Last van prikkels, altijd aan staan

Discussie in 'De lounge' gestart door MinnieMouse94, 8 dec 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MinnieMouse94

    MinnieMouse94 Niet meer actief

    Ik ben benieuwd of mensen dit herkennen en misschien wel tips hebben.

    Ik heb snel last van prikkels, zeg maar alles wat binnen komt. Er lijkt dan gewoon niets meer bij te kunnen en het lukt me dan niet meer om echt te communiceren bijvoorbeeld. De ene dag gaat het beter dan de andere dag gelukkig. Ik vind dat heel lastig, vooral icm gezin/kinderen. Soms zit het zo vol in mijn hoofd, bijvoorbeeld nadat ik boodschappen heb gedaan of ergens een afspraak heb gehad en dan willen de kinderen praten met me in de auto en ik doe mn best, maar ik moet zo mijn best doen de woorden te verwerken. Het lijkt wel of ik na elk ding stilte en rust nodig heb om dat te verwerken. Maar die rust is er natuurlijk niet altijd en soms wordt het me teveel en voel ik me zó boos en gefrustreerd raken.
    Verder lijkt mijn hoofd altijd wel aan te staan, wat ervoor zorgt dat ik regelmatig slaapmedicatie gebruik omdat ik anders het overdag nog slechter trek.

    Iemand die dit herkent? Tips?
     
  2. Zwierezwaai

    Zwierezwaai Niet meer actief

    Heel veel herkenning maar helaas geen tips
     
  3. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.645
    7.430
    113
    Vrouw
    Heb je dit altijd al gehad of is het iets van de laatste tijd?
    Als het iets van de laatste tijd is, heb je op dit moment veel last van stress?

    Ik herken het wel maar ik heb autisme en ADD.
     
  4. Marihi

    Marihi Fanatiek lid

    3 dec 2012
    1.188
    496
    83
    Herken het deels. Niet na elke activiteit maar wel vaak. Overprikkeld zijn of dat snel raken. Op dier momenten ook echt weinig kunnen verdragen qua geluiden en het liefst rust willen hebben. Mezelf terugtrekken als het even kan. Heb add en ben daarbij waarschijnlijk hoog sensitief.
     
  5. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.625
    1.974
    113
    Vrouw
    Heel herkenbaar, geen tips maar lees graag mee!
     
  6. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.203
    3.638
    113
    Ik herken het heel erg.
    Ik leef al bijna 8 jaar onder extreme stress en dat zorgt er inderdaad voor dat ik altijd aan sta.
    Soms is het inderdaad teveel, met name geluiden heb ik veel moeite mee. Of drukte, ook zoiets dat zorgt dat ik totaal geen focus meer heb. Dan kan ik niet meer communiceren, dingen opnemen, luisteren.
    Soms heb ik extreem veel behoefte aan stilte anders trek ik het niet.
    Ik probeer me dan indien mogelijk terug te trekken en in complete stilte en zo min mogelijk licht terug te trekken.
    Verder heb ik op dat soort momenten heel veel baat bij oxazepam
     
  7. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.302
    5.920
    113
    Vrouw
    Geef je jezelf wel ruimte om van die prikkels te ontladen? Wat ik uit je inleiding opmaak niet namelijk en dat is wel essentieel, zeker als je prikkelgevoelig bent. Wat ook helpt, zoals met overprikkeling tijdens/na boodschappen doen, is je bewust afsluiten van prikkels door jezelf in een glazen bol te visualiseren. Dan komt alles wat minder binnen. En goed voorbereid op pad, dus met boodschappenlijst zodat je niet overprikkeld raakt van de hoeveelheid keuze die je hebt in een supermarkt.
     
  8. MinnieMouse94

    MinnieMouse94 Niet meer actief

    Ik heb dit wel altijd gehad, maar het is nu erger doordat de omgeving meer van me lijkt te vragen. Met kinderen kun je je niet zo maar op elk moment terugtrekken, al gaat dat wel steeds ietsje makkelijker. Ik heb een timetimer in huis omdat de oudste veel structuur en duidelijkheid nodig heeft. Met die timetimer laat ik dan zien hoe lang ze moeten spelen zonder mij te storen, zodat ik even kan bijkomen. Op de woensdag- en vrijdagmiddag is dat echt even nodig, helaas.
     
  9. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Ik denk ook dat je tips uit austisme oid moet gaan gebruiken voor je dagelijks leven. Ik ontvang ook meer prikkels dan anderen (geen autisme verder), maar wel meer dan gemiddeld zeg maar. Ik moet mezelf ook gewoon soms afsluiten en opladen.
     
    MinnieMouse94 vindt dit leuk.
  10. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.302
    5.920
    113
    Vrouw
    En frustratie en boosheid voelen is heel normaal als je niet kunt ontladen. Je hoofd is dan gewoon te vol. Probeer je dan echt terug te trekken in een voor jou fijne rustige ruimte. Al is het maar 10 minuten, even op jezelf. Of vb bewust met die gedachte gaan gaan douchen. Alle prikkels van je afspoelen.
     
    MinnieMouse94 vindt dit leuk.
  11. MinnieMouse94

    MinnieMouse94 Niet meer actief

    Uhm, ik denk het niet, als ik het zo lees. Hoe doe je dat dan praktisch? Door die glazen bol te visualiseren?
     
  12. Madelie

    Madelie VIP lid

    14 jun 2014
    11.374
    8.468
    113
    Heel herkenbaar. Ik lijk wel een spons die alles opzuigt van wat ik waarneem. Ik kan dan moeilijk geluiden verdragen. Raak dan ook echt geïrriteerd. Bij mij staat de tv dan ook veel uit. Die flitsende beelden en geluiden zijn mij dan echt teveel. Ik sta gewoon altijd aan. Het slurpt energie.
     
  13. Ansel

    Ansel Actief lid

    11 aug 2019
    495
    640
    93
    Vrouw
    Ik heb dat ‘s ochtends als ik net wakker ben (& eigenlijk nog moe ben, dus vnl. doorheen de werkweek). Dan kan ik het eerste half uur geen onnodig geluid verdragen, dus geen radio (tegen dat ik in de auto zit, vind ik het dan wél weer fijn om wat rustige muziek op te zetten).

    Ook op ‘t werk, als ik erg in de diepte moet gaan in teksten,... heb ik graag stilte. Er zijn collega’s die zelfs in een kiekenkot nog rustig zouden kunnen verder werken, maar zo ben ik (helaas! :)) niet.

    Laatste jaren is de omgeving hier best ‘prikkelrijk’’. Wat ik sinds de zomer zo af en toe doe, is even gaan liggen in een verduisterde kamer, komkommer op m’n ogen leggen en een meditatiefilmpje op YouTube opzetten. En moet zeggen, dat helpt echt wel. Van zodra die komkommer op m’n ogen gaat, wéét m’n lichaam/geest precies al dat het tijd is voor even rust... Door letterlijk iets op de ogen te leggen, sluit je je ook symbolisch even af (plus het wordt meteen ook wat donkerder zo, wat ook helpt). Én die komkommer zou ook nog eens goed zijn voor de huid rond m’n ogen, dus double win :p

    Misschien vanavond nog maar eens wat schijfjes leggen, want na de huidige nacht zal de huid ónder mijn ogen het wel kunnen gebruiken vrees ik :eek::D
     
  14. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.127
    1.926
    113
    Ik herken het. Ik ben hsp en al mijn zintuigen staan de hele dag op scherp. Doodvermoeiend... Ik heb voornamelijk last van geluiden. Vooral na een werkdag heb ik heel erg behoefte aan rust en ga ik altijd vroeg op bed. Wat mij ook helpt is 's avonds/een paar keer per week een klein uurtje wandelen, en yin yoga. Daarnaast let ik goed op wat ik eet en drink ('s avonds drink ik bijvoorbeeld speciale kruidenthee voor een goede nachtrust, overdag geen caffeïne, etc), en ik neem magnesium tabletten.
     
  15. Mop81

    Mop81 Fanatiek lid

    9 nov 2013
    4.023
    2.416
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Er is wel veel te vinden op internet over prikkelverwerking. Tips met hoe ermee om te gaan.
     
  16. Relax

    Relax Fanatiek lid

    26 sep 2009
    1.574
    1.775
    113
    Vrouw
    Lees eens over hsp. En neem jezelf in acht, jij voelt het beste aan wanneer je hoofd vol zit.
    Ik benoem dat bijvoorbeeld ook gewoon tegen m'n kinderen, ze weten al van jongs af aan dat mama soms overprikkeld raakt en dat ze dan even iets rustiger moeten doen tot het mama weer lukt. Ik ben jaren alleenstaande moeder geweest en kon dan niet weg uit de situatie, nu ik een partner heb lukt het beter om me af en toe even uit de situatie te halen door bijv even te gaan wandelen, boven de was op te gaan hangen, zelfs 10 min op de wc laadt me weer op.
     
  17. Mayflower

    Mayflower Bekend lid

    21 okt 2018
    585
    295
    63
    Vrouw
    Ik zelf heb autisme waardoor ik snel overprikkeld raak. Ik heb me zelf aangeleerd dat ik uit kan zoemen. Sluit me zelf als het ware af. Of ik ga idd even 10 min op de wc zitten. Of stap even onder de douche of ga boven de was vouwen en zeg dan tegen mijn zoontje mama gaat even naar boven mama haar hoofd is vol. En dan zeg die oké en laat die mij 10 min met rust en dat voor een 4 jarige. Ontladen kan je bijvoorbeeld doen door iets wat je leuk vind en rustig geeft te doen. Ik zou het wel bespreekbaar maken tegen over je kinderen. Als je duidelijk uitlegt dat mama haar hoofd even vol zit en mama dan even 10 min rust nodig heeft.
    Maar ik zou ook even kijken waar het van Daan komt. Is dit altijd al geweest of van sinds kort ?
     
  18. ellalovescoffee

    ellalovescoffee Niet meer actief

    Ik herken het heel erg. Vaak is het bij mij: 1 "activiteit" per dag, en dan is het op. Altijd gehad, maar kon er redelijk mee omgaan door me ook op tijd terug te trekken. Met kinderen is dat lastiger inderdaad. Ik probeer het makkelijk te houden: boodschappen doe ik bijna nooit, ik bestel alles via Picnic aan huis - ideaal! En ook thuis even "weg": ga ik boven rustig de was opvouwen of zo. De oudste twee zijn nu in de leeftijd dat ze zelf veel buiten zijn, bij vriendjes, of ook op hun eigen kamer spelen.
    Als ik straks weer moet werken, plan ik trouwens zo om de zes weken een keer een dag vrij voor mezelf, als alle kinderen op school of kdv zijn, dat scheelt ook en kan echt naar zo'n dag toeleven.

    Heb niet echt DE oplossing voor je helaas: worstel er zelf eigenlijk altijd ook nog wel mee en ene week gaat beter dan de andere. Vind het af en toe ook wel moeilijk om "zo" te zijn en blijft zoeken.

    (Edit: wat fijn trouwens om hier al veel goede tips te lezen!)
     
  19. Dufel

    Dufel VIP lid

    10 sep 2014
    5.833
    1.469
    113
    Geen tips, wel herkenning.
    Worstel er zelf ook erg mee op t moment

    Dus lees even mee voor tips.
     
  20. Kristel86

    Kristel86 VIP lid

    4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    #20 Kristel86, 9 dec 2019
    Laatst bewerkt: 9 dec 2019
    Ook voor mij is dit een "feest" van herkenning.
    Ik heb als kind al het "label" HB (+ later HSP) gekregen, dus ik wist dat ik "anders was", maar zelf heb ik er nooit direct last van gehad. Het is gewoon hoe ik in elkaar zit c.q. denk en ik weet dus niet beter. Ik was als kind al redelijk op mezelf; kon mij het beste vermaken op mijn kamer, in mijn eentje.
    Maar sinds ik moeder ben is het toch wel een enorme uitdaging voor me geworden/geweest.
    Gewoonweg doordat de dagen met (jonge) kinderen elke dag een verrassing zijn ;)
    Ik heb echt moeten leren om me niet mee te laten slepen door de dagelijkse dingen en bewust tijd voor mezelf te maken om me even terug te trekken, elke dag. Even orde scheppen in de chaos (in mijn hoofd).
    Maar ja, dat is met kinderen dus niet altijd even makkelijk...

    Er zijn in ieder geval al veel goede tips gegeven zie ik! Super :thumup:

    Wat voor mij persoonlijk het allergrootste verschil heeft gemaakt is het hebben van een eigen ruimte/plekje in huis (de zolder; dit is mijn hobbyruimte). Dit is echt mijn vertrouwde/gezellige plekje en is heilig voor me. De kinderen hebben hier ook een tafel + kast met knutselspullen, dus ze zitten ook regelmatig bij me, maar als ik even alleen wil zijn dan kan dat en hebben ze daar alle respect voor. En soms zitten ze er alsnog bij, maar dan geef ik aan dat praten even te veel is voor me en we dus even wat voor onszelf moeten doen. (Ze mogen niet alleen op zolder zitten overigens; alleen als ik erbij ben)
    Voor mij is het in elk geval "noodzaak" om zo'n plek te hebben in huis; een plek die niet... ehm… "aangetast" wordt door mijn man of de kinderen ;)
    Als in: Wat er ook gebeurt, ik heb altijd nog de zekerheid van mijn zolder dat deze er A) gewoon is wanneer ik het nodig heb en B) het er nog exact zo netjes en georganiseerd uitziet als toen ik het achtergelaten heb en ik er dus gegarandeerd even mijn rust kan vinden. (Dat kan ik dus niet zo goed als het bijv. rommelig is)
    Ik zit hier in principe dagelijks; de ene dag meer dan de andere, maar er gaat zelden een dag voorbij dat ik er niet geweest ben. Soms is het maar 20 minuten, soms een paar uur achter elkaar of zelfs een hele dag als mijn man thuis is met de kinderen.
    (Mijn man geeft mij hierin ook alle vrijheid - en andersom net zo goed uiteraard)

    Nu begrijp ik dat niet iedereen zomaar een slaapkamer of zolder over heeft om hier een eigen plekje van te maken, maar het kan uiteraard ook gewoon een gezellig hoekje o.i.d. op je eigen slaapkamer zijn :)
    Zo ben ik in ieder geval zelf wel begonnen, voordat we de zolder gingen verbouwen - tot die tijd was het de hobbyruimte van mijn man. (Hij zat er alleen bijna nooit uiteindelijk)
    Voor ons is het nu zo te realiseren doordat onze twee oudste dochters al 7 jaar een slaapkamer delen - en dit ook niet anders willen. Ik heb al regelmatig gezegd dat, als ze wel een eigen kamer willen, we op zolder twee mooie kamers kunnen maken voor ze, maar ze willen de "knutselzolder" niet kwijt...
    (Uiteindelijk zal er vast een dag komen dat ze wel een eigen kamer willen, maar dat is dan dus mogelijk door te gaan schuiven > zij krijgen dan de zolder, zoontje krijgt hun kamer en kamer van zoontje (de kleinste) zou dan voor mij worden.)

    Verder bestel ik ook al jaren elke week online de boodschappen bij AH; hiervoor pak ik een vaste dag per week wanneer mijn man thuis is en tijdens het boodschappen doen kan ik meteen mijn nagels lakken, ideaal! ;) (En is het dus ook meteen weer even een moment voor mezelf :D)
    (Evenals kleding en andere spullen; als ik één keer per jaar naar het centrum ga om te shoppen, dan is dat veel... Onze dochters talen er ook nog niet naar om uitgebreid te shoppen, dus voor nu vind ik het wel even goed zo ;))

    Oh, en wat ook nog een heel groot verschil heeft gemaakt voor mij:
    Niet te veel privé afspraken plannen in de weekenden.
    Ik zorg er altijd voor dat we minimaal 1 dag per weekend open laten en minimaal 1 weekend per maand die volledig open blijft. Zo kan iedereen op de dag zelf kijken waar hij/zij zin in heeft en wat mogelijk is; niks moet, alles mag. De ene keer gaan we gezellig als gezin spontaan iets doen en de andere keer loopt iedereen de hele dag in pyjama en gaan we onze eigen gang. Heerlijk!
    Die vrijheid hebben wij allemaal nodig in ons gezin :)
     
    Loveloes vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina