
  14. Waterlelies

    Waterlelies Niet meer actief

    Ik heb het alleen als ik verkouden ben en dan erge hoestbuien heb of hard moet niezen. Dan ga ik preventief vaker naar de wc en doe ik ook een maandverbandje in. Gewoon voor de zekerheid.

    Ik ga die app ook eens bekijken!
     
  15. IkbenTess

    IkbenTess Fanatiek lid

    14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Toen ik vorig jaar met een grote groep vrouwen ging trampoline springen, bleken alle vrouwen die kinderen hadden het niet 'droog' te kunnen,behalve ik. Mijn bekkenbodemspieren zijn te gespannen. Dat heeft zijn nadelen maar dus ook voordelen. Dus trainen zal wel helpen denk ik!
     
  16. Yesera

    Yesera Fanatiek lid

    18 jan 2012
    3.916
    2.293
    113
    Ik heb sinds mijn laatste bevalling (14 maanden geleden) last van een lichte blaasverzakking. Heb ook een bindweefselziekte, dus het is bij mij sowieso wat slapper. Gynaecoloog gaf aan dat operatie alleen kan als je kinderwens volledig vervuld is. Bekkenbodemoefeningen zijn zeer effectief. Misschien is het niet helemaal op te lossen, maar het kan wel flinke verbetering geven. Vooral ook leren wanneer je de boel even dicht moet knijpen om lekken te voorkomen. Oefeningen hebben mij ook goed gedaan. Verder heb ik nu nog een ring die ik zelf in en uit kan doen om de zwakke plek van de verzakking te ondersteunen.
    Gynaecoloog zei dat veel vrouwen zich ervoor schamen. Niet doen, want het komt veel meer voor dan je denkt! Ik zou als ik jou was toch eens een bekkenfysio bezoeken en samen kijken wat voor verbetering je kunt bereiken.
     
  17. momwithcamera

    momwithcamera Fanatiek lid

    13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    #17 momwithcamera, 8 jun 2019
    Laatst bewerkt: 8 jun 2019
    Ga naar de bekkenfysio! Mijn jongste is nu 2 en ik was het urineverlies ook echt zat. Heel genant ook om te sporten met een natte broek.. ik ben nu oefeningen aan het doen en het lijkt langzaamaan beter te worden. Als je het écht belangrijk vind, doe je die oefeningen wel
     
  18. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.502
    6.204
    113
    zuid-holland zuid
    Je kan gewoon direct naar de bekkenfysio!
     
    Feye vindt dit leuk.
  19. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.502
    6.204
    113
    zuid-holland zuid
    Als je in de appstore zoekt op bekkenbodem vind je er een aantal, waaronder die van “mijn” fysio :) ... maar ook van Tena lady is er 1
     
  20. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.474
    3.153
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik zit tegenwoordig thuis vaker op een gymbal - doe niet eens veel oefeningen meer, maar heb het idee dat het nog steeds verschil maakt. Verder overweeg ik ook nog van die kegel balletjes. Je hoort/leest er vooral over in combinatie met seks/orgasmes etc - maar ze schijnen ook je bekkenbodem spieren te trainen. Zonder dat je verder iets doet (ja zorgen dat ze niet uitvallen ;) ) .
     

Deel Deze Pagina